handdator

Visa fullständig version : Stötstänger



Lempa
2014-10-19, 11:30
Min första fråga på forumet, så försök att vara snälla.

Tänker gå in och titta på kamdrivningen på min 01:a Dyna nu under vintern,
samt ev. byta ut mina SE 257 kammar mot lite snällare!
Motorn är borrad till 95, SE 10.25:1 kolvar och portade std toppar med 1.9" insug,
justerbart SE tändsystem och VH propipe.

Och nu till frågan:
När och varför måste man byta till justerbara stötstänger?
Att man är lat är inget svar!
Lempa

Jonasbaggen
2014-10-19, 11:50
Lempa: När bascirkeln på kamloben har ett mindre mått än orginal eller om man planar topparna.
Om man har koll på måtten så funkar perfect fit stötstänger prima. Har för mig att de hydrauliska lyftarna har ett totalt spel på c:a 0,2". Så en viss förlåtelse finns i dem vid ex olika tjocka topplockspackningar eller små skillnader i bascirkelmåttet på kamloben. Justerbara stötstänger är väl perfekt om man vill laborera med lite olika kammar.
Många kamaxel tillverkare anger vad som passar till ex org stötstänger.

Lars Nilsson
2014-10-19, 11:58
En annan anledning som KAN göra att man anses som lat är att som jag skaffa S&S quickee stötstänger så slipper man plocka av tank och ventilkåpa osv när man plockar av dem.
Bra vid arbete i kamdelen när man behöver plocka ut kamplattan för byte av kamkedjesläpor, oljepump osv.
De blir så korta när man skruvar ihop dem att de går att ta av från sidan utan någon demontering mer än stötstångsskydden.

Lempa
2014-10-20, 21:43
Lempa: När bascirkeln på kamloben har ett mindre mått än orginal eller om man planar topparna.
Om man har koll på måtten så funkar perfect fit stötstänger prima. Har för mig att de hydrauliska lyftarna har ett totalt spel på c:a 0,2". Så en viss förlåtelse finns i dem vid ex olika tjocka topplockspackningar eller små skillnader i bascirkelmåttet på kamloben. Justerbara stötstänger är väl perfekt om man vill laborera med lite olika kammar.
Många kamaxel tillverkare anger vad som passar till ex org stötstänger.

Ok, jag lyfter av ventilvipporna och plockar bort stötstängerna innan kamaxlarna åker ur, så jag kan mäta mot orginalkammarna om jag måste byta!
Är det idé att ha kvar 257:orna och satsa på högre komp genom att svarva av lite på cyllinderfoten? Har jag lossat på vipporna är det ju inte så långt kvar till att man har cyllarna på bänken! Måste ju även kolla tjockleken på topplockspackningen, det kan finns lite att tjäna där också!

- - - Uppdaterad - - -


En annan anledning som KAN göra att man anses som lat är att som jag skaffa S&S quickee stötstänger så slipper man plocka av tank och ventilkåpa osv när man plockar av dem.
Bra vid arbete i kamdelen när man behöver plocka ut kamplattan för byte av kamkedjesläpor, oljepump osv.
De blir så korta när man skruvar ihop dem att de går att ta av från sidan utan någon demontering mer än stötstångsskydden.

Nån gång ska jag också ha sånavic;

Jonasbaggen
2014-10-20, 22:38
Lempa: SE 257 använder +0,030" perfect fit stötstänger (samma som SE 251) om topparna är någorlunda ohyvlade. Kolla och mät upp allt noga så du vet vad du har för faktorer att ta hänsyn till. Viktigt att veta storlek på förbränningsrum (cc) och hur kolvarnas läge är vid TDC (deck height). Du kan använda ex Big Boys kalkylator. Beror helt på hur du vill ha karaktären på motorn. Är det SE gjutna 10,25 kolvar och oplanade toppar så är nog SE257 lite för mkt kam som du är inne på själv. Lyssna med Per Evensson (Evensson Racing). Mkt duktig!

Lempa
2014-10-21, 21:20
Fick lite kvalitetstid i garaget ikväll, kåpor, vippor och stänger är borta, lyfter nog på locken i morgon!
Har lagt Big Boys hemsida på favoriter, hoppas få andvändning av den imorgon!
Googlade Per Evensson, finns tydligen i Tillberga, hittade ingen hemsida. Avvaktar honom tills jag har mer kött på benen.

Jonasbaggen
2014-10-21, 22:11
Helt rätt. Evensson Maskinservice i Tillberga.

Lempa
2014-10-22, 17:51
15654
Främre locket borta, bara "domen" som sticker upp ovanför cylindern,
packningen är hela 1.45 mm tjock, inte racing precis!
Ska fixa en plexiglas eller glasskiva med hål i imorgon så jag kan mäta volymen
i förbränningsrummet.

Jonasbaggen
2014-10-22, 20:07
Verkar märkligt. Hur har hojen gått...orkeslös eller gått bra? Vem har byggt motorn?
Om topparna är mkt planade eller domen på kolvarna är stora så kan ju någon ha kompenserat detta med tjockare toppackningar. Spekulation från min sida bara....

Lempa
2014-10-22, 20:50
Motorbyggare vill jag inte gå in på, men den blev trimmad innan den levererades till första ägaren!
Så det är inte jag som har bestämt konfigurationen. Jag köpte hojen när den rullat 700 mil, hade problem
med oljeförbrukningen och att den luktade illa för dom som låg bakom :(. Hittade felet, andra kompringen på en kolv var skev och satt "fast" i ringspåret ag;.
Passade på att lämna topparna till Hellinge, det blev en std portning alá Hellinge.
Jag har alternerat mellan Mikuni 42 och 45, har aldrig gått riktigt bra under 2000 rpm, jag har hur många lågfartsmustycken som helst! Att den går hackigt på lågfart beror väl mest på 257:orna misstänker jag.
Ska mäta upp volymen på förbränningsrummen i morgon.

Jonasbaggen
2014-10-22, 21:14
OK. Tråkig start för dig med detta. En snällare kam kan nog funka betydligt bättre. Har du bra koll på dina värden och mått, så ser du vad komp tryck och corr komp hamnar på BigBoys kalkylatorn.

Lempa
2014-10-23, 15:26
Kolvringsbyte och portning gjordes vintern 2004-05, ca så 3000 mil har den rullat efter det ingreppet.
Som nybliven Harleyägare då och nyportade toppar som måste betalas, så fick det bli en chansning med de gamla packningarna, och inte en droppe olja från överdelen. Tänkte då inte på toppackningens tjocklek.
Annars har den väl tuffat på, har inte tänkt så mycket på prestandan. Har ju bara haft någon gammal BSA att jämföra med och det är ju inte rättvist!

15655

Nu till dagens mätning, resultatet är inte heller racing!
om jag är snäll så kan man sänka till 88cc men med några småblåsor kvar att beakta så blir det 89cc!

Jonasbaggen
2014-10-23, 16:25
Fin mätning du fick till på förbränningsrummen!
Bara att lägga in alla värden i BigBoys så ser du att det inte funkar alls med 257:orna. En rejäl hyvling av topparna eller byte till mildare kammar.

TCKalle
2014-10-24, 09:16
jag får inte ihop det, med nämnda uppgifter blir det ca 180 psi i komptryck och om jag inte är helt fel ute så är det vad sakkunskapen rekommenderar.
Själv har jag motsvarande kombo med skillnaden 10,5 Wiseco och Andrews TW55 och det ger ett komptryck på 185 vilket skall vara i mesta laget men så länge jag tankar 98 oktan funkar det.
Jag har dock inte mätt varken packning ellr volym på förbränningsrum, det får bli då jag behöver göra något på registersidan alt. lyfta topparna nästa gång. Jag kör med orginalstängerna.

Jonasbaggen
2014-10-24, 09:40
Enligt BigBoys kalkylator så ger Lempa's kombo 172 psi och 8.5:1 i corr comp. Med 0,045" toppackningar och 84cc toppar 189psi och 9.17 corr comp. Mkt bättre!

TCKalle
2014-10-24, 11:09
Enligt BigBoys kalkylator så ger Lempa's kombo 172 psi och 8.5:1 i corr comp. Med 0,045" toppackningar och 84cc toppar 189psi och 9.17 corr comp. Mkt bättre!
0,030 eller 0,040 packning borde räcka, bättre squish, klämspalt också.

Jonasbaggen
2014-10-24, 11:50
0,030 eller 0,040 packning borde räcka, bättre squish, klämspalt också.

Helt rätt, men det blir inte optimalt ändå med 89cc förbränningsrum och SE257.

Lempa
2014-10-24, 20:02
Har kommit fram till samma siffror som du Jonasbaggen! Har även hittat en sida på internet, nightrider.com, som har en latsida om fräsning av topplocket.
Omräknat från tum så innebär 1 mm fräsning på toppen ca 7.0 cc, om jag räknat rätt! Om jag tar av 1 mm på toppen och säger att jag hamnar på 82 cc och med 0.045 toppackning borde det bli 9:38 i corr comp och 195.2 psi. För mycket racing?

Jonasbaggen
2014-10-24, 20:31
Rätt mkt racing och du hamnar i läget behov av pysare. Lätt att bearbeta topparna och montera när du har dem lösa nu. Vidare så hade jag kollat spelet kolvar/ventiler med modellera för att vara på säkra sidan. Sedan behöver du justerbara stötstänger av bra kvalitet. Kolla squish oxå som TC Kalle nämnde. Alternativet kan ju vara att välja lite mildare kammar.

Lempa
2014-10-24, 21:58
Försöker nog behålla 257:orna trots allt. Vad tror du/ni, blir det stor skillnad på att höja corr comp från 8.5:1 till 9.2:1 i mitt fall?
Istället för nya kammar så lägger jag pengarna på justerbara stänger och en bra planfräs till fräsen som står i källaren :). Provar att ta 0.7 mm,
gör sedan en ny mätning av volymen. Men det arbetet ligger några veckor bort :(.

Jonasbaggen
2014-10-24, 22:19
Det gör stor skillnad och du behöver mer komp för att 257 ska funka. 9.1-9.2:1 i corr komp blir säkert bra och en duktig bänkkille som hjälper dig att justera in senare.

Lempa
2014-10-25, 19:25
TCKalle nämner squish och klämspalt, klämspalten är väl utrymmet mellan topp och kolv som inte är förbränningsrummet och den är ju direkt beroende av tjockleken på toppackningen, har jag fattat rätt? Har sett orden squish och klämspalt i samband med trimning men har inte fördjupat mig i ämnet! Är klämspalt och squish samma sak? Hur påverkar de motorns karaktär?

Lasse.S
2014-10-25, 19:55
http://www.hammerperf.com/ttcheckingsquish.shtml

Lempa
2014-10-25, 21:18
Tack Lasse! Det blir kaffe på sängen och läsplatta i morgon bitti thx;

Mercakombi
2014-10-26, 00:21
Ett sätt att bibehålla originalstorlek på förbränningsrummet, men ändå få ett minskat squish, är ju att
svarva av botten på cylindrarna i stället. Om önskad squishhöjd inte kan uppnås med tunnare cylinder-
fots samt topplockspackningar.

Lempa
2014-10-26, 08:40
Hej Mercakombi! (Själv ägare av rostig C 280 kombi:).).Med tanke på squishen bör ligga på 0.030, vilket jag läst mig till nu på morgonen och att jag har en toppackning på 0.060 samt att kolven ligger precis i höjd med cylindern så kan jag svarva max 0.030 på cylinderfoten! Tror att det blir för lite :(. Tror inte TC motorn har någon cylinderfotspackning, men bra att ta till om volymen i topparna blir i minsta laget wa;.

Jo, jag vet! C-klass är ingen riktig Merca:I:

Jonasbaggen
2014-10-26, 15:06
Ligger en o-ring vid cylinder foten original. Sträva efter 0 i deck height och justera squish med toppackning.
0.03-0.036 packning brukar bli bra.

Hellinge
2014-10-27, 09:02
Hej Lempa!

0,030" på Tc gatmotorerna är lite tufft. Jag skulle hålla mig till 0.040". Däremot kommer det att bli skillnad på bottenvridet med högre dynamisk kompression. Det är så mycket som spelar in på- och runt motorn så det är svårt att föreslå exakt vad du kan förbättra. Du kan slå mig en signal på 070-6481570 så kan vi "töla" lite.
/Jan

Lars Nilsson
2014-10-27, 11:28
säger det igen, ska man köra på gata så är en mildare trimning alltid bäst.
Toppeffekt och toppvrid säger inget, utan det är vägen till toppen som betyder något.
Sen betyder högre komp och högre lyft mer vibrationer och ansträngningar på motorn.
Tex betyder portade toppar inget före 4-5000 varv.(oftast)
Var ligger du och kör? För min del är effekt vid 2-5000 varv viktigare än däröver.
Skaffa istället ett par bra vridkammar typ Andrews TC 37b, ett par flattops smidda kolvar och du har en klart skönare motor.
Men du bestämmer, det här är bara min åsikt och mitt råd.

stroker49
2014-10-27, 17:26
säger det igen, ska man köra på gata så är en mildare trimning alltid bäst.
Toppeffekt och toppvrid säger inget, utan det är vägen till toppen som betyder något.
Sen betyder högre komp och högre lyft mer vibrationer och ansträngningar på motorn.
Tex betyder portade toppar inget före 4-5000 varv.(oftast)
Var ligger du och kör? För min del är effekt vid 2-5000 varv viktigare än däröver.
Skaffa istället ett par bra vridkammar typ Andrews TC 37b, ett par flattops smidda kolvar och du har en klart skönare motor.
Men du bestämmer, det här är bara min åsikt och mitt råd.

Jag är inte så kunnig på det här med trimning så jag har inte velat ge mig in i denna experttråd. Men jag är inne på samma tankar som Lars Nilsson. Motorer med mycket komp och massa kam är ju jättejobbiga. Med mycket komp så blir det nästan tvärbroms så fort man lättar lite på gasen. Och att ha kraften långt upp i varvtalsområdet, då är det väl bättre att satsa på en Kawayonda. Jag är ju så lycklig att jag har en TC88B (originalotrimmad i chopperchassie) och en FLH 77 (original). TC88an är ju hyfsat pigg och går väldigt vibrationsfritt och skönt. Men när jag kör min gamla Electra då är det magiskt (men snabb är den INTE), så mjukt och fint en riktigt lågkompad gammal HD går! Endast en sida eller en JD kan vara bättre!

Jonasbaggen
2014-10-27, 19:28
Lars och Stroker: Ni har helt rätt i det här med milda välbyggda gatmotorer. Om jag förstått Lempa rätt så är han ute efter att korrigera sin motor för en så liten peng som möjligt och få den att funka bättre. SE257 är inga monsterkammar och de fungerar helt ok i en lätt hoj som en Dyna. Har själv åkt med dem i en 95" och 103". För att de ska funka skapligt så behövs lite mer komp än med ex TW37:or som oxå är mkt trevliga kammar. Det är precis som ni skriver en fråga var man vill ha effekten och hur man kör.

Lempa
2014-10-27, 21:22
Det är som du skriver Jonasbaggen, jag har det som behövs i motorn, behöver nog inte investera i några trimbitar, "bara" få det som finns att lira ihop! Med facit i handen så skulle det ha gjorts för 10 år sedan, var väl för ung och oerfaren då, bara drygt 50!
Tråden har utvecklats med tiden, och handlar inte längre om stötstänger! Men jag har, förhoppningsvis lärt mig massor thx;.