handdator

Visa fullständig version : Installera Progressive Drop-In kit...



admin
2011-02-17, 00:34
Lägger upp en liten lathund för att installera Progressives Suspensions smidiga Drop-In kit för gaffel. Finns till samtliga Harleymodeller...

Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.

Man slipper även dumpa oljan och det tar max en timme att göra (men kolla oljan iallafall, nivå och skick).

Kitet i lådan. 2 PVC rör, två korta och två långa fjädrar. Instruktionen är dock bara sådär bra...
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2842&d=1320349839

Skydda tank, krona och andra vitala delar. Hissa upp hojen med en lift så framhjulet precis lättar (detta så inte fjädern i gaffelbenen ska ha så mycket spänn). Lossa styret. Du kan göra ett ben i taget.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2833&d=1320349776

Skydda bultskallen med lite masktejp och lossa de övre torxarna lite lite för att gängorna ska lossna lättare.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2834&d=1320349790

http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2836&d=1320349814

Lossa gaffelskallarna (36mm hylsa vill jag minnas). Biltemas momentnyckel fick göra jobbet, jag vet..inte rätt verktyg för jobbet men det var vad jag hade till hands just då..
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2835&d=1320349799

Sista biten tar du för hand, fingängad, använd en handduk eller trasa och pressa NER samtidigt som du lossar bulten, då det är rätt bra spänning på bulten och denna LÄTT studsar upp och ur näven när den släpper gängorna!
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2838&d=1320349825

Plocka först ut brickan, sedan det övre röret. tillverka sedan ett krokverktyg av en klädhängare, ståltråd eller dyligt för att fiska upp originalfjädern ur gaffelbenet. Det droppar något så skydda med trasa och dra ut långsamt.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2840&d=1320349832

Detta är vad du ska få ut från varje ben. Spara brickorna (ej i bild), dessa ska återanvändas.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2841&d=1320349836

admin
2011-02-17, 00:34
Kapa till PVC-rören i önskad längd, i detta fall 1/2" för maximal 2" sänkning. Geringslåda funkar bra till detta.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2837&d=1320349818

Installera PS Drop-In långa fjäder, den korta, brickan, PVC-spacern, och till sist toppbulten! Spänn fast. Glöm INTE spänna torxbultarna igen!


Tror det var allt... lycka till. thb;

admin
2011-02-17, 00:49
PS. Tror att BikeBandit har fler PVC-mått för de olika sänkningsalternativen?!

Verkar vara så att det är lite olika även samma modeller emellan. Men det är ju HD och då ska det vara så :)

Bikebandit
2011-02-18, 01:26
När jag gjorde min detta var resultatet..

En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet thb;

admin
2011-02-18, 09:12
När jag gjorde min detta var resultatet..

En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet thb;

vic yp; :p

foxtrotdelta
2011-03-18, 23:31
Behöver jag byta till ett kortare stöd om jag sänker både fram o bak?

/FD

Bikebandit
2011-03-19, 21:37
Efter jag sänkte min SB det lutade för upprätt så innan jag köpte en 1" kortare sidostöd fick jag ett tips på hur du kan ändra den original så här... och kostar inget.Demontera din stöd och slipa bort 3-4 mm av metall som kontakter ramen..Sätter tillbaka den och kontrollera.. fungerade för mig thb;

foxtrotdelta
2011-03-19, 22:22
Tack för svaret! :)

Bikebandit
2011-03-20, 05:01
No problem ... det är vad detta forumet handlar om .. hjälpa varandra när man kan thb;

Christer
2011-06-22, 18:38
Nån som vet hur det blir på en Rocker där inte de övre torxarna finns i kronan? Är det bara att lossa på gaffelskallen ändå eller måsta man riva ur hela gaffelbenet?

Lillen
2011-08-10, 23:57
Tjenare,

Jag undrar om man kan installera detta kit som en uppgradering till orginal dämpningen UTAN att sänka hojjen alls(såg nu att det står ju i första posten). Jag vill nämligen ha kvar standard höjden men få bättre prestanda ur gaffeln.

Dock kvarstår frågan... är prestandan bättre med dessa drop in än orginal? Värt kronorna?

Mvh

Lillen.

Bikebandit
2011-08-11, 00:44
Absolut... originalen är för mjuk. Jag monterade detta kit till mitt Dyna SB samtidigt monterade jag lägre hårdare stötdämpare bak (Progressive 11" HD 412)..Denna kombination förbättrad den Dynas väghållning :) Naturligtvis finns det många dyrare alternativ men för de pengar jag tänkte att det var väl värt det :thumbs up smiley:

Lillen
2011-08-11, 00:48
Absolut... originalen är för mjuk. Jag monterade detta kit till mitt Dyna SB samtidigt monterade jag lägre hårdare stötdämpare bak (Progressive 11" HD 412)..Denna kombination förbättrad den Dynas väghållning :) Naturligtvis finns det många dyrare alternativ men för de pengar jag tänkte att det var väl värt det :thumbs up smiley:

Tackar! Låter ju kanon. Blir till o slå te på ett kit.

Har läst om att vissa har i en trögare olja i gaffeln med... dessa två kombinerat borde ju göra avsevärd skillnad.

LaDaille
2011-08-11, 09:44
Tolles gaffelolja är bra :)
http://www.tolle.se/sidxpage.php?id=2883&typ=nyhet

admin
2011-08-11, 12:41
Eller Screamin Eagle Heavy eller extra heavy... (H-D # 99909-93R )

http://i.ebayimg.com/23/!B)r1GugBGk~$(KGrHqF,!g0Ew5ET2lPFBMOj1YBqGw~~_35.J PG

admin
2011-08-11, 12:45
Tjenare,

Jag undrar om man kan installera detta kit som en uppgradering till orginal dämpningen UTAN att sänka hojjen alls(såg nu att det står ju i första posten). Jag vill nämligen ha kvar standard höjden men få bättre prestanda ur gaffeln.

Dock kvarstår frågan... är prestandan bättre med dessa drop in än orginal? Värt kronorna?

Mvh

Lillen.

ABSOLUT värt den lilla pengen. Värt att notera (att du inte vill sänka) är när du sitter på hojen med originalfjädrarna så sjunker gaffelbenen MER än när du sänker den 1" med Drop.In-kittet. Med det är enkelt att ändra höjd efteråt, du får med gott om PVC-spacers och dessa ligger överst=lätta att få ut.

Lillen
2011-08-11, 16:17
ABSOLUT värt den lilla pengen. Värt att notera (att du inte vill sänka) är när du sitter på hojen med originalfjädrarna så sjunker gaffelbenen MER än när du sänker den 1" med Drop.In-kittet. Med det är enkelt att ändra höjd efteråt, du får med gott om PVC-spacers och dessa ligger överst=lätta att få ut.

Tackar för infon!! Detta ska bli kul! thb;

Bikebandit
2011-08-12, 04:28
Om och när du gör det, skulle det vara intressant om du kunde komma tillbaka och posta dina erfarenhet :thumbs up smiley:

Lillen
2011-08-12, 12:18
Självklart. Grejjerna är beställda får se när tid finns till att ta itu med monteringen.


Om och när du gör det, skulle det vara intressant om du kunde komma tillbaka och posta dina erfarenhet :thumbs up smiley:

Lars Nilsson
2011-08-12, 12:39
Har en deuce som har typ samma gaffel.
Du måste ta av gaffelbenen tyvärr.

Som en rocker asså.
Blir lite konfunderad av bilderna...
Är inte fjädrarna tätare lindade på ena sidan=progressiva?
De små fjädrarna ska ju bara ta ut hojens vikt.

admin
2011-08-12, 13:19
Dyna 2006-> 49mm behöver du inte ta av gaffelbenen. Rocker 49mm, ja. Deuce vet ej, mer än att den ofta hamnar utanför vad som passar till övriga Softail. :(
Ja, så ser de ut, kraftigare, med tätare varv och ersätter originalfjädrar samt 25cm röret som ligger i original.

http://www.fmbchopperparts.com/images/progressive suspension drop in kit.jpg

Lillen
2011-08-15, 22:01
Jepp jag har beställt ett par Progressive Suspension 440 Heavy Duty i svart och ett sånt däringa PS dropin kit med från eran sponsor Snake Bike Choppers. Även lite andra grejjer. Meddelar när jag har fått hem och skruvat dit grejjerna. thb;


Dyna 2006-> 49mm behöver du inte ta av gaffelbenen. Rocker 49mm, ja. Deuce vet ej, mer än att den ofta hamnar utanför vad som passar till övriga Softail. :(
Ja, så ser de ut, kraftigare, med tätare varv och ersätter originalfjädrar samt 25cm röret som ligger i original.

http://www.fmbchopperparts.com/images/progressive suspension drop in kit.jpg

Lillen
2011-08-25, 21:36
Grejjerna kom igår. Utmärkt kundservice på Snakebikes!!! Kan rekommenderas.

Skruvade dit bakdämparna först. Gick på ett kick. 30 min kanske. Höll på o ställa in "sag" o sånt sen .. tog 10 min max. Fortsatte med drop-in kittet från Progressive till framgaffeln. Gick galant. 30-40 min och då dona jag lite med styret med.

Har tyvärr regnat som satan här idag så det blev ingen provtur. Men jag återkommer när jag dragit ett tur med omdöme. Installationen var i alla fall en barnlek. thb;

Bikebandit
2011-08-25, 22:02
Vara bra om du hade några före och efter bilder ????

Lillen
2011-08-26, 17:08
Ska försöka slänga upp några efter bilder... det enda som skiljer är färgen på bakdämparna... jag gjorde inte detta för utseende utan för perfomance... den är alltså inte sänkt eller nåt sånt.. vill kunna köra den hårdare bara.

Var förresten ute och drog en sväng idag. Mycket bättre! Fjädringen bottna aldrig ur. Vilket den alltid gjorde förut i stora gupp. Gaffeln tröck dock ur sig lite olja. Jag antar att det är lite mycket olja i den nu för progressives fjädrar tar ju tydligen mer plats. Vet inte hur jag ska göra.. fortsätta köra o låta den trycka ur överflödet eller försöka suga ur. Nån som har nåt förslag?

Försökte dra på ordentligt i kurvorna för att känna om hojjen kändes bättre. Det gjorde den MEN den "vrider" sig fortfarande. Jag väger dock en del. Funderar på en True Track och en forkbrace iaf. Borde ju avhjälpa det problemet.

Kan i alla fall säga att jag är MYCKET nöjd med grejjorna och skillnaden det gjorde i körduglighet. Nu kan man pressa på lite mer i kurvorna.

Planerade uppgraderingar närmast är True Track och Fork Brace. Ev. byte av kammar och en dynokörning. Även alu fälgar och några körvänliga däck på dessa. De två sista ligger nog nåt år i framtiden dock.

//Lillen

admin
2011-08-26, 17:23
Byt mycket HELLRE däck än sätt på en forkbrace, den tror jag inte ett dugg på.
Speciellt inte på 49mm..monterade en på min gamla Street Bob, NÄ....Dekoration om kör utan skärm, skulle jag säga.

Alufälgar eller 60-ekrat då dessa är styvare än original 40....
Finns även styrdämpare till Dyna, kan det vara nåt kanske?...
True-Track kan också vara en bra grej, har ingen erfarenhet.

Olja har jag inte varit med om att den skjuter ut??.....Vill minnas att det ska vara 110mm från ovankanten på benet till oljenivåns topp. 787cc olja i varje ben.

Lillen
2011-08-26, 17:35
Tackar för tipsen. Ja däck blir det. Tyvärr är dom rätt nybytta så det blir nästa gång jag behöver nya eller när jag får tag i alufälgar.

Javisst. Bara ur högra gaffelbenet med. Hade en stor oljefläck på framsidan på tanken när jag stannade till i slutet av åkturen. Står ju inget om att man ska suga ur nån olja när man byter fjädrarna. Jag kör dessutom inte med nån sänkning utan körde pvc distanserna som dom kom i lådan. Va tror du? Försökte kolla varifrån det läckt.. tror inte det var vid capen... utan nere vid undre benet... packboxen? Skadar det boxen? Har ju ingen lust att renovera gaffeln bara för att jag bytt fjädrar i benen.


Byt mycket HELLRE däck än sätt på en forkbrace, den tror jag inte ett dugg på.
Speciellt inte på 49mm..monterade en på min gamla Street Bob, NÄ....Dekoration om kör utan skärm, skulle jag säga.

Alufälgar eller 60-ekrat då dessa är styvare än original 40....
Finns även styrdämpare till Dyna, kan det vara nåt kanske?...
True-Track kan också vara en bra grej, har ingen erfarenhet.

Olja har jag inte varit med om att den skjuter ut??.....Vill minnas att det ska vara 110mm från ovankanten på benet till oljenivåns topp. 787cc olja i varje ben.

Lillen
2011-08-26, 18:00
Due to the design of a progressive wound fork spring it will displace more oil thus requiring a maximum oil level of 5.5" (140mm).
Caution: This is not a recommendation, it is only a precautionary statement. If your manual specifies an oil level higher than 5.5" (140mm) set the oil level at 5.5" (140mm). (Oil level is the distance from the top of the fork tube to the top of the oil with the fork completely collapsed and the fork spring removed.)

http://www.progressivesuspension.com/pdfs/forkSprings/3055.pdf

Lillen
2011-08-26, 19:11
Efter mitt förra inlägg så gick jag ner och mätte oljan. Den va precis som du sa Admin 110mm. Sög ur så nu är det 140mm. Bör bli bättre.

//Lillen

admin
2011-08-26, 19:21
Ok. Bra med oljan, men ag har ALDRIG behövt ta ur nån olja....??

... PVC-spacern.... du korta inget skriver du.... undras om det är bra...måste kolla upp...

ska man sänka 2" ska PVC-röret vara 12,5mm
ska man sänka 1" ska PVC-rörer vara 25mm
Ska man inte sänka alls...dom är ju rätt långa de där rören.... ska majla PS.


Rätt manual är här: Står inget om oljan...

http://www.progressivesuspension.com/pdfs/3055-125%20FXD-late%20Drop-in%20Inst.pdf

admin
2011-08-26, 19:24
Har mailat PS nu...både ang oljenivån och PVC utan sänk.

Lillen
2011-08-26, 20:36
Japp det var den manualen som var med i lådan. Dock så kvarstår faktum att det sprutade olja ur ena gaffelbenet. Vilket det inte gjorde innan jag bytte fjädrar.

Ok. Bra att du maila. Meddela här i tråden när du fått svar. PVC spacern kan väl ses som pre-load justering oxo. Iaf vad det står i den andra manualen och då lär jag behöva hela. Jag väger in på 160 pannor och behövde ställa upp pre-loaden på dom nya 440s 2 hack.. o då är det ändå Heavy Duty fjädern.

//Lillen


Ok. Bra med oljan, men ag har ALDRIG behövt ta ur nån olja....??

... PVC-spacern.... du korta inget skriver du.... undras om det är bra...måste kolla upp...

ska man sänka 2" ska PVC-röret vara 12,5mm
ska man sänka 1" ska PVC-rörer vara 25mm
Ska man inte sänka alls...dom är ju rätt långa de där rören.... ska majla PS.


Rätt manual är här: Står inget om oljan...

http://www.progressivesuspension.com/pdfs/3055-125%20FXD-late%20Drop-in%20Inst.pdf

Lillen
2011-08-26, 20:39
Kanon!


Har mailat PS nu...både ang oljenivån och PVC utan sänk.

Lillen
2011-08-26, 21:52
Klicka på bilden för större bild.
2069

ps. Det som syns på tanken där är gaffeloljan!

admin
2011-08-27, 09:28
Klicka på bilden för större bild. ps. Det som syns på tanken där är gaffeloljan!
2069

Japp... hade EXAKT samma på min 07, faktiskt redan sedan ny från affären! Packboxen..... tyvärr... känn på gaffelbenen, torka av kör, känn igen... är de fuktiga,,,,packboxen/arna..

MEN visst. har det varit för mycket olja KAN de ha pressa ut sig det hållet.... kolla.

Jättedrygt att byta packbox! Ett av mina hatobjekt på alla hojar..:mad:

admin
2011-08-27, 09:37
Fick nyss svar från Progressive! ok.....
Du borde iallfall korta PVC-spacern så dessa blir 5cm....2" Detta kan vara anledningen till att den skjuter olja och nivån inte är rätt.
För lång PVC pressar ihop fjädrarna för mycket och oljan pressas upp.

Tror faktiskt INTE ditt kitt fungerar som det ska i dagsläget. :( kanske tom därför den svajar i svängarna, vem vet.


No need to change or remove any oil.

The kit is designed to be a lowering kit, it will not work properly as a standard height kit.


Frank van Es
Sales Manager
Progressive Suspension
714-523-8700 EXT 259

Lillen
2011-08-27, 11:06
Ok. Det var ju mindre roligt. Men i ditt första inlägg i tråden så skriver du "valfri sänkning 0-2". Därför trodde jag givetvis att jag skulle kunna köra detta med normal höjd. Jag frågade till och med om det i tråden.

I alla fall. Varför skulle inte fjädrarna fungera likadant(alltså styvare än orginal) om jag kör som jag gör nu med 140mm oljenivå och hela pvc spacern. Det enda den trycker ihop är ju den övre lätta fjädern. Den är nog helt ihop tryckt men jag vill nog tro att det krävs mer än att bara pressa ner capen med handtryck för att få ihop de stora fjädrarna. Med andra ord så borde det se ut ungefär som orginal i gaffel(med pvc spacern och den ihoptryckta lilla fjädern istället för orginal röret) och sen den hårdare(och tätare "spunna") fjädern nertill. Detta gör att oljenivån bli för hög och att det blev ett övertryck i gaffeln som gjorde att oljan tröcks ur boxen.

Jag ska i alla fall ta mig en tur med den nya oljenivån och kolla. Vart ju ingen igår kväll efter jag sänkt oljenivån. Kommer tillbaka och rapporterar senare.

//Lillen



Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.

Lillen
2011-08-27, 13:25
Blir till och byta packboxar. Tanken va täckt i olja när jag kom hem. Detta med mindre olja i benen (140mm). Troligtvis så sprängde jag boxarna igår när jag körde med för mycket olja. Frågan är ju nu om jag ska göra som så att jag kapar till PVC rören till 3"(ca: 7.5cm). Detta borde göra att jag inte sänker den alls om man kollar Bikebandits inlägg.


När jag gjorde min detta var resultatet..

En 1 tums spacer sänkte den 2 tum.....

En 2 tums spacer sänkte den 1 tum....

Två killar utför arbetet tar ungefär en halvtimme att göra...en kille håller ölen kall medan den andra gör jobbet thb;

Detta ihop med att jag fyller några mm mindre med olja(125-140mm) borde ju rätta till problemet. Då blir ju PVC spacern 2.5cm längre än vad dom sa på Progressive vilket borde göra att jag inte sänker den alls OCH jag borde ju inte få nåt övertryck pga oljan. Funderar på en lite trögare olja dessutom.

Bikebandit
2011-08-27, 13:48
Har du 11 "eller 12" progressiva fjädrar på? Från din bild ser det ut som 12 "...Här är min med 11 "Heavy Duty 11" bak och med den Progressive Drop-in-Kit fram och sänkt 1"


http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC00136.jpg

Lillen
2011-08-27, 13:57
Tjenare,

Riktigt fin hojj du har där.

För att svara på din fråga: mina bak är 12.5". Alltså en höjjing från orginal som är 12". Vilket passar mig bra då jag vill kunna lägga hojjen i kurvorna utan att skrapa i med avgassystemet eller annat vilket jag gjort förr.

//Lillen

Ps. Tänkte faktiskt gå högre på dämparna bak. Vet att fxdx:en har 13" eller 13.5" bak. Men jag gjorde en avvägning mellan körbarhet och utseende. Vart nog en ganska bra medelväg. Dessutom måste man ju ha upp den fram för att man skulle få den jämnhög fram och bak och det blir nog ett jäkla jobb.


Har du 11 "eller 12" progressiva fjädrar på? Från din bild ser det ut som 12 "...Här är min med 11 "Heavy Duty 11" bak och med den Progressive Drop-in-Kit fram och sänkt 1"


http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/My%20Street%20Bob%20Build/DSC00136.jpg

Bikebandit
2011-08-27, 14:12
Tack för blommorna...:acne: ...kanske du borde ha köpt den vanliga progressiva kit i detta fall inte de Drop-in-Kit eftersom satsen är för att sänka hojen scr;

Jag installerade det vanliga Progressive kit(inte Drop-in-Kit) på min Sportster och den behöll den ursprungliga höjden ... men det är mer komplicerat att installera. Hela gaffelmontering måste tas isär .

Lillen
2011-08-27, 14:41
Jovisst men fick intrycket att detta skulle gå fint med detta kit OCH behålla höjden på hojjen. Tror inte ens jag sett nåt annat än detta kit. Nu måste jag ju ta isär hela gaffeln iaf så man kanske skulle kolla om man hittar det.




Tack för blommorna...:acne: ...kanske du borde ha köpt den vanliga progressiva kit i detta fall inte de Drop-in-Kit eftersom satsen är för att sänka hojen scr;

Jag installerade det vanliga Progressive kit(inte Drop-in-Kit) på min Sportster och den behöll den ursprungliga höjden ... men det är mer komplicerat att installera. Hela gaffelmontering måste tas isär .

Lillen
2011-08-27, 15:27
Hittade det andra kittet. Standard ride height kit Heavy Duty. Har lagt iväg en förfrågan till Snakebikes.se om det går att byta in mitt lowering kit. Förhoppningsvis gör det det. Efter lite läsning så blir det nog till att slänga i dom fjädrarna OCH Ricors Intimidators och Bel Rays 10wt olja. Verkar finnas många nöjda åkare med dessa tre produkter installerade.

jale
2011-09-17, 20:20
Intressant läsning - jag står i begrepp att byta ut fjädringen både fram och bak på min softail och vad jag förstått hitills så är det progressiviteten i fjädrarna som gör att väghållningen blir bättre. Jag har också fattat att man inte behöver sänka om man inte vill ( isf lägger man i sänkningssatserna - annars inte ) och att en tjockare gaffelolja inte dämpar mera utan "bara" gör att det rör sig lite långsammare ... ?

Bikebandit
2011-09-17, 20:38
Med progressiva finns det två typer av progressiva kit för framgaffel..en är en specifik lowereing kit ... den andra progressiva fjädrar till standard höjd..

admin
2011-09-17, 20:50
Med progressiva finns det två typer av progressiva kit för framgaffel..en är en specifik lowereing kit ... den andra progressiva fjädrar till standard höjd..

Ja, MEN endast sänkningskittet finns som DROP-IN! Den andra måste man riva hela gaffeln!! Mitt tips, sänk 1"! 25mm! lixom knappt synbart.
Och som jag har förklarat innan. När du SITTER på hojen med 1" progressivt sänkt front så är du ändå högre över havet än med originalfjädrarna i gaffeln.

Lars Nilsson
2011-09-18, 20:48
Sicket trams!!!
Jag bytte originalfjädrarna på min hoj utan att riva hela gaffeln.
Av med ett gaffelben bara häll ut oljan, ta ut fjädern, i med nya fjädern med tätaste delen av fjädern uppåt, i med olja, skruva på igen.
Ska man däremot sänka hojen så får man ta isär gaffelbenen genom att lossa hydraulen under gaffelbenet(använd luftverktyg!).
Dra sedan isär gaffeln och sätt i sänkningsfjädrarna UNDER/på hydraulen och sätt ihopa igen.
Kolla då även om hydraulen är rak o fin samt att gängorna e fina ner till fästskruven.
Men som sagt ska man inte sänka hojen behöver man INTE dela gaffelbenen.

admin
2011-09-18, 21:02
Sicket trams!!!
Jag bytte originalfjädrarna på min hoj utan att riva hela gaffeln.

Jag bara läser innantill på PS hemsida (ex. i detta fall: FXST 2003) Men det kan variera på olika tillverkare.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/dropin.jpg

http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?yearID=2003&makeID=37&modelID=1223

Bikerman
2011-10-04, 21:47
Admin:

Det tar INTE en timme att installera på en Street Glide, inte ens i närheten :(

admin
2011-10-04, 22:57
Admin:

Det tar INTE en timme att installera på en Street Glide, inte ens i närheten :(

Det kan säkert stämma Bikerman. Men Dyna, Sportster och Softail tar max en timme.

Lillen
2011-11-06, 11:08
Det tog sin lilla tid att få grejjerna men nu har dom kommit och jag har installerat allt på hojjen. Det blev alltså för det första till att byta packboxar på gaffeln då dom gick när jag drog i drop-in kittet med hela spacern(för att inte få nån sänkning). Iaf så blev det två repssatser(istället för bara packboxen) på en gång vilka gick loss på 1031kr stycket. Sen beställdes Progressives Fork Spring kit Heavy Duty... dessa fanns såklart inte i vare sig Sverige eller Europa... så det beställdes från USA genom McKonsult. Jag beställde även Ricors Intiminators direkt från deras hemsida i England. Fjädrarna gick lös på runda 1000ingen... Ricors 1700kr.

Var lite små nervös för att göra jobbet själv då jag läst att det skulle vara en mardröm vilket det INTE var. Lätt som en plätt bara man tog det metodiskt och lugnt. Rev gaffelbenen, plockade isär dom, rengjorde allt, installerade repkitten, i med 10wt oljan(som rekommenderas av Ricors), i med Intiminators, i med Heavy Duty fjädrarna och spacern(kapad cirkus 10mm för att tillgodose Intiminators), installerade allt på hojjen igen. Allt detta på 3-4 timmar total arbetstid. Rengöringen var det som tog längst tid. Även att hitta rätt verktyg tog ett tag. Det som behövdes utöver det vanliga var:

Alla är halvtums hylsor för att kunna dra med momentnyckeln när ni ska ha dit grejjorna igen.

1. En tolvkantig 10mm hylsa.(Dom flesta har säkert det men jag hade bara i 6 kant). Detta till att dra loss bromsoket.

2. Torx hylsa. Kommer inte ihåg storleken. Att lossa benen med.

3. En 36mm hylsa för att få lös och dit toppen på gaffelbenen.

4. En 5mm insex hylsa för att lossa skruvarna längst ner på höger gaffelben och få lös hjulaxeln.

5. En lång 12mm insex halvtums hylsa. Hittade en på mekonomen för 63kr. Cirka 1 dm lång. Denna behövs för "seatpipe screw" längst ner på dämparn.

6. En "fork seal driver" för att slå ner packboxen och "guide bushing". Denna var svårast att hitta. 1800kr ville HD ha. Aldrig tänkte jag... hade läst att dom använde pvc rör i rätt mått i Usa. Åkte runt till varenda pular affär i stan.. men det gick fan inte att hitta. Hittade sen av en ren händelse en grejj i garaget som funkade. Ett lås till en skivstång. Stången är 50mm så denna var ca 51mm innermått(ca 60mm yttermått) vilket var perfekt att trä över 49mm gaffelbenen, yttermåttet är dock det viktigaste och det ska vara så du "täcker" hela packboxen så du inte slår sönder den, cirkus 60mm. Tänk på att kolla så det passar ner i gaffelbenen först så du inte slår fast skiten när du försöker få packboxen på plats.

Har bara dragit en kort sväng på hojjen för att kolla att allt höll tätt vilket det gjorde. Återkommer när jag kört ordentligt med en rapport om prestandan.

Nästa projekt blir True Track. Ligger nere i garaget men det får bli ett vinterprojekt.

//Lillen

Ps. Glömde tillägga att för att få lös "seat pipe" skruven längst ner på dämparen så måste ni ha en mutterdragare. Det är omöjligt att dra lös den för hand då grejjorna i gaffeln bara snurrar med skruven. Eftersom jag inte har nån kompressor så åkte jag upp till en bilfirma och gav dom 40kr till fikat så lossa dom skruvarna direkt.

Coax
2012-01-24, 22:28
Någon som har provat att installera drop in kittet på en softail custom?
Verkar heller inte bara vara att (droppa i) grejjerna.
Verkar som att man måste dra ur gaffelbenen från den övre kronan?
Någon som vet?

TCKalle
2012-01-25, 17:36
Någon som har provat att installera drop in kittet på en softail custom?
Verkar heller inte bara vara att (droppa i) grejjerna.
Verkar som att man måste dra ur gaffelbenen från den övre kronan?
Någon som vet?

Om man kikar på videon så går det utan att ta ur benen på Dyna http://www.progressivesuspension.com/dropin/video.html Men på en softail får du nog ta ur benen ur kronorna, åtminstone var tvungen att göra dert på min -02:a när jag stoppade i progressiva fjädrar.

Henrik Forslund
2012-03-22, 22:51
Kan meddela att ska man göra detta på en Sportster Custom, på rätt sätt, enligt instruktionen, för att få den sänkt samtidigt.
Då måste det plockas isär eftersom anledningen till säkningen kommer av att returfjädrar/rebound springs kompletteras på damper roden med ytterliggare två st 1" fjädrar underifrån.
TYVÄRR!!! det snabba enkla blev snabbt mycket mer omfattande.

uppdaterad lite senare:
hittat nu FÖR SENT att det finns två kit till min Sportster custom 2004. båda är lowering kits, medans bara det ena är DROP IN
från Progressive Suspension
Fork Lowering Kit artnr 10-1560
Fork Lowering Kit - "Drop-In" artnr 10-2000

Robin
2012-04-05, 08:18
Kan jag få svar på en fråga??
Jag fattar inte hur lång pvc spacern ska vara på min hoj.
Sportster 883 xl -05

Så hur lång?? För sänkning 2"

Det är såklart ett drop in kit.

admin
2012-04-05, 08:42
Olika beroende på modell, men denna text kanske hjälper: spacern ska vara 5.5" efter kapning för 2"

Depending on your specific model and year you have to cut the spacer to a specific size. I have an '06 883XL so instructions say to cut the spacer to 5.5". This will give my motorcycle the full 2" drop in the front. Im actually looking to drop the front 1.5"' so I have to cut the spacer down to 6" instead of the 5.5". The longer the spacer the higher the front end will be.

Robin
2012-04-05, 09:04
Tack så mycket!
Var lite osäker på de 5,5" men nu blev det klart som dagen :)

admin
2012-04-05, 09:13
Manualen är lite luddig gällande PVC-rören så bra att fråga innan. Passa på att kolla oljenivån i gaffelbenen samidigt, funnits fall där det inte är lika mycket i benparen!

Om du har hojen på en lyft kan det vara så att du inte får ut lyften efter sänkningen, lägg nån stenplatta el dyligt under hjulen isåfall. :)

Nightrod
2012-04-09, 15:03
Funkar denna sänkning även på Nightroden?

admin
2012-04-09, 15:45
Inte säker och kan inte kolla med paddan, titta här och välj din rod i listan. Till Muscle finns.

http://www.progressivesuspension.com/hd/index.html

admin
2012-04-10, 11:56
Har kollat nu. finns inte Drop-in kit, endast vanliga riva gaffel-kit. Bara till Muscle.


Front Suspension
Product Type
Fork Spring
HD - Fork Spring
Lowering Kit


Fork Lowering Kit


10-1565
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=10-1565&d=Fork+Lowering+Kit)


Fork Spring kit
11-1525
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=11-1525&d=Fork+Spring+kit)




Fork Spring kit HD

11-1546
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=11-1546&d=Fork+Spring+kit+HD)

Nightrod
2012-04-10, 12:45
Har kollat nu. finns inte Drop-in kit, endast vanliga riva gaffel-kit. Bara till Muscle.


Front Suspension
Product Type
Fork Spring
HD - Fork Spring
Lowering Kit


Fork Lowering Kit


10-1565
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=10-1565&d=Fork+Lowering+Kit)


Fork Spring kit
11-1525
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=11-1525&d=Fork+Spring+kit)




Fork Spring kit HD

11-1546
Add to Cart (http://www.progressivesuspension.com/prodSearchResults.aspx?AddToCart=11-1546&d=Fork+Spring+kit+HD)



Ok, tack för infon. Får väl bli till nästa säsong tror jag.

JimmyChopper
2012-04-19, 19:02
Jag fick ut likadan fjäder och ett 1/2 långt PVC rör På min NT inga brickor eller nått annat? Nån som har nån aning om det är så på alla softail ?
Jag har en NT 2004.OBS: KOLLA SISTA BILDEN ;))


Lägger upp en liten lathund för att installera Progressives Suspensions smidiga Drop-In kit för gaffel. Finns till samtliga Harleymodeller...

Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.

Man slipper även dumpa oljan och det tar max en timme att göra (men kolla oljan iallafall, nivå och skick).

Kitet i lådan. 2 PVC rör, två korta och två långa fjädrar. Instruktionen är dock bara sådär bra...
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2842&d=1320349839

Skydda tank, krona och andra vitala delar. Hissa upp hojen med en lift så framhjulet precis lättar (detta så inte fjädern i gaffelbenen ska ha så mycket spänn). Lossa styret. Du kan göra ett ben i taget.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2833&d=1320349776

Skydda bultskallen med lite masktejp och lossa de övre torxarna lite lite för att gängorna ska lossna lättare.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2834&d=1320349790

http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2836&d=1320349814

Lossa gaffelskallarna (36mm hylsa vill jag minnas). Biltemas momentnyckel fick göra jobbet, jag vet..inte rätt verktyg för jobbet men det var vad jag hade till hands just då..
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2835&d=1320349799

Sista biten tar du för hand, fingängad, använd en handduk eller trasa och pressa NER samtidigt som du lossar bulten, då det är rätt bra spänning på bulten och denna LÄTT studsar upp och ur näven när den släpper gängorna!
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2838&d=1320349825

Plocka först ut brickan, sedan det övre röret. tillverka sedan ett krokverktyg av en klädhängare, ståltråd eller dyligt för att fiska upp originalfjädern ur gaffelbenet. Det droppar något så skydda med trasa och dra ut långsamt.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2840&d=1320349832

Detta är vad du ska få ut från varje ben. Spara brickorna (ej i bild), dessa ska återanvändas.
http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=2841&d=1320349836

admin
2012-04-19, 19:13
Låter inte som ett progressivt kit iallafall. Då ska det vara en liten fjäder oxo med. Kan nog vara original men inte 100.

JimmyChopper
2012-04-19, 19:37
Ska forska lite om dom har det så i original :) Men jag borde ju kunna använda dom 1/2" PVC rören som va i gafflarna. Till mitt progressivt kit så slipper jag kapa i dom som var med??


Låter inte som ett progressivt kit iallafall. Då ska det vara en liten fjäder oxo med. Kan nog vara original men inte 100.

admin
2012-04-19, 19:47
I och för sig kan du det. På bilderna ovan är origonalrören i metall (Dyna 07), men är dina i PVC så visst. Kolla bara så måtten är lika, tjocklek etc.
PVC-rören i ditt fall ska ligga på 4,5" i längd om jag minns rätt... (beroende på hur mycket du vill sänka PS Drop-in.)

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/c98bcb60.jpg

JimmyChopper
2012-04-19, 20:28
Admin ska PVC-röret som ska i gaffeln va 4,5" på en softail 2004 ?

admin
2012-04-19, 20:48
Om du ska installera Progressive Suspensions Drop-In Kit #10-2003 så är det längden jag minns, kolla i manualen.
finns i PDF här http://www.progressivesuspension.com/literature.html


http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/b339ada8.jpg

pbmj76
2012-05-13, 14:30
HJÄLP...!

Står i startgroparna för att gå ut i garaget och plocka i "drop-in"-kitet på min fxdwg 11
Kändes hur lungt som helst efter att läst i den här tråden, enda frågetecknet jag hade var hur mycket jag ska kapa spacern för en 1,5" sänkning

När jag kollar installationsanvisningarna från progressive så ser jag det här:
2006-2008 FXDWG 3.30”

min är ju en 2011, men eftersom det skillde sig så markant mot de andra fxd-modellerna som bara enligt samma tabell ska ha en 1"spacer,
så blev jag lite orolig för att göra bort mig..

nån som kan räta ut det här frågetecknet åt mig skulle göra mig väldigt tacksam.. och helst så snabbt som möjligt.. ska googla vidare och se om jag hittar nån info under tiden

admin
2012-05-13, 14:35
FEL AV MIG Prova med 3,3". Wg har längre gaffen än övriga FXD.
Gaffeln i sig borde vara samma som på 2006-2008.

pbmj76
2012-05-13, 14:44
Tack som fan!!.. Garaget nästa.. (V&H Big shots staggered, drop-in kit, progressive 412 och Arlen ness big sucker).. eftermiddagen är räddad.

admin
2012-05-13, 14:46
Tack som fan!!.. Garaget nästa.. (V&H Big shots staggered, drop-in kit, progressive 412 och Arlen ness big sucker).. eftermiddagen är räddad.

Ps hoppas du såg att jag ändrade måttet, till 3.3"!

pbmj76
2012-05-13, 14:48
Det gjorde jag... 3,3" blir det..
Nya bilder i mitt "garage" när jag är färdig..
väntar dock fortfarande på trimring från harleybutiken så jag kommer inte ha nån front på luftfiltret än på ett tag

883r
2012-07-17, 01:38
Jag har installerat ett drop-in kit på min 883R, efter det så började det läcka lite olja från ena gaffeln, såg att någon annan hade råkat ut för det också, men jag böt ju packboxen och sen blev det tätt och fint igen.
Men grejen är den att jag tycker hojen liksom stampar när man gasar på med för hög växel liksom, spec när jag kör med skjuts.
Det är som att fjädrarna studsar upp och ner i gaffeln.

Kan detta bero på att det är för lite el för klen olja i gaffeln, för det känns liksom som att fjädrarna inte dämpas utan far upp o ner som högerhanden på en 14åring.
Hur är det man mäter oljenivån, får man tillverka en egen oljesticka för framgaffeln el hur funkar det?

Lasse.S
2012-07-17, 08:13
Låter mer som du har för hög växel i, prova att växla ner en kugg så skall du se att det blir bättre, tar styggt på många delar av motorn o fresta den på låga varv speciellt vid skutts.

Jag har installerat ett drop-in kit på min 883R, efter det så började det läcka lite olja från ena gaffeln, såg att någon annan hade råkat ut för det också, men jag böt ju packboxen och sen blev det tätt och fint igen.
Men grejen är den att jag tycker hojen liksom stampar när man gasar på med för hög växel liksom, spec när jag kör med skjuts.
Det är som att fjädrarna studsar upp och ner i gaffeln.

Kan detta bero på att det är för lite el för klen olja i gaffeln, för det känns liksom som att fjädrarna inte dämpas utan far upp o ner som högerhanden på en 14åring.
Hur är det man mäter oljenivån, får man tillverka en egen oljesticka för framgaffeln el hur funkar det?

Lasse.S
2012-07-17, 08:23
För det första skall du undvika att fresta hojen på så låga varv speciellt med skutts, när det gäller olje nivån är det nog enklast att tappa ur oljan o börja om från början, testa en lite tjockare olja än vad du använder nu, det skall vara 32 cl i varje ben på din hoj, du skall fylla på 28 cl om du precis tömt den för du får inte ut allt enligt verkstadshandboken.


Jag har installerat ett drop-in kit på min 883R, efter det så började det läcka lite olja från ena gaffeln, såg att någon annan hade råkat ut för det också, men jag böt ju packboxen och sen blev det tätt och fint igen.
Men grejen är den att jag tycker hojen liksom stampar när man gasar på med för hög växel liksom, spec när jag kör med skjuts.
Det är som att fjädrarna studsar upp och ner i gaffeln.

Kan detta bero på att det är för lite el för klen olja i gaffeln, för det känns liksom som att fjädrarna inte dämpas utan far upp o ner som högerhanden på en 14åring.
Hur är det man mäter oljenivån, får man tillverka en egen oljesticka för framgaffeln el hur funkar det?

2.3t
2012-07-18, 00:07
Om man kikar på videon så går det utan att ta ur benen på Dyna http://www.progressivesuspension.com/dropin/video.html Men på en softail får du nog ta ur benen ur kronorna, åtminstone var tvungen att göra dert på min -02:a när jag stoppade i progressiva fjädrar.

Varför måste man ta ur benen? Är det för trångt eller går det inte att få av toppbulten?

oxyjohan
2012-08-16, 12:08
Min FXDX är en 99a så det har inte den fullt justerbara gaffeln. Det finns progressive lowering kit, progressive springs, och progressive HD springs som passar. Men vad ska jag välja? Vad jag vet är min gaffel helt standard och jag tycker den är på tok för svampig. Bak sitter det FOX 11" gasdämpare med justerbar förspänning som föregående ägare monterat, dessa verkar funka fin-fint och jag skulle vilja behålla dem åtminstone tills vidare. Hojen är alltså redan sänkt bak mot original. Det är ju snyggt med låga hojar men jag är även intresserad av fjädringsprestanda och att inte skrapa i vid nerlägg. Hur ska jag resonera?

oxyjohan
2012-08-20, 12:30
Min FXDX är en 99a så det har inte den fullt justerbara gaffeln. Det finns progressive lowering kit, progressive springs, och progressive HD springs som passar. Men vad ska jag välja? Vad jag vet är min gaffel helt standard och jag tycker den är på tok för svampig. Bak sitter det FOX 11" gasdämpare med justerbar förspänning som föregående ägare monterat, dessa verkar funka fin-fint och jag skulle vilja behålla dem åtminstone tills vidare. Hojen är alltså redan sänkt bak mot original. Det är ju snyggt med låga hojar men jag är även intresserad av fjädringsprestanda och att inte skrapa i vid nerlägg. Hur ska jag resonera?

Jag körde på standardlängd på fjädrarna, blev sketbra.

PAINTERN
2012-09-29, 19:02
Tjena. Finns det någon här som sänkt en Nightster med Drop in kitet 10-2000 ?. Tänkte ju sänka min med 2", men blir inte klok på hur lång spacern ska vara på min modell. Enl medföljande beskrivning så ska spacern vara 7,7". E ju ca 19,5 cm. Tycker det verkar mycket. Har inte provat montera ännu. Ville bara se om det finns någon här med mer erfarenhet av detta.

Tengil
2013-05-03, 19:51
Drop In my ass.... Mailade progressive innan jag köpte mitt kit och fick bekräftat att jag skulle använda 10-2003 till min FLSTFB fat boy lo -10. Och nu när jag äntligen skulle börja skruva och plockade av översta bulten på kronan verkar det som om det inte alls går att bara droppa in. Inget tryck alls på bulten och den är gängad i en annan slags bult underifrån. Verkar som gaffelbenen måste bort....suck....

Någon som har erfarenhet av min modell av hoj/gaffel?

Benny
2013-05-04, 00:07
min är visserligen -03 men jag antar att det är ganska likt.

Dropp in är det inte, men ändå ganska lätt.
när du tagit bort översta bultarna så får du sänka ur fjäderbenen ur kronan, ta bort kåpan bak lampan så ser du hur de är klämda i nedre kronhalvan. nu kan du gänga ur pluggen, dvs det som du skriver som "annan slags bult", och efter det kanske man kan kalla det dropp in..

Det kanske finns smartare sätt? men så gjorde jag.

Tengil
2013-05-08, 20:18
min är visserligen -03 men jag antar att det är ganska likt.

Dropp in är det inte, men ändå ganska lätt.
när du tagit bort översta bultarna så får du sänka ur fjäderbenen ur kronan, ta bort kåpan bak lampan så ser du hur de är klämda i nedre kronhalvan. nu kan du gänga ur pluggen, dvs det som du skriver som "annan slags bult", och efter det kanske man kan kalla det dropp in..

Det kanske finns smartare sätt? men så gjorde jag.


Jo det var så jag misstänkte det var tvunget att gå till. Inte så sugen på att plocka bort hjul och grejor i nuläget bara. baken var precis sänkt och aphänget ska på, plattorna bytas mot framflytt och avgassystem ska bytas. Finns att göra ändå. Hade varit skönt att kunna droppa in utan att plocka bort gaffelbenen. Men men! ;)

Hardrockhair
2014-01-13, 19:39
Har lurat lite på drop-in kit, men vill inte sänka något. Verkar som att alla drop in kit sänker minst 1 tum. Kan trögare olja med original fjädrar vara ett bra alternativ för att styva upp den svampiga original fjädringen?

Henrik Forslund
2014-01-13, 21:40
Har lurat lite på drop-in kit, men vill inte sänka något. Verkar som att alla drop in kit sänker minst 1 tum. Kan trögare olja med original fjädrar vara ett bra alternativ för att styva upp den svampiga original fjädringen?

Njae då blir den mest stötig och opålitlig om du inte är riktigt tung själv.
Finns värre fjädrar som inte sänker från både works och racetech.
Kika även ricor intiminators och deras tips.

Hardrockhair
2014-01-13, 21:47
Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...

Henrik Forslund
2014-01-13, 22:46
Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...

Ps drop in kit så får du med plast spacer för att få till önskad höjd, antingen lägre eller högre än original beroende hur långt du själv kapar spacern. Följer med instruktion om vilken längd som ger. Du behöver alltså inte sänka om du inte vill.

Kling
2014-01-13, 23:10
Tackar för tips. Är ingen tungviktare men tycker den känns lite svampig original.. fjädringsvägen är ju inte så lång på 48an...

Jag ska precis slänga på ett burly slammer kit på min 48.
Tänkte byta till någon bättre olja i samma veva!

Lars Nilsson
2014-01-13, 23:14
Ps drop in kit så får du med plast spacer för att få till önskad höjd, antingen lägre eller högre än original beroende hur långt du själv kapar spacern. Följer med instruktion om vilken längd som ger. Du behöver alltså inte sänka om du inte vill.
fel Henrik.
spacern är till för att ta upp slacket i fjädern när den står upp obelastad. Ett slags förspänning. sänkningen sker genom att antingen sätta fler fjädrar under hydraulen eller genom en extra fjäder ovanpå ordinarie fjäder.
Iofs blir gaffeln mjukare i förspänningen utan spacerna men det kallar inte jag för sänkning.

- - - Uppdaterad - - -

originaloljan är 10 så gå upp till 15 om du vill få gaffeln lite stummare hardrockhair

Henrik Forslund
2014-01-13, 23:16
fel Henrik.
spacern är till för att ta upp slacket i fjädern när den står upp obelastad. Ett slags förspänning. sänkningen sker genom att antingen sätta fler fjädrar under hydraulen eller genom en extra fjäder ovanpå ordinarie fjäder.
Iofs blir gaffeln mjukare i förspänningen utan spacerna men det kallar inte jag för sänkning.

Helt korrekt men "drop-in" kitten fungerar inte så, då lämnas fjädern kvar ensam under hydraulen och sänkningen åstadkoms genom kortare fjäder som är hårdare. Klassisk 18 års styling. Inte bättre men snyggare hehe

Lasse.S
2014-01-14, 08:09
XL low, Nightster mfl har kortare hydraler o kort fjädringsväg från början att sänka den ytterligare med hylsor/fjäder under hydralen blir inget bra såvida man inte bryr sig om väghållning och bara tänkt glida lite i stan möjligtvis.
Vill man sänka hojen någon cm är det bättre att höja upp gaffelbenen något i kronan tycker jag.

J418
2014-02-06, 15:33
Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.

Lasse.S
2014-02-06, 15:44
Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.

Gaffeln är japansk med mm gänga ;) risken med skiftnyckel är att det kan bli fula märken annars går det säkert bra.

Henrik Forslund
2014-02-06, 21:21
Har ingen 36mm hylsa för gaffelskallarna. Däremot en stor skiftnyckel, tror ni att det är värt att chansa? Sitter de hårt?
Annars är det nog lika bra att köpa en 1" 3/8 hylsa som jag skulle tro att det är.

Är den rätt dragen så kan du lossa med polygrip. Skydda med mycket tejp innan på mutter o i kring. Glöm dock inte att lossa gaffelbenklämmorna precis under innan för dom hjälper till o hålla fast toppbulten.



—--------------
All comfort was sacrified for style

J418
2014-02-11, 21:39
Tack för svaren! Kör på med skiftnyckeln.

ulfaxe00
2015-01-17, 17:37
Kanonbra information MEN det är inte lika lätt till softail även om det kallas Drop in.
Skulle sänka min Fatboy 2006 och plocka bort styre o.s.v och när jag lossa 36mm bulten var jag jävligt varsam för att inte fjädrarna skulle skjuta ut.
Men vad händer??? Ingenting, bultarna borta men inte f-n kom det ut några fjädrar.
På en softail med 41mm gaffel sitter det ytterligare en bult i gaffeln som man inte kommer åt utan att sänka ner gaffeln.
Så det blir fortsatt arbete i veckan då jag får drop in kittet.
Mvh/Fatboy

CrazyVic
2015-06-04, 09:06
Lyfter denna igen. Installerade kitet på min Fat Bob -09 i går. Det tog max 20 min så det är extremt lättinstallerat. Resultatet, med maximal sänkning enl deras egen tabell, blev att fjädrarna inkl spacer inte nådde upp till toppmuttern vid fullt utdragen framgaffel. Jag testade köra ändå vilket resulterade i att gaffeln vid varje gupp liksom hoppar upp högre än vad fjädrarna och spacern räcker till med ena rejäla smällar som följd. Öppnade upp igen och satte i längre spacers vilket åtminstone gjorde att spelet i gaffeln försvann. Fjädringen är dock STENhård och verkligen på gränsen till vad som känns ok. Fjädringsväg med mig på hojen är väl kanske två cm till fullt ihoptryckt läge.

Hur upplever ni andra hårdhet osv?

http://i52.photobucket.com/albums/g31/fryckan/fatbob_zpsibnzomd6.png

Caspher
2015-06-04, 20:03
Har du verkligen fått rätt grejer tror du?
Med tanke på att maxsänkningen inte gav någon förspänning så är ju bara det en signal på fel.
Gissar att du satte dit just så långa spacers du behövde för att få bort spelet och att du då fick hojen nästan lika sänkt som med de för korta spacerarna. Och den är ändå väldigt hård säger du.
Hur stenhård hade den då inte varit om du valt att sänka bara lite? :-/ Alltså mer förspänd. Usch.
Det som ändå talar för att du fått "rätt" grejer är att det man får är ett rätt taskigt koncept.
Stenhårda linjära (inte progressiva) fjädrar som är stenhårda för att orka hålla emot vid kraftiga ojämnheter i vägen.
En nödlösning som tillverkaren använder när det gäller korta fjädrar. Som Forslund säger - artonårsstyling.
Ska man ha kortare fjädrar m å s t e de vara progressiva.
Med det du nu har kan du få bekymmer. Med två cm fjädringsväg och stenhård fjäder har du nästan inget väggrepp i en kurva med lite elaka potthål eller bulor. Framhjulet kommer att studsa, dvs bara vara i kontakt med vägen då och då i kurvan och antingen kör du omkull eller så blir det till att åka av vägen, dvs du kan inte ta kurvan.
Nu har jag tagit för givet att kittet du monterat inte är progressivt.
Är det det, så är det inte fullt så illa, då är det bara fjädringsvägen som är problemet. Illa nog.
Eller förresten, med så kort fjädringsväg hjälper det inte nåt märkbart om fjädern är progressiv eller inte.

Lars Nilsson
2015-06-05, 09:32
Jag förstår inte riktigt faktiskt...
Jag har typ samma kit men har samma fjädringsväg som förr och en betydligt fastare gaffel utan glapp o skit.
OM det nu är samma kit.
Har du artikelnumret på kitet du köpte?

CrazyVic
2015-06-08, 00:06
Har du verkligen fått rätt grejer tror du?
Med tanke på att maxsänkningen inte gav någon förspänning så är ju bara det en signal på fel.
Gissar att du satte dit just så långa spacers du behövde för att få bort spelet och att du då fick hojen nästan lika sänkt som med de för korta spacerarna. Och den är ändå väldigt hård säger du.
Hur stenhård hade den då inte varit om du valt att sänka bara lite? :-/ Alltså mer förspänd. Usch.
Det som ändå talar för att du fått "rätt" grejer är att det man får är ett rätt taskigt koncept.
Stenhårda linjära (inte progressiva) fjädrar som är stenhårda för att orka hålla emot vid kraftiga ojämnheter i vägen.
En nödlösning som tillverkaren använder när det gäller korta fjädrar. Som Forslund säger - artonårsstyling.
Ska man ha kortare fjädrar m å s t e de vara progressiva.
Med det du nu har kan du få bekymmer. Med två cm fjädringsväg och stenhård fjäder har du nästan inget väggrepp i en kurva med lite elaka potthål eller bulor. Framhjulet kommer att studsa, dvs bara vara i kontakt med vägen då och då i kurvan och antingen kör du omkull eller så blir det till att åka av vägen, dvs du kan inte ta kurvan.
Nu har jag tagit för givet att kittet du monterat inte är progressivt.
Är det det, så är det inte fullt så illa, då är det bara fjädringsvägen som är problemet. Illa nog.
Eller förresten, med så kort fjädringsväg hjälper det inte nåt märkbart om fjädern är progressiv eller inte.

Exakt så är det och jag är medveten om risken vid potthål i kurvor... :/

Köpte detta kit: http://www.harleybutiken.com/produkt/Burly-Slammer-kit-Dyna-Svart dvs artnr 690200. Har tyvärr inte kartongen tillgänglig nu men den medföljande instruktionen nämner iaf FDXF osv. Återkommer i morgon.

Caspher
2015-06-08, 01:18
Exakt så är det och jag är medveten om risken vid potthål i kurvor... :/

Köpte detta kit: http://www.harleybutiken.com/produkt/Burly-Slammer-kit-Dyna-Svart dvs artnr 690200. Har tyvärr inte kartongen tillgänglig nu men den medföljande instruktionen nämner iaf FDXF osv. Återkommer i morgon.
Det verkar ju som du beställt rätt. Återstår att se om du fått det du beställt.
Svårt detta. Man kan ju inte äta kakan och ändå ha den kvar. Du vill sänka.
Bilden visar fjädrar som tycks vara linjära.
Burly gör ett kit som ser ut såhär också:
16834
Du ser här en progressiv fjäder, kompensationsfjäder och distans.
Jag vet inte vilket kit detta är, jag råkar bara ha bilden i plattan.
Nå, det konceptet är minst dåligt vid sänkning med drop in tror jag.
Jag ser inga spacers på bilden på det du beställt men du säger att du satt dit spacers.
Det absolut enda jag kan tänka ut som lösning på problemet är att du byter dina spacers mot fjädrar.
Säg som exempel att du har spacers med längden 40 mm i din gaffel.
Ersätter du dessa med en fjäder som är mjukare än din huvudfjäder men ändå inte så mjuk som kompensationsfjädern så blir resultatet något som åtminstone liknar en progressiv fjäder.
Denna extrafjäder skulle kunna vara..säg 15 - 20 mm längre än spacern. Alltså 55 - 60 mm.
Det kommer att sjunka 5 - 10 mm kanske, när du sätter dej på hojen. Nån cm mindre sänkning blir det också.
Då har du åtminstone dina två cm plus fjädringsvägen i extrafjädern. Totalt ca 40 mm ungefär.
Det bör vara en sk verktygsfjäder, alltså rektangulär tråd. Dessa tål att komprimeras helt utan att de översträcks.
Och det kommer ju att inträffa rätt ofta i detta fall.
Det största problemet är nog att veta hur kraftig extrafjädern ska vara, men min stortå säger mej att den ska ha ungefär 50 - 75% av huvudfjäderns tryckkraft.
Det skulle bli lite bättre komfort på köpet eftersom små ojämnheter kommer att tas omhand mestadels i extrafjädern.
Den kommer att få ett hårt liv den lille stackaren, som får ta det mesta.
Nu garanterar jag ju inte att detta blir toppenbra, men jag hade testat det. Man kan ju alltid ångra sej om det blir tokigt.
Eller så får du konstatera det man måste ibland; "vill man vara fin får man lida pin".

Redigering:
Kompensationsfjädern ska vara kvar.
Droppa alltså i grejerna i följande ordning:
Huvudfjäder - bricka - extrafjäder - bricka - kompensationsfjäder

Caspher
2015-06-08, 01:34
Jag förstår inte riktigt faktiskt...
Jag har typ samma kit men har samma fjädringsväg som förr och en betydligt fastare gaffel utan glapp o skit.
OM det nu är samma kit.
Har du artikelnumret på kitet du köpte?

Du har inte sänkt din, utan endast styvat upp lite med hårdare fjädrar?
Med tanke på att du har samma fjädringsväg som innan tänker jag.

CrazyVic
2015-06-08, 14:44
När jag tog ur "original" så bestod de grejerna av en huvudfjäder som var kortare än Burly-huvudfjädern, bricka, pvc-spacer, metallrörspacer, bricka. Jag TROR att de satt i den ordningen. Möjligen kan pvc-spacern ha suttit ovanför metallröret, minns inte riktigt. Ska det öht se ut så? Ska ner i garaget i kväll och kan förhoppningsvis fota lite då.

Caspher
2015-06-08, 18:56
När jag tog ur "original" så bestod de grejerna av en huvudfjäder som var kortare än Burly-huvudfjädern, bricka, pvc-spacer, metallrörspacer, bricka. Jag TROR att de satt i den ordningen. Möjligen kan pvc-spacern ha suttit ovanför metallröret, minns inte riktigt. Ska det öht se ut så? Ska ner i garaget i kväll och kan förhoppningsvis fota lite då.
Jag kan inte din gaffels ingående delar och dess ordning. Men det är väl en rätt blaffig stålspacer i den?
Då lär ju originalfjädern vara kortare. Inget konstigt.
Hursomhelst, huvudfjädern och allt ovanför denna ska ju bort så i vilken ordning och vad som ska vara där blir ju inte ett problem förrän du eventuellt monterar tillbaks originalgrejerna. Nån forummedlem har säkert järnkoll så det går ju att lösa om det blir aktuellt.

CrazyVic
2015-06-08, 22:57
Jag kan inte din gaffels ingående delar och dess ordning. Men det är väl en rätt blaffig stålspacer i den?
Då lär ju originalfjädern vara kortare. Inget konstigt.
Hursomhelst, huvudfjädern och allt ovanför denna ska ju bort så i vilken ordning och vad som ska vara där blir ju inte ett problem förrän du eventuellt monterar tillbaks originalgrejerna. Nån forummedlem har säkert järnkoll så det går ju att lösa om det blir aktuellt.

Förbannat konstigt detta. Lossade toppbultarna som inte hade något tryck mot sig öht. Nu har jag kört huvudfjäder, hjälpfjäder och pvc-spacers som är uppskattningsvis tre tum långa, dvs två tum mer än vad som ska krävas enl instruktion. Ändå ligger hojen som en macka och har extremt begränsad fjädringsväg.

Som en tillfällig lösning satte jag i originalfjädern igen tillsammans med hjälpfjäder och stålspacer. Detta då jag inte själv lyckades få ner originalfjäder, pvc-spacer och stålspacer (dvs som det var innan). Resultatet nu är att den är typ lika hög som original men betydligt mjukare. Föga förvånande men jävligt besvärande Lackar på detta alltså. Vad är lösningen egentligen? Episkt långa spacers tillsammans med "progressive"-fjädrar+hjälpfjädrar? Förbannat enerverande...

Enl märkning på lådan är det iaf rätt kit.

Caspher
2015-06-08, 23:54
Förstår att du är irriterad för detta verkar ju vara hemsökt eller nåt.
En sak går inte ihop riktigt. Du bytte din första spacer, den som var för kort för att förspänna, mot en längre som klarade att förspänna.
Och nu är även denna för kort för att förspänna säger du. Inte något tryck som du nämnde här ovan.
Det var det ena.
Det andra är att Harleybutiken kan ha gett dej fel grejer. Att det står fel på sajten helt enkelt.
Jag hade nog kontaktat Paul i butiken och berättat. Det gjorde jag när jag köpte mina grejer och det var problem, dock av annat slag.
Ett av problemen var dock att det inte var rätt grejer på sajten. Det är en soppa vad som passar vad.
Men Paul är hjälpsam och gör säkert allt för att hjälpa dej tillrätta.
Det hade jag också gärna gjort, men i detta läget verkar allt vara så skumt så jag har inte en aning vad som är lösningen utöver mitt tidigare förslag.
Det förslaget kanske rent av är ännu intressantare nu på ett sätt. Din huvudfjäder är tydligen jättekort, alltså finns plats för en ganska lång extrafjäder.
Det skulle kunna ge dej att du kan få mjukare fjädring och hyfsad fjädringsväg.
Med ett problem ändå, att det blir nu ännu knepigare att hitta rätt extrafjäder..
Skulle helst behöva provas ut och det blir ju svårt om man inte vill köpa ett gäng olika fjädrar. Kan säkert bli dyrt om inte annat. Vet inte.
Så bäst är nog att börja med att kontakta butiken.
Beklagar att jag inte kan komma på nåt mer åt dej, men kanske nån annan på forumet ser detta och har bättre idéer än mej.
Du skulle förstås kunna lämna tillbaka grejerna eftersom de inte funkar och gå vidare med annat system/fabrikat.
Man ska ju inte nöja sej med grejer som inte funkar.

CrazyVic
2015-06-09, 11:58
Har mailat Paul/Harleybutiken så får se om han har några idéer.

Tack för hjälpen broder!

Lars Nilsson
2015-06-09, 12:24
Du har inte sänkt din, utan endast styvat upp lite med hårdare fjädrar?
Med tanke på att du har samma fjädringsväg som innan tänker jag.

Jag har installerat progressive suspensions fjädrar utan sänkningsfjädrarna som ska sitta under hydraulen. Men hela distansen som medföljer tas allt slack i benen bort och funktionen är hundra.
Istället för distanser har dropinkiten en mjuk extrafjäder med som tar upp slacket men är också så mjuk att den trycks ihop när hojen reses upp så är gaffeln lite "sänkt".
Jag har sett en video om det för länge sen, ska leta upp den så slänger jag in den här med.

- - - Uppdaterad - - -


https://www.youtube.com/watch?v=ssyYeEUSVJI

CrazyVic
2015-06-09, 15:24
Jag börjar med att testa att skarva spacers så att det totalt blir typ 4". Får se hur det blir. Bör även fylla på lite olja snart eftersom det försvinner lite varje gång jag fixar...

Caspher
2015-06-09, 18:24
Jag har installerat progressive suspensions fjädrar utan sänkningsfjädrarna som ska sitta under hydraulen. Men hela distansen som medföljer tas allt slack i benen bort och funktionen är hundra.
Istället för distanser har dropinkiten en mjuk extrafjäder med som tar upp slacket men är också så mjuk att den trycks ihop när hojen reses upp så är gaffeln lite "sänkt".
Jag har sett en video om det för länge sen, ska leta upp den så slänger jag in den här med.

Då har du bra grejer! Vi har snarlika delar du och jag. Skillnaden är att jag har sänkt 2 cm och drop in-sänkningssatsen från PS är inte progressiv och så är den stenhård rakt igenom hela slaget.
Använder istället den progressiva huvudfjädern från ett sånt sänk-kit som du har, men kompensationsfjädern kommer från PS drop-in sänk-kit. och så en anpassad distans för bestämning av sänkningsnivån.
Dessa distanser kom från endera kittet, okänt vilket för det finns distanser i båda systemen. Nämner det för det är inte helt sant att sänkningen åstadkoms endast genom att det sitter en kompensationsfjäder i gaffeln.
Det ser du även i klippet du la ut, även om den distansen är sällsynt kort. Min hamnade nånstans på 65 eller 68 mm, men det är en Wideglide.
Det gick alltså åt två kit för att åstadkomma delar till min lösning, men det var det värt. Särskilt som jag slapp betala för ena kittet.
Jag var _grymt_ missnöjd med de tokhårda linjära fjädrarna från drop-in-kittet men fick bra hjälp och allt slutade bra.
Nu har jag riktigt bra fjädring, komfortabel och mjuk i smårörelserna, men tack vare att de är progressiva och ökar motståndet vid hoptryckning klarar de att köras i gupp och hålor utan att slå igenom.
I princip har jag det du ser på bilden en bit ovanför i denna tråd. Burly hade ett sänkkit med progressiv fjäder men de har utgått. Otroligt nog. Men principen är återskapad med de delar jag har från PS.

Caspher
2015-06-09, 18:38
Jag börjar med att testa att skarva spacers så att det totalt blir typ 4". Får se hur det blir. Bör även fylla på lite olja snart eftersom det försvinner lite varje gång jag fixar...

Kämpa på! Allt går att lösa, men det är ju inte så kul alla gånger.
Men som sagt, åk inte omkring med grejer som tar bort både körglädje, säkerhet och prestanda.
Ok, prestandan har du ju offrat en del av bara genom att bestämma dej för att sänka men det är ju ett val man gör - inklusive jag själv :-) men det behöver ju inte vara sämre än nödvändigt.
Löcka te!! po;
Om du vill kan du kika på en tråd där vi har resonerat om fjädring förut. Om inte annat för att se att du inte är ensam om att det jävlas! :-)
http://harleyforum.se/showthread.php?12124-Bakd%C3%A4mpare/page2

CrazyVic
2015-06-10, 08:38
Sådär. Testade skarva spacers och nu känns det faktiskt helt ok. Att sen regplåt ramlade av och vänster bakblinkers slutade fungera under körning är ju sånt man får räkna med när man kör HD. :I:

Kan alltså rekommendera att de med Fat Bob först testar att först montera fullängdsspacer innan ni börjar korta den enl instruktion. Skulle uppskatta att min kanske är 1,5" lägre fram med en helt acceptabel fjädringsväg samt styvare än tidigare.

Tanken nu är att skaffa oskarvade spacers samt byta gaffelolja, för att göra ingreppet lite mer seriöst.

Caspher
2015-06-10, 09:22
Vad roligt att det blev bra till slut!
Önskar dej många sköna sänkta sommarmil! ;-)