handdator

Visa fullständig version : wlc bränsle/oljetank



Dimman
2014-10-15, 00:15
Söker någon som vet/kan åta sig att "rengöra" bränsle och oljetank invändigt.
Tror att man hällt i nåt slags tätningsmedel som börjat flagna, ser ut som färgflagor?
//Leif

stroker49
2014-10-15, 06:32
Det är antagligen Kreem. Jag gjorde en behandling på en Trajja för 30 år sedan, det blev perfekt. Sedan gjorde jag det på min Electra för 25 år sedan, det flagnar och hänger i stora sjok. Men det gör ingen skada, så det får vara som det är. Det är ett bra alternativ för dig också, lev med det.

Annars kan du kanske försöka att lösa upp det, prova med MEK (MetylEtylKeton). Kanske, kanske skulle det kunna gå med aceton?

Dimman
2014-10-15, 18:05
Jag är bara orolig för att det följer med till förgasare och ventiler i oljepumpen....
Men det är precis som du säger, det hänger i stora sjok i bägge tankarna, ser inte "driftsäkert"
ut i vilket fall.MPD;

stroker49
2014-10-15, 18:19
Men du har väl en sil vid utloppet/bränslekranen. Och på bensinslangen kan man ju sätta ett litet extrafilter.
Det är värre om det kommer med något i oljetillförslen, och att det sätter stopp i ett filter blir man ju inte glad av heller!

Finns det oljetrycksmätare på en sådan där?
Man skulle egentligen koppla oljetrycksgivaren till tändspolen så att den kortslöts så fort man tappar oljetryck. Och en förbikopplingsknapp vid start, att man inte alltid har det på alla fordon?

hasse diesel
2014-10-15, 21:19
Skulle väl inte bli så mycket åka med struten då? ;)

stroker49
2014-10-15, 21:33
Ojojoj, oljetryckslampan slocknar bara efter ett varv på starten!

hasse diesel
2014-10-15, 21:53
Flödeslampan menar du ;D

Dimman
2014-10-17, 00:08
Visst det finns det två silar, en i anslutning till bränslekran och en eftermonterad på bränsleröret,
men ingen rening på " matningen" till oljepumpen.....men oavsett så vill man ju få bort orsaken till
"ofrivilliga"driftstopp, att åtgärda det med att filtrera, vilket ju är bra i sig som en extra åtgärd för
bättre driftklarhet, men "skiten" i bränsle/oljetank som är roten till det onda ska nog avlägsnas i 1:a
hand, en extra filtrering och ev. övervakning av oljetryck i 2:a hand.
Skulle ha gjort det själv men hälsan har inte varit min följeslagare i år så för mig blir det varken hackat
eller malet. Sjuk

stroker49
2014-10-17, 06:40
Prova med MEK och en näve muttrar (i dessa sällsynta fall kan det fungera med muttrar med de där konstiga millimetergängorna) och skakar du och låter det stå med locket på så kanske det löser upp sig?

Dimman
2014-10-17, 17:36
Prova med MEK och en näve muttrar (i dessa sällsynta fall kan det fungera med muttrar med de där konstiga millimetergängorna) och skakar du och låter det stå med locket på så kanske det löser upp sig?
Har faktiskt haft nåt liknande i tanken, "trumla" tankhalvorna med något lösande i kombination med något som "skramlar",
får nog bli något i den vägen antar jag...

hasse diesel
2014-10-17, 17:55
https://www.youtube.com/watch?v=y7B5P8oAgvA :D

stroker49
2014-10-17, 18:34
https://www.youtube.com/watch?v=y7B5P8oAgvA :D

vc;

Dimman
2014-10-26, 19:25
vc;
Ser att "hasse diesel" och "stroker49" hänvisar till samma YT/klipp,
det fins ingen hejd på påhittigeten, måste helt enkelt fungera...vc;

hasse diesel
2014-10-27, 17:24
Ja du ser ju hur fint han justerar hastigheten med spaden samtidigt som han avnjuter ölen, kan ju inte bli bättre :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk