handdator

Visa fullständig version : Gå upp i fälgstorlek?



Martin
2014-10-07, 00:29
Går i tankarna att köra en 18" fälg bak och har några frågor runt det. Först ut är vad säger dom på besiktningen, kan man behöva göra en regbes för detta?

I övrigt undrar jag hur ni som bytt fälgstorlek har gått till väga, om ni har behållt nav och ekrat upp den nya fälgen på den eller om ni har köpt ett helt paket? Jag frågar också efter tips på bra sidor där man kan köpa fälgar och ekrar samt på firmor eller personer som kan vara behjälpliga med att ekra och balansera fälgen.

Jonasbaggen
2014-10-07, 06:38
Martin: 18" i bak är inga problem. Tror inte de säger nånting på bes. Har själv ekrat om till 17" i bak och 21" i fram. Ingen som sagt något de senast gångerna jag besiktigat. Ska man vara petig så finns ju det här med helfordonsgodkänd från någon årsmodell och då får man väl inte byta något alls. Kai på Bikestation har ekrar+fälgar och kan säkert hjälpa dig med delar. Lättast är ju att använda org nav som håller prima kvalitet. Finns mkt Kina skit oxå. Håll dig till kvalitets delar så blir det inga problem.

Lasse.S
2014-10-07, 08:12
Går i tankarna att köra en 18" fälg bak och har några frågor runt det. Först ut är vad säger dom på besiktningen, kan man behöva göra en regbes för detta?

I övrigt undrar jag hur ni som bytt fälgstorlek har gått till väga, om ni har behållt nav och ekrat upp den nya fälgen på den eller om ni har köpt ett helt paket? Jag frågar också efter tips på bra sidor där man kan köpa fälgar och ekrar samt på firmor eller personer som kan vara behjälpliga med att ekra och balansera fälgen.
http://www.central-wheel.co.uk/wheelbuilding/wheelbuilding.html där har jag köpt bland annat, vi kan snacka om det på Onsdag om du kommer till lokalen då ;) // Lasse

Martin
2014-10-07, 12:26
Martin: 18" i bak är inga problem. Tror inte de säger nånting på bes. Har själv ekrat om till 17" i bak och 21" i fram. Ingen som sagt något de senast gångerna jag besiktigat. Ska man vara petig så finns ju det här med helfordonsgodkänd från någon årsmodell och då får man väl inte byta något alls. Kai på Bikestation har ekrar+fälgar och kan säkert hjälpa dig med delar. Lättast är ju att använda org nav som håller prima kvalitet. Finns mkt Kina skit oxå. Håll dig till kvalitets delar så blir det inga problem.
Tack för svar! Min hoj slipper undan helfordonsgodkännande då jag har importerat den från USA. Försöker få klarhet i vilken bredd man ska gå på om man vill fortsätta köra på 150 brett däck. Original sitter det ett 150-däck på 3" fälg, läste någonstans att kör man 18" så har däcken lägre profil och då ger en 3" fälg med 150-däck en bredd motsvarande 130-däck. Rekommendationen var att köra på 4,25" om man vill bibehålla bredden. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

- - - Uppdaterad - - -


http://www.central-wheel.co.uk/wheelbuilding/wheelbuilding.html där har jag köpt bland annat, vi kan snacka om det på Onsdag om du kommer till lokalen då ;) // Lasse

Hmm, misstänker att jag blir förväxlad med någon annan nu? Skulle förvisso gärna besöka din verkstad och tjabba lite men jag har ungefär 100mil enkel väg så det får nog bli en annan gång! :)

Jonasbaggen
2014-10-07, 12:46
Martin: 18"x4,25" fälg ska funka utan problem på din hoj. Lämpligt däck 160/60-18" eller liknande. Du kan oxå köra med org HD fälg 17"x4,5" och välja ett lämpligt däck till detta. 17" är det lite större däcksutbud på. Årsmodell på hoj styr lite vad som går att få dit.

Lasse.S
2014-10-07, 16:02
Tack för svar! Min hoj slipper undan helfordonsgodkännande då jag har importerat den från USA. Försöker få klarhet i vilken bredd man ska gå på om man vill fortsätta köra på 150 brett däck. Original sitter det ett 150-däck på 3" fälg, läste någonstans att kör man 18" så har däcken lägre profil och då ger en 3" fälg med 150-däck en bredd motsvarande 130-däck. Rekommendationen var att köra på 4,25" om man vill bibehålla bredden. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

- - - Uppdaterad - - -





Hmm, misstänker att jag blir förväxlad med någon annan nu? Skulle förvisso gärna besöka din verkstad och tjabba lite men jag har ungefär 100mil enkel väg så det får nog bli en annan gång! :)

Sorry blev lite fundersam om det var rätt gubbe men chansa ;) Kör 18-160-60 på 4,25 bredd på min hoj, tycker själv åtminstone att det funkar o ser bra ut ;)

robbbull
2014-10-07, 16:50
Har just ekrat upp ett 19 tums som jag ska ha bak på nya bygget köpte fälg o ekrar till original navet ett järn nav 67-72.

Martin
2014-10-07, 20:11
Sorry blev lite fundersam om det var rätt gubbe men chansa ;) Kör 18-160-60 på 4,25 bredd på min hoj, tycker själv åtminstone att det funkar o ser bra ut ;)

Frågan är om ett 160 är i riskzon för beltskav? Ser att du kör kedja men jag tänker behålla belten så länge jag kan..

Lasse.S
2014-10-07, 20:49
Frågan är om ett 160 är i riskzon för beltskav? Ser att du kör kedja men jag tänker behålla belten så länge jag kan..
Det klarar sig med belt, kedjan är bara smalare utåt, blir en marginal på ca 3-5 mm och det räcker utan risk för skav.

Martin
2014-10-07, 23:13
Tackar Lasse! Du kör alltså 18x4,25 med original nav? Du har inte lust att posta din inköpslista från central wheel så jag slipper oroa mig över att få fel fälg och ekrar?

Lasse.S
2014-10-08, 08:15
Tackar Lasse! Du kör alltså 18x4,25 med original nav? Du har inte lust att posta din inköpslista från central wheel så jag slipper oroa mig över att få fel fälg och ekrar?
Just den fälgen köpte jag här.http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite

Your order
Part No. Description Quantity Price EUR Total
25-083

Rim by Morad, 5/16 -32 metal valve in center, aluminum, polished, rim dimension: 4.25x18 , DOT approved, gross weight: 2.74 kg 1 each 250,99 250,99
25-279

Spoke set, for Morad rim 18 , steel hub, stainless steel, polished, 203 mm long, gross weight: 1.18 kg 1 set 119,30 119,30

Merchandise value incl. VAT, plus shipping costs:
370,29 €

Special requests/comments

If you have any further questions, please send an e-mail to sales@wwag.com or call us on 0049 (0) 931 250 61 16. We ship in accordance with our business terms.


W&W Cycles AG
www.wwag.com
Ohmstraße 2
97076 Würzburg
Germany
Tel. +49-(0)931-250 61 16
Fax +49-(0)931-250 61 20 Director:
Wolfgang Schmidt

Chairman of the supervisory board:
Wolfgang Demel

Martin
2014-10-08, 10:56
Tackar!

Martin
2014-10-14, 22:05
Tänkte bara uppdatera med att Kai på bikestation fixar fälg, ekrar samt ekring och balansering för dryga 3900, känns helvärt så nu hoppas jag spargrisen snart sväller över så jag kan beställa grejerna.

slycke
2014-10-15, 10:17
Ja det är ju känt att grisarna brukar vara som fetast straxt innan jul :D

Martin
2014-10-15, 13:47
Min gris har varit allt annat än fet senaste tiden... Priset man får betala för att lämna ett välbetalt skitjobb till att starta eget och jobba med det man brinner för antar jag...