handdator

Visa fullständig version : Lithium batterier



belsebub36
2014-09-12, 19:22
Halloj!

Behöver få ner vikten på hojen så en enkel åtgärd är att byta till ett lithium batteri.
De har ju funnits ett tag nu på marknaden så de borde ju ha förbättrats en del.
Så ni som har erfarenhet får gärna dela med er.

Martin
2014-09-12, 19:35
Nu svarar jag trots att jag inte har egen erfarenhet... Men jag har läst ganska mycket runt lättviktsbatterier och min personliga slutsats är att anti-gravity och ballistic ska jag hålla mig undan. Shorai har jag läst mycket gott om, tror t.ex Jörgen med sitt monster använder Shorai, EarthX ska också tillhöra toppskiktet inom lättviktsbatterier.

Jonasbaggen
2014-09-13, 00:19
Går i samma funderingar på Shorais största (samma som Jörgen använder). 2,25kg och kostar 3095kr hos NFRacing.
Lasse Skårman har sålt dessa tidigare och har säkert erfarenhet.

Lasse.S
2014-09-13, 07:16
Jo det stämmer och jag sålde en laddare till bland annat Jörgen.
Själv har jag ett 18 ah shorai som jag har till till turbo sportster nu som är det första batteriet jag köpte hem från USA, tyckte det var så bra att jag blev återförsäljare och köpte en första omgång batterier för 40000 kr från Shorai Europa [Danmark] som jag sålde till flera av mina vänner på dragracingbanorna i landet och på nätet och det var där jag fick problem när folk hade dålig ordning på sina svårstartade hojar o läste specen till shorai batterierna och trodde det var lösningen på allt. tyvärr är det så att det passar väldigt dåligt till högkompade motorer, om batteriet inte sätter rejäl snurr direkt utan nästan stannar i kompläget brinner batteriet upp omedelbart, I början hade jag inga problem med generalagenten utan fick reklamera efterhand och de skyllde på tillverkningsfel osv och jag fick skicka tillbaka osålda och fick nya men det fortsatte och sen började de strama åt och skyllde på användarfel, då jag ändå gav mina kunder nya batteri så gick det inte längre så tyvärr gjorde jag en förlust affär där så om ni frågar mig om shorai så nääääääää

belsebub36
2014-09-13, 08:57
Jag har läst din historia innan Lasse o kan bara beklaga. Trist att det blev så men jag vill ändå tro att dessa är framtiden och kommer att bli bättre.
Min förhoppning är att om man har hojen i gott skick (kablar,kontakter,startmotor,startdrev osv) så skall det ju funka. Min hoj har inte så hög komp + att jag har elektriska pysare o det 18ah batteriet jag har idag drar runt utan problem. Tvekar aldrig.
Att få mer effekt i hojen är enkelt jämfört med att bli av med vikt så de 7-8kg man blir av med att byta till ett lithium batteri är ju lockande.

stroker49
2014-09-13, 09:07
Jag har läst din historia innan Lasse o kan bara beklaga. Trist att det blev så men jag vill ändå tro att dessa är framtiden och kommer att bli bättre.
Min förhoppning är att om man har hojen i gott skick (kablar,kontakter,startmotor,startdrev osv) så skall det ju funka. Min hoj har inte så hög komp + att jag har elektriska pysare o det 18ah batteriet jag har idag drar runt utan problem. Tvekar aldrig.
Att få mer effekt i hojen är enkelt jämfört med att bli av med vikt så de 7-8kg man blir av med att byta till ett lithium batteri är ju lockande.

Nä, det är för känsligt. Speciellt på en vanlig gathoj. Homo sapiens har drömt om bättre batterier i över hundra år, men det är inte enkelt. Därför tror jag inte ett dugg på elbilar (plugg-inhybrider kommer vi dock att få se mycket av i framtiden). Har du kvar överladdningen på hojen? Så blytung är väl inte den där (för att vara en bonnsmide från Milwaukee). Vad har du själv för BMI, kanske enklare och billigare att justera där!

belsebub36
2014-09-13, 09:17
ja,har kompressorn kvar. Körde den i bänk i veckan gav 231hk 285nm på slangen så effekten finns ju.
När jag gör ett BMI test så blir svaret fet o ful så visst där har jag en del där att plocka...