Visa fullständig version : Kan man tuna utan att utgå från en mappningsfil i SESTP (supertuner)?
druttkasken
2014-08-30, 11:25
Har börjat rota lite i vad man har för möjligheter med en Screamin Eagle Supertuner Pro.
I manualen och videorna vill dom alltid att man skall utgå från en "bäst möjliga" mappningsfil, ladda den, autotuna, läsa ner data och skapa en ny mappning som man falsar.
Kan man istället utgå från det som redan finns i hojen (mappat av HD-säljaren i bänk) och autotuna på det? Eller skruva på det?
Eller måste jag få filen från HD-säljarens mappning alt. starta på ny kula från "bäst möjliga"?
Vill ju helst utgå från den bänkade mappningen.
/mats
Har börjat rota lite i vad man har för möjligheter med en Screamin Eagle Supertuner Pro.
I manualen och videorna vill dom alltid att man skall utgå från en "bäst möjliga" mappningsfil, ladda den, autotuna, läsa ner data och skapa en ny mappning som man falsar.
Kan man istället utgå från det som redan finns i hojen (mappat av HD-säljaren i bänk) och autotuna på det? Eller skruva på det?
Eller måste jag få filen från HD-säljarens mappning alt. starta på ny kula från "bäst möjliga"?
Vill ju helst utgå från den bänkade mappningen.
/mats
Självklart kan du utgå från den som redan ligger i hojen, glöm bara inte att spara den först så du har något att backa tillbaka till om du skulle behöva det.
druttkasken
2014-08-30, 11:46
Funkar autotune också? För dom vill ju att man kryssar i en ruta innan man flashar bas-mappningen?
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funkar autotune också? För dom vill ju att man kryssar i en ruta innan man flashar bas-mappningen?
Vet inte riktigt vad du menar men först o främst tankar du ur ECM datan (hojen)och spar den i din laptop som en kopia av det som ligger i ECMn, sen kan du ju hitta på va du vill och ändå kunna tanka tillbaka grundmappen som är sparad.
druttkasken
2014-08-30, 13:03
Hade hoppats på det, men har inte hittat något "tanka ur från ECM"-funktion.
Hade hoppats på det, men har inte hittat något "tanka ur från ECM"-funktion.
Du klickar först på stämgaffeln där finns sparade mappar, sen klickar du på VCI och open när du är uppkopplad mot hojen, då laddar du ner mappen från hojen.
druttkasken
2014-08-30, 21:16
Ok, skall kolla så fort jag fått kabeln.
Litet förtydligande bara.....du kan INTE ladda ur mappen ur ECM'en. Däremot går det oftast att ta den ur VCI'n (Oranga boxen) förutsatt att den har en map påtryckt redan och att man inte använt ÅÄÖ när man döpt filen...
Är du osäker är det bästa att kika i PDFen som beskriver dom olika mapparna och ta den som är närmast vad du har....
Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB, www.mek1.se
Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...
Litet förtydligande bara.....du kan INTE ladda ur mappen ur ECM'en. Däremot går det oftast att ta den ur VCI'n (Oranga boxen) förutsatt att den har en map påtryckt redan och att man inte använt ÅÄÖ när man döpt filen...
Är du osäker är det bästa att kika i PDFen som beskriver dom olika mapparna och ta den som är närmast vad du har....
Krångla inte till nu Båging ;) VCIn är ju i princip Map minnet till ECUn när de är uppkopplade med varandra så var i från det kommer spelar mindre roll eller ??? ;)
druttkasken
2014-08-31, 17:21
Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...
Nä jag tänker nog inte fippla, inte utan att ha kvar deras map iaf.
Dock smäller det i avgaset mär man drar av och motorbromsar.
Kan va kul och se mapen också :)
druttkasken
2014-08-31, 17:22
Det är ju iofs ännu bättre då behöver jag inte rulla in hojen till datorn :)
Det är ju iofs ännu bättre då behöver jag inte rulla in hojen till datorn :)
Borde inte svara innan jag testat men jag tror inte det går då den behöver ström från hojen, skall kolla detta inom kort.
Vaddå krångla till det? ;) :)
Tycker bara det är lite viktigt att hålla isär vad som gör vad.....lättare att undvika missförstånd ;)
Och nej, tyvärr, du kan inte dra ur mappen utan att vara kopplad mot cykeln....den tar spänning från cykeln.
Krångla inte till nu Båging ;) VCIn är ju i princip Map minnet till ECUn när de är uppkopplade med varandra så var i från det kommer spelar mindre roll eller ??? ;)
Vad du skulle kunna göra är att först spara mappen du drar ur VCIn och sen minska värdena i tabellen Deceleration Enleanment. Ta det i små steg och lyssna om det blir bättre. Vanligaste orsaken till smällar vid avdrag är att den går snålt och bl.a. decel-tabellen sköter hur mycket den får på avdrag....
Ändrar du inte på något annat är ju resten av mappen oförändrad......
Mvh /Båging, Mek1
Nä jag tänker nog inte fippla, inte utan att ha kvar deras map iaf.
Dock smäller det i avgaset mär man drar av och motorbromsar.
Kan va kul och se mapen också :)
druttkasken
2014-09-04, 00:23
Får ingen kontakt med VCI när den inte är ansluten till hojen. Behöver nog matning från den.
Erik Lundberg
2014-09-04, 13:03
Vad du skulle kunna göra är att först spara mappen du drar ur VCIn och sen minska värdena i tabellen Deceleration Enleanment. Ta det i små steg och lyssna om det blir bättre. Vanligaste orsaken till smällar vid avdrag är att den går snålt och bl.a. decel-tabellen sköter hur mycket den får på avdrag....
Ändrar du inte på något annat är ju resten av mappen oförändrad......
Mvh /Båging, Mek1
Bänkade min Fat Bob med SEST hos "Osten" i Härryda förra hösten. Dock så smäller det precis lika mycket nu som innan bänkningen. Använder mig av Rush-Slip Ons med 2,0" insatser samt Screamin Eagle luftrenare. Han sade att det är svårt att få bort avgassmällarna vid gasavdrag. Frågan är om han har försökt ändra i decel-tabellen.
harly2006
2014-09-07, 18:52
så är det...vic;
druttkasken
2014-09-15, 09:04
Nu har jag lyckats läsa ut den mappning som fanns i VCIn (orangea boxen). Man kan direkt se vilken standardmappning man utgått ifrån.
När jag jämför AFR och VE för "original" och "working" ser jag ingen skillnad !!
Visserligen har jag fått en utskrift från firman som visar effekt/moment, men om det inte är någon diff på mappningen kan man verkligen tycka att dom bänkat då? Innebär inte bänkningen en del tuning också????
Bänkade min Fat Bob med SEST hos "Osten" i Härryda förra hösten. Dock så smäller det precis lika mycket nu som innan bänkningen. Använder mig av Rush-Slip Ons med 2,0" insatser samt Screamin Eagle luftrenare. Han sade att det är svårt att få bort avgassmällarna vid gasavdrag. Frågan är om han har försökt ändra i decel-tabellen.
Det brukar inte vara problem att få tyst på det mesta.... Brukar kräva en kombination av justering VE i 0%-tabellen och mindre justeringar i Decel Enleanment.
Mvh /Båging
- - - Uppdaterad - - -
Nu har jag lyckats läsa ut den mappning som fanns i VCIn (orangea boxen). Man kan direkt se vilken standardmappning man utgått ifrån.
När jag jämför AFR och VE för "original" och "working" ser jag ingen skillnad !!
Visserligen har jag fått en utskrift från firman som visar effekt/moment, men om det inte är någon diff på mappningen kan man verkligen tycka att dom bänkat då? Innebär inte bänkningen en del tuning också????
Är det ingen skillnad alls mellan Original och Working i VE-tabellen, kan du med största sannolikhet utgå ifrån att den inte är mappad. Antagligen är det bara pålagt en map och sedan bänkad för att få ut effektkurvor....
Lite tråkigt, eftersom största nyttan med mappningen ligger i delgas/mellanregistret där du oftast kör...
Man kan väl möjligen skilja på begreppen en aning....bänkning är bara bänkkörning och mappning är bänkkörning med justering...typ ;) Du brukar märka det på priset om inte annat..... ;)
Mvh /Båging
Till Erik Lundberg.
Jag hade stora "problem" med att min Street Bob avgassmall som bara den. Detta var efter att den var mappad och bänkad hos Beviks i Linköping.
Tog hojen till Båging som inte bara fick bort smällarna utan även hittade både häst och vrid men framförallt en mycket trevliga hoj att köra.
Kurvan flyttades så att jag har maxvrid (drygt 130 nm) betydligt tidigare i registret vilket gör att hojen känns mycket piggare och rapp. Stor skillnad! Hojen vill iväg på ett helt annat sätt nu.
Med andra ord, det jag försöker säga är att bara för att en verkstad säger sig ha mappad och bänkat en hoj kan det vara väldigt stor skillnad i slutresultat.
Beviks la garanterat på en grundmapp, vilket var långt ifrån optimal.
druttkasken
2014-09-16, 10:32
Det brukar inte vara problem att få tyst på det mesta.... Brukar kräva en kombination av justering VE i 0%-tabellen och mindre justeringar i Decel Enleanment.
Mvh /Båging
- - - Uppdaterad - - -
Är det ingen skillnad alls mellan Original och Working i VE-tabellen, kan du med största sannolikhet utgå ifrån att den inte är mappad. Antagligen är det bara pålagt en map och sedan bänkad för att få ut effektkurvor....
Lite tråkigt, eftersom största nyttan med mappningen ligger i delgas/mellanregistret där du oftast kör...
Mvh /Båging
Har jag uppfattat detta rätt, i en mappfil :
- så kommer "original" ALLTID att vara den standardmap man utgått ifrån
- "last saved" vara den senaste som flashats
- "working" vara den ma manipulerar
När man flashar "working" så kommer "last saved" att bli samma som "working"
Eller, innebär "last saved" bara senast sparad i filen?
I stort sett korrekt.....
Original är som du säger alltid grundmappen du börjat med.
Last saved är den som är senast sparad till disk
Working är den du jobbar med
Så när du flashar working kommer den fortfarande vara working tills du sparat den i datorn, då blir den Last Saved....
Mvh /Båging
Erik Lundberg
2014-09-16, 18:24
Mvh /Båging
Till Erik Lundberg.
Jag hade stora "problem" med att min Street Bob avgassmall som bara den. Detta var efter att den var mappad och bänkad hos Beviks i Linköping.
Tog hojen till Båging som inte bara fick bort smällarna utan även hittade både häst och vrid men framförallt en mycket trevliga hoj att köra.
Kurvan flyttades så att jag har maxvrid (drygt 130 nm) betydligt tidigare i registret vilket gör att hojen känns mycket piggare och rapp. Stor skillnad! Hojen vill iväg på ett helt annat sätt nu.
Med andra ord, det jag försöker säga är att bara för att en verkstad säger sig ha mappad och bänkat en hoj kan det vara väldigt stor skillnad i slutresultat.
Beviks la garanterat på en grundmapp, vilket var långt ifrån optimal.
Thomas "Osten" i Härryda som jag bänkade hos är erkänt duktig av många det var därför jag gick till honom och han har gjort ett bra jobb för hojen går mycket fint bortsett avgassmällarna. Sen så har han av någon anledning inte gett sig på tändmappen och där finns tydligen mer att hämta om man vet vad man gör. Möjligt att Båging har bättre koll på nyare system som SEST, hade varit kul att prova lite surt bara att behöva betala två ggr :)
Jadå, Osten är duktig, inget ont om honom :) Vi gör väl bara på lite olika sätt antar jag och har lite olika ideer om hur det blir bra ;)
SEST är egentligen inte ett annorlunda system jämfört med SERT. Samma data som åker in i cykeln, men SESTens programvara i datorn och boxens uppbyggnad gör livet lite enklare för den som mappar bara :)
Samma sak med DirectLink vi jobbar mycket med. Enda skillnaden mot SERT/SEST är programvaran i bänkdatorn och sättet man låser mappningen mot cykeln. Enda som skickas in i cykelns ECU är tabelldata.....