handdator

Visa fullständig version : Polisen vässar fartkamerorna!



admin
2011-07-06, 20:55
Polisen vässar fartkamerorna
I Sverige finns lite fler än 1000 fartkameror vilka har till uppgift att registrera fordon som kör mer än sex kilometer i timmen över tillåten hastighet. Men med hjälp av ANPR (automatic number plate recognition) finns möjlighet att samtliga registreringsskyltar som passerar kamerastolparna scannas av och kontrolleras mot vägtrafik- och körkortsregistren.
När fartkameran är uppkopplad mot vägtrafik- och körkortsregistren kan den automatiskt hålla koll på vilka fordon som exempelvis är obeskattade, oförsäkrade, efterlysta eller om ägaren är utan körkortsbehörighet. Uppgifter pekar på att ANPR kan vara i drift redan i slutet av året, och inom loppet av ett par år beräknas flertalet av landets polisbilar vara utrustade med ANPR-kameror.

Källa: Motorrad

Hagis
2011-07-06, 21:00
Ja då får man väll helt enkelt göra ett försök som i början med snutens kamror! Lacka skylten och vinkla den i minst 15 grader! Inte vet jag om det hjälper OM man behöver eller helt enkelt vill slippa storebrors kontroll! Personligen är jag jävligt less på myndigheternas försök att jämt kolla en, till den grad att jag aldrig betalar med kort längre, cash is king ;)

Niko
2011-07-06, 22:55
Personligen tycker jag att det är bra!
Det är ju knappast oss som polisen är intresserade av, utan av stulna fordon, efterlysta fordon och personer, obesiktade oförsäkrade skrothögar ofta med fyllon och knarkare bakom ratten.
Nej... Jag gillar idén! :)

Raven
2011-07-06, 23:47
Så länge dom inte börjar mäta tid/hastighet mellan kamerorna så är det väl ok.
Moppen lär dom ju inte kunna slå upp då kameran tar frammifrån å där har vi ju ingen skylt än(peppar..peppar..)

/J

Hagis
2011-07-07, 09:46
håller med er båda två! Dock tycker jag även att risken för att storebror ska kunna hålla koll på en mer än nödvändigt börjar bli lite överdrivet! Klart det är bra vid såna tillfällen som det är avsett för, men jag vet inte jag tycker ändå det är lite för mycket kontroll av folket! Ta som ex. det sägs att vi inte är i närheten av London med kameror men det är inte sant! Myndigheterna kan kontrollera folk genom hela stan med kameror, har en god vän nämligen som jobbar med detta! Det är trafik kameror som dom använder när det tex är fotboll med högrisk matcher! Så tekniken finns redan, den används och dom har inte på något sätt bekräftat detta utan gör det "i smyg". Det är det jag menar, används grejerna i rätt sammanhang så absolut men börjar dom tumma på reglerna så nja....