handdator

Visa fullständig version : Hjullager fram / ojämn fjädring på gaffelben?



Svarten
2014-07-21, 21:32
Har ett problem på min Elektra -00 som rullat 700 mil. Får en nötning på högersidan på framdäcket, det verkar som däcket i vissa lägen tar i mot framskärmen. Har nu demonterat framhjulslagren för byte, men de är inte så slut att däcket kan ta i. Min tanke är då att fjädringen är olika på gaffelbenen, så att man får en vinkling av framhjulet vid kraftig inbromsning. När cykeln är uppallad är det lika mkt. spel på båda sidorna (ca. 8mm ). Är det ngn. som känner igen fenomenet.

xrab00
2014-07-21, 21:45
jag hade samma fenomen på min XR när den hade rullat 800 mil ,snedslitet framdäck det ena lagret var slut. Bytte lager och däck hojen har nu rullat ytterligare 800 mil Däcket är perfekt slitet och inga tendenser till snett.
<snedslitet kan ju bero på annat som fel lufttryck eller lutande spårig vägbana. i mitt fall var det lagerfel.

Svarten
2014-07-21, 22:11
Däcket är inte snedslitet utan nötskador på sidan av däcket där det är som bredast

indy 500
2014-07-21, 23:27
Prova o kör med 2.7 kg luft i däcket.

Svarten
2014-07-23, 18:28
Nu är hjullagren bytta. Inget skorr i kurvorna, inget gnissel ifrån bromsskivorna, inget skav på däcksidan. Hojen vart som ny!

Originallagren höll i 700 mil !!! Hmm undrar hur länge piratlagren håller ut ?

Lars Nilsson
2014-07-23, 21:29
Nu är hjullagren bytta. Inget skorr i kurvorna, inget gnissel ifrån bromsskivorna, inget skav på däcksidan. Hojen vart som ny!

Originallagren höll i 700 mil !!! Hmm undrar hur länge piratlagren håller ut ?
Man kan också säga att lagren höll i 14 år.

Lepus
2014-07-23, 22:53
700 mil det är uselt, kolla tråden om hjullager, inget vidare eller hur. nu har jag bytt start knappen på min fatbob -09. lika uselt, inget roligt jobb. likförbannat åker jag inte Yamaha.

xrab00
2014-07-23, 23:08
Slarvig montering åtminstonde på XR-modellerna är en orsak att lagrena pajar för tidigt. Trodde inte själv att man kunde montera lager fel men på HD går det till skillnad mot ovanstående märke.

Noyen
2014-07-24, 07:29
Jag bytte mina till nya SKF när jag ändå bytte däcket och då hade de gått ca 2100mil.De sitter ju lite utsatta för naturens element,plasttätningen
är ju det enda skyddet och om man spolar med hårt vattentryck så är det nog lätt hänt att man kan få in lite vatten.

Svarten
2014-07-24, 09:47
Ett sådant utsatt lager borde ha en yttre packbox för säkerhets skull. Min hoj är nybesiktad, men lagren larmade inte med missljud vid spinningen. Så jag trodde burret som jag kände i vissa kurvor var "original". Det var först när jag såg skrapmärken på sidan av däcket (när det däcket hade gått i mot i skärmen) som jag bytte lagren och alla symtom försvann. Hojen var i princip inte körd de senaste tio åren och om förre ägaren högtrycktvättade det sista han gjorde kan det säker ha påverkat lagren.

Noyen
2014-07-24, 10:56
Här är högtryckstvätt av hojarna bannlyst men jag vet att en del mc firmor gör det för att spara tid.