handdator

Visa fullständig version : Packning....



Xsandor
2014-07-09, 18:45
Harriet läcker olja under transen, ser ut som om det kommer från avtappningsbulten..... ska det sitta en koppar bricka på bulten ?15253

Caspher
2014-07-09, 22:33
Snarare en o-ring. Nu vet jag inte säkert, men på min TC88 -1999 är det o-ringar på de två oljepluggarna som har sexkantsfattning (motorolja och växelådsolja). I min trans sitter en torxplugg med konisk gänga.
Det troliga är ju att din o-ring ploppat ner i slasktråget om du bytt olja nu. Utan den så läcker det förstås, hur mycket du än drar åt pluggen.
Kom dock ihåg; en o-ring är INTE en packning och ska således inte klämmas fast och därför ska det inte vara en o-ring om det ska vara en packning - oavsett packningsmaterial.

Ok, detta var nog inte mycket hjälp... nån mer får härmed chansen att klargöra vilken tätning som gäller i just detta fall..

Xsandor
2014-07-09, 22:53
Tack för svaret, det var inte jag som bytte/o-ringen och kollade läckaget (jag påpekade det när jag servade hojjen för några veckor sen) men han som servade den sa att han bytte o-ringen....... undrar om det är transpackningen.... hmmm....... men det ser ut som om det kommer från oljepluggen, och bara när oljan är varm.

Caspher
2014-07-09, 23:10
Jahaja, det var ju en snäll mekgubbe som bytte o-ring.
Undrar om han var så snäll att han gjorde ordentligt rent och var försiktig när han bytte den.

Jag hade nog lossat pluggen, gjort rent både plugg och hål, tittat och känt att det inte är skadade ytor eller vassa grader i tätningsområdet och att det ser allmänt ok ut. Bytt o-ring för säkerhets skull.
Även lite risiga gängor kan ju skada o-ringen när man kränger på den. Och då kan den läcka lite såklart.
(Eftersom det inte är en packning...)

Xsandor
2014-07-10, 07:55
thb;

Adrenaline
2014-07-10, 15:28
Om det nu inte är pluggen så är det antingen oringen bakom drevet som läcker olja från lådan, eller p-boxen till lådan i transen. Kan även vara glidhylsan på axeln som vandrat in.

Xsandor
2014-07-11, 14:55
Tja, efter att ha bytt o-ringen och torkat rent och legat som en orm under hojen, ser det faktiskt ut som om läckaget, som bara uppstår när motorn är igång som det verkar, kommer någonstans innanför yttre transkåpan och rinner ner via pluggen.......

Xsandor
2014-07-20, 10:46
Sådär ja, oljeläckaget fixat, och papa 4700:- fattigare...... det var packboxen mellan inner och yttre transkåpan som läckte..... thb;

Lars Nilsson
2014-07-20, 14:50
Sådär ja, oljeläckaget fixat, och papa 4700:- fattigare...... det var packboxen mellan inner och yttre transkåpan som läckte..... thb;

4700 för en packning till primären???
Den stora där på bilden?
http://www.ebay.com/itm/JAMES-PRIMARY-GASKET-KIT-HARLEY-SOFTAIL-FXST-FXSTC-FXSTS-SPRINGER-89-90-91-92-93-/281103451129
Den sitter mellan inre och yttre primärkåpor.

Xsandor
2014-07-20, 15:03
Nä, den inre packboxen i den inre transkåpan.....