handdator

Visa fullständig version : Missljud trans/vxllåda.



2.3t
2014-07-08, 21:47
FXSTC, 94. Efter lite mer aktiv körning, så har hojen fått för sig att den ska låta lite illa. Hörde det nån gång förra sommaren men den var tyst dan efter när jag kollade och testkörde. I helgen så vart det lite eller mkt aktiv körning ca 5 mil (hornen kom väl ut pga v70 x fler som slickade mittlinje). När jag närmare mig hembygden och börjar ta det lugnt så hör jag ljudet igen. Ligger på fyran i maklig takt (60?) Och hör då ett "torrt" med lite rassel-ljud i sig från transsidan. Låter inget kul så jag smyger hem, stänger av både hoj och kropp. Sitter nu här, har öppnat transen och förväntade mig damm och järnfilsspån i hela kåpan. Nähä där såg det fan ut som i kyrkan en torsdag, bara fasta inventarier ingenting konstigt. Olja där den ska vara och fin i kanten var den med. Kedjan var möjligen lite slapp men inte så den kunde gå i taket eller så. Kände på kopplingskorgen om den hade ngt kännbart spel men inte det heller.

Så på en grå stol sitter jag nu och funderar på vad det kan vara som får för sig att låta sådär konstigt. Olja finns i lådan i lagom mängd och utan fulhet den oxå. Hojen original bortsett från ev27 å tändning. Ca 4000 mil.

Någon som har en ide om vad det skulle kunna tänkas vara?

Jonasbaggen
2014-07-08, 22:19
2,3t: Är det samma ljud oberoende av växel och vid samma varvtal?

2.3t
2014-07-08, 22:49
3-4-5 så hörs det mest. Hörs som tydligast när man går på låga varv. 1-2 hinner jag inte höra det. Har svårt att höra vid högre varv, ibland kan jag höra det.

Jonasbaggen
2014-07-08, 23:16
Verkar ju vara sjysst i primären efter din koll där. Kolla så att kedjan är spänd inom tolerans området och att släpskon är ok. Hur ser vxl låds oljan ut? Prova att byta till ex Red Line Heavy Shockproof. En mkt bra olja som oxå gör lådan mer lätt växlad. Du får väl avvakta och höra om ljudet återkommer. Det verkar ju ha kommit och försvunnit.

Buller
2014-07-09, 10:28
Lagerljud ?

2.3t
2014-07-09, 14:14
Svårt å säga om det är lagerljud, det skumma är att ljudet är högre efter man har legat på å åkt lite hårdare.

2.3t
2014-07-09, 19:28
Startade upp hojen å la pannbenet mot transkåpan. Minsann så kan jag skönja ljudet lite svagt där även på tomgång. Öppnade luckan och kedjan känns lite slapp, kommer inte ihåg vad spelet ska vara riktigt 14-17mm far det runt nån siffra på, kan det stämma? Ska kolla släpskon å se om den är fulare än mig själv, då måste den bytas.