Visa fullständig version : XL53C 01:a Växellåds ras
Morgan Mogge Sandberg
2014-07-05, 23:36
Tjena .
Har som rubriken lyder ett litet dilemma.
Min syster köpte min sportster en dag nöp den och det visade sig vara torrt på olja i växellådan.
Nu till min fråga har fått tag på en låda från en annan likadan och har hört att det inte ska vara
allt för svårt att byta låda.
Någon som gjort detta förut?
Någon som vet om det e ett Pip att göra det, och hur lång tid d kan ta ?
Skulle i största allmänhet behöva förslag och råd om hur detta lättast å bäst går att göra.
Antar att jag åker på att lyfta ur hela motorn?
Vore extremt tacksam för lite hjälp med dessa frågor,
Tack på förhand
Även nyare Sportsters har sk kassetlåda har jag för mig. Då behöver du i allafall inte ta ur motorn. Man måste plocka bort koppling, drivning sen är det bara att lossa och dra ut lådan på drivsidan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kasset vxl försvann 04 när den gummi upphängda motorn kom, innan dess är det relativt enkelt o snabbt o plocka ur växellådan.
Lasse S. Hade också för mig att det hände grejer tillsammans med gummiupphängningen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En fördel är att motorblocket fortfarande kan sitta kvar i ramen på den gummiupphängda 04- även om man "spräcker" motorn .Det gör det ändå lättmekat .
Morgan Mogge Sandberg
2014-07-06, 14:06
Tack för snabba svar.
Så det borde inte vara för svårt eller ta för lång tid att göra ?
En fördel är att motorblocket fortfarande kan sitta kvar i ramen på den gummiupphängda 04- även om man "spräcker" motorn .Det gör det ändå lättmekat .
En av de sämre detaljerna är just bakre gummiupphägningen på 04 fram och gör man ett så stort jobb som att klyva motorn är man ju rätt dum om man spar typ 4 bult o får ur motorn helt för byte av de komponenter samtidig och ser över resten
Om det är lättmekat eller inte är ju en sak men tidsskillnader är ju väldigt mycket längre på 04-
Morgan Mogge Sandberg
2014-07-06, 16:04
Ok nu e jag lite konfunderad.
Ni Talar om sportster årsmodell 04-
Men denna är en 01:a .
Så som jag förstår det som ni skriver är det relativt "enkelt" byta "växellåda" på 01:a ?
Eller e jag helt ute å snurrar nu?
Blir lite konfunderad med alla inlägg om 04- nämligen.
Tack än en gång.
En av de sämre detaljerna är just bakre gummiupphägningen på 04 fram och gör man ett så stort jobb som att klyva motorn är man ju rätt dum om man spar typ 4 bult o får ur motorn helt för byte av de komponenter samtidig och ser över resten
Om det är lättmekat eller inte är ju en sak men tidsskillnader är ju väldigt mycket längre på 04-
Det beror givetvis vad man skall göra eller har gjort tidigare med motorn. sitter högerhalvan kvar så är det smidigt att jobba med grejorna. Som här ...
http://www.xr1200ownersgroup.com/site/showthread.php?t=14009&highlight=gear
- - - Uppdaterad - - -
Ok nu e jag lite konfunderad.
Ni Talar om sportster årsmodell 04-
Men denna är en 01:a .
Så som jag förstår det som ni skriver är det relativt "enkelt" byta "växellåda" på 01:a ?
Eller e jag helt ute å snurrar nu?
Blir lite konfunderad med alla inlägg om 04- nämligen.
Tack än en gång.
Ber om ursäkt det är lätt att halka in på annat thb;
Jörgen Karlsson
2014-07-06, 18:47
Ok nu e jag lite konfunderad.
Ni Talar om sportster årsmodell 04-
Men denna är en 01:a .
Så som jag förstår det som ni skriver är det relativt "enkelt" byta "växellåda" på 01:a ?
Eller e jag helt ute å snurrar nu?
Blir lite konfunderad med alla inlägg om 04- nämligen.
Tack än en gång.
Det stämmer. Du har kassettväxellådan. Lätt att ta ut med motorn kvar i ramen. Men skaffa verkstadshandboken innan du skrider till verket. Om du inte vill köpa H-D oem FSM så är Clymer bäst till dessa modeller.
Morgan Mogge Sandberg
2014-07-07, 17:47
Ok tackar för grymt snabba svar :)
Det är självklart alltid lätt att snurra in på andra saker d förstår jag men nu e jag lite klokare å extremt mycket gladare =)
Känns som det kanske finns en chans att jag kan göra det själv (med hjälp av en polare som skruvat lite hd) :)
Tack än en gång
Jörgen Karlsson
2014-07-08, 02:22
Ok tackar för grymt snabba svar :)
Det är självklart alltid lätt att snurra in på andra saker d förstår jag men nu e jag lite klokare å extremt mycket gladare =)
Känns som det kanske finns en chans att jag kan göra det själv (med hjälp av en polare som skruvat lite hd) :)
Tack än en gång
Byt även utgående lagret. Har lådan rasat pga oljebrist, har sannolikt även det utgående lagret gått i spånor eller utan olja.
Lycka till.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.