Logga in

Visa fullständig version : 124"-sportstern klar



Jörgen Karlsson
2014-07-04, 15:26
Blev klar med 124"-konverteringen av min sportster för ett par veckor sedan. Har bara kört 35 mil, så det är inkörning fortfarande.
Spelade in en tomgångsfilm för de som vill se.
Har skrivit lite fakta om hojen/motorn i inforutan under filmen på YT.


https://www.youtube.com/watch?v=ihRoWsUaUpo

Byggtråd finns här. 124"-konverteringen börjar med inlägg #3849
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot/page157&p=6048119#post6048119

och här

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1619616

Ha en skön sommar alla.

/Jörgen

Loke
2014-07-04, 15:32
Verkar bli kanon bra! :)
Kom precis ifrån din sporthojs tråd, den har man följt ett tag (år).

Jörgen Karlsson
2014-07-04, 15:37
Verkar bli kanon bra! :)
Kom precis ifrån din sporthojs tråd, den har man följt ett tag (år).

Tack!
Ja allt verkar positivt hittills har inte hittat några problem alls ännu. Känns helt osannolikt, det brukar ju alltid vara ngt som strular på ett så här omfattande bygge. Hur noggrann man än är.

Hälsningar
Jörgen

Fonve
2014-07-04, 17:05
galet...och jävligt fränt! thb;

slycke
2014-07-04, 20:20
Hmmmm såååå jävla häftigt. ...

Jörgen Karlsson
2014-07-05, 01:59
galet...och jävligt fränt! thb;


Hmmmm såååå jävla häftigt. ...

Tack Fonve och Slycke!

Idag har jag kört 20 mil till och är fortfarande bara imponerad över denna Karling/S&S-maskin, den drar mindre bränsle än 1640-snurran. Under ½-litern/mil. Inte inte droppe olja i catchtanken än, trots att jag nu kört 50 mil. slutrören är praktiskt taget plåtrena invändigt fortfarande, minimalt med sot. S&S Closed loop-sprutet mappar motorn kontinuerligt på alla belastningar.

Inga läckor och fantastiskt låga vibrationer. Var på ett hojfik idag och en BigTwin-farbror intresserade sig för cykeln. När han hörde att motorn var på över två liter i denna lilla hoj ville han prompt att jag startade den så att han kunde hålla i styret för att känna hur mycket den vibrerade. Han bara log och gjorde tummen upp.

Det enda negativa som överraskade mig var hur mycket batteri som krävs för att dra igång en sån här motor, trots S&S elektriska pysare. Har nu ett Shorai på 36Ah och 540 CCA. Nu startar den bekymmerslöst. Kompressionsförhållandet är 11.7:1. Redshift 625V2 med 1:1.725 S&S rullvippor.
Trefas Hayabusa-laddsystemet laddar 7 Ah redan på tomgång (1100 rpm). Funkar bra.
Har en Accumax starter på 1,4 kW. Kan vara det som gör att jag måste ha så mycket CCA.

Piston Jetsen Karling satte in suger uppenbarligen en hel del värme ur kolvarna, ty oljetankstempen ligger ca 15C högre än på 1200 och 1640-snurran. Trots min förstorade oljetank.

En sån här snurra i en Sportster är en totalupplevelse att köra. Man bara duttar runt.
Ska bli skönt när inkörningen är över. För närvarande håller jag mig under 4000 rpm.


/Jörgen

Sedition
2014-07-05, 05:20
Läst din tråd på xlforum och kan bara säga, sjukt fränt :)
Lycka till med monstret och ha det så roligt ;)

Jörgen Karlsson
2014-07-06, 23:35
Läst din tråd på xlforum och kan bara säga, sjukt fränt :)
Lycka till med monstret och ha det så roligt ;)

Tack! Roligt att vi är så många svenskar som hänger där!
Hoppas du har en fin hojsommar!
Jag kan återkomma här när jag bänkat, eller andra intressanta tilldragelser.
Ska försöka filma lite när hon bänkas.
Men det blir efter inkörning och SFRO- bullerprovet.

/Jörgen

Sedition
2014-07-07, 00:21
Tack! Roligt att vi är så många svenskar som hänger där!
Hoppas du har en fin hojsommar!
Jag kan återkomma här när jag bänkat, eller andra intressanta tilldragelser.
Ska försöka filma lite när hon bänkas.
Men det blir efter inkörning och SFRO- bullerprovet.

/Jörgen

Jag är ingen medlem på forumet men jag inne lite då och då och läser lite.

Ja återkom gärna sen när allt är färdigt, kanske vi kan få se en liten film på när du kör den sen med.

Tack detsamma, ha en bra hojsommar du med.

robbbull
2014-07-07, 15:42
vc;

Jörgen Karlsson
2014-07-07, 16:05
Jag är ingen medlem på forumet men jag inne lite då och då och läser lite.

Ja återkom gärna sen när allt är färdigt, kanske vi kan få se en liten film på när du kör den sen med.

Tack detsamma, ha en bra hojsommar du med.


vc;

Tack båda!
Jag ska göra en film med lite körning när hojen är mappad och inkörd, så att det går att köra fullt.
Har blivit erbjuden att låna en GoPro, men måste kolla om det går att köra ngn extern mik på den. Grejen med att filma en sån här hoj är ju motorljudet, inget kul med en film där man ser en varvräknare, vägen och sen en massa vindbrus. Då låter jag hellre ngn filma stillastående från vägkanten, så att det blir bra ljud.

Här är lite bilder så länge

15232

15233

15230

15231

robbbull
2014-07-08, 16:10
Fränt! Din förra film vet jag inte hur många gånger jag sett såå jävla fettyp;Tror jag la upp den här på forat för många år sedan:I:Så ni som inte sett den kolla så fattar ni varför man kör sporrethb;

hasse diesel
2014-07-08, 16:46
Fränt! Din förra film vet jag inte hur många gånger jag sett såå jävla fettyp;Tror jag la upp den här på forat för många år sedan:I:Så ni som inte sett den kolla så fattar ni varför man kör sporrethb;

Lowtech 45cui låter mer hälsosamt Bullen :D

rakarör
2014-07-09, 09:32
Grymt!yp;

Phobban
2014-07-13, 11:59
Hållt ett öga på hojen i några år jag med. 200 Tummar upp!

Jörgen Karlsson
2014-07-17, 02:54
Tack Rakarör och Phobban! Jag ska återkomma när jag och och Karling bänkat denna gemensamma drömgatsportstermotor. Jag har bara dragit henne till 4000 pga inkörning, men det skjuter på skrämmande redan då tycker iaf jag. Charley vet jag inte om han blir skrämd av en bensinmotor längre, han är ju lite nitroskadad...

stroker49
2014-07-17, 03:19
Det blir till att gå in ock läsa suspekta andra forum! Verkar suveränt detta!

belsebub36
2014-07-17, 14:45
Underbar hoj. Du får gärna vid tid skriva ner lite vad du tycker om S&S insprut. Om du kör "closed loop" och om i så fall mappen uppdateras i realtid.
Såg också att du har dubbla insug. Hur funkar det med mapsensor osv?
Är också intressant att veta storlek på injektorer och vad du får för dutycycle med dubbla insug.
Vad du har för afr värde vid olika spjällöppningar och hur din tändningstiming ser ut?

jossi
2014-07-18, 13:02
Intressant läsning Jörgen har läst i din tråd på sporthoj också thb;

Jörgen Karlsson
2014-11-16, 16:25
Det blir till att gå in ock läsa suspekta andra forum! Verkar suveränt detta!
Tack Stroker


Underbar hoj. Du får gärna vid tid skriva ner lite vad du tycker om S&S insprut. Om du kör "closed loop" och om i så fall mappen uppdateras i realtid.
Såg också att du har dubbla insug. Hur funkar det med mapsensor osv?
Är också intressant att veta storlek på injektorer och vad du får för dutycycle med dubbla insug.
Vad du har för afr värde vid olika spjällöppningar och hur din tändningstiming ser ut?

Jag är nöjd med det S&S-sprutet. Jag kör closed loop utom i de delar av mappen med små trottelöppningar, mao tomgång och flytgas i låg fart. Detta pga av att sonderna i dessa driftfall får syre bakvägen s.k. reversion.
Jag har inte i huvudet vad det är för storlek på spridarna. Levererade av S&S till denna motor.
Jag har inte duty cycle i huvudet, vi har inte bottnat iaf.
Är det tändmappen du vill se? Alltså hela tabellen? 28 grader är förtändningen vid maxeffekt.

MAP-givaren är på dessa dubbla insug ansluten till bakre cylinderns insug, per S&S instruktion. Det är för att sprutet synkar in sig med avseende på bakre cylindern. Sätter man MAP-sensorn på främre cylinderns insug kommer sprutet inte kunna synka in sig.
När sprutet går i closed loop följer motorn en målmapp "Target table" Man kan själv välja vilket AFR man vill ha i resp cell. Allt detta står i S&S PDF manual för Protune II- Finns att ladda ned på S&S hemsida. Du kan även ladda ned mjukvaran för sprutet (Protune II) där, så kan du labba lite själv. Vid Closed loop hamnar korrektionerna i varsin adaptive map, en för varje cylinder. Under dessa har sedan resp cylinder varsin trim map. Och under dessa ligger sedan main fuel table som bas.
Closed loop uppdaterar i realtid.


Intressant läsning Jörgen har läst i din tråd på sporthoj också thb;
Tack!

För ngn månad sedan körde jag hojen för egen maskin till Evensson i Tillberga utanför Västerås för en första bänkning. Vi upptäckte att den förmodligen våtsumpar på höga varv, så nu är planen att modda oljepumpen ngt. Har skrivit mer om det i byggtråden på sporthoj. Så effekten stannade på 151 bakhjulshästar och 188Nm.

Jag har skrivit rätt mycket info i texten på YT, men man måste klicka på "Visa mer" för att se hela den texten.
Hojen har nu gått 440 mil med nya motorn.
Här nedan syns Pär Evensson in action.

https://www.youtube.com/watch?v=A5ok8npH4b4

hasse diesel
2014-11-16, 18:29
thb; Blir nog bra det här :)

Jörgen Karlsson
2016-06-11, 22:45
Hej
Sedan sist har hojen uppgraderats lite. Denna vinter har hon bla fått en ny ISR/Öhlins-framdel speciellt utvecklad för sportster av ISR/Öhlins. ISR har varit projektledare (Framdelen innefattar ISR.kronor, ISR-nav med dubbla 320mm skivor, dubbla ISR-6-kolvsok, Öhlins-ben). Framnavet har fått en Akront/Morad- 18" x 3½" fälg som borrats och ekrats av Sigge Ehrling. Fjädringen har även uppgraderats med nya bakdämpare Öhlins H-D 143.
I vinter har hojen även fått ett nytt M-unitbaserat elsystem som ersatt det gamla slitna originalelsystemet från 1993.
Pär Evensson har även modifierat insuget för bättre flöde och därtill större spridare (630cc).
Så nu kan varje B2-topp suga luft genom bägge 52mm-portarna i spjällhuset.

Så här ser hojen ut nu. Blev klar med vinterns projekt för ngn månad sedan och har nu kört ca 80 mil. I år var det även dags för kontrollbesiktning. Det blev tack och lov blankt papper även denna gång.

18282

18283

18284


Alla detaljer är redovisade i min byggtråd på Sporthoj.com. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot
Samt med lite eftersläpning i min byggtråd på det internationella sportsterforumet, xlforum.net http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1619616

Jonasbaggen
2016-06-11, 23:11
Mkt prydligt och snyggt med de nya modifieringarna, Jörgen. Kjula imorgon?

Jörgen Karlsson
2016-06-11, 23:15
Mkt prydligt och snyggt med de nya modifieringarna, Jörgen. Kjula imorgon?

Tack Jonas!

Jag hinner tyvärr inte dit imorgon. Jag måste jobba på T46, så sportstern rullar till Gålö imorgon.
Men jag ska defintivt förbi Kjula i sommar, hoppas på flera gånger.
Alltid lika roligt och inspirerande att åka dit!

Jörgen Karlsson
2016-07-11, 01:59
Laddade upp en kort YT-film med en enkel rundfilmning av hojen så som den ser ut idag, efter vinterns modifieringar.

Allt funkar bra, nybesiktigad sedan ett par månader.


https://www.youtube.com/watch?v=3GM6nBXu810

kapsylen
2016-07-11, 19:00
Laddade upp en kort YT-film med en enkel rundfilmning av hojen så som den ser ut idag, efter vinterns modifieringar.

Allt funkar bra, nybesiktigad sedan ett par månader.


https://www.youtube.com/watch?v=3GM6nBXu810

Provköra denna best till maskin, blev säkert det sista man gjorde här i jordelivet, så nej tack! thb;

Jörgen Karlsson
2016-07-12, 16:29
Provköra denna best till maskin, blev säkert det sista man gjorde här i jordelivet, så nej tack! thb;

Tack ;)
Tack vare S&S VFI closed loop-sprutet så är den faktiskt rätt snäll att köra lugnt med. Hade jag haft förgasare med samma flöde på denna motor så hade det varit 2 X S&S Super D. Då hade det nog varit indragen koppling genom rondeller, gathörn och annat.
Motorväg i 100km/h ligger den på 0,45l/mil trots den höga toppeffekten. Så insprutning är guld om man ska ha så här stora motorer i en lätt hoj på gatan.

Jörgen Karlsson
2016-12-30, 11:38
Hej.
Dags att summera året.
Det som hänt sedan sist är att jag i oktober körde hojen till Evensson i Tillberga utanför Västerås för att mappa in motorn med det av Evensson uppöppnade insuget och större spridarna. Som vi misstänkte så var motorn lite strypt av att varje cylinder bara kunde suga genom varsin 52mm:s trottel. Så med mellanväggen bortportad efter tips från S&S och Star Racing, så steg toppeffekten. Nytt för denna bänkning var även att jag timat om RedShift625V2-kammarna. Från 103/107 till 108/112 vilket jag önskat och Charley Karling kollräknat och också stödde. Nya snällare ventilfjädrar är också monterade. Från rätt stumma dubbelfjädrar till Feuling Heavy Load Beehive-fjädrar (partnr #1200). Detta sänkte fjädertrycket över nock (fullt öppen ventil) med 25%. Bra för livslängden på gatmotor som denna.
Nu ger denna överkvadratiska Karling/S&S 124XL-motor 163rwhp SAE och 194 Nm.


Bild på det av Evensson svetsade och uppöppnade insuget, nu kan alltså varje topp suga luft genom båda 52mm trottlarna.
18730

Bild på nya beehive-fädrarna med titan-retainers, uppmätt och monterat av Karling.
18731

Röd kurva är en gammal körning före det uppöppnade insuget och ändrade kamtimingen. Blå kurva är nuvarande.
18727

18728

18729

Gott slut och gott nytt år alla!

/Jörgen

Girlie Bike User
2016-12-30, 14:38
Vad skall man säga, det är bara att gratulera till resultatet, en riktig Big Twin Killer.
Gott Nytt år Jörgen
/ Kent Willman

Jörgen Karlsson
2017-02-11, 15:09
Vad skall man säga, det är bara att gratulera till resultatet, en riktig Big Twin Killer.
Gott Nytt år Jörgen
/ Kent Willman

Tack Kent! Ledsen för sent svar. Skönt att det äntligen börjar bli lite ljusare! :)

/Jörgen