handdator

Visa fullständig version : Rycker på låga varv ska det vara så?



bj63
2014-07-03, 08:50
Hej! Ha köpt min första Harley, en night train 02
Den är utrustad med Propipe o Se luft, problemet är när man kör i ca 30-50 det spelar ingen roll vilken växel jag har typ 2an 3an
så rycker den som fan, firman jag köpte den av har bytat huvudmunstycke i den tror dom sa att det satt 190 och dom gick ner till 170.
Vet inte vad jag ska göra för det är inte trevligt med en hoj som rycker och vill helst ha kvar den för över 60kmh går den fint.
Tack på förhand

Wenna
2014-07-03, 09:00
Är det motorn som går ryckigt eller rycker det från drivlinan?

stroker49
2014-07-03, 10:09
Gå tillbaks och be firman fixa, detta skall inte vara ditt problem!

bj63
2014-07-04, 06:36
Det är motorn som rycker och firman menar att det är när man har för lite gas men om man ska ligga o köra i 40-50 o inte öka så blir det inte mycket gas.
Det spelar som sagt ingen roll vilken växel jag har i men så fort man gasar och över 60 så funkar den bra.
Jag köpte hojen för 3 veckor sedan och har lämnat in den 3 gånger, dom hade pratat med en meckare i Helsingborg om bestyckningen och satt i det han rekommenderat.
Det känns som om man inte kommer någonstans, vill ju gärna behålla Harleyn.

stroker49
2014-07-04, 07:00
För det första skall man ligga på rätt växel, men det kanske du gör? Alltför många ligger på alldeles för hög växel med för låga varv. Det är också skadligt för motor/transmission, speciellt om man sedan accelererar utan att växla ned så att det "tuggar".

Men om det nu är så att det rycker så är det firmans problem, en HD skall absolut inte rycka och ha sig. Du kan ju få någon duktig Harley-mek att provköra så att felet blir konstaterat och att det inte bara är i ditt huvud det sitter.

Du säger "de har pratat med en meckare i Helsingborg".... hållå, har de ingen egen kompetens, om de inte klarar av att bestycka en förgasare klarar de kanske inte ens av att vrida lågfartsskruven ett kvartsvarv utåt vilket kanske är allt som behövs.

Men du skall inte behöva lösa deras problem.

1 Konstatera att det verkligen är fel
2 Be firman fixa det
3 Om de inte vill det, föreslå att hojen lämnas till någon kompetent men på firmans bekostnad
Om de inte vill det så kan de kanske ta tillbaks hojjen och lämna tillbaks HELA köpesumman om det är ok för dig eller så blir det ARN.

The Dude
2014-07-04, 11:06
Original högfart på en Twin Cam är ju 185, gå ner till 170 låter ju egentligen märkligt med tanke på luft o buller.

När jag löpte min hoj så satt det faktiskt också 170 i min tillsammans med uppborrad trottel och annan fjäder.....tydligen nått tuningkit...hojen gick skit....ryckigt som fan, fick chocka länge, osäker på tomgång osv.

Köpte ny trottel, monterar originalfjäder, 190 hög, 46 låg och N65C-nål. Luftskruv ut 2 1/4 till 2,5 varv. Hojen gå som en dröm i dag....
Som sagt tidigare så borde firman lösa detta åt dig....hoppas det löser sig.

bj63
2014-07-04, 20:24
Tacksam för svaren bla stroker 69 ska kolla lågfartsskruven var den nu sitter om du vill berätta det, och återkommer sedan.
Vill ju helst behålla hojen för den är så jäkla skön annars. Ha en bra dag alla.

stroker49
2014-07-04, 23:17
Ursäkta, men om du inte vet var den sitter kanske du inte är rätt person att få det helt perfekt. Om du justerar den lite kanske det blir bättre, men du har köpt en dyr fin mc av en firma. DE skall fixa detta snarast och utan kostnad. Om de inte är duktiga på HD så får de betala någon som kan. Har de mc-verkstad, är det en MC-firma?

Observera att förutom ev. garanti så har du tre års reklamationsrätt på felaktig vara. Det spelar inte någon roll om hojen är gammal och gått många mil. Har de sålt den som felfri så skall den vara felfri. Det spelar ingen roll heller om firman normalt säljer planteringsjord. Konsumentköplagen gäller om näringsidkare säljer till konsument (privatperson).

bj63
2014-07-08, 22:48
Hej igen. Ja nu har det löst sig. Firman jag köpte den på tog tillbaka den och jag fick kompensation och jag bytte till en 08 streetbob som gått 1700 mil. Förvisso en helt annan hoj men jäkligt kön att köra.
Det satt orginal avgas på den men jag sa att om jag ska ha den så ska den låta som en Harley också. Dom plocka hem VH dämpare till mig o det får man väl vara nöjd med, sen kan man byta luftfiltret med. Hoppas detta blir bra nu. Hade tänkt åka en runda i Danmark längst kusten nästa vecka o ta med tält. Ska bli fint.
Tack alla ni som svarat tidigare det uppskattar jag.

stroker49
2014-07-09, 06:37
Hej igen. Ja nu har det löst sig. Firman jag köpte den på tog tillbaka den och jag fick kompensation och jag bytte till en 08 streetbob som gått 1700 mil. Förvisso en helt annan hoj men jäkligt kön att köra.
Det satt orginal avgas på den men jag sa att om jag ska ha den så ska den låta som en Harley också. Dom plocka hem VH dämpare till mig o det får man väl vara nöjd med, sen kan man byta luftfiltret med. Hoppas detta blir bra nu. Hade tänkt åka en runda i Danmark längst kusten nästa vecka o ta med tält. Ska bli fint.
Tack alla ni som svarat tidigare det uppskattar jag.

Vilken firma handlar du av??? Varför kunde de inte bara fixa den första hojen, den hojen som du valt att köpa? Och ärligt talat, hu kan du fortsätta att känna förtroende och ge dina pengar till dem?

Nu köper du en hoj som funkar bra men som har originalavgassystem och originalfilter och som inte låter något. Nu vill du ha andra dämpare (se till att du får med dig originalgrejorna, de kan behövas på besiktningen framgent). Om man byter till öppnare dämpare och så kanske ett annat luftfilter, vad händer då. Jo, det kommer att rycka på låga varv! Skall det vara så?

Kan de inte ens göra en enkel justering på en förgasarhoj så ser jag fram emot dina berättelser om hur de skall justera en elekronisk bränsleinsprutning.