Visa fullständig version : Byta avgassytem
RulleRyl
2014-06-26, 15:57
Ok! Då jag är novis i ämnet kommer här en fråga, men det finns ju inga dumma frågor, bara dumma svar(hoppas jag)
Tänkte byta pipor till ett 2-2 Freedom Performance Curve Radius. På hojen idag sitter Screamin Eagle Steg-1 trim, med ett par 2-2pipor från V&H. Luftburken är alltså av rätta virket redan.
Frågan: Måste jag mappa om och sätta hojen i bänk eller kan man anse att det är safe då det redan sitter steg-1 trim på hojen?
Måste jag sätta den i bänk kostar det ca 7lakan då bänken kostar 3500:-, nån jävla powercommander för 3500:- samt jobbet.
Tacksam för hjälp ang detta..
/R
skit i det det gör jag!
kommer säkert nån besserwisser och blir arg nu men va fan!
byte av strypt luftburk till en öppen då är det en annan sak.
skit i det det gör jag!
kommer säkert nån besserwisser och blir arg nu men va fan!
byte av strypt luftburk till en öppen då är det en annan sak.
Håller fullständigt med, skitnödiga Messerschmittar är inget å bry sig om! fu:
Är den bänkad med nuvarande konfiguration är det kanske inte nödvändigt om du inte vill maximera prestandan, är det däremot originalmapp du kör på så är det hög tid att bänka. Tycker jag. Screamin Eagle rekommenderar att man kalibrerar ECM efter ett installerat stage 1, med ett öppnare system på det så är dumt att inte göra något åt det. Jag körde min hoj helt original förra sommaren, senare bytte jag luftburk och märkte att den inte gick lika jämt och fint som innan, tog kontakt med en lokal bänk som började med att konstatera att alla sporrar är ställda snålt redan från början för att klara avgaskraven. Som återkommande kund får man lite bättre priser på bänken så jag ska snart ta mig dit igen nu när mitt nya system är på plats och kambyte och portade toppar är på gång.
doolycheck
2014-06-27, 05:52
Klart att du ska bänka och mappa!
Det fungerar säkert bra att bara slänga på systemet och köra också... men dels för att få ut så mycket som möjligt av hojens kapacitet men även för att motorn ska må riktigt bra under en låååååång tid framöver bör du ju mappa och bänka.
Nu är detta min högst personliga åsikt så klart! men jag skulle aldrig köpa en beggad hoj med utbytt system som inte var mappad med det systemet på.
Nu vet jag inte vad du har för modell, men HD är ju inte direkt billiga leksaker så 7 papp känns inte som någon större utgift i sammanhanget.
RulleRyl
2014-07-01, 12:34
Den var mappad vid förra avgasbytet med hjälp av Screamin Eagles egna tunerkit.....Dåså! Då kanske jag bara behöver bänka hojen va? borde inte behövas nått mer...