handdator

Visa fullständig version : Missljud vid start



Miklov
2014-06-24, 20:53
Jag har en Fatboy 02:a. När jag trycker på startknappen blir det bara ett skramlande missljud. Jag har bytt bendixdrev, lämnat in startmotorn (Ultima 1,75w)för koll, den ska vara sjysst. Jag har bytt till nytt batteri, bytt till vassare plus o minuskablar, bytt till nytt startrelä, kopplat till ett bilbatteri för att få extrakräm vid startögonblicket, ändå samma skrammel o missljud utan att hojjen startar.
Någon som har förslag på vad problemet kan vara?

Mikke

stroker49
2014-06-24, 21:36
Fungerade den förra sommaren eller när funkade den sist? Har du gjort något däremellan?

Ja, du har ju varit på det mesta! Du har bytt kablar, så då är jordanslutningen ren och fin?

Ta bort den lilla anslutningen till startmotorns solenoid, ta en lös sladd direkt från batteriets pluspol och anslut till det lilla flatstiftet. Vad händer och hur låter det då?

Miklov
2014-06-24, 22:10
Tack för tipset! Den har funkat hela förra sommaren, även den här säsongen ända fram till för några veckor sedan. Det har rasslat till och från en längre tid vid start men hojjen har ändå startat till sist. Nu startar den inte alls. I morgon ska testa tipset jag fick med kabeln mellan pluspolen och solenoiden.

Lars Nilsson
2014-06-24, 22:42
Ta av primärkåpan och kolla hur startmotorn beter sig där med.

Jonasbaggen
2014-06-24, 22:46
Miklov: Hur ser startmotor drevet och kuggkransen ut på kopplingskorgen? Är alla kuggar hela och fräscha? Viktigt att det är rätt avstånd mellan startmotor drevet och kuggkransen i viloläget samt att startmotor drevet greppar lagom långt på kuggkransen. Kan vara värt att kolla i.o.m. att du inte har en original startmotor.

Miklov
2014-06-26, 20:06
Jag chansade med att köpa en ny startmotor (Spyke). Nu startar hojjen perfekt. Förmodligen gjorde man aldrig någon belastninigstest när jag lämnade in startmotorn. Jag tror att problemet var att clutchen var slut..