handdator

Visa fullständig version : Varvtal 1584 cc motor ??



dynababe
2011-07-03, 17:59
Hej! Kan någon hjälpa mig, har försökt att hitta vilket ungefärligt varvtal en 1584 motor ska ha.
Saken är den att jag hade dynan (en 07:a) inlämnad på bänkning och ny luftburk, det sitter en SE Super Tuner och kurvan var perfekt när jag fick tillbaka den men den gick den snålt och smällde en hel del. Tändstiften var vita, tillbaka till Carlbarks i kumla som fick fläska på lite mer soppa då den var för snålt ställd, då gick motorn på ca 1000 varv (jag upplevde inte att den gick för högt och har inte bett dem på Carlbarks justra varvtalet) . När jag fick tillbaka den hade dem ställt ner varvtalet till 856 varv och den suckar o puffar mest på tomgång nu och jag tycker att den känns för låg. den driver knappt på ettan utan gas.. Den går lägre än gubbens Street bob 08...
Vet någon vilket varvtal som är brukligt?
Tacksam för all hjälp jag kan få...

Janne
2011-07-03, 18:23
Tomgångsvarvet låter lite lågt.

Och för att vara ärlig, om en auktoriserad HD-handlare bänkar en hoj som sen ger VITA stift så är det enbart en stor skandal som visar att personen som utfört bänkningen inte behärskar det jobb han ska göra och att den firman inte gör sitt jobb som auktoriserad.

dynababe
2011-07-03, 18:40
Jo det känns ju lite så och när man märker problem när man åker därifrån och hör av sig så får man till svar att vänta ett tag så ställer den säkert till sig....

TCKalle
2011-07-03, 19:02
Det låter som om du skall åka till nån annan för att få den bänkad. Förslagsvis en verkstad som är engagerad och förstår sig på "Harleysprut". Beträffande tomgången så har jag läst nånstans att den skall ligga uppåt 1000 varv på spruthojar eftersom sprutet vill ha ordentlig spänning. Kumla - då har du inte så jättelångt att åka till Lidköping, MEK1 eller MC-konsult, eller Eskilstuna, Robbans Speedshop. Jag är ganska säker på att dessa firmor har koll på läget. Den omständigheten att en handlare är auktoriserad HD-verkstad ger inget stöd för att dom är speciellt kunniga.

Bikebandit
2011-07-06, 01:37
Jag har en 07 streetbob med SE luftfilter, V + H Big Radius och sert (Screamin' Eagle Race Tuner) och tomgången ligger runt 850 utan problem . Normalt är runt 1000rpm men jag hade mina justeras ner.., det finns program som laddas ned direkt från datorn från HD..