handdator

Visa fullständig version : pre 1950



Snow
2014-06-20, 00:25
Ser en del annonser med hojar som är besiktningsfria pga ålder men som
har rätt nya motorer.
Är det ok eller är det" ok" så länge inte nån polis med huvudet på skaft vinkar in en och noterar det?

M.

hasse diesel
2014-06-20, 11:46
Utbytt motor, du vet de slits och så ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Adrenaline
2014-06-20, 18:27
Är det rätt gjort är den även regbesiktad med nya motorn och då är det absolut ingen fara.

stroker49
2014-06-20, 19:15
Ja. allt skall vara inskrivet i papperen. Allt skall stämma, är det en -48a tex så skall axelavståndet vara original eller ändrat skall vara inskrivet, det skall vara originalspringer och bentleg. Visst får man byta motor på en hoj men man kan inte ersätta en gammal motor med en nyare då man inte utan vidare kan öka effekten så mycket. Många hojjar stämmer inte alls och har man otur så kan polisen skicka en till besiktningen. Men visst, oftast går det bra.

Jag har sett papper där det varit inskrivet att ramen är utbytt, att gaffeln är utbytt och att motorn är ersatt med en modern Evo. Och då är allt frid och fröjd om allt stämmer.

Men jag vet också folk som köpt hojar med gamla papper där axelavståndet inte stämt, då kan det gå åt pipan ordentligt vid en flygande.

Snow
2014-06-21, 13:01
Ja. allt skall vara inskrivet i papperen. Allt skall stämma, är det en -48a tex så skall axelavståndet vara original eller ändrat skall vara inskrivet, det skall vara originalspringer och bentleg. Visst får man byta motor på en hoj men man kan inte ersätta en gammal motor med en nyare då man inte utan vidare kan öka effekten så mycket. Många hojjar stämmer inte alls och har man otur så kan polisen skicka en till besiktningen. Men visst, oftast går det bra.

Jag har sett papper där det varit inskrivet att ramen är utbytt, att gaffeln är utbytt och att motorn är ersatt med en modern Evo. Och då är allt frid och fröjd om allt stämmer.

Men jag vet också folk som köpt hojar med gamla papper där axelavståndet inte stämt, då kan det gå åt pipan ordentligt vid en flygande.

Ok tackar. Då var det ungefär som jag trodde.

M.

Banditen01
2014-06-25, 12:39
Åt pipan ordentligt är väl fortfarande en sanning med modifikation, visst det blir en besiktning för att få rätt axelavstånd inskrivet, lika "lätt" att göra innan som efter att farbror blå stoppat dig.