handdator

Visa fullständig version : Varvtalet hänger kvar



sako
2014-06-15, 21:40
När jag släpper gasen så "hänger" varvtalet kvar el det tar lång tid innan den går ned på
tomgång.
Det tar nåra sekunder innan den går ned på helt på tomgång både varm o kall, man märker
det mest när man kör med den inte så mycket om man står still med den.
Annars så går cykeln bra men just att det tar några sekunder innan den går ned retar mig...
nån som har en ide om vad det kan vara?

Cykeln är en Wide Glide års:04

/Sako

Lasse.S
2014-06-16, 08:37
När jag släpper gasen så "hänger" varvtalet kvar el det tar lång tid innan den går ned på
tomgång.
Det tar nåra sekunder innan den går ned på helt på tomgång både varm o kall, man märker
det mest när man kör med den inte så mycket om man står still med den.
Annars så går cykeln bra men just att det tar några sekunder innan den går ned retar mig...
nån som har en ide om vad det kan vara?

Cykeln är en Wide Glide års:04

/Sako

Typisk tjuvluft symtom.

stroker49
2014-06-16, 09:52
Ja, så där skall det inte vara. Hur länge har du ägt den, var har du köpt den?

sako
2014-06-16, 10:35
Jag har oxå funderat på om det är tjuvluft, är det nåt ställe där dom är extra känsliga på att börja
läcka.
Kom att tänka på en annan sak oxå det är när man startar den så går tomgången upp en hel del
men om man rör cykeln så går den ned? trodde först att vajrarna till gasen som var fel justerade men icke.
Jag har ägt cykeln i ca:3år och det var inte så här från början.
Den har endast gått 1700mil.

Mercakombi
2014-06-17, 18:58
Troligtvis dax för byte av o-ringarna mellan insuget och topparna.
Som brukar vara det vanligaste stället för eventuella vacuumläckage.

Spreja med startgas precis vid skarven mellan insugets flänsringar
och topparna. Blir det då en rejäl tomgångsförändring(troligtvis så
håller motorn på att dö), så har du med stor säkerhet ett läckage
där.

IDI
2014-06-17, 23:00
Om det är insprutning på hojen så sätter jag en femma på att det kan vara IACn (Idle Air Controller).
Det blir avlagringar i den med tiden och då strular tomgången. Googla på IAC harley så får du upp många tips. Oftast räcker det med att göra rent med förgasarrengöring. Om du bor i närheten kan jag hjälpa dig. Kamartrakten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sako
2014-06-18, 20:45
Då ska vi se på listan att göra....kollade med startgas och det blev ingen skillnad, bytte tillbaka till mitt Q-system och tyckte faktist att
det blev bättre???hade slip on förut. Sen gjorde som IDI skrev, jag har ju insprut på min. Tog bort IAC controlern o smorde upp den innanför det lilla röret
som skyddar axeln till shunten..monterade tillbaka o startade...jädrar ingen tomgång alls??? hm kollade om det var nån fel kod DIA9 visade det?.
Startade igen och nu var det tom gång men låg..mumma kanske 900rpm mot 1100 förut ( när jag kopplade in mig på pc5 uttaget).
Kört en sväng och det är ytterst lite häng kvar på gasen...i morrgon bär det iväg till Båging för mappning.

/sako

sako
2014-06-20, 11:30
Ytterst lite kvar med hänget, Båging noterade samma när han testade cykeln så om jag stör mig på det lilla så
får jag väl köpa en ny IAC.
Mappningen blev kanon...en ny cykel, vilken jädra skillnad. Nu har jag blivit av med att det smäller när man släpper gasen bla.
Motorn svarar kanon på hela registret det var en fröjd att köra cykeln hem.
Max Trq 110,6 Pwr 75,3 blev siffrorna.

/Sako