handdator

Visa fullständig version : Sommarförkylning ?



javlaandersson
2011-07-02, 04:02
96 Fatboy som börjat "nysa".....skjuter dessutom bakut ibland när man skall starta den

Draken
2011-07-02, 10:53
Kan vara så att den tjuvdrar lite luft vid något av insugen. Det brukar då framför allt smälla vid gasavdrag?
Har du varit där och mekat/skruvat nyligen?

Prova med att låta den stå på tomgång och försiktigt spruta lite startgas runt främre respektive bakre insug och ökar då varvet en aning så har du hittat läckaget.
Har du tur så kan det vara så enkelt...

Det kan också vara vid utblåset? Om du ex. vis har bytt avgassystem och att det sedan inte tätar riktigt till 100% med packningen. Dock brukar det inte smälla vid avdrag då...

Kanske, kanske...

Nyser den bara? Då kan det vara så enkelt som att du har för mycket olja i motorn och att den spottar in lite olja via ventilationen till luftrenaren och att du sedan får in detta i förbränningen.
Den nyser och kan smälla till av bara fan ibland med för mycket olja i motorn.
Har du nyligen bytt olja?

Broder Dalton
2011-07-02, 11:03
Troligen som Draken säger
Den e 15 år gammal o packningar torkar/krymper..
Startgastricket , använd lång smal pip och spraya försiktigt runt anslutningarna
Kan va bra att byta o-ringar mot toppar och stora gummikragen mell insug/förgas
Kan ävan vara VOES som spökar, har varit med om att det drar tjuvluft gnm VOESventilen
Ta en smal slang och stoppa i örat och lyssna runt
Kolla även funktion på VOES !!! (R.T.F.M) Membranet kan ha stuckit

Broder Dalton
2011-07-07, 22:27
BTW.. Du har troligen original vaakumkranen eller?
Kolla slangen till den åxå eller ännu hellre ta bort o släng skiten + montera vanlig kran!
(plugga vaakumuttaget bara..)

mtf
2011-07-29, 11:07
Nyser den bara? Då kan det vara så enkelt som att du har för mycket olja i motorn och att den spottar in lite olja via ventilationen till luftrenaren och att du sedan får in detta i förbränningen.
Den nyser och kan smälla till av bara fan ibland med för mycket olja i motorn.
Har du nyligen bytt olja?

Tja! Jag har haft de problemet på min softail nästan ända sen jag köpte den, men sist jag körde så smällde det helt sjukt!
Innan har de bara smällt när den va kall men då gick de inte över.
Bytte stiften bara 1 vecka innan de hände och då gick den klockrent, sen när jag skruvade av stiften och kollade så va de helt kolsvarta..
Rengjorde stiften sen gick de köra hyfsat bra efter de men va likadant dagen efter igen.

Läste om att de kan va att motorn får för mycket olja som du sa Draken och en kompis sa även att jag skulle kolla/byta munstycken?

Något bra tips till detta? Grannarna är inte så glada när jag drar igång hojjen:D

Tack!