Visa fullständig version : För lång för Sportster 48?
Tjenare!
Är 187cm och väger 82 kilo, är jag för lång för en 48? Har sökt som attans på detta och vissa hävdar att man bara kan köpa "forward pegs" medans andra säger att det ser ut som man åker fiddy. Tanken med 48an är att ha sissybar och aphäng, så ja, frågan är väl om jag kommer ha en sissybar i nacken och ett styre i hakan? Kanske du har en bild du kan slänga upp som är runt 187cm
Tacksam för svar
/S
The Dude
2014-06-10, 21:33
Tjena,
Om du är för lång kan du nog bara svara på själv.....åk o testa en....känns det rätt så slå till....hur det ser ut är väl egentligen mindre intressant.
Framflytt är ju alltid skönt, bara att montera i efterhand om det skulle behövas.
Är det den hojen du vill ha och det känns rätt så är det inget att tveka på.
Lycka till och välkommen hit.
Tjena,
Om du är för lång kan du nog bara svara på själv.....åk o testa en....känns det rätt så slå till....hur det ser ut är väl egentligen mindre intressant.
Framflytt är ju alltid skönt, bara att montera i efterhand om det skulle behövas.
Är det den hojen du vill ha och det känns rätt så är det inget att tveka på.
Lycka till och välkommen hit.
Må så vara men vill inte att det ser dumt ut! Tänkte ge mig på en fatbob isåfall men du har helt rätt, det är bara att testa. Är lite väl ivrig antar jag...
Tack ska du ha!
Jag är 180, har litet aphäng och sissy och sitter skitbra!
15063
Har svårt att tänka mig att 7 cm skulle göra sån jävla stor skillnad..
Tja!
Jag är 1.89 m och jag sitter bra och jag tycker inte den känns för liten.
Bara att slå till efter att du har provat och du fått en bra feeling!
Jag provsatt (notera provsatt, inte provkörde) en 48 för några år sedan och upplevde den som liten. Jag är 187 cm lång och runt 85 kilo.
MEN, hojen var helt original. Tittar man på forty8:s hoj här på forat tex så tror jag att jag upplevt den annorlunda. Den hojen har ju aphäng osv.
Hur eller hur är det en förbannat snygg/cool hoj. Jag säger provkör och gå på magkänslan efter testturen.
Lycka till och välkommen till forat.
Jag hoppar in här jag med då...
Det är min hoj Fonve talar om, här är en bild på mig och hojen (jag är 182cm). Jag sitter i alla fall som en kung ;)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/48036_zps495bd096.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/48036_zps495bd096.jpg.html)
Gött att höra kling, riktigt schysst hoj!
Fan så fint Colou, nu e hoppet uppe ;-)
Tack för svar fonve, dem där 3 extra kilona gör mycket vet du haha
Sjukt fin hoj forty8. Har du pegsen på original positionen eller har du flyttat fram dem?
Tack allesammans för svar! Verkar va ett gött forum.
Gött att höra kling, riktigt schysst hoj!
Fan så fint Colou, nu e hoppet uppe ;-)
Tack för svar fonve, dem där 3 extra kilona gör mycket vet du haha
Sjukt fin hoj forty8. Har du pegsen på original positionen eller har du flyttat fram dem?
Tack allesammans för svar! Verkar va ett gött forum.
Jag hoppar in jag med,187cm, sitter även jag som en kung. http://img.tapatalk.com/d/14/06/12/a5apeqed.jpg
Skickat från min C6603 via Tapatalk
modestrick
2014-06-12, 17:23
15070
jag vill oxå va me!
185 cm cool snubbe å 95 kilo fett. Får ryggskott bara av att se på min hoj. Men hej, det finns ipren och när man kommer fram kan man ta en öl mot värken. Vad är lite smärta mot att se hur häftig som helst på en harley????! hehe
15070
jag vill oxå va me!
185 cm cool snubbe å 95 kilo fett. Får ryggskott bara av att se på min hoj. Men hej, det finns ipren och när man kommer fram kan man ta en öl mot värken. Vad är lite smärta mot att se hur häftig som helst på en harley????! hehe
Word! yp;
modestrick
2014-06-14, 09:41
r0ck
Fan så fina bilder :-) Ja då har man ju en anledning att dricka öl!
Jag tänkte på det, är en Iron mindre än en 48 eller är det samma mått?
Här har du en tråd där det diskuteras skillnader mellan 48an och Iron:en
Saxar ur ett inlägg så får du läsa resten själv ;)
"Well the only thing the same is the frame;) The 48 is a 1200 cc engine, iron is an 883. The 48 had different front suspension, wider front wheel, fender, tire, gas tank, seat, risers, bars, etc. My point is they are both Sportsters sharing the XL frame but there is more differnet than similar. Paint, quality, etc is the same across the XL lineup."
http://xlforum.net/vbportal/forums/archive/index.php/t-1018699.html
Jag tycker faktiskt att du skall provköra en sådan först. Några få cm och sittställning kan allt skilja rätt bra.
Alla är vi olika, detsamma om rygg och så skall hänga med under en längre tur.
Så har du möjlighet och får, ta gärna en lite längre provtur.
Jag hade förr en Sportster 1200 custom med framflytt... Inga problem för mig (även om jag senare trikade
om den), men för maken som är 191 cm... Han såg rätt kul ut när han körde den, även om han tyckte
den var kul/busig att köra.
Dock finns det ju en massa saker som kan fixas, för bättre sittställning. Från styre, risers till fotpinnar/framflytt...
Om du är rädd för att se fånig ut? Skit i vad andra tycker. Anser du att det känns ok och hojen är din dröm...
KÖR!!!
Du kör väl det du gillar eller?
Fonve, tusen tack det uppskattas enormt!
Sanniz, jag skiter i vad andra tycker om mig MEN det ska inte se dumt ut. kalla mig poser eller vad som men jag vill se rå ut. Jag ska va mitt alter ego ;-) Såg en iron idag å det är fan den fetaste hoj jag sett.. Men det är längden som är problemet. Tusen taxk för svar! uppskattas som guld både du å fonve. puss på er :-)
Fonve, tusen tack det uppskattas enormt!
Sanniz, jag skiter i vad andra tycker om mig MEN det ska inte se dumt ut. kalla mig poser eller vad som men jag vill se rå ut. Jag ska va mitt alter ego ;-) Såg en iron idag å det är fan den fetaste hoj jag sett.. Men det är längden som är problemet. Tusen taxk för svar! uppskattas som guld både du å fonve. puss på er :-)
Då får du provköra och hoppas de har speglar och/eller stora glasrutor i närheten. Eller så får någon polare ta kort medan du posar och kör! ;)
Lycka till!
Martin Lost
2014-06-15, 21:13
Får bidraga med en bild med. 183cm och 82 kg muskler host host!
http://img.tapatalk.com/d/14/06/16/mehuvuve.jpg
Skickas från min iPhone via Tapatalk
modestrick
2014-06-15, 21:41
Stiligt, Martin!
Jaha där ser man. Kommer faktiskt inte ihåg att jag skrev detta igår! Autocorrect verkar ha gjort sitt jobb av merparten iallafall haha. Stämde väl inte riktigt det där, jag vill se lika rå ut som jag kommer känna mig men att glida runt och posa i nåt slags alter ego vettefan.
Det där ser riktigt schysst ut Martin! Hur känns det i rygg och ben efter några mil?
Tack för svar
Martin Lost
2014-06-15, 22:40
Jag sitter kanonbra. Böja lite på armarna kan va gött ibland, mid controls är grymt gött känns som man kommer närmare hojen. Jag har aldrig stannat för att jag skulle vara trött i kroppen, åkte tex 15 mil igår utan att ens tänka tanken att jag skulle behöva stanna och sträcka på mig!
Modestrick: tackar! hade lite tur och kunde få åkbild taget från bil!
olle.haff
2014-06-19, 20:44
198cm / 85kg bränner runt på en 48 2013 och sitter kanon. Testsuttit Iron med, men det var väldigt trångt och inget jag kan rekommendera.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag är 186cm å byggd som en spindel med fet mage, långa armar och ben men sitter hyfsat på min sportster med framflytt. 48 har väl alltid framflyttade reglage? Säger som andra, provkör! Jag gillar Sportsters för att de känns smidiga & busiga även om jag kanske skulle sitta bekvämare på en större hoj. Man är ju 50+ och skiter i stort sett i vad andra tycker men vissa gränser har man ju, skulle t.ex. aldrig visa mig ute i mjukisbyxor & foppatofflor.Smoke
Tack för svar Olle, gött att höra! Nån iron blir det nog inte, kommer garanterat göra om den till 1200 så varför inte slå till direkt!
Jo det gör dom rakarör men man kan ju få fram dom ännu mer! Men det kanske kallas nåt annat, är ingen höjdare på detta. Vad menar du med hyfsat? Ryggvärk efter ett antal mil? Jag har hört att det kan va ballt med foppa tofflor när man är 50+ sålänge du har vita sockar på också haha. Skämt åsido tack för svar, uppskattas!
hasse diesel
2014-06-26, 20:56
Varför denna ängslan över att du är för lång? Du är väl ledad vid höfter och knän? Själv är jag 193 cm och väger 120 pannor, men jag har nog aldrig känt att jag är för lång för nåt! Om man däremot inte når ner till backen eller fram till fotpinnarna, då har man problem på riktigt.
Köp den hojen du vill ha och skit i hur det ser ut när du kör, för du ska väl köra skiten och inte sitta på den för att se tuff ut?
Mvh Hasse
Mattsson
2014-06-26, 22:43
Jag är 203, väger 180kg och sitter som en liten prinsessa på en 48:a.
Nä, skämt å sido.
186 lång(dock en del övervikt nu typ 5kg för mycket) och sitter grymt bra på 48.
Har även kört gummans Iron och upplever även den bekväm med mittpinnar.
Shoot! Är du sugen på en så köp. Jag skulle bry mig mer om kroppshållningen isåfall om jag behövde oroa mig :)
Mattsson
2014-06-26, 22:53
Jag är 186cm å byggd som en spindel med fet mage, långa armar och ben men sitter hyfsat på min sportster med framflytt. 48 har väl alltid framflyttade reglage? Säger som andra, provkör! Jag gillar Sportsters för att de känns smidiga & busiga även om jag kanske skulle sitta bekvämare på en större hoj. Man är ju 50+ och skiter i stort sett i vad andra tycker men vissa gränser har man ju, skulle t.ex. aldrig visa mig ute i mjukisbyxor & foppatofflor.Smoke
Inget går upp emot att matcha shortsen med knähöga tubsockor i ett par äventyrssandaler.
Hasse jag ville bara veta om det ser dumt ut eller ej för det bryr jag mig om. Isåfall skulle jag lutat mer åt nån dyna modell.
Haha det låter som en söt prinsessa de!
Tack för svaret mattsson, en 48 blir det. Yeehaw
hasse diesel
2014-07-02, 22:55
Finns ingen som ser dum ut på en HD.