handdator

Visa fullständig version : Primärbelt Electra -81



theejack
2014-06-08, 23:20
Jag skaffade mig en Electra -81 i vintras. Säljaren sa att han bytt från kedja till belt. Men nu har två primärbeltremmar gått av på under tio mil. Båda gånger har den nog baktänt. Men kan det vara så att remmen är för klen? Den borde väl klara lite baktändning? Belten är ju bakom kåpa så det kan väl inte gärna vara grus. Vad är en vettig rem som iaf lite mer sällan går av? Eller måste jag montera tillbaka kedjan?

stroker49
2014-06-09, 06:00
Det måste vara något jättefel! Men jag vet inte vad, är den felaktigt installerad eller vad? Du får läsa installationsanvisningen noga och se om du har några avvikelser. Jag har haft 1 1/2" rem i min Electra -77 i en stängd originaltrans och jag har kört flera tusen mil och aldrig kört av remmen.

Det finns två remmar med samma antal tänder och samma delning och ändå är den ena lite lite längre! Jag tror den längre kallas för "Bullseye". Någon gång i närheten av din årsmodell så ändrades innertransen lite lite så att avståndet mellan vevaxel och växellådans utgående axel ökade. Min 77a har den vaniga korta". När man har originalkedja så märks ju inget men med rem blir det noga. Om du nu har originalinnertransen så kan säkert någon säga om en 81a skall ha långa eller korta remmen. Så rätt rem är viktig, rätt installation, spårning är viktig och inget våld och kofot vid montering!

engmannen
2014-06-09, 07:52
Jag har oxå haft liknande problem, jag hade av 2 remmar innan jag hittade felet, båda gångerna när jag skulle starta. Mitt problem var att tändningen var felinställd av förra ägaren (Crane HI4), den var ställd på fel markering på svänghjulet alltså alldeles för mycket förtändning men den gick hyfsat ändå förutom att den var tjurig att starta! Efter ny rem och rätt tändinställning har jag kört ca 100 mil utan problem! Jag kör med en BDL BE rem!

stroker49
2014-06-09, 08:03
Jag har oxå haft liknande problem, jag hade av 2 remmar innan jag hittade felet, båda gångerna när jag skulle starta. Mitt problem var att tändningen var felinställd av förra ägaren (Crane HI4), den var ställd på fel markering på svänghjulet alltså alldeles för mycket förtändning men den gick hyfsat ändå förutom att den var tjurig att starta! Efter ny rem och rätt tändinställning har jag kört ca 100 mil utan problem! Jag kör med en BDL BE rem!
BE=Bulls eye
Det verkar otroligt att ett bakslag skall kunna rycka av remmen, men det kanske stämmer

engmannen
2014-06-09, 09:12
BE=Bulls eye
Det verkar otroligt att ett bakslag skall kunna rycka av remmen, men det kanske stämmer

Ja lite märkligt är det att ett bakslag kan riva av remmen, det kan vara så att bendixdrevet låser kopplingskorgen vid bakslag eller pressar korgen bakåt så att det sliter av remmen i startögonblicket! Det gick åt ett bendixdrev oxå när det strulade!

theejack
2014-06-09, 10:15
Det låter som samma problem. Är inte batteriet fulladdat så "hakar den upp sig" med en smäll efter ett halvt kolvslag. Det kan hända ett par ggr innan den går igång. Det ligger också en del slitdamm eller nåt sånt i kåpan, från som jag antar remmen. Kan det bero på samma sak tro?

engmannen
2014-06-09, 10:51
Det låter som samma problem. Är inte batteriet fulladdat så "hakar den upp sig" med en smäll efter ett halvt kolvslag. Det kan hända ett par ggr innan den går igång. Det ligger också en del slitdamm eller nåt sånt i kåpan, från som jag antar remmen. Kan det bero på samma sak tro?

När tändningen stod fel så är din beskrivning "spot on" även fast jag har ett friskt och fulladdat batteri! Kolla att du har slitbrickan kvar mellan bendix och yttertransen och att du har lagom spel, annars kan bendixen klättra på kuggkransen!

theejack
2014-06-09, 22:08
Ett stort tack för hjälpen med detta. Det blir till att ställa in tändningen när jag fått en ny rem.

engmannen
2014-06-09, 22:30
Ett stort tack för hjälpen med detta. Det blir till att ställa in tändningen när jag fått en ny rem.

Hoppas att det löser sig!