handdator

Visa fullständig version : Hur byter man startmotordrevet / Bendixdrevet



AntonElectra79
2014-06-07, 09:47
Lite samma ämne som Startsoleniod nedan, men ändå inte.

Jag ska byta bendixdrevet som skjuts in på startkransen när solenoiden slår till. Detta är uselt beskrivet i Clymer boken. Hur får jag av drevet, måste jag demontera startmotorn eller kan jag få av det diret utåt eller är axeln delad på något sätt och man drar ur den ur splines? Jag har av oljeburken så plocka bort startmotorn är inga problem, men vill göra så lite i onödan som möjligt, har även en sjukt glapp vipparm och en ventilstyrning som behöver akut omsorg.

Stroker49: du som doktorerat i ämnet:) Vad är dina bästa tips?

stroker49
2014-06-07, 10:29
Du behöver inte ta bort startmotorn. Man drar bara ut axeln rakt ut, den är splinesad i andra ändan. Om man jävlas kan man göra detta utan att plocka bort ledmekanismen som sitter ihop med solenoiden som skall demonteras. Men om du har möjlighet och oljeburken borta kanske det inte är så svårt att demontera skruven på innertranskåpan som man når uppifrån så att denna ledarm går att ta bort?
När axeln är borta är det bara att hålla den på något sätt så att den inte skadas och lossa den märkliga muttern längst ut som har två platta ytor och så byter man bendixdrevet. Köp ett bra nytt drev så behöver du aldrig mer byta.

AntonElectra79
2014-06-07, 13:17
Tack!!!
Jag har oljeburken av och solenoiden med så det är nog enklast att ta bort ledarmen först och sen dra ut axeln. Dock fattar jag inte hur drevet ska kunna gå över startkransen (drevet har en fast bricka bakom som inte kommer förbi startkransen) men det kanske finns spel nog att vinkla upp axeln o dra utåt?

När jag ändå är igång passar jag på att fråga om oljebyte. Har tömt oljan ur burken o ska göra rent den och filtret, men finns det ingen oljeplugg i botten på blocket för att tömma ev olja i vevhuset? Hittar ingen info om det heller i Clymer. Isf får man aldrig ur riktigt all olja va? Förhoppningsvis sitter det mesta skiten i filtret så det inte blir kvar i vevhuset.

Det är en 1340 Shovel-79a.

hasse diesel
2014-06-07, 13:32
Harley är ju av torrsumpstyp så det står ju ingen olja i vevhuset däremot så finns det lite i slangar och så.

stroker49
2014-06-07, 13:56
Ja, det går att vicka axeln ganska lätt. Ang. oljan så är det som Hassen Diesel säger. Om man inte har en dålig backventil i oljepumpen så finns det just ingen olja i vevhuset. Men det bästa är att göra som man MÅSTE gör på TC, nämligen att köra hojjen precis innan så att all olja pumpas upp i oljetanken. Den skvätten som ev finns kvar i vevhuset och i slangar spelar ingen roll i verkigheten.