handdator

Visa fullständig version : Ni som tagit körlektioner...



Sanniz
2014-06-06, 21:14
Jag undrar mest hur ni lade upp era lektioner och hur många det krävdes...
Har egentligen bokat in mig på en körskola redan, men funderar faktiskt på att byta.
Och där har de olika "paket", med lite varierande innehåll och antal lektioner (12,18 eller
20 körlektioner).

Lade ni allt som "dubbel lektioner" eller körde ni 50 minuters pass? Eller gjorde ni någon
form av kombination av detta?
Hur många lektioner har vart det vanligaste bland er här inne, som gått via körskola?
Vad hade ni för erfarenhet innan dess?

Sedition
2014-06-06, 21:58
Jag undrar mest hur ni lade upp era lektioner och hur många det krävdes...
Har egentligen bokat in mig på en körskola redan, men funderar faktiskt på att byta.
Och där har de olika "paket", med lite varierande innehåll och antal lektioner (12,18 eller
20 körlektioner).

Lade ni allt som "dubbel lektioner" eller körde ni 50 minuters pass? Eller gjorde ni någon
form av kombination av detta?
Hur många lektioner har vart det vanligaste bland er här inne, som gått via körskola?
Vad hade ni för erfarenhet innan dess?



Jag tog 5st dubbellektioner. Man hinner inget på en enkel lektion så jag rekommenderar dubbla lektioner.
Köpte ett färdigt paket med 10st lektioner, risk 1&2 samt hyra för hoj under uppkörningen. Fick pynta 10tkr ungefär har jag för mig.

Sanniz
2014-06-06, 22:04
Jag tog 5st dubbellektioner. Man hinner inget på en enkel lektion så jag rekommenderar dubbla lektioner.
Köpte ett färdigt paket med 10st lektioner, risk 1&2 samt hyra för hoj under uppkörningen. Fick pynta 10tkr ungefär har jag för mig.

Ok... vet inte om jag läst tidigare, men vad hade du för körvana innan?
Med tanke på att du "bara" tog tio lektioner totalt...

Sedition
2014-06-06, 22:09
Ok... vet inte om jag läst tidigare, men vad hade du för körvana innan?
Med tanke på att du "bara" tog tio lektioner totalt...

Körde moppe och cross i min ungdom. Men vet i fan om man hade någon nytta av det förutom att man vet hur man gör för att få fart och stopp på hojen :)
Hade aldrig övningskört eller kört motorcykel på allmänväg tidigare bortsett från någon lite provtur med crossen på vanlig väg när man hade skruvat med den.

Sanniz
2014-06-07, 01:06
Körde moppe och cross i min ungdom. Men vet i fan om man hade någon nytta av det förutom att man vet hur man gör för att få fart och stopp på hojen :)
Hade aldrig övningskört eller kört motorcykel på allmänväg tidigare bortsett från någon lite provtur med crossen på vanlig väg när man hade skruvat med den.

Ok... Fast jag tror iofs du hade nytta av crossen åtminstone för manöverbanorna. :D

Sedition
2014-06-07, 03:32
Ok... Fast jag tror iofs du hade nytta av crossen åtminstone för manöverbanorna. :D

Jag upplevde det som att man får köra på ett helt annat sätt emot crossen med tanke på att hojen vägde mer. Crossen är lätt och smidig o följer med bra, hojen fick man typ bryta ner mer brutalt i undanmanövern och det tog ett tag innan man fick kläm på det när man är van vid att köra på ett annat sätt.

Min tant tog sin lapp samma dag som mig.
Hon hade aldrig suttit på en motorcykel eller moped innan hon skrev in sig på körskolan. Köpte ett lika dant paket som mig och fick senare köpa till tre eller om det var fyra dubbellektioner utöver paketet innan hon var redo. Men hon hade mycket lättare för undanmanöver delen än vad jag hade, tror att det var till stor del av att hon fick lära sig direkt hur man kör sånt på en större o tyngre hoj och inte hade lärt sig att köra på något annat sätt tidigare som jag hade gjort.

Tjejen höll på med sitt kort i ett år nästan om man räknar på tiden från det hon skrev in sig, men då vart det ju inget gjort alls under vintern så klart. Jag har för mig att jag tog mitt på exakt två månader och två dagar från det att jag skrev in mig på skolan tills jag hade kört upp och allt var fixat.

Sanniz
2014-06-07, 11:05
Sedition

Då får man säga grattis till att bägge fått till det efterlängtade kortet. :D
Jo, du kanske har rätt, men jag har fått för mig att crosskillar övervägande brukar ha lättare av
många orsaker, bl a balans plus kanske större mod än ett genomsnitt. :)
Det jobbiga för mig är ju att jag fortfarande jobbar och byter jag körskola, så måste jag ta en del tider
under arbetstid. Detta eftersom både körskolan (mc delen) och Stora Holm har semesterstängt 3 veckor samtidigt
(varav 2 försvinner under min semesterperiod),
Tanken var att lägga upp det annars rätt intensivt, med ev. några enkellektioner så att jag vet att jag hinner.
Jag har trots allt en del mil att åka efter ett arbetspass plus måste igenom Göteborg med ut på Hisingen.
Men kör jag en provlektion och kollar, så kan man kanske kolla om läraren kan rycka tiderna lite senare än vad
de kör (om man skulle ta dubbellektion), så jag hinner fram plus byta om (antar man skall vara klar till bokad tid med den delen).
Paketen jag övervägt är modell Large eller Intensiv. Dock är det mer saker som ingår i Large, så den verkar kanske
vinna. Då får jag bl. a. 18 körlektioner där all utrustning ingår (så slipper jag dra med det till jobbet). Då kanske jag
kan ta två veckor före semestern (de veckor jag har dagpass) och köra något mellan må-torsdag och sedan köra det
sista när de öppnat efter semestern.
Min tanke var ju att bli klar med det mesta på mindre än två månader. :)
Övningsköra "vanligt" kan jag göra övrig tid. :)

En annan tanke var också, OM jag körde lite innan de stängde för semestern, så har jag hunnit vänja mig vid den typen av hoj.
Då kan jag försöka få till en risktvåa tid också innan dess... Harley´n är inte riktigt likadan att köra ju med sina "maffiga fotreglage"
m.m. *s*
Så kan jag mörda teorin efteråt. :D

Kan tillägga... Bytet beror även på läge och så. Den skolan jag är inbokad ligger något fel och jag får en massa krångel med
parkering under den tid jag är på trafikskolan. Plus att den blir några 1000 dyrare med för motsvarande saker, när jag räknat
på det hela.
Den andra (där jag gått riskettan på) ligger bättre till för både för manöverbana GTF, risktvåan (finns lärare som numera är
godkänd för risktvåan på trafikskolan) och uppkörningsområdet. Plus att de har tillgång till en jättebra parkering med, som är
gratis. Sedan ligger även TSV med teorin nästan vägg i vägg. :)
Det enda är, att jag troligen i så fall får en "färsk mc lärare", men det borde inte vara till en nackdel.

NevYn
2014-06-07, 13:31
Jag tog kortet förra året, körde 5st dubbellektioner, varav hälften av 2st gick åt till manöverbanan(första lektionen och lektionen dagen innan uppkörning).
Övrig erfarenhet va en moped i tonåren som till slut gick något snabbare än en genomsnittlig 125:a.

Hade tyvärr ingen möjlighet att övningsköra privat, men det gick rätt så bra ändå med kortet i handen exakt 2 månader efter att jag ansökt om lämpet(hade lite bråttom, vi planerade att skaffa ett barn till, så i år hade jag varken haft råd eller tid att ta kortet och köpa hoj) :D

Sedition
2014-06-07, 13:55
Sedition

Då får man säga grattis till att bägge fått till det efterlängtade kortet. :D
Jo, du kanske har rätt, men jag har fått för mig att crosskillar övervägande brukar ha lättare av
många orsaker, bl a balans plus kanske större mod än ett genomsnitt. :)
Det jobbiga för mig är ju att jag fortfarande jobbar och byter jag körskola, så måste jag ta en del tider
under arbetstid. Detta eftersom både körskolan (mc delen) och Stora Holm har semesterstängt 3 veckor samtidigt
(varav 2 försvinner under min semesterperiod),
Tanken var att lägga upp det annars rätt intensivt, med ev. några enkellektioner så att jag vet att jag hinner.
Jag har trots allt en del mil att åka efter ett arbetspass plus måste igenom Göteborg med ut på Hisingen.
Men kör jag en provlektion och kollar, så kan man kanske kolla om läraren kan rycka tiderna lite senare än vad
de kör (om man skulle ta dubbellektion), så jag hinner fram plus byta om (antar man skall vara klar till bokad tid med den delen).
Paketen jag övervägt är modell Large eller Intensiv. Dock är det mer saker som ingår i Large, så den verkar kanske
vinna. Då får jag bl. a. 18 körlektioner där all utrustning ingår (så slipper jag dra med det till jobbet). Då kanske jag
kan ta två veckor före semestern (de veckor jag har dagpass) och köra något mellan må-torsdag och sedan köra det
sista när de öppnat efter semestern.
Min tanke var ju att bli klar med det mesta på mindre än två månader. :)
Övningsköra "vanligt" kan jag göra övrig tid. :)

En annan tanke var också, OM jag körde lite innan de stängde för semestern, så har jag hunnit vänja mig vid den typen av hoj.
Då kan jag försöka få till en risktvåa tid också innan dess... Harley´n är inte riktigt likadan att köra ju med sina "maffiga fotreglage"
m.m. *s*
Så kan jag mörda teorin efteråt. :D

Kan tillägga... Bytet beror även på läge och så. Den skolan jag är inbokad ligger något fel och jag får en massa krångel med
parkering under den tid jag är på trafikskolan. Plus att den blir några 1000 dyrare med för motsvarande saker, när jag räknat
på det hela.
Den andra (där jag gått riskettan på) ligger bättre till för både för manöverbana GTF, risktvåan (finns lärare som numera är
godkänd för risktvåan på trafikskolan) och uppkörningsområdet. Plus att de har tillgång till en jättebra parkering med, som är
gratis. Sedan ligger även TSV med teorin nästan vägg i vägg. :)
Det enda är, att jag troligen i så fall får en "färsk mc lärare", men det borde inte vara till en nackdel.

Hade inte suttit på en cross dom senaste 17 åren när jag klev in på körskolan, det där med mod det försvann när man blev äldre, fan höjdrädd nu för tiden och blir illamående av att gunga i en helt vanlig gunga i en lekpark :)

Ja, man ska vara ombytt och klar för att sätta sig på hojen när körlektionen börjar, den skolan jag gick på stod för allt som har med skydd att göra, inget man fick betala extra för. Personligen hade jag med mig mina egna grejer då jag inte ville ha på mig kläder som 300personer innan mig har suttit och svettats i.

Jag gjorde som så att jag tog ledigt från jobbet när risktvåan gjordes, alla körlektioner bokade jag på eftermiddagen och riskettan var på kvällen så när jag hade dom så gick jag hem vid lunch från jobbet. Den dagen jag körde upp så tog jag ledigt hela dagen och gick upp skapligt hinka i mig kaffe tog en lång sväng med hunden och åkte dit i god tid. Allt för att slippa stressa innan så man kan vara fokuserad på rätt saker och inte ha hundra andra saker i skallen.

Körde bara en lektion på landsväg och då vart det mest i stan, alla andra lektioner kördes på en motorbana där vi tränade på allt annat.

Sanniz
2014-06-07, 15:50
Hade inte suttit på en cross dom senaste 17 åren när jag klev in på körskolan, det där med mod det försvann när man blev äldre, fan höjdrädd nu för tiden och blir illamående av att gunga i en helt vanlig gunga i en lekpark :)

Ja, man ska vara ombytt och klar för att sätta sig på hojen när körlektionen börjar, den skolan jag gick på stod för allt som har med skydd att göra, inget man fick betala extra för. Personligen hade jag med mig mina egna grejer då jag inte ville ha på mig kläder som 300personer innan mig har suttit och svettats i.

Jag gjorde som så att jag tog ledigt från jobbet när risktvåan gjordes, alla körlektioner bokade jag på eftermiddagen och riskettan var på kvällen så när jag hade dom så gick jag hem vid lunch från jobbet. Den dagen jag körde upp så tog jag ledigt hela dagen och gick upp skapligt hinka i mig kaffe tog en lång sväng med hunden och åkte dit i god tid. Allt för att slippa stressa innan så man kan vara fokuserad på rätt saker och inte ha hundra andra saker i skallen.

Körde bara en lektion på landsväg och då vart det mest i stan, alla andra lektioner kördes på en motorbana där vi tränade på allt annat.

Haha, jo man blir ju fegare ju äldre man blir. :D
Fast gungor kan vara farliga! Känner en som bröt nyckelbenet p.g.a. det. ;)

Fördelen för mig är att jag slipper dra med mig kläder i så fall... Och vill inte ha allt liggande i bilen heller under ett långt dagpass.
Då får vi hoppas det flyter på lika bra för mig. Riskettan är dock avklarad. :)

- - - Uppdaterad - - -


Jag tog kortet förra året, körde 5st dubbellektioner, varav hälften av 2st gick åt till manöverbanan(första lektionen och lektionen dagen innan uppkörning).
Övrig erfarenhet va en moped i tonåren som till slut gick något snabbare än en genomsnittlig 125:a.

Hade tyvärr ingen möjlighet att övningsköra privat, men det gick rätt så bra ändå med kortet i handen exakt 2 månader efter att jag ansökt om lämpet(hade lite bråttom, vi planerade att skaffa ett barn till, så i år hade jag varken haft råd eller tid att ta kortet och köpa hoj) :D

Låter som du var snabb, men du kanske buskörde moppe en hel del innan dess. :D
Själv körde jag aldrig moped. Enda gången jag kört moped, så var den automat och på Korfu.
Inte riktigt samma sak. :D
Men då kan jag hittills räkna med minst 10 lektioner (=5 dubbellektioner) är normalt då... :)

hasse diesel
2014-06-07, 17:18
- - - Uppdaterad - - -[/COLOR]



Skyddsutrustning ingår väl alltid i mc lektioner?

Sanniz
2014-06-07, 17:21
Skyddsutrustning ingår väl alltid i mc lektioner?

Nope, många tar faktiskt betalt för det antingen per gång eller för "säsong".
I den trafikskola jag funderar på ingår den i paket Large och Medium.
Men däremot i Intensiv paketet får man köpa till det, om man inte tar med allt själv.
Dock vet jag att de kräver en del av sin skyddsutrustning, så bättre hyra än de säger att
kläderna inte är ok nog... Man skall ju se mer eller mindre ut som en sporthojsåkare med
ryggplatta och resten av den andra looken...