handdator

Visa fullständig version : Sportster 883 - generationer, bra att tänka på, etc



Benjamin Olof Hasselgren
2014-06-04, 00:46
Hej!

Min första post här på forumet (yay!). Jag går i tankarna att köpa en 883 Sportster och läst runt en del men ville kolla med er då det känns som att det finns kunskap här.

1. Jag har läst att från och med 2003 så har dom gummi-upphängd motor vilket känns som något att satsa på, några tankar om det? För och nackdelar där?

2. Finns det några årsmodeller/generationer man ska undvika? Jag vet att motorn har mer eller mindre varit samma sedan innan jag föddes.

3. 883R känns ju vettig med dubbla skivor fram - men hur mycket skillnad gör det? Och om man köper en med singel-skiva fram, är det ett jättejobb att byta till dubbel?

Finns det några andra modell-specifika saker man ska kika på när man köper en begagnad 883:a?


Stort tack på förhand!

Andy89
2014-06-04, 01:09
Hej!

Min första post här på forumet (yay!). Jag går i tankarna att köpa en 883 Sportster och läst runt en del men ville kolla med er då det känns som att det finns kunskap här.

1. Jag har läst att från och med 2003 så har dom gummi-upphängd motor vilket känns som något att satsa på, några tankar om det? För och nackdelar där?

2. Finns det några årsmodeller/generationer man ska undvika? Jag vet att motorn har mer eller mindre varit samma sedan innan jag föddes.

3. 883R känns ju vettig med dubbla skivor fram - men hur mycket skillnad gör det? Och om man köper en med singel-skiva fram, är det ett jättejobb att byta till dubbel?

Finns det några andra modell-specifika saker man ska kika på när man köper en begagnad 883:a?


Stort tack på förhand!

Hej!
1) Tycker att 883:an är en trevlig hoj, inte alls mycket vibrationer från motorn när den är gummiupphängd. Kan inte direkt se några nackdelar med det.

Det jag kan sakna i 883:an är kraft när man vrider på gasen, skaffade mig själv en 1200 och är väldigt nöjd med den.

3) Har aldrig kört en 883R så vet inte så mycket om bromsarna på den, men för min egen del tycker jag att enkelskiva funkar bra.

En sak Harley började med 06 eller 07 var insprutningsmotorer på sportsters istället för förgasare, vilket man kan ha med i åtanken.

Mvh: Andy

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Benjamin Olof Hasselgren
2014-06-04, 10:39
Tack Andy!

Detta blir min första motorcykel faktiskt. Fräst omkring på en Vespa S50 varvat med bil - och respekten för hur farligt det är med tvåhjuling gör att jag inte vill ha något för vasst. Kört Yamaha XJ6 på körskolan (75hp, 200 kilo) och satan vad man kan bränna på med dom om man vill och känns typiskt onödigt. Jag pensionsparar och vill inte göra det i onödan.

Hur som helst, har någon fler åsikter om generationer, etc så hit me. Mycket tacksam för all hjälp.

Henrik Forslund
2014-06-04, 11:14
Om du är nöjd med 883:a så kör på det, R modellen 00 o framåt är att satsa på pga att de dubbla bromsarna får två kolvs ok istället för 1 kolvs ok.
R är ofta orange lackad med svart motor, rätt fräckt om man gillar det.
Men harley väghållning o bromsar är inte direkt i toppklass så det är inte väldigt stor skillnad på sportstermodellerna i mellan.
07 kom insprut.

Jag har haft sportster under 4 säsonger och det sa mig att skaffa 1200 med insprut, det räcker väldigt långt utan att börja trimma.
Konvertera till dubbelskiva fram kostar mer än kan ana
Nytt bromsok, bromsskiva, bromsslang, bromscylinder, höger underben och en ny fälg. Styva 15000kr + arbete. Bara ren uppskattning, ingen fakta från prislista. Man kan leta begagnat och göra mycket själv så blir det billigare.

Men mitt tips är ändå 1200 insprut och sen om du upplever bromsen som klen så byt den bromsen du har till en ISR 6 kolvs med största möjliga skiva.
Vettig utrustningsmässigt 1200 på blocket - http://www.blocket.se/gallivare/Hd_Sportster_1200_Custom_53307473.htm?ca=11&w=3
ISR kit http://www.bikeline.se/sv/artiklar/bromsskiva-330mm-6-kolvs-ok-isr-alla-00-upp-hoger.html (står för högerskiva, tror ISR kan erbjuda samma kit för vänsterskiva) - pris strax över 8000, och ändå bättre broms än 883R med dubbla ok, enklare installation än konvertera till dubbla skivor.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Benjamin Olof Hasselgren
2014-06-04, 13:23
Stort tack Henrik för ett utförligt och bra svar!

Då fokuserar jag på insprut (och då kommer ju gummiupphängningen med "på köpet" med tanke på att det är senare generationer).

sm00rph
2014-06-04, 18:51
Här har du lite mer info om sportster och vad för nya prylar som tillkom varje år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_Sportster