handdator

Visa fullständig version : Frågor ang trans-smörjningen m.m.



Pelleman
2014-05-25, 02:30
Hav tålamod nu. Jag är shovelhead-noob...

På min 82a så smordes transen tydligen med motoroljan. Enligt vad jag läst så var det ganska vanligt att man pluggade igen den smorningen och höll trans-oljan separerad från motoroljan. Samtidigt har jag läst - även här - att cirkulationssmörjningen nog var rätt bra ändå och att om den är intakt så bör jag behålla den "i drift". Jag plockade av inspektionslocket för kopplingen och visst - olja finns det ju i transen men inga jättemängder. På tomgång så kan man se lite olja som rinner ner ungefär där sträckaren sitter. Från vevhusventilationen går en T-koppling med slang ner till ungefär samma ställe som man kan se oljan sippra. I transens lägsta punkt sitter en returslang som går tillbaka till oljepumpens regioner.

Om jag förstått saken rätt så leds alltså olja från vevhusventilationen ner till transen där den smörjer kedjan och sedan dräneras tillbaka till oljeomloppet och systemet ser rimligtvis ut att vara i drift. Har jag fattat någorlunda rätt? Då behöver jag alltså inte bekymra mig om att hålla koll på oljan i transen?

Följdfråga; är det någon idé att försöka få den 100% oljetät? Som det är nu, när jag kör regelbundet med den, så kommer det typ en droppe i veckan på garagegolvet från transkåpan. Inte för att det gör något direkt - min gamla block-Triumph hade kläckt ur sig en halvliter på samma tidsspann - men ändå. Är det någon idé att byta packningen eller får man räkna med en viss inkontinens?

hasse diesel
2014-05-25, 09:11
Har du smörjningen kvar till drivkedjan, så kommer det ju alltid att droppa där. Annars http://www.nostalgia.se/transmission/transkapa/trans-packning/transpackn-flfxst-65-88-4sp-silbead-9h.html Lycka till / Hasse

Jonas.L
2014-05-25, 10:05
Min Shovel med korttrans hade detta åxå i tidernas begynnelse.
Det var bortplockat sen länge när jag köpte den och kördes med "det vanliga sättet", dvs en större mängd olja i transen.
Detta resulterade för mig i pölar då den transen inte är byggd för att hålla inne olja på det viset, inte i sådan mängd i alla fall.

Efter många år av revirpinkande så ersatte jag hela innehållet i transen mot en dito BDL.
Slutresultatet blev ju en torr trans men vägen att få dit hela härligheten från BDL blev lång.
Men nu sitter allt där och jag besegrade det Amerikanska halvfabrikatet ytterligare en gång.
:)

hasse diesel
2014-05-25, 12:16
http://harleyforum.se/showthread.php?10708-Manualer-f%C3%B6r-alla
Hav tålamod nu. Jag är shovelhead-noob...

På min 82a så smordes transen tydligen med motoroljan. Enligt vad jag läst så var det ganska vanligt att man pluggade igen den smorningen och höll trans-oljan separerad från motoroljan. Samtidigt har jag läst - även här - att cirkulationssmörjningen nog var rätt bra ändå och att om den är intakt så bör jag behålla den "i drift". Jag plockade av inspektionslocket för kopplingen och visst - olja finns det ju i transen men inga jättemängder. På tomgång så kan man se lite olja som rinner ner ungefär där sträckaren sitter. Från vevhusventilationen går en T-koppling med slang ner till ungefär samma ställe som man kan se oljan sippra. I transens lägsta punkt sitter en returslang som går tillbaka till oljepumpens regioner.

Om jag förstått saken rätt så leds alltså olja från vevhusventilationen ner till transen där den smörjer kedjan och sedan dräneras tillbaka till oljeomloppet och systemet ser rimligtvis ut att vara i drift. Har jag fattat någorlunda rätt? Då behöver jag alltså inte bekymra mig om att hålla koll på oljan i transen?

Följdfråga; är det någon idé att försöka få den 100% oljetät? Som det är nu, när jag kör regelbundet med den, så kommer det typ en droppe i veckan på garagegolvet från transkåpan. Inte för att det gör något direkt - min gamla block-Triumph hade kläckt ur sig en halvliter på samma tidsspann - men ändå. Är det någon idé att byta packningen eller får man räkna med en viss inkontinens?

stroker49
2014-05-25, 13:23
Alltså nu blandar vi in flera system. Dels har vi originalsmörjningen av transkedjan, du behöver inte kolla oljan där utan det funkar som du skriver, fötutom att det inte är vevhusventilationen som är inkopplad. Sedan finns det en liten skruv på oljepumpen som strys smörningen av kedjan till bakhjulet. Den kan du dra försiktigt i botten, det är bättre att smörja kedjan manuellt. Det där är bara ett jäkla kladd och nuförtiden använder vi O-ringskedjor och allt funkar bra.

Att du har någn droppen på golvet som ser ut att komma från transensbakkant kan ännu troligare vara tex från växellådans utgående axel.
Lev med det så skall vi tala om hur du åtgärdar det om många år när du av någon riktig anledning har anledning att ta bort hela transen, innertransen etc.

Pelleman
2014-05-25, 19:25
Aha - jag har kedjesmörjning också!? Fan va fiffiga konstruktörerna var. Kedjevård har ju till stora delar försvunnit från samtalen vid middagsbordet sedan o-ringskedjan kom - MEN, på senare år har fler och fler uppmärksammat att tex Scott-oilers förlänger drivpaketets livslängd avsevärt så det är kanske inte så dumt ändå.

Stort tack för informationen skall ni ha!


Skickas från min iPhone via Tapatalk