handdator

Visa fullständig version : Fylla bromsvätska i frambroms. ISR 6-kolvsok



gronvit
2014-05-13, 22:40
Hej!

Är det någon som kan guida mig hur man bäst fyller på bromsvätska i ett ISR-kolvsok (BT).
Fyllde på med en spruta med slang via luftnippeln på originaloket för ett par veckor sedan, och det blev OK.

Men nu är det alltså ett ISR-ok och den har två nipplar och två sexkantsskruvar (blåeloxerade) nertill. En av varje på varje sida.

Någon som har gjort detta och har bra tips, har läst en del och många säger att ISR-oken är bökiga.

hasse diesel
2014-05-13, 22:44
Fyller du inte via handtaget?

gronvit
2014-05-13, 22:58
Jag tänkte göra det som är enklast eller blir bäst.

Uppifrån eller nerifrån spelar ingen roll för mig.

Jonasbaggen
2014-05-14, 06:48
Grönvit: Lossa oket från gaffelbenet och häng upp det högre upp med de två luftnipplarna vid högsta punkten. Lufta sedan en nippel i taget. Går jättelätt att lufta så.

gronvit
2014-05-14, 11:03
Som det är nu är hela systemet tomt på bromsvätska.

Om du börjat från början, hur hade du gjort?

Bytte som sagt bromsvätska med originaloket på för ett par veckor sedan, då fyllde vi via luftnippeln underifrån efter tips. Det funkade rätt bra även om vi höll på att luftade bra länge.

Lasse.S
2014-05-14, 11:25
Som det är nu är hela systemet tomt på bromsvätska.

Om du börjat från början, hur hade du gjort?

Bytte som sagt bromsvätska med originaloket på för ett par veckor sedan, då fyllde vi via luftnippeln underifrån efter tips. Det funkade rätt bra även om vi höll på att luftade bra länge.
Jag har en oljekanna med en slang som jag ansluter på luftnippeln och pumpar bakvägen, efter det gör jag som Jonasbaggen men sätter ett plattjärn mellan klossarna i stället för bromsskivan.

gronvit
2014-05-14, 12:44
Tack för tipsen!

Oljekanna var ingen dum idé. Bättre än sprutan med slang jag använde sist skulle jag tro.

Är detta tillvägagångssätt rätt?
Fyll på underifrån med kanna/spruta via luftnippeln tills bromscylinderbehållaren är fylld till rätt nivå.
sedan lossa oket, i med en distans i rätt tjocklek mellan klossarna och börja lufta. Luftnipplar i högläge, en i taget.
Fylla vid behov på efter/under luftning?

Jag köpte oket begagnat men det ser ut att vara i nyskick, åkte förbi ISR och köpte ny banjobult och packningar (fick ingen med) Sen drog jag banjobulten med det moment som står i serviceboken, sen kom jag på att det kanske är för hårt med tanke på att det här oket är i aluminium med m10 gäng?

På ISR-oket sitter det ju två blå sexkantskruvar och två nipplar. De blå, vilket moment när allt är klart?
Själva nipplarna sitter bara med handkraft, räcker det (o-ring)?

Jonasbaggen
2014-05-14, 12:56
Grönvit: Jag fyllde på h-bromsbehållaren och luftade på klassiskt vis med ett 5mm alu plattjärn mellan alla 6 paddsen. Inga problem. Kör med dot 4 vätska efter samråd med Acke. Original oket är oxå alu så det borde vara jämförbara åtdragningsmoment.

gronvit
2014-05-14, 21:37
Tack.

Fyllt och luftat, fyllde via behållaren/cylindern. Tack för hjälpen Henrik Forslund!

Lars Nilsson
2014-05-15, 18:52
Jag har kört med russel speed bleeders sedan flera år och luftning av bromsar är det enklaste som finns med dem på.
Bara välj rätt gänga o köp ni kommer inte att ångra er.

Lasse.S
2014-05-15, 20:45
Jag har kört med russel speed bleeders sedan flera år och luftning av bromsar är det enklaste som finns med dem på.
Bara välj rätt gänga o köp ni kommer inte att ångra er.
Fungerar dock inget vidare till ISR som ser lite annorlunda ut.