handdator

Visa fullständig version : Problem med oljeläckage



Sportster1960
2011-06-29, 00:04
Tjena!

Är ny på forumet så hoppas kunna få svar på lite frågor. Har en HD Sportster XR1200 som jag stortrivs med, riktigt skön hoj.

MEN, har ett problem med oljeläckage. Det sitter nämligen en liten oljekylare som går med en utgående, och ingående slang (och rör) på motorns undersida. Det ena röret läcker olja, och är OMÖJLIGT att få tätt. Har bytt åtskilliga O-ringar, utan resultat. Läckaget kan även komma från bussningen som detta rör sitter i.

Min fråga är, om någon vet om jag helt enkelt kan byta de här ledningarna och sätta dit något annat. Eller rent utav plugga dom. Jag lämnar ej in den på garanti p.g.a. att det inte finns några tillbehör till dessa ännu.

Hoppas på svar! Tack.

MVH /Hans

Hagis
2011-06-29, 15:53
Kan du lägga upp en bild på detaljerna du beskriver?
Varför är för att jag inte är den bästa mekanikern men jag vet att farsan hade liknande problem (om jag förstått din beskrivning rätt) och det tätade vi med vulk tejp! Vilket jag med egen erfarenhet har använt på den tiden då jag körde sporthoj, vi gjorde precisa o-ringar och täta mellan slang och div. olika rör med denna tejp! Ibland är det inte det bästa sättet men många gånger har det blivit bättre än med färdiga o-ringar osv då man kan styra storleken på millimetern!

admin
2011-06-29, 16:37
Här har du en bild, hoppas du kan hjälpa mig Hagis vc;

http://www.greenfudge.org/wp-content/uploads/2010/06/oil-leak-BP-.jpg

Sportster1960
2011-06-29, 20:32
Kan du lägga upp en bild på detaljerna du beskriver?
Varför är för att jag inte är den bästa mekanikern men jag vet att farsan hade liknande problem (om jag förstått din beskrivning rätt) och det tätade vi med vulk tejp! Vilket jag med egen erfarenhet har använt på den tiden då jag körde sporthoj, vi gjorde precisa o-ringar och täta mellan slang och div. olika rör med denna tejp! Ibland är det inte det bästa sättet men många gånger har det blivit bättre än med färdiga o-ringar osv då man kan styra storleken på millimetern!

Tackar så mycket för tipset! Har ingen bild nu, men du verkar förstått mig rätt om vad det handlar om. thb;

Frågan är ju bara om vulk-tejpen håller de temperaturerna som röret utsätts för, och vart köper sådan tejp i så fall?

Hagis
2011-06-30, 12:05
Admin, absolut! Jag skickar en förpackning med gummi handskar till nästa gång du ska meka ;) Men jag tror inte hälsomyndigheterna gillar oljan i vattnet (bakgrunden) :)

Sportster, tejpen kan du köpa på allt från biltema till i regel vilken järnhandel som helst. gällande temperaturer så är jag lite osäker på om den funkar i höga temperaturer. Det kan man kanske pröva sig fram på något vis. Lycka till och återkom gärna med hur det går för dig...

Noyen
2011-07-02, 07:22
Lite svårt när det inte finns nån bild men har jag fattat det rätt så går det in/ut slangar till kylaren som har motsvarande in/ut rör ?
Skulle inte plugga slangarna utan koppla ihop dom med ett rör så du behåller cirkulationen och sen ta bort oljekylaren och trycksätta
den,kan ju vara nån spricka nånstans som kan lödas/svetsas.Alternativt köpa en ny och smälla dit.Vete fan om jag hört nån som monterat
oljekylaren under motorn nån gång,tror inte det.Borde väl finnas nåt bättre ställe än i sten sprutet från framhjulet skulle man tycka.