handdator

Visa fullständig version : Löst bromsok Fat Bob



Erik Lundberg
2014-05-05, 15:27
Har en Fat Bob 2013 års modell som jag köpte ny förra sommaren. Då jag tvättade av den idag upptäckte jag att det bakre bromsoket rörde på sig då man var där med svampen. Det kommer troligen inte någon vart då skruvarna verkar vara åtdragna som de ska men frågan är om det ska sitta så löst som det gör? Filmade med mobilen så ni får ursäkta den dåliga kvalitén. Kan det vara någon typ av bussning som saknas?

http://youtu.be/k4uZaeJ2vbg

Erik Lundberg
2014-05-05, 22:16
Ingen som har några idéer?

Bikebandit
2014-05-06, 10:40
It's a floating rear caliper..don't worry about it :)

Lasse.S
2014-05-06, 10:50
It's a floating rear caliper..don't worry about it :)

Det är flytande åt fel håll och absolut trasigt men vad som hänt kan jag inte svara på, troligen någon form av bussning saknas eller liknande, jämför med ett likadant eller åk till en verkstad som vet hur det skall vara.
detalj bilder kan hjälpa om du har.

Lars Nilsson
2014-05-06, 12:11
En polare råkade ut för problem med samma ok på sin dyna, men där hängde belägget ut bakom oket.
Det hade på något vis kommit över en kant framtill och snurrat runt.
Helt sjukt dåligt.
Och det var originalbelägg, samt oket satt som det ska.
Hojen var ca 1 månad gammal.
Beläggen ser ut så här:
http://www.bikeline.se/bilder/artiklar/zoom/31-0479_1.jpg
Den delen som ska stickas in i oket hade alltså kommit över en kant.
Som tur är såg vi det så en olycka kunde undvikas......

Henrik Forslund
2014-05-06, 13:22
It's a floating rear caliper..don't worry about it :)
Stämmer nog men floating brukar vara i sidled, ej höjdled.

Jonasbaggen
2014-05-06, 15:31
Erik: Det är väl garanti på hojen. Åk förbi handlaren och få det undersökt/fixat.

Erik Lundberg
2014-05-06, 15:35
Yepp det är garanti. Har dock varit en del andra fel på hojen och vill inte verka för tjatig så tänkte få det bekräftat här först att det verkligen är fel och inte jag som är petig. Tack för det!

Jonasbaggen
2014-05-06, 15:45
Klart du ska vara tjatig om du har problem med hojen. Du har köpt en ny hoj för dyra pengar och du har all rätt att vara 100% nöjd med den. Hoppas allt löser sig!

Fritte
2014-05-06, 17:10
Har en Fat Bob 2013 års modell som jag köpte ny förra sommaren. Då jag tvättade av den idag upptäckte jag att det bakre bromsoket rörde på sig då man var där med svampen. Det kommer troligen inte någon vart då skruvarna verkar vara åtdragna som de ska men frågan är om det ska sitta så löst som det gör? Filmade med mobilen så ni får ursäkta den dåliga kvalitén. Kan det vara någon typ av bussning som saknas?

http://youtu.be/k4uZaeJ2vbg

Tjena,

På min dyna fat bob är det likadant, det glappar upp och ned.
Förra sommaren när jag och Wiberg var på väg ner till Öland, så hände det som inte får hända.
Jag låg före Wiberg på min hoj. Plötsligt kommer Wiberg upp på min västra sida och viftar att jag skall stanna. Då visar det sig att en av mina bromsbackar bak hade släpp och träffat Wibergs hoj i 100 blås. Bromsbacken sköt av Wibergs blinkers. Tur var det att den inte träffade honom i ansiktet. Så vart det hem och montera på nya bromsbelägg och på med loctite på bulten.
Men hör av dig så vi får höra vad din handlare säger om dit problem med bromsoket.

Fritte thb;

Lars Nilsson
2014-05-06, 17:13
Tjena,

På min dyna fat bob är det likadant, det glappar upp och ned.
Förra sommaren när jag och Wiberg var på väg ner till Öland, så hände det som inte får hända.
Jag låg före Wiberg på min hoj. Plötsligt kommer Wiberg upp på min västra sida och viftar att jag skall stanna. Då visar det sig att en av mina bromsbackar bak hade släpp och träffat Wibergs hoj i 100 blås. Bromsbacken sköt av Wibergs blinkers. Tur var det att den inte träffade honom i ansiktet.
Men hör av dig så vi får höra vad din handlare säger om dit problem med bromsoket.

Fritte thb;
Samma fel som min polares då. Enda skillnaden var att din polares belägg bröts av och träffade en annan hoj.
Sjukt dåligt.
Men någon som hört om någon recall pga detta??

Fritte
2014-05-06, 17:23
Samma fel som min polares då. Enda skillnaden var att din polares belägg bröts av och träffade en annan hoj.
Sjukt dåligt.
Men någon som hört om någon recall pga detta??

Håller med dig Lasse.
Men jag pratade med en mekaniker på en lokal mc firma. Han trodde att bulten som håller fast bromsbackarna hade gängat upp sig.
Frågan är om man kan ha missat spåret (clippet) där bromsbacken ska passa i?
Sen är ju gummi bustningarna dåliga från början på harley tyvärr.

xrab00
2014-05-06, 20:06
Samma sak har hänt på min Xr1200 efter 700 mil. (som på videon) Det är gummibälgen över glidbulten som har gått sönder som gör att smörjfettet försvinner och orsakar glapp. kolla det..

Lars Nilsson
2014-05-06, 20:45
Håller med dig Lasse.
Men jag pratade med en mekaniker på en lokal mc firma. Han trodde att bulten som håller fast bromsbackarna hade gängat upp sig.
Frågan är om man kan ha missat spåret (clippet) där bromsbacken ska passa i?
Sen är ju gummi bustningarna dåliga från början på harley tyvärr.

Men då har ju Harley gjort fel från början iom att det är en ny hoj med originalbelägg.

Fritte
2014-05-06, 21:38
Samma sak har hänt på min Xr1200 efter 700 mil. (som på videon) Det är gummibälgen över glidbulten som har gått sönder som gör att smörjfettet försvinner och orsakar glapp. kolla det..

Hur löste du problemet? Vart får man tag i denna del ?

Lars Nilsson
2014-05-07, 02:01
44066-08A CALIPER PIN KIT
Den e det du ska ha på HD oem.
Egentligen behöver du bara gummit men det säljs med bult i kit.
Det är nummer 10 på bilden.
14801

Noyen
2014-05-07, 04:14
Tusan,detta måste jag kolla på våra Dyna hojar.

xrab00
2014-05-07, 07:28
44066-08A CALIPER PIN KIT
Den e det du ska ha på HD oem.
Egentligen behöver du bara gummit men det säljs med bult i kit.
Det är nummer 10 på bilden.
14801

thb;

Fritte
2014-05-07, 22:22
Så här se den ut i original manualen 14817
Är detta samma som den du la ut Lars?
Får hör om denna sats går att beställa hem hos Harley butiken.
Eller är det någon som vet vart det går att få tag på i Sverige ?

Fritte
2014-05-08, 12:34
Nu har jag pratat med Harley Davidson och delarna kostar 722 kr. Billigt eller hur ak47.fu:

Lars Nilsson
2014-05-08, 19:10
Nu har jag pratat med Harley Davidson och delarna kostar 722 kr. Billigt eller hur ak47.fu:
Det är sjukt.
Bara HD kan göra en sån grej o inte ersätta det på garantin.

xrab00
2014-05-08, 19:59
Då lönar det sig att köpa ett Brembo-ok med hållare när det är dags .Dubbelverkande så slipper man glidokets nackdelar.Och betydligt lättare än det som sitter original på Xr c.a 2000: - komplett.
Finns nog som passar andra hojar än XR..


http://www.freespirits.it/en/component/virtuemart/brakes-hd/hd-xr-1200-rear-bracket-brake-calliper-2-pot2013-05-21-20-10-09det.html?Itemid=0

Erik Lundberg
2014-05-08, 20:46
Under garantitiden borde det i vart fall inte vara några problem att få det åtgärdat tycker man. Har mailat verkstaden men inte fått något svar än. Är bortrest nu men tänkte åka förbi med hojen då jag kommit hem igen.

Fritte
2014-05-09, 14:47
Var och kollade upp broms ok mysteriet. Det visade sig att alla nya hoj är så där som på din video.
Jag kände på flera nya dyna hojars broms ok med samma resultat.
Konstigt men det är tydligen så dom ska vara, så kallade floating.
Men jag tycker ändå att det känns skumt.

Bikebandit
2014-05-09, 20:23
I won't say..I told you so.... http://img.userboard.org/images/smilies/zahnstocher.gif

IDI
2014-05-09, 21:24
Så där mycket glappade inte ens de gamla legendariska "Bananoken"! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erik Lundberg
2014-05-12, 11:53
Fått svar från verkstaden och de säger också att oket ska vara så.

xrab00
2014-05-12, 12:10
Det börjar bli lite mycket "som skall vara så" på HD som "inte skall vara så" på andra märken. Både märkligt och godtyckligt.:I:

Lars Nilsson
2014-05-12, 16:01
Undrar om det ska va så att man ska tappa belägg med?

stroker49
2014-05-12, 17:22
Ser verkligen konstigt ut! Ett flytande ok som många MC hade eller nästan alla bilar har flyter ju främst i sidled. Så där glappt har då aldrig något av mina bananok varit, men min hoj är ju bara 37 år gammal ännu.

Draken
2014-05-12, 18:31
Böt bakdäcket på min Electra 2011 idag. Då skall ju bland annat oket bort, plus en massa annat... och de är trångt därbak... Dock så tar man loss de två skruvarna som håller fast oket. Och det finns "inget" glapp över huvud taget där? Är ju ABS på denna, men jag har aldrig på hojar sedan 1962 sett något sådant som på din?

Nu är allt monterat och färdigt. Nu sitter den som förr. Känner med handen och bara lite, lite rörlighet finns där. Så som det har varit på de andra. Förutom förr... då satt de stenhårt... men de var då de...

Skulle bli mycket förvånad om det skall vara så - och, i så fall: om... kräv en förklaring: VARFÖR?
Kanske skulle ett besök hos handlaren vara att föredra - känna på alla hojar som står i butiken?
Är otroligt nyfiken på "om" och "varför"...

Noyen
2014-05-12, 20:18
Ser verkligen konstigt ut! Ett flytande ok som många MC hade eller nästan alla bilar har flyter ju främst i sidled. Så där glappt har då aldrig något av mina bananok varit, men min hoj är ju bara 37 år gammal ännu.

Kollade våra hojar Dyna 08/10.Det glappar lika som på youtube videon.Jag tyckte banan oket jag hade bak funkade bra,kanske bättre än på FB,n för de bakbromsarna e inget att hänga i granen precis.

Erik Lundberg
2014-05-19, 01:22
Var förbi Probike i förra veckan och kände på deras demohoj, också en Fat Bob fast 2014 års modell. Glappar precis lika mycket.

Lepus
2014-05-20, 09:03
Så har det varit på min Fatbob sen den var ny -09. Harley har ju haft låsningsfria sen 1903.