handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag fel????



belsebub36
2014-05-04, 17:15
Hejsan!

Har några kåpor i aluminium som jag tänker lacka svart. De skall sitta på primären så det blir ju lite varmt.
Har använt biltemas motorlack men hur jag än gör så spricker den efter c:a 1 vecka..utan då varit monterad.
har slipat innan såklart och även provat deras aluminium grund..men som ni ser spricker den också efter några dagar.
Tacksam för lite tips.
14788
14789

Lasse.S
2014-05-04, 18:00
ser ut som du lägger väldigt tjockt, slipa o lägg tunt med Hagmans färg i stället så skall du se att det funkar ;)

Adrenaline
2014-05-04, 21:29
Skit i motorlacken och använd bara vanlig sprayfärg. För att motorfärgen ska fästa så måste man förvärma upp delarna. Och jag har provat båda och tycker att motorfärgen endast fäster på gjut metall. Efter jag kämpat tre gånger så gav jag upp och spraya vanlig svartfärg på mina motor delar i aluminium. Och den satt kvar. Nu vet jag itne hur länge eftersom jag sålde hojen ett halvår senare, fast då satt då färgen fortfarande fint. Det var med biltema färg, men det finns ju garanterat ännu bättre sorter.

- - - Uppdaterad - - -

Men du kan ju iofs prova värma delarna och prova en sista gång. Det kanske fäster då. Jag lacka block och rockerboxar och dom blir nog tillräckligt varm.

Forty8
2014-05-04, 21:40
Håller med Lasse, lägg flera tunna lager istället för få och tjocka. Sen tror jag, som Adrenaline säger, att delarna måste värmas. Dock tror jag det räcker med om du kör dom i din egna ung hemma så att färgen härdar riktigt. Skulle tro att ca 180 grader skulle räcka. Men för exakt temp. och för hur länge så rekommenderar jag google :)
Annars kör färger från Lackman
http://www.lackman.se/
Slipa ner och kör deras syraprimer och sedan deras tvåkomponentslack på sprejburk. Dom blandar den och trycker i den på sprejburk åt dig. Du kan få vilken färg och glans du vill. Tvåkomponentslack behöver inte bakas i ugn eller värmas upp för att härda. Den har härdare blandad i färgen.

PS. Vad har du använt för grundfärg/primer? Aluminium och rostfritt tex skall syraprimas innan lack annars fäster inte färger och den släpper/spricker.

belsebub36
2014-05-04, 23:14
Har provat med tunna o lite tjockare lager..primern är ett tunnt lager oc hden sprack också.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Primer-for-aluminium-367418/
Det jag inte provat är att värma..har låtit det ligga i rumstemp. Står inget om att det skall värmas på burken.
Skall kolla med lackman.

xbones
2014-05-04, 23:19
Lackade mitt avgassystem med Biltemas Högtemplack (650grader) och det blev brathb; Lacken måste iofs bli varm innan den härdar. Startade motorn och hade igång ca 5min. Lackade även en S&S Teardrop luftfilterkåpa efter glasblästring,lät den torka över natten och hade den sen i ugnen i 125grader en halvtimme. resultatet blev bra!

Lasse.S
2014-05-05, 08:24
Har provat med tunna o lite tjockare lager..primern är ett tunnt lager oc hden sprack också.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Primer-for-aluminium-367418/
Det jag inte provat är att värma..har låtit det ligga i rumstemp. Står inget om att det skall värmas på burken.
Skall kolla med lackman.
Det är på Lackman jag köper Hagmans färger och så varmt blir det inte så du behöver speciell färg, Biltemas högtempfärg funkar som Xbone skriver men resten av deras färger är kass, jag har provat.

Ampe
2014-05-05, 09:43
Klen tröst när man handlat på biltema.D va vickefall billigt.