handdator

Visa fullständig version : Tuner, Power Vision eller SEST.



M@rcus
2014-05-01, 20:44
Jag vet att frågan nött och blötts i flera länkar här på forumet. Och tro mej, jag har läst dem alla. Men ändå inte fått något svar jag är nöjd med.
Ni som använder någon av av Power Vision eller Super tuner, för det står mellan dem, vilken är bäst??? Oavsett om jag bänkar eller inte....
Alla tips mottages, skriv precis vad du tycker, proffs eller amatör.

//Marcus

xbones
2014-05-01, 20:49
Tror på motorbyggare och bänkgubbar när dom säger att SEST är absolut det bästathb;

belsebub36
2014-05-01, 21:10
Vänd på det o fråga den verkstad som skall bänka(för det SKALL man göra) vilken tuner de kan..så får du bästa resultat.

harly2006
2014-05-01, 23:11
Tja.. Skilnaden mellan pover vision och Super tuner är nog inte så stor men på pv kan man tex ta fram felmedellanden samt ta bort dom samt att du kan lälsa motorn på en skärm samt varvräknare plus att det fins mera att fixa med..och priset är ca 3000 mindre med en pv..har själv en och den funkar kannon ..men du kan höra med Perra Evensson 070-7794774 han är nog bäst på att svara då han jobbar med båda och så är han seriös..han har fixat min 95" bänkad med PV till 108 HK och 142 NM på slangen med en mycket bra kurva och då har jag TW50 kammar samt den nya pp chrome..men det är nog så att det beror mycket på vem som bänkar för dom ska ju begripa vad dom gör åxså...Lycka till.. OBS då man frågar en som bygger så då frågar man om dom kan PV och Super tuner ..och kan dom bara Super tuner och PC5 så tycker dom att man ska ha en sådan...så blir det..

ZEKE
2014-05-02, 19:11
Jag har Power Vision och är mkt nöjd med den. Har dock ingen erfarenhet av Super Tuner. Men som sagts innan hör med bänkarmannen.

CC10
2014-05-02, 20:08
Har Super Tuner och den funkar kanon, men som sagts tidigare kolla med den som ska bänka

indy 500
2014-05-02, 21:44
Något att tänka på. En granne har en street bob -07, med pc. Där kommer det in vatten i kontakterna så fort han är ute och kör i regn. Rinner tydligen in via kabeln in i kontakten. Föreslog att han skulle kapa ytterhöljet och dra på vulktejp i "skarven". Symtom: Går som skit, för mycket soppa= raket, ha ha, stop, ja tänk er själv. Nu är kontakterna grön av ärg

Lasse.S
2014-05-02, 22:15
Tycker man det är fräckt med en stor skärm på styret och tänker försöka sig på att mappa själv kan PV vara en rolig grej kanske annars så hade jag valt SEST utan tvekan och låtit en duktig bänkgubbe köra den, vill man går det köpa kabel o programvara så kan man logga o mappa själv med SEST också för den delen.
Angående felkoder går det se dom på alla hojar original samt släcka dem.

Billy Bollocks
2014-05-02, 23:55
Big Twin hade en bra artikel för något nummer sen om Power Vision. De kittade sin hoj med den och var mycket nöjda. Körde min hos Evensson förra året, luft o buller med SE-chip var redan gjort hos återförsäljaren men fick mer vrid och 5 hästar mer med PV. Kändes som om jag hade ny motor, harmonisk och bättre balanserad. Säkert samma känsla med SEST? Har inte skärmen monterad, det behövs inte men kan vara kul om man vill ha varvräknare eller så.

Lasse.S
2014-05-03, 05:50
Big Twin hade en bra artikel för något nummer sen om Power Vision. De kittade sin hoj med den och var mycket nöjda. Körde min hos Evensson förra året, luft o buller med SE-chip var redan gjort hos återförsäljaren men fick mer vrid och 5 hästar mer med PV. Kändes som om jag hade ny motor, harmonisk och bättre balanserad. Säkert samma känsla med SEST? Har inte skärmen monterad, det behövs inte men kan vara kul om man vill ha varvräknare eller så.
Både SEST och Pover Vision är bara verktyg för att komma åt hojens ECU (dator) för programmera dito, i princip är skillnaden bara att sest har ingen skärm och behöver en Laptop medans PV har egen skärm. det går således inte inte få mer effekt av ena eller andra utan beror på den som ställer in mapparna.
Att tänka på är också att få ett par extra hk på topp effekten är ingen betyg på hur bra en bänkgubbe är eller vad för verktygs som använts för att få effekten, för det är enkelt, mer bränsle o högre varvtal höjer effekten, det som skiljer agnarna från vetet är körbarheten bränsle ekonomin och effekten där man använder den alltså på cruising för handen på hjärtat hur många H-D ägare kör motorn på varvstoppen hela tiden o känner på de extra hk man så stolt fick?
Du kan på pappret ha en hoj som fått lägre effekt efter bänkjobb men upplevas betydligt starkare och fått bättre bränsle ekonomi om den som gjort jobbet vet vad han sysslar med o inte bara jagar dom där extra på toppen som är helt betydelselösa.

harly2006
2014-05-03, 06:26
Lasse.S.. Helt rätt båda är nog lika i mappning..men att mappa själv med en PV är lite .B. för då är man ju duktigare än profsen..nej du man åker till en som kan mappa..vad tycker du är en bra mappare då för att få ett bra betyg..ja körbarheten är viktig..och vill man ha en skärm så är det nog up till var och en..men du kan ju kolla vad man ser på skärmen..men dom flesta prutar runt med luft och buller och tror dom har värsta motorn..och en del köper SE prylar och tror på han där upe..jag har set en del tragiska hojar och kört dom och dom har ju inte varit körbar..jag har sett en del tragiska mappare åxså och ofta så kastar man in en mapp från nätet för det är inte som många som lägger ner tid...

Lasse.S
2014-05-03, 06:46
Lasse.S.. Helt rätt båda är nog lika i mappning..men att mappa själv med en PV är lite .B. för då är man ju duktigare än profsen..nej du man åker till en som kan mappa..vad tycker du är en bra mappare då för att få ett bra betyg..ja körbarheten är viktig..och vill man ha en skärm så är det nog up till var och en..men du kan ju kolla vad man ser på skärmen..men dom flesta prutar runt med luft och buller och tror dom har värsta motorn..och en del köper SE prylar och tror på han där upe..jag har set en del tragiska hojar och kört dom och dom har ju inte varit körbar..jag har sett en del tragiska mappare åxså och ofta så kastar man in en mapp från nätet för det är inte som många som lägger ner tid...
Så länge man inte kopplar in Power comander eller andra Piggy system som lurar hojen spelar det nog ingen roll utan mer på vad den som skall sköta grejorna tycker som sagt tidigare i tråden.
Själv har jag nyligen bytt ut min original ECU till en ThunderMax som är "självjusterande" (autotuner) men det låter bättre än vad det är för jag kopplar upp den mot dator o läser av kurvor konstant o justerar till perfektum, men så är min motor lite besvärligare än vanliga kanske då mina mappar blir dubbelt så stora tack vare turbon, den skall ju även justeras in på trycksidan.

harly2006
2014-05-03, 07:30
Går den bättre med ThunderMax.och vad får du för efekt med turbon..

Lasse.S
2014-05-03, 07:45
Går den bättre med ThunderMax.och vad får du för efekt med turbon..
ThunderMaxen är ett Alpha N system som sniffar med bredbandslambdor och går mappa på trycksidan också och har grym respons och är relativ enkel och snabb att förstå sig på samt suporten från TM är riktigt bra så jag är super nöjd.
Jag har inte kollar effekten ännu men grejen med Turbo är att den är i princip justerbar efter vad du vill ha, det går ju ladda på tills motorn sprängs om du inte passar dig, just nu laddar jag ca 0,6-0,7 med hjälp av vatten/metanol insprutningen tippar jag på ca 130-140 hk och vridet är mer än vad grejorna håller för så jag kommer troligen att sänka något.

harly2006
2014-05-03, 07:59
ThunderMaxen är ett Alpha N system som sniffar med bredbandslambdor och går mappa på trycksidan också och har grym respons och är relativ enkel och snabb att förstå sig på samt suporten från TM är riktigt bra så jag är super nöjd.
Jag har inte kollar effekten ännu men grejen med Turbo är att den är i princip justerbar efter vad du vill ha, det går ju ladda på tills motorn sprängs om du inte passar dig, just nu laddar jag ca 0,6-0,7 med hjälp av vatten/metanol insprutningen tippar jag på ca 130-140 hk och vridet är mer än vad grejorna håller för så jag kommer troligen att sänka något.

Ja mycket grejor blir det..ser ju enklare ut med SERT eller PV.. men jag själv åkt med turbo i en suka 1100.. och det var Marklund i piteå som fixade in den..och var på två steg med en brytare på styret...har även kört skoter med turdo V max 4..och byte kolvar 40 gånger ca..vist går dom bra då dom håller...

Lasse.S
2014-05-03, 09:12
Ja mycket grejor blir det..ser ju enklare ut med SERT eller PV.. men jag själv åkt med turbo i en suka 1100.. och det var Marklund i piteå som fixade in den..och var på två steg med en brytare på styret...har även kört skoter med turdo V max 4..och byte kolvar 40 gånger ca..vist går dom bra då dom håller...
Oavsett Turbo eller inte så måste veta vad man håller på med annars går lätt sönder, har man inte kunskaper måste man låta någon som kan se till att inställningarna är rätt, i bland kan det ta lång tid innan en motor går ner sig men när man väl märker det kan det bli dyrt.

harly2006
2014-05-03, 09:46
Oavsett Turbo eller inte så måste veta vad man håller på med annars går lätt sönder, har man inte kunskaper måste man låta någon som kan se till att inställningarna är rätt, i bland kan det ta lång tid innan en motor går ner sig men när man väl märker det kan det bli dyrt.


Exakt så är det...vic;

belsebub36
2014-05-03, 16:01
ThunderMaxen är ett Alpha N system som sniffar med bredbandslambdor och går mappa på trycksidan också och har grym respons och är relativ enkel och snabb att förstå sig på samt suporten från TM är riktigt bra så jag är super nöjd.
Jag har inte kollar effekten ännu men grejen med Turbo är att den är i princip justerbar efter vad du vill ha, det går ju ladda på tills motorn sprängs om du inte passar dig, just nu laddar jag ca 0,6-0,7 med hjälp av vatten/metanol insprutningen tippar jag på ca 130-140 hk och vridet är mer än vad grejorna håller för så jag kommer troligen att sänka något.

Thundermax är kanon till överladdning..det enda jag saknar är en inbyggd logger..som det är nu måste man ha en laptop med sig i ryggsäcken.
Vad hade i Hk när du bänka hojen utan turbo?

Lasse.S
2014-05-03, 16:14
Thundermax är kanon till överladdning..det enda jag saknar är en inbyggd logger..som det är nu måste man ha en laptop med sig i ryggsäcken.
Vad hade i Hk när du bänka hojen utan turbo?
82 ystra hk, efter det har jag bytt till Screaming eagle E kammar o installerat vatten/metanol så säg ca 90 så 130-140 borde vara rimligt med det laddtrycket, vridet är ruskig bra :)

M@rcus
2014-05-04, 01:26
Alla svar är rätt i sej och bra med mångas åsikter. Jag är inne på Lasses linje. Jag är inte intresserad av om jag får ut 6 - 7 hk mer på toppen eller inte. 78 eller 82 hk spelar mindre roll. Jag har kört japanska tandkrämstuber med samma hk som kg. Jag vill ha ett jämnt drag över hela registret och inte skutta fram på tomgångskörning genom stan bara för att luft o buller inte synkar tillsammans. Jag skulle vilja kunna skicka in en mappning som funkar och om det sedan gick att hitta någon fantastisk bänkare i Skåne (mindre troligt) så skulle det vara ett alternativ om möjligheten dök upp!!!

Tottas
2014-05-22, 19:32
så Power Vision är alltså bättre än power comander?

Lasse.S
2014-05-22, 20:01
så Power Vision är alltså bättre än power comander?
läs tråden så får du svaret men kort igen då så är Power vision ett verktyg för att komma åt hojens dator och i skriva i dess minne medans Power comander kopplas mellan givare och dator och lurar systemet, till exempel motorns temgivare säger att motorn är 100 grader, power comandern luras då och säger att motorn är bara 80 grader och på så sett får den mer bränsle samma som om du drog ut choken på en förgasar motor typ....det blir aldrig bra och är bara skit.

Tottas
2014-05-22, 20:12
läs tråden så får du svaret men kort igen då så är Power vision ett verktyg för att komma åt hojens dator och i skriva i dess minne medans Power comander kopplas mellan givare och dator och lurar systemet, till exempel motorns temgivare säger att motorn är 100 grader, power comandern luras då och säger att motorn är bara 80 grader och på så sett får den mer bränsle samma som om du drog ut choken på en förgasar motor typ....det blir aldrig bra och är bara skit.

Tack:-)

harly2006
2014-05-23, 17:40
vic;
läs tråden så får du svaret men kort igen då så är Power vision ett verktyg för att komma åt hojens dator och i skriva i dess minne medans Power comander kopplas mellan givare och dator och lurar systemet, till exempel motorns temgivare säger att motorn är 100 grader, power comandern luras då och säger att motorn är bara 80 grader och på så sett får den mer bränsle samma som om du drog ut choken på en förgasar motor typ....det blir aldrig bra och är bara skit.

stroker49
2014-05-26, 21:39
En gubbe här i stan sade att SEST är bra men att få vill betala all den tid det tar att ställa in allt på en bromsbänk med SEST. Han påstod att PV innebar mindre tid för samma bra resultat. Han använder dock oftast PC, jag antar att han tycer det blir tillräckligt bra och att balansen mellan kostand och prestanda är ok.
Det är för mig jätteintressant att läsa era inlägg då jag vet nada om insprutning. Men en dag kanske även jag har en hoj med insprut och då är det bra att veta lite. Men Tillotson är kanske säkrast och bäst!

Lasse.S
2014-05-26, 22:16
En gubbe här i stan sade att SEST är bra men att få vill betala all den tid det tar att ställa in allt på en bromsbänk med SEST. Han påstod att PV innebar mindre tid för samma bra resultat. Han använder dock oftast PC, jag antar att han tycer det blir tillräckligt bra och att balansen mellan kostand och prestanda är ok.
Det är för mig jätteintressant att läsa era inlägg då jag vet nada om insprutning. Men en dag kanske även jag har en hoj med insprut och då är det bra att veta lite. Men Tillotson är kanske säkrast och bäst!
Det finns flera sätt att göra saker på en del köper regummerade däck för det är billig finns säkert dom som lackerar rostiga bilar också , koppla in en pc på hojen är ungefär lika bra om man inte har så höga krav.


Kan ju tillägga att väldigt få hojfabrikat har verktyg likt sest som ger en möjlighet att skriva direkt i cdi boxen då är ju PC bra när det inte finns annat alternativ en att lura systemet.

M@rcus
2014-08-02, 16:35
Kan tillägga tråden att det blev en Power Vision för någon månad sedan. Är mycket nöjd. Har inte bänkat (än). Det medföljde en mapp som stämde bra med min utrustning. Men blev ändå lite tveksam och mejlade Dynojet USA och fick en annan mapp som jag nu kört på. Går som en klocka, mjukt och fint (så mjukt det nu kan gå), med jämnt drag över hela registret. Skärmen ger även varvtal, växelläge, batteristyrka, motorvärme och massa andra värden om man vill det. Rekommenderas!

Erik Lundberg
2014-08-07, 11:58
Vet inte hur det är med Power Vision men Super Tuner behöver man inte ha inkopplad hela tiden. Likaså finns det bra möjligheter till att justera tändningen med Super Tuner vilket inte finns på exempelvis Power Commander. Nackdelen är att Super Tunern är lite mer omständlig att arbeta med.

Andy89
2014-08-07, 14:42
Köpte mig en power vision i förra veckan och är grymt nöjd med den! Väldigt simpel att använda och den behöver inte vara inkopplad på hojen hela tiden.

Lars Nilsson
2014-08-07, 16:21
Kanon, den är i framkant vad gäller tuning av hojar idag.