handdator

Visa fullständig version : Ultima 2000i med kick



Larven
2014-04-29, 09:09
Har monterat ett Ultima tändsystem, samma som Dyna, och jag har bara kick. Jag läste, på Bikeline, att man måste programmera tändningen med hjälp av dator och mjukvara.
Är det någon som kan svara på dels varför? och var kan jag få tag på ett sådant kit?
Har sett att det finns på Ebay men inte lyckats hitta något i Sverige. Jag har köpt en accesspunkt, men det räcker ju inte.
Har en shovel -81 80"

Hälsningar
mikke

NevYn
2014-04-29, 09:31
Anledningen till att man måste programmera om är för att systemet inte tänder förrän efter tre varv, detta för att minska slitage på startmotorer(minskar risken för backslag). Lite svårt att få runt motorn så mycket med en kick ;)

Sitter på telefonen, så kan inte plocka fram länk till kabeln just nu, men har ingen annan gjort det när jag kommer hem ska jag kunna leta upp nåt.

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

Larven
2014-04-29, 11:01
Anledningen till att man måste programmera om är för att systemet inte tänder förrän efter tre varv, detta för att minska slitage på startmotorer(minskar risken för backslag). Lite svårt att få runt motorn så mycket med en kick ;)

Sitter på telefonen, så kan inte plocka fram länk till kabeln just nu, men har ingen annan gjort det när jag kommer hem ska jag kunna leta upp nåt.

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk


Tack på förhand.

NevYn
2014-04-29, 14:04
Jag har för mig att när jag kollade på samma tändning i höstas så listade jag ut att den här ska passa: http://calleschopperdelar.jetshop.se/dyna-usb-programming-kit-2000i-p-3335-c-279.aspx
Tror dock det är bäst att ringa Calles och fråga innan man köper, och dessutom kolla så programvaran följer med.

Larven
2014-04-29, 20:57
Jag har för mig att när jag kollade på samma tändning i höstas så listade jag ut att den här ska passa: http://calleschopperdelar.jetshop.se/dyna-usb-programming-kit-2000i-p-3335-c-279.aspx
Tror dock det är bäst att ringa Calles och fråga innan man köper, och dessutom kolla så programvaran följer med.

Tack! ringer honom imorgon.

edvinl
2014-07-11, 16:17
Hur gick det? Har precis installerat samma tändning i min shovel. Har bara kick så är intresserad av att få veta:)

edvinl
2014-07-14, 17:05
Ringde bikeline. De sa att det ska gå att kicka igång den i alla fall om man bara kickade runt motorn samt att de inte ännu hade utrustningen för att programmera om. Har provat och det funkar inte på min shovel:rolleyes::mad: cykeln startar hur lätt som helst när jag rullar igång den. Har köpt kit på ebay med programvara kopplingspunkt till cykeln samt kablar till pc,n. 800 spänn med frakt. Återkommer med resultatet om några veckor när grejerna kommit.

Skickat från min GT-S5300 via Tapatalk 2

hasse diesel
2014-07-14, 18:50
Kasst att de säljer sånt som inte funkar till hojen. Frågade de inte om det fanns startmotor?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

edvinl
2014-07-14, 19:31
Kan inte skylla på bikeline. Problemet är tydligt beskrivet i webbshopen jag slarvade med att läsa på innan köp;-)

Skickat från min GT-S5300 via Tapatalk 2

edvinl
2014-07-15, 10:11
Programvaran finns att ladda ner gratis på dynateks hemsida så 800 pix är ju rätt så dyrt för några kablar men jag tänkte att det kanske ändå är värt det för att få rätt kablar utan att leta ooch prova ihjäl sig:-)

Larven
2014-08-23, 22:25
Hej igen
Jag köpte mitt kit från Moheda. Det fungerade att programmera om tändningen enl vad jag kan se i pc'n, har inte fått igång hojen än.

edvinl
2014-08-28, 19:08
Tröttnade och bytte tillbaka till gamla hederliga brytare med slungor:) ska nog aldrig mer prova elektronisk tändning. Nu är den gamla shoveln lättkickad igen!