handdator

Visa fullständig version : Skramlande missljud Shovel 1340 -79



AntonElectra79
2014-04-24, 14:00
Hej,

Jag har ett missljud i min 1340 Shovel 79a. Spelade in en ljudfil men det verkar inte gå att bifoga sådana här. Från tomgång när jag gasar till lite grann och sen släpper gasen kommer ett skramlande missljud på gasavdrag. Det låter som något som rasslar mot en plåt ungefär. Förstår att det är jättesvårt att ge tips utan att höra men försöker ändå. Vill försöka veta var jag ska börja leta och framförallt försöka förstå om det är något allvarligt.

Jag kan inte lokalisera om ljudet kommer från en topp/vipparmshus (hoppas för guds skull inte...) eller om det är från transmission eller bara något som sitter löst.
Har kollat de allra enklaste möjliga skrammelorsakerna som Kedjan och växelföraren och det är inte från dem. Annars låter det lite som om kedjan skulle skramla lätt mot t ex bakskärmen. Men det är det alltså inte. Avgasrören och fästen sitter också fast ordentligt.

Vid jämt varvtal från ca 1200 varv och uppåt förekommer ljudet inte vad jag kan höra, utan bara på gasavdrag, alltså när motorn går ner i varv. Vid tomgång på jämt 900-1000 varv så kan det höras då och då (tror jag, ska testa närmare)

Ljudet finns dessutom inte där hela tiden, har aldrig hört det när moton är kall, det verkar dyka upp när den är ordentligt varm. Och heller inte alltid då.

Mycket tacksam för hjälp, är lite nervös för missljud som detta då min BSA A10 super rocket skar förra sommaren då en mutter innuti vevhuset (!) vibrerade loss. Det lät förvisso annorlunda, där hörde man ett ljud inuti vevhuset.

mvh
Anton

AntonElectra79
2014-04-24, 14:06
Provar att skicka med dropbox länk med ljudfilen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/10664911/shovelskrammel.m4a

Latjo
2014-04-24, 16:01
är transkedjan rätt justerad?
Det kan låta lite om den inte är tillräckligt spänd.

stroker49
2014-04-24, 17:06
Har det inte låtit förut? När började det? Hade du gjort något däremellan?

Adrenaline
2014-04-24, 17:36
Tycker det låter som avgasrör som inte sluter tätt mot toppen. Om det nu är helt tätt där som du säger så är väll min enda gissning en lyftare som ballat ur.
Men som sagt dubbel kolla om det inte läcker mot toppen först. I andra hand sprätta lös stötstångrören och känn på stötstängerna.

stroker49
2014-04-24, 17:50
Det kan vara mycket, allt från bromsarna till statorn. Jag tycker nog inte du skall riva isär något innan ytterligare felsökning. Det vore intressent att lyssna på den.

hasse diesel
2014-04-24, 18:55
Felsök med örat, ta en riktigt stor skruvmejsel och håll spetsen mot den motordel du vill lyssna på, sätt sedan örat mot mejselhandtaget och lyssna.
Det brukar gå att höra ganska bra var det kommer ifrån/ Hasse

Jonas.L
2014-04-24, 20:45
Ett sånt här stetoskop e guld.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Stetoskop-20338/

Har hjälpt mig flera gånger.
Smidig å ha med sig åxå eftersom olika ljud uppkommer vid olika tillfällen.

AntonElectra79
2014-04-27, 11:20
Tack för alla tips. Det här är det bästa forumet jag varit på!
Hittade några potentiella skrammel: Starmotorn satt lite löst, fixat. Väldigt lös passning mellan två avgasrörsdelar. Tätat.
Dock är ljudet kvar, men jag har lyssnat på topparna och motorn med skruvmejsel och det kommer inte därifrån så nu känns det lite lugnare. Körde 25 mil igår utan problem. Tror det är insatsen i ena ljuddämparen (original fishtail) som rasslar, ska byta till ett 2-till-1 rör och en öppen fishtail så då lär jag ju se om det försvinner. Ska även kolla transkedjan även om det inte hörs något oljud från transkåpan. Köpte ett stetoskop med, grymt bra att ha.

hasse diesel
2014-04-27, 15:19
Gött :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk