handdator

Visa fullständig version : Kopplingsfrågor shovelhead FXE -79



Beemusup
2014-04-22, 22:12
Halloj!

Sålde min panna förra veckan, hämtade en shovel till ett väldigt bra pris häromdan. Den ser ut att vara i fantastiskt bra skick, går som en rolexklocka.
Nu till det intressanta, typ...

Den har stått 10 mån och det är våt koppling så det gick inte riktigt att koppla... Jag har inte pysslat med en våt koppling innan så det blev en ny erfarenhet. Jag hörde att lamellerna kan klibba ihop när den stått och inte blivit använd.

Jag plockade av yttertransen och blev aningen förvånad när det satt belt och inte kedja? Kan/ska det vara så?
Jag vill inte ha våt koppling så jag antar att jag åker på en ny lamellsats, hur ser jag om lamellerna är anpassade för vått respektive torrt? Har inte plockat av dom än.

Lite tips och tricks tas tacksamt emot! :)

/Tobbe

hasse diesel
2014-04-22, 22:42
Varför tror du att den våt?

Beemusup
2014-04-22, 22:46
För att transen var fylld med olja

stroker49
2014-04-22, 23:18
Har man rem behövs ingen olja. Originalkopplingen tål både med och utan olja. Plocka isär och tvätta rent (varmvatten och YES) och sätt ihop.

hasse diesel
2014-04-22, 23:21
Går slangarna in i transen fortfarande? Om så måste de pluggas! Annars är det nog nån som tänkt lite för mycket och hällt olja i transen / Hasse

Beemusup
2014-04-23, 06:13
OK! Då har jag nåt att göra ikväll...
Jodå, det går oljeslang till transen, jag byter slangarna, dom är så jäkla fula :)

Tack för hjälpen.

stroker49
2014-04-23, 06:43
Ja, konstigt. Original går det motorolja till transen för att smörja kedjan. Sedan sugs oljan tillbaks så att det egentligen inte är någon mängd olja i transen. Men med belt behövs ingen olja. Det är flera slangar och de skall pluggas i båda ändar och när man vid tillfällle har transen av så kan man sätta dit hydraulpluggar (koniska insex med rörgänga) för att få bort en massa slang.

Beemusup
2014-04-23, 06:50
Nu har jag inte kollat närmare på det men det är en jäkla massa slang, sitter oljekylare också.
Slanganslutningarna är pressade och sitter med en skruvadapter på anslutningarna på oljepumpen/tank. Får köpa nya såna också samt oljeslang.

Jag antar att du menar att jag får plugga nån utgång från motorn?

Beemusup
2014-04-25, 22:32
Ok, nu är allt ihop igen... Två frågor!

Det ena är primary oil return, går den att plugga? Den var dragen till ett T-kors och till ventilationen som går till oljetanken.

Andra problemet är kickdreven ligger mot varandra när den är igång? Kan det var dom vingarna på drevet på kickaxeln som ligger emot drevet på ingående axel?