handdator

Visa fullständig version : HD Super Glide FXE/FXR mfl från 80-talet, riktpriser, vanliga fel mm.



DLM
2014-04-21, 16:41
Hej!

Detta blir mitt första inlägg på trevligt forum! :-)

Jag tittar efter min första motorcykel och HD. Har kollat på Superglide Shovelhead FXE från 1980-86 då de passar min plånbok för tillfället. Alla är i vad specs säger i ok bruksskick och klarat senaste besiktningen. Vad är riktpriserna på desa ca? Har hittat allt melan 49 och 63000 kr.

Något man bör tänka på? Har inget emot att behöva lära mig att skruva med den alt lämna in den på service i samband med köp. Tänkte att folk kanske sonderat marknaden tidigare på dessa och kommit i kontakt med saker som brukar strula på just dessa då de har ett par år på nacken. En besiktning säger ju inte allt.

Har kollat runt på forumet men hittade inte men tipsa gärna om en länk om ämnet avhandlats tidigare.
Tack på förhand.

Mvh David

stroker49
2014-04-21, 21:19
Ja, vad kostar en bil? Mellan ca 1000 kr och 1,7 Mkr!
Priserna är ofta rena önskepriserna från säljarens sida. De priserna du nämner borde man kunna få en perfekt hoj, matching numbers för. Men ofta är det gammalt opålitligt sönderskruvat skrot som säljes.

Vi pratar dessutom om hojjar som är över 25 år gamla. Shovelheadhojjarna (före 1985) var dessutom inte av jämnaste bästa kvaliteten som nya. Om du inte är kunnig och duktig mekaniker så kan detta bli rena mardrömmen. Att renovera en Shovelmotor ,vilket inte är otroligt att det måste göras, kostar lätt 25-30 kakor, om du kan göra en del själv!

Har du mekat mycket med bilar och andra motorcyklar så är det inte svårt att lära sig HD, men då skall man betala lagom mycket för hojjen. För de där pengarna bör du kunna få en HD från mitten av 90-talet. Det är säkrare, men säkert är det aldrig att köpa ett 20 år gammalt fordon. Tänk också på att även om en hojj är i perfekt väskött originalskick och har gått lite så har saker och ting åldrats. Packboxar, gummidetaljer, elsystem. Om du inte är mycket rik så blir det orimligt att lämna in en hojj för allt möjligt sådant. Det är nog bättre att spara ihop pengar och köpa något nyare. Eller börja med en japs, det är utmärkta motorcyklar som man kan få billigt nu.

DLM
2014-04-23, 12:24
Ja, vad kostar en bil? Mellan ca 1000 kr och 1,7 Mkr!
Priserna är ofta rena önskepriserna från säljarens sida. De priserna du nämner borde man kunna få en perfekt hoj, matching numbers för. Men ofta är det gammalt opålitligt sönderskruvat skrot som säljes.

Vi pratar dessutom om hojjar som är över 25 år gamla. Shovelheadhojjarna (före 1985) var dessutom inte av jämnaste bästa kvaliteten som nya. Om du inte är kunnig och duktig mekaniker så kan detta bli rena mardrömmen. Att renovera en Shovelmotor ,vilket inte är otroligt att det måste göras, kostar lätt 25-30 kakor, om du kan göra en del själv!

Har du mekat mycket med bilar och andra motorcyklar så är det inte svårt att lära sig HD, men då skall man betala lagom mycket för hojjen. För de där pengarna bör du kunna få en HD från mitten av 90-talet. Det är säkrare, men säkert är det aldrig att köpa ett 20 år gammalt fordon. Tänk också på att även om en hojj är i perfekt väskött originalskick och har gått lite så har saker och ting åldrats. Packboxar, gummidetaljer, elsystem. Om du inte är mycket rik så blir det orimligt att lämna in en hojj för allt möjligt sådant. Det är nog bättre att spara ihop pengar och köpa något nyare. Eller börja med en japs, det är utmärkta motorcyklar som man kan få billigt nu.

Hej!

Är nog bäst att spara lite till och gå EVO eller TC. Även om jag på sikt skulle kunna lära mig och skruva med en shovel så kommer jag aldrig betala de priser som många 80-talare ligger ute för då det kostar såpass mycket att lämna in dem.

Om jag nu väljer att titta på en Nighttrain så tolkar jag de trådar jag läst idag att man bör kolla på en sen EVO alt en tidig TC gällande den modellen. Tycker det verkar som att TCn har haft många problem (läs detta forum samt diverse amerikanska) och en motormodell skall väl snarare bli bättre ju längre den varit i produktion? Jag vill kunna lära mig att skruva med den och skall evon vad jag förstått vara lättare?

Mycket och läsa och intresset bara ökar!! :-)

stroker49
2014-04-23, 12:41
Du kommer att klara dig bra, du verkar ovanligt klok! Evo är jättebra men även de sista evosarna är 15 år gamla, men en bra beg Evo är ett mycket bra köp! TC är jättebra och de få problem (kamkedjestärckarna) som de tidigare (före 2006) har är relativt enkla att få åtgärdade utan att det kostar alltför mycket på en verkstad.
Jag avråder INTE en TC heller. Köp så nytt du har råd med, utan att ta lån!

Nightrain är en fin hoj och det finns massor av dem så man bör kunna köpa en utan att betala överpriser.