handdator

Visa fullständig version : Styrwobbel

Henrik Forslund
2014-04-20, 23:30
Ganska nyligen köpt mig en beggad nightrain 2007. Börjar lära känna den precis.
Märkt av viss obalans i fram men aldrig så jag stört mig på det. Men nu har kollat däcktrycket etc och provat släppa styret i olika farter. Över 50 så händer det inte nånting tycker jag men det finns en liten tendens till att styret vill skaka lite.
Släpper jag däremot styret under 50km/h och låter den rulla så börjar hela cykeln vandra från höger till vänster sida helt av sig själv, alltså det blir ingen vibration utan styret o hela cykeln självstyr från sida till sida.
Min första teori är obalans i däcket
Min andra är i kombination med dåliga hjullager, dom har gått 2000 mil
Min tredje är att ekrarna behöver spännas så kanske fälgen riktar sig eller nå sånt.
Någon som upplevt samma symtom eller har tips på vad jag ska göra?
Tacksam för svar.

Billy Bollocks
2014-04-21, 00:08
Har en NT 2005 som jag köpte 2010. Första säsongen upplevde jag wobbeltendenser i kurvor. Framdäcket var slitet i mitten och problemet försvann när jag bytte däck. Min är sänkt 2 tum fram o bak och jag är mkt nöjd med känsla o väghållning.

robbbull
2014-04-21, 08:23
Jag hade svängningar i hojen upp till 70 sedan stabiliserade den sigwa;Det visade sig vara ena bakhjulslagret som var kass det hade gått 1600milwa;

Henrik Forslund
2014-04-21, 09:38
Har en NT 2005 som jag köpte 2010. Första säsongen upplevde jag wobbeltendenser i kurvor. Framdäcket var slitet i mitten och problemet försvann när jag bytte däck. Min är sänkt 2 tum fram o bak och jag är mkt nöjd med känsla o väghållning.

Jag hat nya däck på men tack för tipset.

Henrik Forslund
2014-04-21, 09:40
Jag hade svängningar i hojen upp till 70 sedan stabiliserade den sigwa;Det visade sig vara ena bakhjulslagret som var kass det hade gått 1600milwa;

Intressant, kanske har jag lite obalans i framdäcket och sen slut bakhjulslager. Varför tar hjullager slut så fort? Är bakhjulet minsta snett monterat slå slits dem jättefort?

hasse diesel
2014-04-21, 10:17
Du svarade nog själv på den, om inte hjulet löper rakt så blir det ju en otrolig snedbelastning på lagren i bakhjulet

Coax
2014-04-21, 10:47
Avfettning och högtryckstvätt gör ju sitt till också.
ak47

xrab00
2014-04-21, 10:53
För hårt satt , slitet eller smörjtorrt styrlager gör att cykeln vandrar fram och tillbaka. Kan vara en anledning.

Henrik Forslund
2014-04-21, 17:12
Verkar va många troliga anledningar. Tror jag ger upp o försöka lösa det här själv, tiden finns inte. Passar på o serva lite tidigare än intervall o får styrlager och hjullager kontrollerade eller utbytta så man kan börja istället. Återkommer hur det går.

—--------------
All comfort was sacrified for style

indy 500
2014-04-22, 18:58
Sitter breda dubbellager på-07or. Enkelager på -08or. -07 håller ju en 10000 mil. Är det inte så att 30-06 an gått av, av misstag? Tror de e ända sättet att knäcka dom på 2000 mil. Har du justerat in bakhjulet rätt? Ingen tung skinnväska hängandes på sidan som tar vind?

Henrik Forslund
2014-04-22, 22:05
Sitter breda dubbellager på-07or. Enkelager på -08or. -07 håller ju en 10000 mil. Är det inte så att 30-06 an gått av, av misstag? Tror de e ända sättet att knäcka dom på 2000 mil. Har du justerat in bakhjulet rätt? Ingen tung skinnväska hängandes på sidan som tar vind?

Vad är 30-06?
Boven i dramat verkar vara framfälgen som behöver riktas/spännas i ekrarna. Var o balanserade idag o då såg tydligt att det inte stod rätt till. Ska in på service och korrigering av framfälg på torsdag. Får se hur det går. Återkommer.

Mercakombi
2014-04-22, 22:57
Vad är 30-06?

En ganska vanlig förekommande jaktammuniton.... men vad det har med din hoj att göra har jag
tyvärr inte den blekaste susning om :I:

hasse diesel
2014-04-22, 23:16
Skottskada enda tänkbara orsaken ;)14708

Henrik Forslund
2014-04-23, 10:10
Skottskada enda tänkbara orsaken ;)14708

Det otroligt långsökta jaktskämtet hänvisas då alltså till axelsleeven. Tack för info. Ska hädanefter referera till den som 30-06 så inga missförstånd uppstår ;)
Ride safe, själv sladdar jag grusväg

—--------------

indy 500
2014-04-23, 18:11
Nja, de e inte så långsökt förståru. Jag skulle skjuta en katt en gång hos en faster, med en 22 magnum. Det slutade med ett sönderskjutit bakdäck på 240 ian. Katten, ja den brukte 1 av sina nio liv. O så vitt ja vet så lever den än. Foc

Henrik Forslund
2014-04-27, 00:04
Olrajt.
Lager ok fram o bak
Bakhjul linjerat
Framdäck balanserat
Framfälgsekrarna spända o rakheten i fälgen kontrollerad.
Problemet kvarstår.....
Kvar gällande framhjulet är att byta däck och hjullager. Jag har tur o få låna komplett fälg o däck från samma modell o årsmodell. Återkommer med resultat.

—--------------

rakarör
2014-04-27, 02:04
Olrajt.
Lager ok fram o bak
Bakhjul linjerat
Framdäck balanserat
Framfälgsekrarna spända o rakheten i fälgen kontrollerad.
Problemet kvarstår.....
Kvar gällande framhjulet är att byta däck och hjullager. Jag har tur o få låna komplett fälg o däck från samma modell o årsmodell. Återkommer med resultat.

—--------------

Intressant problem, kanske är något fabrikationsfel på däcket?

Lasse.S
2014-04-27, 07:53
Sluta spekulera!!!!! det är ju ingen Sportster, vad förväntar ni er????? lol;

Henrik Forslund
2014-04-27, 09:30
Sluta spekulera!!!!! det är ju ingen Sportster, vad förväntar ni er????? lol;

Det ligger lite sannning i det ;)

—--------------

indy 500
2014-04-27, 09:48
Kan kanske bero på hur du sitter på den. Kommer ihåg när jag red islandshäst, det räckte att man sköt sig lite framåt samtidigt som man drog fötterna bakåt. Då gick den över i "tölt". http://www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw

Henrik Forslund
2014-04-27, 10:03
Kan kanske bero på hur du sitter på den. Kommer ihåg när jag red islandshäst, det räckte att man sköt sig lite framåt samtidigt som man drog fötterna bakåt. Då gick den över i "tölt". http://www.youtube.com/watch?v=-7rWeWymJDw

Dagens bästa hoho. Tack för den. Jag sitter som på en dragbike, på helspänn o livrädd för galoppen

—--------------

hasse diesel
2014-04-27, 10:29
http://www.hdtalking.com/softail_models/25321-low_speed_wobble.html

Henrik Forslund
2014-04-28, 09:14
http://www.hdtalking.com/softail_models/25321-low_speed_wobble.html

Tack hasse för tipstråden.
Gått igenom hela o har lite mer o titta/tänka på om däckbytet inte hjälper.
Jag har originalfjädring o inga väskor...men läste man hela tråde så skulle en lös vindavvisare räcka för att skapa felaktig turbulens som ger lite wobbel. Vi får se, återkommer.

—--------------

Adrenaline
2014-04-28, 11:31
Svinglagren kan vara glapp.

Henrik Forslund
2014-04-28, 12:51
Svinglagren kan vara glapp.

Visst kan det vara så, men tror du det ger vibrationer i styret?

—--------------

indy 500
2014-04-28, 16:44
Ang, svinglagren på en cykel som har 2000 mil på mätaren, ja då e vi tillbaka på diskussionen 30-06. Kollat historiken på cykeln? Vurpor? Har aldrig tordas släppa styret under 50 km/t, min kanske e lika! Mitt styre skakar också när jag släpper det. Inget jag tänkt över.

hasse diesel
2014-04-28, 17:27
http://www.nccr.se/html/lsl_styrdampare.html

Adrenaline
2014-04-28, 20:04
Nja alltså jag vet inte, men jag tyckte mig se du kört igenom dom andra alternativen redan så det är mer en teori.
Det är ju svårt att beskriva en egenhet eller missljud via text, det vet jag om. Har du låtit någon kunnig provköra den? Det bör ju vara den snabbaste vägen till total frälsning liksom.

Henrik Forslund
2014-04-28, 22:37
Ang, svinglagren på en cykel som har 2000 mil på mätaren, ja då e vi tillbaka på diskussionen 30-06. Kollat historiken på cykeln? Vurpor? Har aldrig tordas släppa styret under 50 km/t, min kanske e lika! Mitt styre skakar också när jag släpper det. Inget jag tänkt över.

Det har slagit mig både på forumet och bland bekanta att släppa styret är något man verkligen inte gör.....jag håller med men för att få reda om cykeln är som den ska så vet jag faktiskt inget annat sätt för att snabbt få reda på skicket.
En cykel som mår bra, oavsett hastighet med slätt underlag, så kan du släppa styret när som helst o cykeln ska bara fortsätta göra det den gjorde när du höll i styret. O jag hajjar det är harley, det ska vibrera med mera men har man inte upplevt obalans eller slutkörda lager , wobbel etc så måste man börjs med o uppleva det o sen felsöka sig fram till orsaken.

Henrik Forslund
2014-04-28, 22:44
Nja alltså jag vet inte, men jag tyckte mig se du kört igenom dom andra alternativen redan så det är mer en teori.
Det är ju svårt att beskriva en egenhet eller missljud via text, det vet jag om. Har du låtit någon kunnig provköra den? Det bör ju vara den snabbaste vägen till total frälsning liksom.

Lämnade in cykeln till en harleygubbe som har en liten shop med lång erfarenhet, det första han sa när jag prompa på att han skulle provköra var, jag släpper inte styret, det ska du veta. Han kom tillbaks o sa att den var kanon..... O ja den är inte kanon, men ikväll bytte jag till utbytesfälg inkl däck o lager. Imorgon blir det provkörning o rapport. Min teori är att det nya däcket som är monterat på min egna fälg har ståll still för länge utan luft så gamla ägaren bytte däcken o ställde ut den på firma till försäljning utan att ha provkört den, för det saknades även balansvikter, han har helt enkelt inte kört hojjen med nya däcket. I tråden som tipsades ovan var det tex flera som märkt av wobbel när man ibland fått ett dåligt däck etc. Teorier teorier teorier Men men, provkörning imorgon vi får se.

indy 500
2014-04-29, 13:43
Testade min med att släppa styret ner till 30 km/h, inga konstigheter, gick bara rätt fram. Så någe fel har du!

Henrik Forslund
2014-04-29, 14:02
Testade min med att släppa styret ner till 30 km/h, inga konstigheter, gick bara rätt fram. Så någe fel har du!

Japp
Tack för att du provade o meddelade.

—--------------

robbbull
2014-04-29, 15:51
Jag kan släppa styret allt från 30 till 120 o hojen går som på räls:D

Robban
2014-04-30, 11:23
Varför kommer man på idén att släppa styret då???

//Robban

David Magnusson
2014-04-30, 16:48
För att man måste svara i telefonen, skriva ett sms eller plocka fram en knatte från packväskan :)

Oavsett varför man släpper så ska cykeln gå rakt och utan vibrationer eller tendenser till självstyrning.

Du verkar kollat en del verkar det som men verkar glömt bort att framgafflarna också behöver underhåll...

indy 500
2014-04-30, 16:54
Släppa styret har man väl gjort ända sedan man cyklade 17 tummare. Inte sant?

slycke
2014-04-30, 18:11
Yes har alltid släppt styret, cyklade som barn 5km till bad varje dag och få var sporten att cykla slalom mellan dom vita sidlinjerna utan att hålla i styret [emoji12]

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Lasse.S
2014-04-30, 18:14
Jag släpper ofta styret, efter att kört en längre sträcka o man närmar sig ett samhälle eller 50 sträcka eller liknande släpper jag styret o sträcker på ryggen eftersom jag sitter framåtlutad och skulle inte det gå skulle jag bli allvarligt betänksam, ett glapp i hjullager eller ett skevt ställt bakhjul märker man enkelt, ett obalanserat hjul eller glapp i styrhuvudet påverkar inte då gyrot i framhjulet vill få den till att gå rakt så något bra tips har jag inte.
Själv gjorde jag ett stort beslut med min dragracinghoj jag köpte från Danmark som var klen o lätt i ramen så den inte bara sprack på olika ställen vägrade gå rakt, höll på att sätta den i räcker flera gånger innan jag beslutade mig för att bygga mig en ny ram som var mer balanserad o starkare, de problemen finns ju inte i en originalhoj. den skall bara gå rakt annars är den skev från vurpa eller annat.

David Magnusson
2014-05-01, 00:38
Alltså bara för att klargöra, drar hojen åt något håll eller skakar den?
Aldrig sett en hoj som kan vandra från sida till sida utan input från föraren.

E d såhär e d riktigt mycket fel (http://www.youtube.com/watch?v=Gmw6QppXnEY)

Henrik Forslund
2014-05-01, 12:05
Cykeln drar åt sidan från bakhjulet, bara i centrera lite till så löser sig det.
Vandrandet har upphört efter balansering i riktning av fälg/ekrar. Endast lite vibrationer kvar. Nytt framdäck är nästa steg.

—--------------

robbbull
2014-05-01, 18:07
thb; Det artar sig

Henrik Forslund
2014-05-04, 07:49
Med lånat däck o fälg o hjullager så gick hojjen som tåget. Skönt. Då kan jag iaf härleda detta till framhjulet. Jag går vidare med o byta däck, hålller tummarna. Sett en nighttrain med customfälg o whitewalls tidigare? Ser ganska bra ut för min smak. Nya däcket blir iaf med ww. http://img.tapatalk.com/d/14/05/04/6e6y5u4a.jpg

—--------------

hasse diesel
2014-05-04, 09:20
thb;

Buller
2014-05-04, 12:35
Min deuce -04 skakade i styret när man släppte det inför rödljus tex. Originaldäcket satt på och var slitet. Bytte till ett Michelin Commander II och voila! Nu törs man släppa taget :)

David Magnusson
2014-05-04, 13:28
Najs

Henrik Forslund
2014-05-12, 22:30
Jaha, alla historier har ett slut. I denna berodde det på en skit mc handlare som glömde pumpa däcket i visningshallen. Med nytt däck i fram är alla mina problem borta.....
Tack för alla tips o råd från er.

hasse diesel
2014-05-12, 22:44
thx;

Buller
2014-05-13, 10:50
thb;