handdator

Visa fullständig version : Plötsligt har den flyttat in i garaget - en shovel!!!



Pelleman
2014-04-19, 01:47
Jag håller på med sådana därninga kampsporter - ni vet där man tar på sig en pyjamas eller kortbyxor och spöar upp varandra. I går så drog jag följaktligen på mig min pyjamas och lämnade hemmet för att få stryk men döm min förvåning när jag kom hem otränad och med en 82:a Lowrider. Det föll sig inte bättre än att jag satt och fipplade med Blocket-appen på väg till träningen och hittade en till synes osannolikt fin originalhoj från reagan-eran. En ägare, uthämtad i maj 1982, 3300 mil (100 mil per år), fullservad och 100% originalskick. Åkte dit direkt. Ägaren var tvungen att sälja av hälsoskäl. Slog till direkt. Man faller ju pladask när allt är på plats inklusive originaldekaler osv. En äkta söndagshoj som aldrig sett regnväder och alltid stått i garage. En fröjd.

Det är en viss skillnad mot en 05 twincam måste jag säga. Växellådan är kärv och klonkig i jämförelse och kopplingen hård som Karelin. Kicka har jag inte vågat göra än men den startar snällt med elstarten. Tomgången har sitt fantastiska tom-tomitom-tomitom-tomitom-gång och den luktar precis som en gammal hoj skall. Bensin. Originalljuddämparna sitter ju på men uppenbarligen var reglerna mer generösa då. Den låter lagom mycket. Inte lika sinnessjuk som min TC med raka rör. En snabb granskning av golvet där den stått de senaste åtta åren ger vid handen att den är oljetät också. Enligt säljaren aldrig renoverad - bara servad varje år på verkstad.

Körmässigt så är de klart besläktade. Lowridern känns betydligt mindre, lite som en evo-sportster. Fjädringskomforten är ungefär densamma. Saknar snut-rutan på min Springer. Efter bara fem mil på Lowridern så framstår det som ett mysterium hur folk kunde ge sig ut på långresor med dessa hojar. Åka småvägar och till Ica - inga problem. Långkörning på motorväg - fullständigt sinnessjukt.

Nu återstår bara en omgång Autosol och njutning.

Sedition
2014-04-19, 07:43
Man får gratulera till köpet :)
Lägg gärna upp lite bilder så vi kan få se hur pärlan ser ut.

stroker49
2014-04-19, 07:44
Great! Det låter kanon att lägga vantarna på en fin originalhojj som inte är söndermekad. Kopplingen skall dock vara minst lika lätt som på en ny hoj. En 82a har nämligen världshistoriens bästa koppling (HD 1936-1984). Du kan börja med att prova med att smörja vajjern.

När jag köpte min FLH 1977 för 26 år sedan var den i stort orörd och hade bara gått 1600 mil. Jag har varenda originalskruv kvar även om jag plockat av lite delar utan att den ser strippad ut. Det där med längre resor håller jag med om, min har bara gått kortare turer. Budapest, Kitzbuhl några gånger, Prag, Baltikum, England/Irland. För några år sedan tog jag den runt hela Vitryssland. Normalt nu på sommrarna använder jag dock min TC88 stelbenschopper. Den går bra men är ju ingen "riktig" HD.

Pelleman
2014-04-19, 08:03
Att kopplingen är trög skall bero på att Harleyshoppen installerat Heavy Duty-fjädrar vid kopplingsbyte.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

stroker49
2014-04-19, 08:26
Kopplingsbyte, på en 82a! Originalkopplingen bör gå minst 15000-20000 mil, med något byte av pinnarna var 7000 mil eller så. Vad har de bytt? Försök få tag på originalgrejjorna om de är kvar. Varför hårdare fjäddrar på en otrimmad Shovel?

Att smörja vajern gör underverk och är något många underlåter.

hasse diesel
2014-04-19, 09:14
Finjobb :) min funka perfekt förresten


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Noyen
2014-04-19, 09:19
Kopplingsbyte, på en 82a! Originalkopplingen bör gå minst 15000-20000 mil, med något byte av pinnarna var 7000 mil eller så. Vad har de bytt? Försök få tag på originalgrejjorna om de är kvar. Varför hårdare fjäddrar på en otrimmad Shovel?

Att smörja vajern gör underverk och är något många underlåter.

+1.Är det inte viktigt att wiren är spunnen mer i längsled också,en del har ju bytt wire och fått trögare koppling p.g.a fel wire.

hasse diesel
2014-04-19, 10:16
Jag har bytt på bägge hojarna till Barnetts wire, riktigt bra. Lite dyrare variant men funkar kanon


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Pelleman
2014-04-19, 10:39
Varför fjädrarna var bytta visste han inte riktigt. Säljaren var av typen som inte rör en skruv själv utan lämnade allt till verkstad. Allt jobb utfört på Harleyshoppen.

Högra bromsoket fram tenderar att kärva och ligga an lite. Inte så konstigt iom att hojen stått still i åtta år. Det är väl bara att plocka isär, göra rent och kanske byta mjukdelar?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

stroker49
2014-04-19, 11:48
Första året med femväxlad låda. Den har väl gummiupphängd shovelmotor också?
Byta ALLA vätskor och så. Är originalkonstruktionen med motorolja pulserande genom transen även kvar? Behåll det i så fall! Det skall vara DOT 5 silikonbromsvätska på de där.

Pelleman
2014-04-19, 11:54
Va - har jag FEM växlar? Jag har ju bara kört den de fyra milen hem från säljaren och det blåste kul styving så jag hade fullt sjå att hålla mig kvar på vägen. Har ingen koll alls på konstruktionen. Allt är iaf original - så som det lämnade fabriken. Den är uttagen 7/5 -82.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jonas.L
2014-04-19, 11:59
GRATTIS till en Shovel, nu börjar livet !
:)


Första året med femväxlad låda. Den har väl gummiupphängd shovelmotor också?

Näpp, den kom redan 1980 på FLT, jag har en sån med en mäktiga Shoveln i.
:)

Lasse_harley
2014-04-19, 12:13
Grattis till hojen .

Pelleman
2014-04-19, 12:19
Fan vilken röten kvalitet det blev. Försöker på nytt

14650
14651
14652

Adrenaline
2014-04-19, 12:50
Grattis! Man blir nästan avundsjuk. Satt och tittade på den annonsen också, men man bor ju på andra sidan landet tyvärr.

stroker49
2014-04-19, 15:40
Nä, det ser ut som fyrväxlad låda. Jag trodde femväxlade kom 1982, i alla fall på Low Ridern. Någon som kan reda ut detta?

xbones
2014-04-19, 16:27
Grattis till hojenthb; Förresten hur gick det med rakekitet?

stroker49
2014-04-19, 18:02
Verkligen kalashoj! Men nu ser jag att den är choppad/ombyggd!
Någon har bytt ut den eleganta luftburken!
Går det att få tag på originalet från förre ägaren? Det borde vara den stora burken efter den stora ovala (ham can) tror jag?

Pelleman
2014-04-19, 18:18
Luftburken ser ut exakt som den SE-burk som satt på min 88-Sportster så det är säkert något 80-tals tillval. Jag är inte vidare förtjust i ham canen och om den nu haft den från början så fanns den inte kvar hur som helst. Xbones; har fortfarande inte monterat rake-kitet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Noyen
2014-04-19, 20:01
Har kollat i OEM HD FX models -71 till -82,Clymer Harley Davidson 74 & 80 4-speed v-twins -59 till -84 och i
original Harley Service Manual FL/FX Models 1200/1340 4-speed 1978 1/2 to 1984 och kan inte hitta nåt om
nån 5 växlad låda.En del modeller hade 4 vxl med det s.k gräsklipparlocket.

Är nästan helt hundra på att en polare hade en lowrider med 4 vxl original av 1984 års modell.Sen känner jag
en annan kille som har den ganska ovanliga softailen -84 med första evon och den äldre 4 vxl kick lådan och enligt
honom fanns det både 4 och 5 vxl detta år i övergången.

Men som stroker49 skrev,fyll gärna på med mer info :D Har själv aldrig hört talas om nån 5 vxl låda som fanns original före -84 :cool:

Jonas.L
2014-04-19, 20:26
[QUOTE=Har själv aldrig hört talas om nån 5 vxl låda som fanns original före -84[/QUOTE]

FLT fick 5vxl 1980 och FXR fick samma låda när den kom 1982.
Dvs. "Korttrans"

Men "långtrans" tror jag fick det först när Evo kom.

Noyen
2014-04-19, 21:49
FLT fick 5vxl 1980 och FXR fick samma låda när den kom 1982.
Dvs. "Korttrans"

Men "långtrans" tror jag fick det först när Evo kom.

OK,kort transarna har jag ingen kännedom om så de va bra att få veta.Passar dessa lådorna rakt av i lång transen också tro ?

Jonas.L
2014-04-19, 23:17
OK,kort transarna har jag ingen kännedom om så de va bra att få veta.Passar dessa lådorna rakt av i lång transen också tro ?

Korttransen sitter på alla "bussar" typ electra, roadking, streetglide...
Från 1980 på tourglide/roadglide och övriga från 1984.
Samt superglide (FXR) mellan -82 och -94.
Drivlinorna med korttransen är ca 2" kortare och är alltid gummiupphängda.
Enda långtransen som är gummiupphängda är FXD och dess syskon med samma chassie.

Innehållet i alla 5vxl är samma men husen skiljer.
På korttransarna går svingaxeln igenom lådan precis som även Sportster fick -04.

IDI
2014-04-19, 23:31
Luftrenaren som satt original var ju det klassiska "kassetdäcket", som designades av någon Harleyingenjör med hjärnblödning. Ang. 4 och 5 växlat så fanns faktiskt båda 1982. 4 växlat i hojarna med den "gamla" ramen och fast motor. 5 växlat i den "nya" ramen med gummiupphängning. FXR och FXRS hette dom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pelleman
2014-04-20, 00:12
Mer originalporr:

14655
14656
14657
14658

hasse diesel
2014-04-20, 06:56
Fin thb;

Pelleman
2014-04-20, 10:02
Vad tycker ni att jag borde köpa för olja till motorn? Den servades precis innan den ställdes undan 2006 så det är väl ingen tokpanik men jag skall givetvis göra ett oljebyte på den.

Växellådan är ju lite... rustik. Inte som en TC- eller Hondalåda direkt. Sade jag Honda? Hua. Jag har tidigare haft stor framgång på veteranbilar med att hälla Redline i växellådorna och fått en betydligt smidigare funktion. Är det något ni rekommenderar även på en sådan här knarr?

Hastighetsmätaren verkar lite ur gängorna. Det är en kilometermätare (med miles innanför) men den verkar visa hastigheten i miles fast på kilometer-skalan. Rör jag till det? När man ligger i hundra i verklig fart så visar mätaren ca 60 på kilometerskalan. Någon som varit med om något liknande?

Vilken verkstad i Göteborgsområdet är bäst på såhär gamla hojar? Inte för att det behövs någon verkstad just nu men det kan ju vara bra att veta om det händer något.

Något annat jag behöver känna till? Svagheter i konstruktionen eller kända fel? Do's and dont's?

stroker49
2014-04-20, 10:24
Olja 20w-50 (Biltema är bra och billig eller något annat märke). I växellådan är det bäst att hälla i en växellådsolja vadsomhelst (80w-90, 75w-90, 90w-140) även om manualen säger vanlig motorolja SAE50. Det är inte så kinkigt i växellådan men växellådsolja innehåller bra korrosionsskydd så man får mindre ytrost på drev och axlar vilket iofs inte brukar skapa problem om det blir lite. Jag tycker du skall byta ALLA oljor och vätskor nu när den stått så länge! Det är en shovelhead, den har inga svagheter! Jo, om den inte vill gå ner på tomgång och beter sig märkligt så är det slungvikterna till tändförställningen. Hör av dig den dagen så skall du få bra tips. Du har väl brytarlöst tror jag? Men av någon anledning behöll de slungvikterna i konstruktionen? Använd fettnipplarna till reglage och sving. Kolla manualen och undik verkstäder.

NevYn
2014-04-20, 11:11
Jag kör biltemas classic-olja i motorn, byter två gånger om året(vid garageställning på vintern och när det är dags att börja köra igen). lådan har jag hällt redline heavyweight shockproof i, den blev tystare och jag upplever den som mer lättväxlad efter det 😊

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

Pelleman
2014-04-20, 11:12
Motormässigt går den som en klocka. Potato-potato-tomgång, något jag verkligen saknar på TCn. Det enda som kan bli aktuellt är ny sadel, nytt styre och nya dämpare bak för att sänka den lite. Däcken borde jag väl byta också - de är i princip oanvända men från 2004. Hårda som hockeypuckar gissningsvis.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Pelleman
2014-04-21, 11:27
En fråga till: är det funkis med blyfritt eller bör man använda blyersättning?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

NevYn
2014-04-21, 12:37
Antagligen bör någon som har bättre koll än mig kommentera, men med tanke på att blyad bensin började fasas ut redan -73 så borde väl Harley rimligtvis tänkt på detta 11 år senare och anpassat ventiler/säten :)

Pelleman
2014-04-21, 17:06
Hittade info på ett amerikanskt forum om att från 82 och framåt så är de helt anpassade för blyfritt så min borde ju vara safe.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

hasse diesel
2014-04-21, 17:19
De körde på dispens jävligt länge, men hur länge vet ja inte. Evo är ju blyfri, men de kanske fixade de sista strutarna också?

stroker49
2014-04-21, 20:52
Min 77går på blyfritt, härdade säten. Inga problem.

Jag tycker inte du skall byta något på hojjen, det är ju det som är så härligt, att den är original. Försök att få tag på "kasettdäcket" luftrenaren också.
Skall jag vara ärlig så är den där och många andra modeller av HD ganska fula. Den blir inte snygg bara för att du byter bakdämpare och sadel, tvärtom, då har du en inte helt original Lowrider från 82. Usch.

Ta tex den där Super Glide Boat-tailen från 1971 , den är ju förskräcklig. En sådan skulle jag vilja ha i originalskick, matching number!

hasse diesel
2014-04-21, 22:33
Men du har bytt säten?

stroker49
2014-04-22, 06:41
Men du har bytt säten?

Icke, originalsäten.
Men nu blir jag osäker på om de är härdade! Jag lät mirafräsa utblåssätena för sju år sedan när jag bytte två ventiler då jag renoverade hela motorn.
Borde inte det vara tjurigt om de är härdade?

Men sätenas kondition berodde inte på blyfri bensin enligt motorrenoveraren, så där såg det ut på många motorer, även moderna. Det berodde i så fall generellt på dagens soppa. Till saken hör att jag före denna renovering använt blyersättningsmedel i soppan. Det sade han som fixade topparna att jag kunde sluta med, och det har jag gjort och ännu går det bra.

IDI
2014-04-22, 07:16
Jag tycker inte du skall byta något på hojjen, det är ju det som är så härligt, att den är original. Försök att få tag på "kasettdäcket" luftrenaren också.


Jag håller med! Skaffa rätt prylar och behåll den helt original. Då är den origenell, annars blir den bara en i mängden.

hasse diesel
2014-04-22, 09:23
Du får mycket bättre betalt för en helt original, det finns inte så många kvar


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Erik Lundberg
2014-04-22, 12:28
Red Line olja är bra. För övrigt hade jag också behållit den original.

engmannen
2014-04-22, 15:13
Det är cool att behålla den nära original när den är så fin, försök att hitta alla originaldelarna till den!

Pelleman
2014-04-22, 16:50
Besiktigade i morse. Blev två 2:or. Saknar reflex bak och bromsljuset på bakbromsen tänds för sent. Reflexen köpte jag på biltema på vägen hem men hur gör man med fotbromsen. Det går iofs att ta bort lite slack som finns innan pistongen börjar trycka in i reservoaren men bromsljuskontakten i sig går väl inte att justera? Den tar väl där den tar?

Sedan har jag som sagt lite problem med hastighetsmätaren. Den visar ca 60km/h vid 100km/h verklig fart. När jag körde hem från besiktningen så fick den frispel och skulle plötsligt kompensera för sina tillkortakommanden genom att visa 120 och låta som en sirén. Sedan pendlade den mellan 60 och 120 medan jag alltjämt låg i konstant landsvägsfart. Varvräknaren verkar fungera korrekt. Tips och förslag? Det är väl vajerdriven hastighetsmätare? Ta isär och göra rent? Byta vajern?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

stroker49
2014-04-22, 18:06
Om bakbromsens kontakt är samma som på min Electra så är sitter den på hydraulbromsledningen och påverkas av trycket, den går inte att justera. Men har du en mekanisk kontakt så går den nog att mickla med.

Min originalhastighetsmätare har också ballat ur. Den visar hyfsat rätt upp till 90-100 km/h, sedan visar den inte mer trots att jag kör fortare. Att skicka in och få en hastighetsmätare fixad kostar mycket mer än en ny så det är ju frågan. Det är ju cool att behålla den gamla om nu milen är korrekt. Jag är skeptisk till att det är vajern/drivningen med dessa symptom.

Pelleman
2014-04-26, 01:02
Fan - jag måste erkänna att det suger lite i slaktar-tarmen ändå. Bara liiite. Bobbad bakskärm, 16" Firestone gammel-däck, 1" sänkning bak och fram. Kanske låta gaffelbenen glida upp lite i kronorna. Dragbar. Lite bobbat japan-stuk. Spara alla originaldelar så att man kan återställa den till 100% originalskick om man vill. Inga irreversibla ändringar.

Typ såhär:

http://www.hidemo.net/modules/choppers/images/img/stb2.jpg

wingman
2014-07-09, 14:21
Plötsligt har hon flyttat in i MITT garage! Och jag älskar henne!! Tack Pelleman för att du introducerade oss! Så här långt har allting gått väldigt bra. Har väl 100 mil ungefär sedan i lördags, hemfärden ink*****ad. Vilken härlig personlighet den är! En hel del egenheter har jag upptäckt. Mest handlar det om växellådan som kräver ett resolut handhavande men inte låter sig tvingas. Kopplingen är hård men jag vande mig snabbt. Bromsarna suger men vem fan vill bromsa! Någon liten droppe olja på garagegolvet men den försvinner ju när man kryper under bilen. Någon skruv har fått efterdras men vem har inte någon enstaka skruv lös. Vibrerar hon? Japp! men inte så det stör mig... Har jag Kul?? Jodå, det är ok... r0ck

Buller
2014-07-10, 15:13
vic;