handdator

Visa fullständig version : Sidmonterad nummerplåt, tips önskas.



Plenty11
2011-06-23, 16:54
Ska nu byta bakskärm på min Night Train -06 och tänker sidmontera bakljus med nummerplåt . Och de jag har sett har ett fäste som sitter runt i bakaxeln.
Jag undrar om de e någon som har koll på allternativa fästen/anordningar.

admin
2011-06-23, 17:53
Kuryakayn har en variant som man fäster på svingröret. (För USA-plåt)

http://images.motorcycle-superstore.com/ProductImages/300/0000-Kuryakyn-Curved-Side-Mount-License-Plate-Holder.jpg

http://i4.photobucket.com/albums/y111/Putt4Dough/DSCN4517.jpg

admin
2011-06-23, 17:58
Om du har väska kan man göra en sån här variant..

http://www.hdforums.com/forum/attachments/softail-models/9450d1224617240-side-mount-license-plate-and-shorter-springs-left-swingarm.jpg

Plenty11
2011-06-23, 22:26
Tack för tipset, nu har jag ju då läst att skylten skall sitta bakom hjulaxeln för att det skall vara lagligt (och för att slippa gnäll från bilp. & polis).

//jens

LaDaille
2011-06-23, 22:49
Tack för tipset, nu har jag ju då läst att skylten skall sitta bakom hjulaxeln för att det skall vara lagligt (och för att slippa gnäll från bilp. & polis).

//jens
Så sant.
Och då vet du säkert att centrum på skylten får sitta max 30 cm från centrum på bakhjulet.
Och har du sidomonterat baklyse/bromsljus/reflex så måste de vara symmetriskt placerade på varsin sida om bakhjulet.
Dvs om du har 2 lysen. Har du ett lyse måste det vara centrerat, dvs mitt i bakhjulet.
Det räcker inte att bara ha baklyse på skylten. Jag fick bassning för detta och fick bygga om.... Tramsigt tycker jag...
Men, detta gäller bara om du ska vara laglig. Annars får du göra precis som du vill :)
Glöm inte skyltbelysningen. Det finns små coola vita lysdioder för detta.

Wallis
2011-06-23, 22:51
Admin, Vad säger diverse myndigheter om snedmonterad nr-plåt?
Är förvånad att det ens är lagligt med sidomonterad plåt, med tanke på hur griniga dom brukar vara på allt som inte är original.

Plenty11
2011-06-24, 10:41
Så sant.
Och då vet du säkert att centrum på skylten får sitta max 30 cm från centrum på bakhjulet.
Och har du sidomonterat baklyse/bromsljus/reflex så måste de vara symmetriskt placerade på varsin sida om bakhjulet.
Dvs om du har 2 lysen. Har du ett lyse måste det vara centrerat, dvs mitt i bakhjulet.
Det räcker inte att bara ha baklyse på skylten. Jag fick bassning för detta och fick bygga om.... Tramsigt tycker jag...
Men, detta gäller bara om du ska vara laglig. Annars får du göra precis som du vill :)
Glöm inte skyltbelysningen. Det finns små coola vita lysdioder för detta.

Nu hängde jag inte me riktigt.
Sidomonterat bakljus me skyltbelysning o skylt, menar du att de inte är godkänt?

LaDaille
2011-06-24, 10:53
Tjena Plenty
Nä, inte vad jag har förstått av alla lagar och förordningar.
Har du kollat i SFRO's bygghandbok?
Amatörbyggda hojar lyder ju under samma lagar som alla andra.
Sen kan det förstås finnas besiktningsmän som "ser mellan fingrarna" på detta.
Det jag kommit fram till är iaf att sidomonterat lyse måste vara symmetriskt, dvs en lykta på varsin sida om bakhjulet.
Kolla på denna länk och klicka sedan på "Visa PDF-format" i slutet på sedan.
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=20 03:23
Jag slet som en hund för att ta reda vad som egentligen gäller. Vissa saker kändes luddiga.
Jag har en drös med mail med en besiktningsman på SFRO och kom just fram till det jag skrev ovan (hur ogärna jag än gillade det).

För visst är det coolare med 1 sidomonterad baklykta :)

Plenty11
2011-06-24, 16:42
Faan de låter bökigt. Kanske ska slänga på ett par kellerman blinkers med inbyggda broms/bakljus de e ju e-märkta och sedan göra en enkel anordning till skylten som får sitta på sidan.

LaDaille
2011-06-24, 16:57
Hej Plenty
Läste du gamla vägverkets pdf? Visst är det bökigt.. och ibland även otydligt tycker jag.
Kellerman är ett bra val.
De finns väl med ofärgat glas/plast vilket gör de ännu mer diskreta.
Och slänger du på en sidoskylt med en liten vit lysdiod precis bakom bakaxeln så blir det dessutom lagligt, men ändå coolt.

Du har ju en -06 va? Då är det tuffare regler, E-märkt etc etc...

Jag har en -73, och då gäller knappt några regler alls ;) Utom detta tjafs om baklyse :(
Annars är det knappt några regler alls. Behöver t.ex. inte ha E-märkta prylar eller blinkers, eller ens bromslyse... men bromslyse har jag ändå. Billig livförsäkring, hehe
Jag behöver inte ens ha en hastighetsmätare.

Christer
2011-06-25, 09:10
Hallå alla
Hoppas att midsommaraftonen var god.
Finns det några regler för själva skyltbelysningen för att den ska vara godkänd av besiktning och polis.
Tänkte montera Kellermann 3 in 1 på hojen och skylten bakom hjulaxeln, men vad är det som gäller för skyltbelysningen.
Ha det gott.

Plenty11
2011-06-25, 10:01
Ja nu lutar de åt kellerman. Ja tycker vissa saker är så jävla löjliga, placering hit o dit, ljudnivån på hojar får inte överstiga xxx osv.mm. Det fanns något som hette sunt förnuft förr, tyvärr tar lagar över mer o mer...Om jag inte missbrukar mitt hojåkande
så what?

Plenty11
2011-06-25, 11:03
Hallå alla
Hoppas att midsommaraftonen var god.
Finns det några regler för själva skyltbelysningen för att den ska vara godkänd av besiktning och polis.
Tänkte montera Kellermann 3 in 1 på hojen och skylten bakom hjulaxeln, men vad är det som gäller för skyltbelysningen.
Ha det gott.

Hej, Vi är inne på samma linje.
Skyltbelysningen ska vara e-märkt, finns en hel del att välja på.

LaDaille
2011-06-25, 11:20
Hej Plenty och Christer.
Hoppas midsommarafton var bra.
Klippte ut detta från vägverkets pdf 2003:23:

89 § Skyltlykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 4 eller 50 (se 3 kap. 1 §).
Skyltlykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Skyltlykta på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd.

Ni förstår vilket regel-land vi bor i, hehe...
Vill ni slippa lite regler? Skaffa en gammal Harley ;)

Men märkligt att skyltbelysningen ska vara godkänd.
Den ska ju bara lysa på skyltjäveln ;)
Men den måste kanske lysa med godkända fotoner, hehehe

Christer
2011-06-25, 11:30
Tänkte shoppa en sån här skylthållare. Sitter bakom hjulaxeln så den borde vara godkänd. Vad tror ni?
1469

LaDaille
2011-06-25, 11:32
Snygg som faaan :D

Christer
2011-06-25, 11:34
Snygg som faaan :D
Tror du den går igenom besiktningen?

LaDaille
2011-06-25, 11:43
Ja, om avstånd "mitten på skylt - mitten på bakdäck" inte överstiger 30 cm.
Enligt SFRO i alla fall.
Jag har inte hittat denna lagtext någon annanstans.
I 2003:23-pdf'n står bara detta:

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registrerings-skylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).
Men var fan hittar jag detta direktiv??
Sedan finns det besiktningsmän som tolkar allt lite si och så eller så har de själva lite luddiga direktiv.
Jag tänker i alla fall ha en skylt på sidan vid nästa besiktning.
Hade det sist men då satt även allt baklyse + reflex på den och NEJ NEJ NEJ från besiktingen.
Men som sagt, enligt SFRO är detta okey. Står ju i deras bok. Har du den??

Christer
2011-06-25, 12:29
Ja, om avstånd "mitten på skylt - mitten på bakdäck" inte överstiger 30 cm.
Enligt SFRO i alla fall.
Jag har inte hittat denna lagtext någon annanstans.
I 2003:23-pdf'n står bara detta:

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha plats för montering av den bakre registrerings-skylten och uppfylla kraven i direktiv 93/94/EEG (se 2 kap. 16 §).
Men var fan hittar jag detta direktiv??
Sedan finns det besiktningsmän som tolkar allt lite si och så eller så har de själva lite luddiga direktiv.
Jag tänker i alla fall ha en skylt på sidan vid nästa besiktning.
Hade det sist men då satt även allt baklyse + reflex på den och NEJ NEJ NEJ från besiktingen.
Men som sagt, enligt SFRO är detta okey. Står ju i deras bok. Har du den??
Nej tyvärr har jag inte den boken. Tror nog att jag ska göra ett inköp av den.

LaDaille
2011-06-25, 13:10
En bra bok tycker jag.
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc
Men en sak har jag svårt att hitta någonstans och det är en exakt beskrivning av reflexplaceringen. Skyltplaceringen satt också långt inne men hittade den till slut hos SFRO.
Vad jag har tolkat ur allt jag läst på nätet och i böcker följer reflexer samma regler som baklyktan.

Ibland kan jag tro att viss info utelämnas för att vi vanliga dödliga ska klia oss i huvudet och aldrig kunna vara riktigt säkra på vad vi får göra på ombyggda hojar.
Och då behöva buga och bocka hos bilprovningen och Harry Haffa.. ;) Men det är bara min personliga åsikt, hehehe

Så, på min hoj ska jag ha en sidoskylt, dubbla baklysen på varsin sida om stänkan (små bullit med bakljus + bromsljus i) och en diskret reflex i underkant på stänkan.
Då blir stänkan helt ren från skylt och lykta. Och ingen sissy eller bönpall heller. Coolt tycker jag...

Christer
2011-06-26, 08:19
En bra bok tycker jag.
http://www.sfro.com/index.php/kostnader-sfro-mc
Men en sak har jag svårt att hitta någonstans och det är en exakt beskrivning av reflexplaceringen. Skyltplaceringen satt också långt inne men hittade den till slut hos SFRO.
Vad jag har tolkat ur allt jag läst på nätet och i böcker följer reflexer samma regler som baklyktan.

Ibland kan jag tro att viss info utelämnas för att vi vanliga dödliga ska klia oss i huvudet och aldrig kunna vara riktigt säkra på vad vi får göra på ombyggda hojar.
Och då behöva buga och bocka hos bilprovningen och Harry Haffa.. ;) Men det är bara min personliga åsikt, hehehe

Så, på min hoj ska jag ha en sidoskylt, dubbla baklysen på varsin sida om stänkan (små bullit med bakljus + bromsljus i) och en diskret reflex i underkant på stänkan.
Då blir stänkan helt ren från skylt och lykta. Och ingen sissy eller bönpall heller. Coolt tycker jag...

Det blir nog riktigt sjysst. Ser fram mot ett par fina bilder sen. :)

LaDaille
2011-06-26, 10:08
Det blir nog riktigt sjysst. Ser fram mot ett par fina bilder sen. :)
Jag hoppas det.
Allt tar bara så mycket tid och tid är en bristvara...
Det blir ett litet "mek" här och där om du förstår.
Har dessutom en öppen 3-tums-belt som också ska på....

Och så småningom en liten omlackering. Förre ägarens lack är fortfarande på, med ett handmålat (pensel) motiv på tanken....

Men vad fan, rätt var det är så är allt klart party

custombike
2011-06-26, 11:00
14701471
Lite bilder på hur jag byggt om min bakdel NT -08 dock inte ok enligt BP/Polis men det är cleant o snyggt. Skylten kommer att flyttas tillbaka lite och få en annan skyltbelysning.

LaDaille
2011-06-26, 12:47
Coolt

Och hojarna "bor" ju nästan bättre än ordinärt folk på Östermalm i Stockholm.
Egen konst på väggarna. Jo jag tackar jag ;)

custombike
2011-06-26, 13:38
Jo man får ju se till att pyssla om dom. Vinterförvaringsplatsen på klubben.

Plenty11
2011-06-26, 19:05
Jag beställde denna skylthållare igår, och skyltbelysning samt kellerman i svart.

http://www.snakebikes.se/produkt/License-Mount-Horizontal

Believerstefan
2011-06-27, 13:30
skyltbelysning i LED kan man billigt och bra beställa via eBay.. typ ca 40 pix ink frakt...kom på ca en vecka.

http://viewitem.eim.ebay.se/2-Car-Motorcycle-LED-License-Plate-Bolt-Light-Universal/260803277844/item

gretsch
2011-09-14, 22:31
Ja som jag har fattat så ska det va en rund reflex på bakskärmen,
Det fixade jag med Volvos rutlim, bara att knåda dit o ta bort när man kommit hem.
Släpper lätt från lacken!

LaDaille
2011-09-14, 23:06
Ja som jag har fattat så ska det va en rund reflex på bakskärmen,
Det fixade jag med Volvos rutlim, bara att knåda dit o ta bort när man kommit hem.
Släpper lätt från lacken!
Nä, att det måste vara runda reflexer har jag aldrig sett någonstans.
Bara de INTE är triangelformade. Det är bara för släpvagn.

Bikeline har t.ex. 2 olika E-märkta reflexer, rund (art 70-122) eller rektangulär (art 70-121).

Vägverket säger bland annat att reflexer får kombineras med bakre skyltlykta.
Och att du får ha 1 eller 2 baklyktor (då får du självklart även ha 2 reflexer).
Har du 1 måste den vara centrerad.
Har du 2 måste de vara på varsin sida om bakstänkan.
Det står lite om detta i SFRO's bygghandbok, men den har jag inte i närheten just nu, tyvärr.

När jag besiktigade min hoj hade jag en rektangulär reflex mitt på, i underkant på bakstänkan.
Och den blev godkänd...

Edit:
Men jag kan hålla med om att det är fan i mig inte lätt att hitta info om dessa detaljer.
Vägverket, trafikverket nu, har en lång PDF om detta och där står nästan allt, men exakta detaljer om detta är luddiga tycker jag.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf
SFRO's bygghandbok tycker jag kompletterar denna PDF ganska bra.
Och att hitta dessa jävla EU-direktiv, lycka till säger jag bara. Näst intill omöjligt....

Christer
2011-09-15, 05:37
Ja som jag har fattat så ska det va en rund reflex på bakskärmen,
Det fixade jag med Volvos rutlim, bara att knåda dit o ta bort när man kommit hem.
Släpper lätt från lacken!

TJena Gretsch, gjorde du något speciellt för att ta bort limmet?

Ppll
2011-09-15, 17:56
Värm lite med värmepistol...

883r
2012-04-10, 21:48
Tar upp den här gamla tråden igen, sökte runt lite på forumet och hittade då den här tråden.

Går det att göra ett slutgiltigt förtydligande ang vad som gäller med sidomonterade skyltar/lampor?

Vad jag har förstått av ovanstående så är det enligt följande.

Har man inte baklyset i mitten så måste det sitta en på varje sida för att det ska va symmetriskt?
Är regplåten på sidan så är det max 30cm cc mellan plåt o bakdäck, och den måste sitta ovanför och bakom bakaxeln och den måste vara upplyst med E-märkt lyse?

Hur är det med reflex, måste man ha en reflex i centrum på bakskärmen?

LaDaille
2012-04-10, 22:25
Tjena
Vad jag läst mig till ska reflexen följa baklysetänket, dvs en i mitten eller två på varsin sida...
Men det är en jävla djungel. Svårt att hitta rätt info.
Nästan som det är gjort så med flit för att visa att vi vanliga människor inte ska komma här och tro att vi begriper något...
Typiskt myndigheter... ;)

mangesuarnmc
2012-04-11, 08:17
gör ett besiktnings kit som du använder vid besiktningen ....å sätt på nåt snyggt efterbesiktning yp;

jossi
2012-04-11, 15:58
det räcker väl med en reflex på bakskärmen med dubbelhäftande tejp , på min satt det en bullet blinkers på varje sida med rött glas (som baklampor) sidmonterad skylt strax framför bakaxeln
reflex original skylt samt skyltbelysning satt bara på plats vid besiktning 6073

whiskeythrottle
2012-04-11, 17:32
säger bara bygg något eget, det blir bäst å billigast (oftast)

Kingstreet
2012-04-12, 12:53
Koppla en lampa å sätt den på andra sidan bakhjulet, så fick jag göra när jag hade sidomonterad regskylt.
Inga konstigheter...
Jag kopplade ihop e´t med en "sockerbit" å satte fast lampan med 2 buntband till besiktningen. Bara å ta bort när man är hemma igen.