handdator

Visa fullständig version : Sportstergaffel / Styrstolpen..



RockersDelite
2014-04-09, 16:01
Halloj!
Jag behöver få en undre dammbricka på plats på en sportstergaffel, 39mm. Tror det är -89:ans modell. Styrstolpen sitter i undre kronan med hjälp av en låsbricka, jag får av den, men stolpen sitter som benet. Är det någon som vet hur man får loss den?

Jonasbaggen
2014-04-09, 16:38
Rockersdelite: Dammskyddsbrickan ligger väl ovanpå undre kronan under det nedre styrlagret. Du ska väl inte behöva pressa ur styrstolpen för att byta dammbrickan?

RockersDelite
2014-04-12, 15:29
Jonasbaggen; Nej, egentligen inte, jag har aldrig behövt göra det tidigare med andra kronor. Men eftersom lagret sitter tajt så skulle det troligtvis vara enklare om stolpen gick att få av, för att sedan enkelt slå av lagret från andra hållet..

Jonasbaggen
2014-04-14, 12:47
RockersDelite: Du behöver ju inte vara rädd om det gamla lagret som ändå ska bytas. Brukar funka med att värma lagret och knacka bort det. Ibland kommer man åt med med två skruvmejslar eller en lämplig avdragare (giljotin modell).

RockersDelite
2014-04-24, 21:06
Om jag vill ha bort den gamla dammbrickan måste jag pressa bort stolpen. Lagret är ok, men brickan är för liten, kanten tar i skålen, men jag har slitsat kanten på brickan och knackat den platt. Funkar bra och syns inte. (Det behövs heller ingen egentligen..)
Tack för svar!

Jörgen Karlsson
2014-04-25, 01:20
Om jag vill ha bort den gamla dammbrickan måste jag pressa bort stolpen. Lagret är ok, men brickan är för liten, kanten tar i skålen, men jag har slitsat kanten på brickan och knackat den platt. Funkar bra och syns inte. (Det behövs heller ingen egentligen..)
Tack för svar!

Än en gång. Det normala är som sagt att man inte pressar av stolpen för att byta dammbricka. Man drar av lagerbanan från stolpen för att komma åt dammbrickan. Stolpen ska man inte pressa ur i onödan, av lätt insedda skäl.

RockersDelite
2014-04-25, 17:03
Än en gång. Det normala är som sagt att man inte pressar av stolpen för att byta dammbricka. Man drar av lagerbanan från stolpen för att komma åt dammbrickan. Stolpen ska man inte pressa ur i onödan, av lätt insedda skäl.

De gafflar jag har haft tidigare är både Hydra och från järnsportster, och det funkar ypperligt att bända loss lagren med mejsel el dyl, men eftersom den här är i aluminium så är den känsligare för repor/jack, plus att det sitter tajt som fan. Därför hörde jag av mig till Tassen som rekommenderade mig att pressa ur stolpen. Men tack ändå för ditt svar Jörgen, nästa gång kanske du kan bespara mig den dryga tonen du använder?

Jörgen Karlsson
2014-04-26, 01:31
De gafflar jag har haft tidigare är både Hydra och från järnsportster, och det funkar ypperligt att bända loss lagren med mejsel el dyl, men eftersom den här är i aluminium så är den känsligare för repor/jack, plus att det sitter tajt som fan. Därför hörde jag av mig till Tassen som rekommenderade mig att pressa ur stolpen. Men tack ändå för ditt svar Jörgen, nästa gång kanske du kan bespara mig den dryga tonen du använder?

Det var inte meningen att vara dryg, jag tyckte däremot att du var nonchalant, som bara upprepade att det inte gick att få bort dammskyddet utan att pressa ur stolpen. Det är ju ett pressförband med en stålaxel i mjukare alu. Som dessutom säkerställer rakheten i gaffeln. Ville bara att inte andra läsare som kanske är nybörjare ska falla i fällan att detta är det korrekta sättet och en smart genväg vid byte av lager och dammskydd. Det går, men nybörjare som är oförmögna att och saknar verktyg att få av lagerbanan, kanske inte alltid är de bäst skickade att driva ur och in styrstolpen, i värsta falla med klubba och våld. De kanske inte är medvetna om att man gör klokt i att använda värme och press. Ty var gång styrstolpen pressas ur riskerar man att minska presspassningen och uppriktningen iom avverkning av alu om det inte görs korrekt.

Det kanske bara var jag som missuppfattade vad du menade när du upprepade att du "måste pressa bort stolpen" efter alla svar. Jag uppfattade det som nonchalant mot Jonas. Det är lätt att missuppfatta tonen i skrift.
Vill man ta bort dammbrickan utan riskera lagret är det dock så att man måste pressa ur stolpen. FSM-metoden är att bryta upp rullkorgen. Dvs man byter lager när man byter dammbricka

Tassen har grym koll på vad han håller på med, inget snack om det. Vi språkas ofta. När han gör ngt blir det gärna bra.

xrab00
2014-04-26, 08:58
Måste säga detta utan att vara för eller emot någon. jag har jobbat med hojar i snart 40 år och har aldrig hört att man pressar bort "styrstolpen" när styrhuvudet väl är inpassat,värmt och ditpressat i undre kronan. låsringen som brukar sitta under kronan är mer som en markering att stolpen sitter rätt och är ingenting som skall tas loss någonsin. som Jörgen påpekar så tappar man den presspassning som en gång var tänkt.;) Men alla gör som de vill.

Lars Nilsson
2014-04-26, 13:20
De gafflar jag har haft tidigare är både Hydra och från järnsportster, och det funkar ypperligt att bända loss lagren med mejsel el dyl, men eftersom den här är i aluminium så är den känsligare för repor/jack, plus att det sitter tajt som fan. Därför hörde jag av mig till Tassen som rekommenderade mig att pressa ur stolpen. Men tack ändå för ditt svar Jörgen, nästa gång kanske du kan bespara mig den dryga tonen du använder?

Som nykomling i forumet borde du ha mer respekt till äldre medlemmar som faktiskt försöker hjälpa dig, inte tvärtom.
Forumet är till för att vi ska kunna hjälpa varandra.
Oftast finns det flera sätt att göra saker, men bara ett som är bäst.
Hoppas du kommer trivas i forumet annars och kan komma att hjälpa andra medlemmar som behöver hjälp.
Lars

RockersDelite
2014-04-27, 21:01
Det var inte meningen att vara dryg, jag tyckte däremot att du var nonchalant, som bara upprepade att det inte gick att få bort dammskyddet utan att pressa ur stolpen. Det är ju ett pressförband med en stålaxel i mjukare alu. Som dessutom säkerställer rakheten i gaffeln. Ville bara att inte andra läsare som kanske är nybörjare ska falla i fällan att detta är det korrekta sättet och en smart genväg vid byte av lager och dammskydd. Det går, men nybörjare som är oförmögna att och saknar verktyg att få av lagerbanan, kanske inte alltid är de bäst skickade att driva ur och in styrstolpen, i värsta falla med klubba och våld. De kanske inte är medvetna om att man gör klokt i att använda värme och press. Ty var gång styrstolpen pressas ur riskerar man att minska presspassningen och uppriktningen iom avverkning av alu om det inte görs korrekt.

Det kanske bara var jag som missuppfattade vad du menade när du upprepade att du "måste pressa bort stolpen" efter alla svar. Jag uppfattade det som nonchalant mot Jonas. Det är lätt att missuppfatta tonen i skrift.
Vill man ta bort dammbrickan utan riskera lagret är det dock så att man måste pressa ur stolpen. FSM-metoden är att bryta upp rullkorgen. Dvs man byter lager när man byter dammbricka

Tassen har grym koll på vad han håller på med, inget snack om det. Vi språkas ofta. När han gör ngt blir det gärna bra.

Jörgen, jag godtar självfallet din ursäkt och kan instämma i att det är lätt att missuppfatta tonen i skrift. Du verkar vara en hjälpsam och teknisk fyr, med huvudet på skaft, och jag är tacksam för goda råd! Det jag reagerade på var de näsknäppande tilläggen "än en gång", samt "lätt insedda".. ja, du förstår säkert..
Och om Jonas uppfattat mig som nonchalant (vilket jag betvivlar), genom att upprepa mig så ber jag om ursäkt här och nu!
Ha det gött alla glada!
/RD

RockersDelite
2014-04-27, 21:07
Måste säga detta utan att vara för eller emot någon. jag har jobbat med hojar i snart 40 år och har aldrig hört att man pressar bort "styrstolpen" när styrhuvudet väl är inpassat,värmt och ditpressat i undre kronan. låsringen som brukar sitta under kronan är mer som en markering att stolpen sitter rätt och är ingenting som skall tas loss någonsin. som Jörgen påpekar så tappar man den presspassning som en gång var tänkt.;) Men alla gör som de vill.

Tro mig, det är inte mitt förstaval heller att pressa ur stolpjäveln, men om jag får den rekommendationen från Tassen så lyssnar jag på den.. Nu hoppar jag över hela proceduren tack vare en genväg, men den dagen jag ska byta lager/bricka, så lovar jag att göra på därför avsett vis! Tack för ditt inlägg! ;)

RockersDelite
2014-04-27, 21:17
Som nykomling i forumet borde du ha mer respekt till äldre medlemmar som faktiskt försöker hjälpa dig, inte tvärtom.
Forumet är till för att vi ska kunna hjälpa varandra.
Oftast finns det flera sätt att göra saker, men bara ett som är bäst.
Hoppas du kommer trivas i forumet annars och kan komma att hjälpa andra medlemmar som behöver hjälp.
Lars

Lars, jag är övertygad om att alla kan hjälpa alla här på forumet, det är verkligen toppenbra. Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, har jag varit respektlös? Jag bad Jörgen att inte använda en snorkig ton. Jag uppskattar ömsesidig respekt, och hans tonfall bottnade i ett missförstånd från tidigare inlägg som vi rett ut vid denna pressläggning..
Jag stormtrivs redan här på forumet tack vare alla uppmuntrande hälsningar.. ;)
Hare fint Lasse!

Lars Nilsson
2014-04-27, 22:23
gött RD