handdator

Visa fullständig version : sportstern funkar dåligt i regn!

niclas88
2014-04-07, 10:29
Undrar om det e nån som har nån idé var det kan vara överslag? Går knappt att köra i regn, motorn feltänder spottar o fräser!
Skulle bli tacksam för lite tips!
Det är en 04a.

Martin
2014-04-07, 11:04
Första jag hade kollat är anslutningar till batterier, reläer och säkringar så att det inte oxiderat någonstans.

Kling
2014-04-07, 11:31
Har du öppet luftfilter?

Forty8
2014-04-07, 13:02
Har du öppet luftfilter?

Ska inte spela nån större roll. Har kört min i komplett hällregn utan problem.

Kolla som Martin_HD säger anslutningar till bla batteriet samt säkringar. Gör rent, skruva åt och använd kontaktfett (dielectric grease).

Caspher
2014-04-07, 13:28
Som en elektriker sa till mej en gång då jag hade elfel i huset;
-Var var du och pillade själv senast?
-Ingenstans, svarade jag, och tänkte ju inte på ett vägguttag på altanen jag satt dit nåt år innan..
Felet var där. Spik genom kabel i vägg.

Alltså, vad har du gjort, installerat nån el, flyttat nån jordpunkt, lagt på fler kablar på jordpunkt och inte dragit åt, dragit el annan väg med skavd blottad kabel som följd, skarvat nånstans, lackat nåt så det blir dålig jord....osv osv.

Ligger tändkablarna mot eller nära gods? Ska dom tåla men det kan ju krypa lite ström om det är blött.
Kan det regna rakt in i din tändspole? Eller mildare sagt, är det torrt och mysigt vid anslutningarna till tändspolen?

Lasse.S
2014-04-07, 14:15
Kolla upp så ingen kabel kommit i kläm o skadat isoleringen i högra handtaget efter styrbyte eller liknande eller som Caspher beskriver ovan gå igenom systemet. vatten i insuget luftfiltret tål den, själv sprutar jag in vatten med högtryckspump med vilje ;)

Kling
2014-04-07, 16:31
Ska inte spela nån större roll. Har kört min i komplett hällregn utan problem .

Då kanske man kan strunta i att beställa regnsocka från joker?

Jörgen Karlsson
2014-04-07, 17:47
Satsa på att kolla upp skick och anslutning på tändspolen först. Om hojen hackar i regn så är det oftat detta på sportster. I synnerhet om man kör med liten eller ingen framstänka. Spolen och tändkablarna sitter rätt i sprutet från framhjulet på sportster. Det ska in mycket vatten genom luftfiltret innan motorn börjar hacka av det. Iaf enligt min erfarenhet.

Hoppas det löser sig

/Jörgen

doolycheck
2014-04-08, 08:10
Det var verkligen ingen solkskenshistoria det här inte.

niclas88
2014-04-08, 11:28
Tack för alla tips! Har inte rört nåt på elsystemet, hojen har gått 2000mil. Det är bara ibland det händer! Ska kolla alla kontakter o fetta in! Annars funkar sporren fint!
:)) Nä det e verkligen ingen solskenshistoria............ Vart tog våren vägen?

Jonne Rebel
2014-04-08, 23:29
Skulle nog också börja med att kolla elen. Hade ett tändningslås på min gamla Buell som inte gillade regn. Efter att det var åtgärdat åkte jag dock från Gävle till Stockholm utan strumpa på det öppna filtret och det var inga problem.

Latjo
2014-04-09, 06:19
Skit i att åka om det regnar.....

B-Twin
2014-04-09, 11:48
Tack för alla tips! Har inte rört nåt på elsystemet, hojen har gått 2000mil. Det är bara ibland det händer! Ska kolla alla kontakter o fetta in! Annars funkar sporren fint!
:)) Nä det e verkligen ingen solskenshistoria............ Vart tog våren vägen?

Gör inte som mitt pucko till brorsa som fettade in hela släpvagnskontakten med kopparfett för det glappade... LM;