handdator

Visa fullständig version : Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

Gonzo
2014-04-06, 18:06
Tjena,

Precis som rubriken lyder så undrar jag om man vågar köpa sig en Harley-Davidson? Tänker på allt det man läser om märket. Verkar finnas stora kvalitetsbrister överlag och/eller bristande kvalitetskontroll vid tillverkningen för ägarna skriver mer om fel och brister än om hur bra hojen håller. Det är i varje fall den uppfattning jag fått efter att ha läst igenom både svenska och utländska forum den senaste månaden.

Har läst om allt från att nya hojar börjar rosta p.g.a. dåligt rostskydd, och/eller att man använt undermåligt material från början där det redan finns rostpigment vid tillverkningen som gör att det rostar inifrån, till att motorerna är undermåliga och att man får meka mer än man kör. Grejerna håller helt enkelt inte.

Modellen som jag funderar på att köpa, Seventy-Two, har ju mycket krom och kvalitetsproblem med kromet har man ju också läst om. Har inte läst om problem med just den modellen men om andra.

Bor direkt vid havet så trots att jag bara kommer köra under sommarhalvåret så kommer hojen att utsättas för salt. Vill ju inte behöva oroa mig för att det ska börja rosta.

Att behöva oroa sig för rost eller för att motorn ska lägga av är ju inget man vill eller ska behöva oroa sig för när man har lagt +140,000 kr på en ny hoj.

Bör jag vara orolig? Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

Lasse.S
2014-04-06, 18:20
LM;
Tjena,

Precis som rubriken lyder så undrar jag om man vågar köpa sig en Harley-Davidson? Tänker på allt det man läser om märket. Verkar finnas stora kvalitetsbrister överlag och/eller bristande kvalitetskontroll vid tillverkningen för ägarna skriver mer om fel och brister än om hur bra hojen håller. Det är i varje fall den uppfattning jag fått efter att ha läst igenom både svenska och utländska forum den senaste månaden.

Har läst om allt från att nya hojar börjar rosta p.g.a. dåligt rostskydd, och/eller att man använt undermåligt material från början där det redan finns rostpigment vid tillverkningen som gör att det rostar inifrån, till att motorerna är undermåliga och att man får meka mer än man kör. Grejerna håller helt enkelt inte.

Modellen som jag funderar på att köpa, Seventy-Two, har ju mycket krom och kvalitetsproblem med kromet har man ju också läst om. Har inte läst om problem med just den modellen men om andra.

Bor direkt vid havet så trots att jag bara kommer köra under sommarhalvåret så kommer hojen att utsättas för salt. Vill ju inte behöva oroa mig för att det ska börja rosta.

Att behöva oroa sig för rost eller för att motorn ska lägga av är ju inget man vill eller ska behöva oroa sig för när man har lagt +140,000 kr på en ny hoj.

Bör jag vara orolig? Vågar man köpa sig en Harley-Davidson?

stroker49
2014-04-06, 18:37
I och för sig kan jag inte säga säkert, min FLH är bara 37 år gammal och jag har bara haft den i 26 år så ännu är det tidigt att säga. Jag återkommer om 15-20 år så skall jag tala om hur kvaliteten är. Men generellt tycker jag att du skall avstå, du verkar vara en änglig själ. Kanske bättre att du satsar dina pengar och din fritid på någon religion?

staas
2014-04-06, 18:54
En liten fundering.... Är ny här på forumet och har märkt att vissa är väldigt sarkastiska och jag undrar hmmmm vem försöker dom imponera på ;p

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lasse_harley
2014-04-06, 18:58
min är 24 år gammal och brummar så snällt så thb;

Gonzo
2014-04-06, 18:58
Varför en sådan sarkasm och rent av otrevlig attityd? Det gör ju inte att man känner sig välkommen precis.

Lasse.S
2014-04-06, 19:02
Varför en sådan sarkasm och rent av otrevlig attityd? Det gör ju inte att man känner sig välkommen precis.

kan ju bero på att det är andra gången du startar denna tråden och det gick ju inte så bra sist heller....får väl hoppas att Admin eller moderator tar bort tråden snarast

staas
2014-04-06, 19:03
Du är välkommen Gonzo :)
Som jag skrev jag är åxå ny här.
Jag har nyss köpt en softail deuce och jag är kanon nöjd med den så köp du en Harley :)

staas
2014-04-06, 19:06
kan ju bero på att det är andra gången du startar denna tråden och det gick ju inte så bra sist heller....får väl hoppas att Admin eller moderator tar bort tråden snarast

Något jag missat här eller?

Bikebandit
2014-04-06, 19:10
Vad är så roligt ???? - Han ställer en fråga och jag antar skulle vilja ha ett moget svar. HD-kvalitet de senaste åren har inte varit så bra ! - mitt svar = ta hand om det om du köper en ... service den när du måste, och det kommer att ge dig många års nöje i framtiden...thb;

Lasse.S
2014-04-06, 19:12
Något jag missat här eller?

Skickas från min iPhone via Tapatalkhttp://harleyforum.se/showthread.php?10135-Harley-Davidsons-kvalitet-och-d%C3%A5-fr%C3%A4mst-Iron-883&highlight=troll

Bikebandit
2014-04-06, 19:12
oh yeah! nearly forgot..welcome Gonzo W;

Sanniz
2014-04-06, 19:15
Jag tänkte inte vara sarkastiskt. :)

Krom kanske inte är det bästa ens på nya Harley´s... Så vill du slippa kromsläpp och annat skit på kromet,
så välj något som är "svart". :)
Finns ingen garanti att kromet håller, oavsett hur mycket du sköter om det... Då spelar inte avståndet till hav så
stor roll heller...
Lacken i sig har inte jag haft något problem med, oavsett om det gällde min gamla Sportster trike eller min nuvarande
Muscle.
Hittills har jag inte märkt något strul med det maskinella heller, men så har den inte gått så långt heller.
Maken hade en softtail, som hade en del strul (om man bortser krom strul på upside down gaffeln). Dock gällde
det mer reglaget på styret, som var "fel konstruerat". Detta tror jag numera är åtgärdat, eftersom de fick en hel del
garanti jobb, när en del kör i ur och skur... :)
Annars trodde jag det var mest risk att "gamla Harley´s" var de man kunde bli stillastående med. :)

Dock kan jag bli lite irriterad på alla "skruvar", som huvudena börjat rostfärgas på... Varför kör de inte med rostfritt?

Visst, hojen är dyr... Men är det en Harley man vill ha... Då får man pröjsa!
Så nu är det ju bara du själv, som kan avgöra om en Harley är det du suktar efter. Men som sagt var, jag hade inte
rekommenderat en hoj med en massa krom (åtminstone inte de nyare hojarna). För det är hos dessa man hört en
massa negativa kommentarer om.

Ett tips...
Kolla andra trådar... Finns massor som skulle kunna passa dej i dina tankegångar om ett eventuellt köp.
Då vet du ju om det är det du vill ha eller om du skall leta efter ett annat märke.

Lycka till!

Snickarn
2014-04-06, 19:47
klart du ska köpa en harley, jag kan inte tänka mig någon annan hoj. sköter man om den, servar som som man ska, och håller den ren och fin, varmgarage på vintern så klart.... så är det inga större problem att vara harley ägare. och köper man en ny / nästan ny som inte är sönder skruvad av tidigare ägare, så får du en hoj du kan ha i många år.

xrab00
2014-04-06, 19:52
Det känns lite som När man tagit fan i båten så får man ro honom hem.
Det är lite den känslan jag har efter att ha köpt en Xr 1200 Det går inte att jämföra kvalitetsmässigt med Triump. Moto guzzi eller en Japanhoj . Jag har nu i vinter plockat ner hela hojen och gängat om till metriska gängor där det går och bytt ut det mesta vad gället Torx UNC och elgalvat till rostfritt och metriskt. Båda hjulaxlarna var rostiga trots att hojen är nästan ny Nya hjullager fram och bak .Ett styre som verkade vara sprejad med sprayburk fick ny ytbehandling. Det är nog detta som är Harleykänslan man har aldrig tråkigt.Fler överaskningar finns nog om hörnet. Vill man ha en trist "volvohoj" som alltid fungerar köp inte en Harley..

gronvit
2014-04-06, 19:54
Just motor och krom håller väldigt bra på harleys är min erfarenhet. Tar man någorlunda hand om grejerna verkar de hålla hur länge som helst.

Men om du är förnuftigt lagd så är säkert en Yamaha bättre om du jämför pris/prestanda/kvalitet. Fast då får du ju åka runt med en Yamaha istället.

Jörgen Karlsson
2014-04-06, 20:16
Det är lite den känslan jag har efter att ha köpt en Xr 1200 Det går inte att jämföra kvalitetsmässigt med Triump. Moto guzzi eller en Japanhoj . Jag har nu i vinter plockat ner hela hojen och gängat om till metriska gängor där det går och bytt ut det mesta vad gället Torx UNC och elgalvat till rostfritt och metriskt. Båda hjulaxlarna var rostiga trots att hojen är nästan ny Nya hjullager fram och bak .Ett styre som verkade vara sprejad med sprayburk fick ny ytbehandling. Det är nog detta som är Harleykänslan man har aldrig tråkigt.Fler överaskningar finns nog om hörnet. Vill man ha en trist "volvohoj" som alltid fungerar köp inte en Harley..

I alulegeringar skall helst en grov gänga användas. Det står tom i Karlebo. Det är därför tom yxmekare sällan få gängsallad i HD- motorer eller andra HD-aludelar. Vilket däremot är mer vanligt på metriska hojar. Tänk på det innan du gängar om delar på din cykel.

stroker49
2014-04-06, 20:42

Skojjar du!!? Skulle Guzzi vara bättre än Harley? Gänga om till knasiga Franska gängsystem, ush!

xrab00
2014-04-06, 22:05
I alulegeringar skall helst en grov gänga användas. Det står tom i Karlebo. Det är därför tom yxmekare sällan få gängsallad i HD- motorer eller andra HD-aludelar. Vilket däremot är mer vanligt på metriska hojar. Tänk på det innan du gängar om delar på din cykel.

Nu gäller det inte aludelarna i motorn i första hand utan gjutjärnsdelar och mutterförband. Finare gängor =mindre loctite. En liten framgång på Xr i alla fall är att gaffeln. bromsok och allt till insprutet redan har metriska gängor från början.

xrab00
2014-04-06, 22:13
Skojjar du!!? Skulle Guzzi vara bättre än Harley? Gänga om till knasiga Franska gängsystem, ush!

har ägt 2 Guzzi 1100 en Stone och en metal, de höll hög standard inte minst lacken på tank och dyligt här har de bättrat sig med bravur. förutom att insprutet var lite föråldrat på den ene men det var lätt att fixa utan datorhjälp.

Lars Nilsson
2014-04-06, 22:14
Nej du ska inte köpa en hd!
Köp en vespa istället.
Vet du inte varför man kör HD så kommer du aldrig fatta heller.

hasse diesel
2014-04-06, 22:28
Tjena Duke du är tillbaka, har du inte köpt nån riktig motorcykel än ?

Sanniz
2014-04-06, 23:18
...grabbar... är det inte så här man skrämmer bort nytt folk???
Oavsett vad man anser och tycker, så behöver man inte leka pöbel.

Jörgen Karlsson
2014-04-06, 23:47
Nu gäller det inte aludelarna i motorn i första hand utan gjutjärnsdelar och mutterförband. Finare gängor =mindre loctite. En liten framgång på Xr i alla fall är att gaffeln. bromsok och allt till insprutet redan har metriska gängor från början.

Utöver ventilstyrningarna så finns inga gjutjärnsdelar på din hoj. En finare gänga än metrisk standardgänga, är unf. Det är det här som är den stora fördelen med tumsystemet för oss privatpersoner. Att det finns fin- och grovgänga som standardprodukter. Både fästelementen och gängverktygen. De metriska fingängorna som tex förekommer i gaffeln, ja där är du helt i händerna på oem-tillverkaren. Ej standardprodukter. Det är bl.a. därför tumsystemet är så bra och vanligt i racing: att man har ett mycket bredare utbud av standardprodukter med både fina och grova gängstigningar och i många fler dimensioner att välja ifrån.
Jag tror att många som inte är tekniker eller ingenjörer, inte förstår hur påvert det metriska standardutbudet är. Mao: med tumsystemet har du som privatperson större möjligheter att välja en passlig stigning och dimension om ursprungslösningen vibrerade upp.

Men visst, är det bara smågrejer som blinkerfästen och sånt, då är det ju ingen stor sak.
Jag har också mycket metriska delar på min sportster. ISR-baknav och bromsar, öhlinare, plus förstås gaffeln som ju är Showa original.

Erik Lundberg
2014-04-07, 00:40
Mycket krom och metall på en HD och i saltmättad luft som här i Göteborg får man underhålla väl om man inte vill att det ska börja rosta/korrodera efter några år. Själv så var jag förbi en rostskyddsfirma och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen, kostade bara en hundring. Fick även med en flaska jag själv penslade på på utsatta ställen. Sen så har jag lagt på lackskydd på krom och fälgar, får hoppas det hjälper.

Motorrad har gjort 5000 mila test på diverse olika hojar och i deras lista längst upp vad ligger inte där jo en Harley Davidson Road King. Den stod sig bäst i testet. Så att det skulle vara skitkvalité ger jag inte mycket för. Möjligen för 20 år sedan men inte nu längre. Att många HD drabbas av problem beror sannolikt på att diverse förståsigpåare och hemmapulare skruvar sönder dem, låter man de vara original och sköter servicen så håller de inte sämre än något annat märke.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

http://www.motorradonline.de/dauertest/dauertest-abschlussbilanz-harley-davidson-road-king/90733

Jörgen Karlsson
2014-04-07, 00:51
Mycket krom och metall på en HD och i saltmättad luft som här i Göteborg får man underhålla väl om man inte vill att det ska börja rosta/korrodera efter några år. Själv så var jag förbi en rostskyddsfirma och sprutade in flytande vax med tryckluft i ramen, kostade bara en hundring. Fick även med en flaska jag själv penslade på på utsatta ställen. Sen så har jag lagt på lackskydd på krom och fälgar, får hoppas det hjälper.

Motorrad har gjort 5000 mila test på diverse olika hojar och i deras lista längst upp vad ligger inte där jo en Harley Davidson Road King. Den stod sig bäst i testet. Så att det skulle vara skitkvalité ger jag inte mycket för. Möjligen för 20 år sedan men inte nu längre. Att många HD drabbas av problem beror sannolikt på att diverse förståsigpåare och hemmapulare skruvar sönder dem, låter man de vara original och sköter servicen så håller de inte sämre än något annat märke.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

http://www.motorradonline.de/dauertest/dauertest-abschlussbilanz-harley-davidson-road-king/90733

Aaah. Där är testet! Tack! Jag letade efter det testet när TS(Troll?) körde sin förra tråd.

Helt enig ang många ägare med alltför stor tilltro till deras tekniska kunskaper.
Det finns otaliga trådar där nybörjare mekat sig halvägs in i motorn utan att ens ha tittat i FSM. Skruvat loss kamkåpan utan att ens ha lättat på fjädertrycket osv. Helt vansinnigt.

xrab00
2014-04-07, 08:33
Utöver ventilstyrningarna så finns inga gjutjärnsdelar på din hoj. En finare gänga än metrisk standardgänga, är unf. Det är det här som är den stora fördelen med tumsystemet för oss privatpersoner. Att det finns fin- och grovgänga som standardprodukter. Både fästelementen och gängverktygen. De metriska fingängorna som tex förekommer i gaffeln, ja där är du helt i händerna på oem-tillverkaren. Ej standardprodukter. Det är bl.a. därför tumsystemet är så bra och vanligt i racing: att man har ett mycket bredare utbud av standardprodukter med både fina och grova gängstigningar och i många fler dimensioner att välja ifrån.
Jag tror att många som inte är tekniker eller ingenjörer, inte förstår hur påvert det metriska standardutbudet är. Mao: med tumsystemet har du som privatperson större möjligheter att välja en passlig stigning och dimension om ursprungslösningen vibrerade upp.
st. på XR
Men visst, är det bara smågrejer som blinkerfästen och sånt, då är det ju ingen stor sak.
Jag har också mycket metriska delar på min sportster. ISR-baknav och bromsar, öhlinare, plus förstås gaffeln som ju är Showa original.

En stilla undran varför Hd är den enda Mc tillverkaren som inte gått över till millimeter Till och med Triumph lämnade det skeppet när tripplarna kom . Med gjutjärn menade jag ett antal ramdelar som satt med 5/16 UNC Torxbult som inte är 8.8 kvalitet ) 9 st. och ersattes med m 8 rostfritt insex Bättre att stämma i bäcken innan borrmaskinen behöver tas fram. Pedant JAG ? Nääää! pardy

Gonzo
2014-04-07, 08:36
Förstår inte denna attityd som vissa av er har? Förstår inte heller varför ni jämför mig med annan medlem, eller påstår mig vara samma person, bara för att man har samma frågeställning? Alla har inte hur mycket pengar som helst så det är väl inte konstigt att man vill försäkra sig om att man köper något med bra kvalitet? Har heller inte stora mekaniska kunskaper vilket gör att om något större problem inträffar så får jag lämna in den vilket även det kostar. Inte så konstigt att man då ställer sig frågande när man läser mer om problemen med hojarna än om hur nöjd man är.

Har ni inte läst på världens största HD-forum? Där skrivs det dagligen om problem med hojarna, gamla som nya. Från nya som från gamla medlemmar. Där blir personerna inte påhoppade eller dumförklarade. Man kan ju undra varför?

xrab00
2014-04-07, 08:48
Förstår inte denna attityd som vissa av er har? Förstår inte heller varför ni jämför mig med annan medlem, eller påstår mig vara samma person, bara för att man har samma frågeställning? Alla har inte hur mycket pengar som helst så det är väl inte konstigt att man vill försäkra sig om att man köper något med bra kvalitet? Har heller inte stora mekaniska kunskaper vilket gör att om något större problem inträffar så får jag lämna in den vilket även det kostar. Inte så konstigt att man då ställer sig frågande när man läser mer om problemen med hojarna än om hur nöjd man är.

Har ni inte läst på världens största HD-forum? Där skrivs det dagligen om problem med hojarna, gamla som nya. Från nya som från gamla medlemmar. Där blir personerna inte påhoppade eller dumförklarade. Man kan ju undra varför?

Hoppas du blir nöjd om du köper en Hd .Läs de bra inläggen och strunta i de andra. Ett forum som detta eller andra kan inte påverka hur du gör eller känner i verkliga livet. Lycka till.

Sanniz
2014-04-07, 10:27

Tråkigt att det börjat spåra ut... Men jag hoppas i alla fall att du hittar det du söker. Sedan om det är en HD eller annat märke... Det är bara du som sitter på facit!
Och meka kan man lära sig med åren, om man har intresse, plats och verktyg. Då kan även de "duktiga" vara bra att rådslå med. Men är man inte sugen på att fixa
större saker själv, då finns det grabbar och tjejer för det också! ;)

Lycka till!

- - - Uppdaterad - - -

Hoppas du blir nöjd om du köper en Hd .Läs de bra inläggen och strunta i de andra. Ett forum som detta eller andra kan inte påverka hur du gör eller känner i verkliga livet. Lycka till.

Instämmer... :D

DeaDSexY
2014-04-07, 10:56
Jag måste säga att jag börjar bli lite lagom trött på att läsa i forumet när man ser att nykomlingar blir påhoppade för sina frågor om hd... en hd kostar inte direkt gratis, så om man har frågor angående kvalitet innan man lägger i runda slängar 100-200k på en ny cykel så ställer man väl rimligtvis dom frågorna i ett forum som handhar just det märket man funderar över... ska vi klanka ner på alla nya och skrämma iväg dom innan dom ens har hunnit med sitt tredje inlägg så kommer det här mycket snart bli ett väldigt tomt forum! ...inte nog med att nykomlingen i fråga skräms iväg och känner sej ovälkommen, utan andra som "smygläser" innan dom registrerat sej kommer antagligen heller inte VÅGA registrera sej med tanke på den ogästvänliga stämningen som börjat ta sej ton här... det här brukade vara ett bra forum där man kunde få hjälp med det mesta och svar på de flesta av sina frågor. .. men nu vågar nog snart ingen fråga mer.......
Innan ni i fortsättningen anklagar alla för att vara ett å samma troll, skaffa er för helvette grundkunskaper i data-spårning och datasäkerhet så ni kan traeca folket, åtminstone ner till ISP-nivå innan ni hoppar på dom.... annars vet ni ingenting om personen i fråga utan bara antar en massa dynga!

Till TS, stå på dej... skit i okunniga idioter som inte har mycket annat för sej än att klaga.... jag välkomnar dej iaf hit!

Sanniz
2014-04-07, 10:57
Jag måste säga att jag börjar bli lite lagom trött på att läsa i forumet när man ser att nykomlingar blir påhoppade för sina frågor om hd... en hd kostar inte direkt gratis, så om man har frågor angående kvalitet innan man lägger i runda slängar 100-200k på en ny cykel så ställer man väl rimligtvis dom frågorna i ett forum som handhar just det märket man funderar över... ska vi klanka ner på alla nya och skrämma iväg dom innan dom ens har hunnit med sitt tredje inlägg så kommer det här mycket snart bli ett väldigt tomt forum! ...inte nog med att nykomlingen i fråga skräms iväg och känner sej ovälkommen, utan andra som "smygläser" innan dom registrerat sej kommer antagligen heller inte VÅGA registrera sej med tanke på den ogästvänliga stämningen som börjat ta sej ton här... det här brukade vara ett bra forum där man kunde få hjälp med det mesta och svar på de flesta av sina frågor. .. men nu vågar nog snart ingen fråga mer.......
Innan ni i fortsättningen anklagar alla för att vara ett å samma troll, skaffa er för helvette grundkunskaper i data-spårning och datasäkerhet så ni kan traeca folket, åtminstone ner till ISP-nivå innan ni hoppar på dom.... annars vet ni ingenting om personen i fråga utan bara antar en massa dynga!

Till TS, stå på dej... skit i okunniga idioter som inte har mycket annat för sej än att klaga.... jag välkomnar dej iaf hit!

ro;

Erik Lundberg
2014-04-07, 11:23
Det är väl snarare de som har kört HD i ett antal år som sitter på facit gällande trådskaparens frågor. Och med tanke på alla fördomar som finns tycker jag att frågorna är berättigade, det är trots allt en ganska stor investering man gör. Själv så tycker jag att problemen med HD ofta förstoras upp väldeliga. Enligt Motorrads test så håller de inte sämre än andra, snarare är de ganska så slitstarka och håller bra så länge man inte skruvar sönder dem. Sen så kan det naturligtvis finnas måndagsexemplar. En MC med mycket krom och metall är dock mer utsatt för rostangrepp och korrosion jämfört med en japansk sportmotorcykel med skyddande plastkåpor. Bor man nära havet, kör i alla väder och bara sköljer av cykeln ibland så kommer den sannolikt inte se så fräsch ut efter några år. Det är i alla fall det intryck jag har fått efter att ha sett hur en del begagnade cyklar ser ut. Sen så finns det även begagnade cyklar som har gått ganska långt men ändå är i riktigt bra skick så mycket beror på hur man sköter dem.

NevYn
2014-04-07, 11:49
Jag kan inte säga speciellt mycket om kvaliten på nyare harleys, mer än att man kan hitta fel och brister i precis allt om man anstränger sig.
Och precis som Erik säger så spelar kvalitén ingen större roll om man inte tar hand om hojen ordentligt.

Angående köp av hoj: ska du ha en hoj att njuta av så leta upp en som får det att pirra i magen på dig, oavsett vilken det blir. Att köpa en Harley bara för att det är en Harley kan va dumt om man sen kommer på att man lagt en helt säck med pengar på en hoj som man inte trivs med.

IDI
2014-04-07, 11:55

Köp en Harley om du känner för det. De är varken bättre eller sämre än några andra hojar idag. Trivs du inte med den, byter du märke. Prova i alla fall.
Vad det gäller stora märkesforum så ligger det i sakens natur att det skrivs mycket om problem med hojarna, eller bilarna, om det är ett bilforum. Jag tycker det är ett friskhets
tecken, att folk är nyfikna och vill lära sig mera om sitt fordon. I stället för att bara lämna in till märkesverksta'n och betala många surt förvärvade kronor.

Själv blev jag idiotförklarad för 40 år sedan när jag köpte min första nya Harley. "-Sexton tusen?? Du får ju för fan en Honda 750 för sju tusen!!."

På 40 år och åtskilliga tiotusentals mil har jag aldrig blivit stående ute på vägen på grund av haveri, förutom någon enstaka punktering. Peppar, peppar.....

Jörgen Karlsson
2014-04-07, 12:44
En stilla undran varför Hd är den enda Mc tillverkaren som inte gått över till millimeter Till och med Triumph lämnade det skeppet när tripplarna kom . Med gjutjärn menade jag ett antal ramdelar som satt med 5/16 UNC Torxbult som inte är 8.8 kvalitet ) 9 st. och ersattes med m 8 rostfritt insex Bättre att stämma i bäcken innan borrmaskinen behöver tas fram. Pedant JAG ? Nääää! pardy

Jag kan inte svara på varför HD inte har metriska gängor på din sportster, det är bäst att du frågar dem. Men om jag får gissa så tror jag att det beror på att det är en gammal konstruktion, baserad på SAE-systemet. Dvs man har stor driftserfarenhet och upparbetat nätverk av underleverantörer. Finns mest risker och fördyringar att förvandla sportster till en metrisk konstruktion vad gäller lager, tätningar, skruv och mutter etc. Plus alla ritningar och måttsättningar och toleranser. Dessutom måste man då räkna om åtdragningsmomenten.
Men på nyare konstruktioner har ju HD mycket metriskt. Se V-rod som kom för 13 år sedan tex.

Ett torx-huvud tål större överfört vridmoment än en insexskalle. Men jag kan hålla med om att det kan vara trevligare att meka med insex. Det tar ett tag att vänje sig vid nyare verktyg som tex torx.

Gällande hållfasthet så använder normalt HD SAE grade 8, motsvarar ganska precis 10.9 i hållfasthet, på ramdelar. Ibland, till mindre påkända fästen, använder de SAE grade 5, vilket motsvarar 8.8.

Men nu vill jag inte så oro över detta, de flesta skruvförband till fästen monterade på ramen är ju förhållandevis överdimensionerade. Men börjar man konvertera essentiella förband till metrisk gänga på sin HD, så sänker man i mina ögon värdet på hojen. För nästa ägare eller märkesverkstad blir ju tex en stor parantes vad som är ekvivalent åtdragningsmoment etc.

xbones
2014-04-07, 13:41
Tjena! Jag kørde EVO chopper i 7 år och under dom åren bytte jag stift,olja,luftfilter en gång per år,belt (øppen) och lameller en gång.Den bara rulla o rulla. Nu har jag kørt med min Crossbones -09 sen -10 och har aldrig haft nåt problem med den.Spolar av den med høgtryck då o då utan tvættmedel o så. Inga tendenser till rost eller oxideringar. Har bara glædje av den! Sen att jag fick på 106" kit och lite annat førra sommaren gør inte saken sæmre:D

xrab00
2014-04-07, 14:22
thb;
Jag kan inte svara på varför HD inte har metriska gängor på din sportster, det är bäst att du frågar dem. Men om jag får gissa så tror jag att det beror på att det är en gammal konstruktion, baserad på SAE-systemet. Dvs man har stor driftserfarenhet och upparbetat nätverk av underleverantörer. Finns mest risker och fördyringar att förvandla sportster till en metrisk konstruktion vad gäller lager, tätningar, skruv och mutter etc. Plus alla ritningar och måttsättningar och toleranser. Dessutom måste man då räkna om åtdragningsmomenten.
Men på nyare konstruktioner har ju HD mycket metriskt. Se V-rod som kom för 13 år sedan tex.

Ett torx-huvud tål större överfört vridmoment än en insexskalle. Men jag kan hålla med om att det kan vara trevligare att meka med insex. Det tar ett tag att vänje sig vid nyare verktyg som tex torx.

Gällande hållfasthet så använder normalt HD SAE grade 8, motsvarar ganska precis 10.9 i hållfasthet, på ramdelar. Ibland, till mindre påkända fästen, använder de SAE grade 5, vilket motsvarar 8.8.

Men nu vill jag inte så oro över detta, de flesta skruvförband till fästen monterade på ramen är ju förhållandevis överdimensionerade. Men börjar man konvertera essentiella förband till metrisk gänga på sin HD, så sänker man i mina ögon värdet på hojen. För nästa ägare eller märkesverkstad blir ju tex en stor parantes vad som är ekvivalent åtdragningsmoment etc.
thb; Tack för infon.

Gonzo
2014-04-09, 19:59
Liten uppdatering för den som är intresserad. I går var jag och provkörde en Seventy-Two och det är verkligen hojen för mig. Så otroligt snygg och underbar att köra. Enda nackdelen är sadeln som inte ger så mycket stöd så när man gasar på glider man nästan av. Det går att fixa men det blir ju en merkostnad.

20,000 kr i handpenning så nu är hojen beställd. Blir färgen Hard Candy Chrome Flake. Tillbehör som kommer levereras monterade och klara vid leverans är Screamin' Eagle Super Tuner, Screamin' Eagle Heavy Breather Performance Air Cleaner Kit och Vance & Hines Big Radius. På detta blir det en standardmapp och efter 160 mil när första servicen är gjord blir det bänkning för att få hojen att gå optimalt.

Tydligen leveransförsening på Vance & Hines så jag kan hämta hojen först om två veckor. Kommer då posta lite bilder och någon videosnutt så kanske man en gång för alla blir välkomnad av alla så ingen längre tror man är ett troll. :)

Ville91
2014-04-09, 20:25
Liten uppdatering för den som är intresserad. I går var jag och provkörde en Seventy-Two och det är verkligen hojen för mig. Så otroligt snygg och underbar att köra. Enda nackdelen är sadeln som inte ger så mycket stöd så när man gasar på glider man nästan av. Det går att fixa men det blir ju en merkostnad.

20,000 kr i handpenning så nu är hojen beställd. Blir färgen Hard Candy Chrome Flake. Tillbehör som kommer levereras monterade och klara vid leverans är Screamin' Eagle Super Tuner, Screamin' Eagle Heavy Breather Performance Air Cleaner Kit och Vance & Hines Big Radius. På detta blir det en standardmapp och efter 160 mil när första servicen är gjord blir det bänkning för att få hojen att gå optimalt.

Tydligen leveransförsening på Vance & Hines så jag kan hämta hojen först om två veckor. Kommer då posta lite bilder och någon videosnutt så kanske man en gång för alla blir välkomnad av alla så ingen längre tror man är ett troll. :)

Grattis till den nya hojen och välkommen!

d860312
2014-04-09, 20:34
Från en färsking till en annan, välkommen.

Efter att ha drömt om en motorcykel och då endast en harley sen jag var 15 så infria jag detta förra året när jag köpte min forty-eight.

Har ingen tidigare erfarenhet av mekande med varken bil, moppe eller mc, men har nu börjat pilla lite på saker som man inte förstår.

Men som med allt annat så är det väll så man lär sig, vare sig det lyckas eller misslyckas.

Det jag vill komma till är att forumet är klockrent, jag har ställt otaliga frågor som jag själv har tänkt att jag kommer få en och annan peak för, men icke, klockren hjälp från klockrent folk som förstår hur man ska förklara saker.

Köp hd, har svårt att tänka mig en härligare känsla än att vakna upp på morgonen och veta att man har sin älskling väntandes, ojojoj.

stroker49
2014-04-09, 21:21
Grattis till hojjen och välkommen! Och ursäkta om jag var en av dem med spydiga kommentarer, jag misstog dig för ett troll som förekommit här och trodde att hen återkommet under ny signatur.

rakarör
2014-04-09, 22:12
Välkommen och grattis! Du valde en av de absolut snyggaste modellerna om inte den snyggaste.thb;

hasse diesel
2014-04-09, 23:05
Tja man måste våga för att vinna, Välkommen Gonzo

Sanniz
2014-04-10, 01:08

Grattis till hojen. :D

Sedition
2014-04-10, 05:03
Grattis till hojen :)

Noyen
2014-04-10, 07:55
Härligt Gonzo thb; De e gött att känna lukten av en ny hoj :D

Sanniz
2014-04-10, 11:01
Härligt Gonzo thb; De e gött att känna lukten av en ny hoj :D

thb;D;

sixten
2014-04-10, 13:38
Välkommen !

Ampe
2014-04-10, 13:38
Beror alldeles på psyket.Själv vågar jag simma utan dynorna då vågar väl du köpa en harley [torrbryter på land då]

Hd_Walle
2014-04-10, 13:40
Välkommen och grattis

GonZa
2014-04-10, 14:00
Grattis till hojen

Timeo Danaos Et Dona Ferentes

Darkforce
2014-04-10, 14:06
Grattis ro;

whiskeythrottle
2014-04-10, 18:37
seventy-two är en sjukt skoj hoj att köra...bra köp. lyssna inte på alla keyboard warriors här. För riktiga bikers funkar vilken hoj som helst oavsett märke/modell.

Lasse_harley
2014-04-10, 19:33
grattis till köpet , kan hålla med dig om sadeln ,byt ut den thb;

ZEKE
2014-04-10, 21:25
Har då aldrig hört på maken. Tveka för att köpa HD. Har själv haft HD nu i 3 år efter att ha avverkat ett antal japaner och är helt nöjd med min. Nä,grattis till en snygg o bra hoj.

robbbull
2014-04-11, 06:20
Välkommen!

Tarvid
2014-04-11, 08:11
Grattis till en snygg hoj och välkommen. Tråkigt att bli misstagen för att vara någon annan, men om du läser den tråden så förstår du nog varför folk blev lite aviga.
Väl mött på vägarna!

Fritte
2014-04-11, 19:23
Grattis till nya hojen thb;

gronvit
2014-04-11, 19:28
Ha ha! Du vågade! Grattis som fan till hojen, hoppas den ska ge dig många, långa och sköna problemfria mil!

Pelleman
2014-04-28, 00:46
Seventy-Two är, liksom Forty-Eight, riktigt snygg och det är kul att Sportsters börjar bli accepterade som "riktiga" Harleys. När jag köpte min Sportster 1992 så fick man höra gliringar om att det inte var en riktig Harley heeeela tiden. Tack vare deras skabbiga rykte och det faktum att de är så billiga så har det vuxit fram en enorm scen för choppning och bobbning vilket är skitkul. Om du tröttnar på din Sportster så finns det en miljard delar och varianter att bygga om den med. Dessutom kan du ju stoltsera med den äldsta motorcykelmodell som fortfarande produceras.

xrab00
2014-04-28, 06:23
Och den Snabbaste vc; (XR 1200) Fast det är väl ingen riktig Sportster ? :I:

Pelleman
2014-04-28, 08:37
Jämfört med de riktiga värstingarna så är en XR i princip stillastående, även i toppfart.

xrab00
2014-04-28, 12:12
Jämfört med de riktiga värstingarna så är en XR i princip stillastående, även i toppfart.

Det var som jäsiken :b:

The Dude
2014-04-28, 20:50
Välkommen hit!!
Man ska ju komma ihåg att i regel är det ju just problemen som dyker upp på forum....oavsett vad det handlar om....mobiltelefoner, bilar, datorer osv.
Detta gör ju att att man lätt kanske blir tveksam :)

Du kommer med all säkerhet bli supernöjd med hojen.
Skulle nå problem dyka upp så lär du säkert få hjälp här......finns mycket kunskap här.