handdator

Visa fullständig version : Mäta in bakhjulet



sixten
2014-04-05, 07:42
Hur mäter man in bakhjulet på en softail som saknar hålen i svingaxeln, någon som har ett bra sätt.

Caspher
2014-04-05, 11:13
Om det är en kraftig ståltråd du tänkt använda behöver den inte vara bockad 90 grader i båda ändar.
I svingänden kan du göra tex en ögla. Antingen en ögla som passar exakt, eller inte.
Passar den exakt så har du ju koll, och är den lite för stor får du se till att du drar en aning i den medan du kollar
den bockade änden i dubbhålet i hjulaxeln.
Hoppas det gick att fatta hur jag menar. Lycka till!

sixten
2014-04-07, 20:56
Jag fattar bara det att bakaxel också saknar dubbhål .

Caspher
2014-04-08, 00:27
Gör den verkligen det? Saknar dubbhål alltså. Ok, säger du det så är det så.
Då får du göra en tunn rits precis mitt i bakhjulaxelns centrum och försöka se till att "ståltråden" är slipad, antingen med en vass spets eller med en kant. Så att den ser ut som en skruvmejsel fast skarp i sin kant.
Eller så kan du göra två dubbhål (dubbhålliknande) hål i den såklart, om du har den möjligheten.
Nån slags noggrann prick i mitten kan du säkert fixa.
Tex om du tar ur axeln, rullar den på en plan yta och ritsar med nåt nära centrum.
Då får du antingen en punkt i mitten eller en liten cirkel att ha som mittpunkt att mäta till.
Använd fantasin! Det måste inte göras exakt si eller så. Vad man har hemma, i garaget eller köket bestämmer :p

Kom bara ihåg att om du använder ögla som jag nämnt så måste diametern på den del av axeln du lägger an öglan på, vara lika stor. Annars blir det tokigt :)

gronvit
2014-04-08, 10:45
Jag har inte lyckats mäta från axeln på ett bra sätt på min softail. Tycker det där är bökigt.
Men jag har mätt så gott det går och sedan lagt en rak "sticka" efter belthjulet och kollat att den linjerar med belt-remmen.
När jag varit nöjd med det har har jag rullat bakhjulet framåt och bakåt och kollat så att belten inte vandrar åt något håll på belten.
det finns ju någon mm mellan belt och kant.
Tycker det har blivit bra.

Hansson78
2014-06-02, 22:37
En annan fråga ang om beltremmen, "vandrar" den utåt/vänster då hjulet snurras framåt, å tvärtom när bakåt? skall den göra så?

Caspher
2014-06-02, 23:25
En annan fråga ang om beltremmen, "vandrar" den utåt/vänster då hjulet snurras framåt, å tvärtom när bakåt? skall den göra så?

Nu frågar du ju visserligen om din rem vandrar åt nåt håll... (menar inte att vara spydig, men så ser det ut)
Antar att du vill berätta att din rem gör detta och att du undrar om det är normalt.
Det är det inte. Troligen behöver du justera bakhjulet lite.
Har du möjligen haft din hoj på Bike i Trollhättan?
I så fall kan du behöva låta någon annan ta en titt på ditt hjul. Det ingreppet ligger utanför deras kompetens.
Hursomhelst bör du inte åka med ett snedställt bakhjul. Googla. Det finns massor i ämnet och det är absolut inte svårt att fixa till det.

Lycka till!! thb;

Hansson78
2014-06-03, 06:41
Tack försnabbt svar, å ja den e köpt på bike thn helt ny å aldrig haft cykel me beltrem innan så nytt för mej men tyckte de verka lite udda att den gör så. Skall göra så å tack igen!

- - - Uppdaterad - - -

Tack försnabbt svar, å ja den e köpt på bike thn helt ny å aldrig haft cykel me beltrem innan så nytt för mej men tyckte de verka lite udda att den gör så. Skall göra så å tack igen! Peppe va?

Henrik Forslund
2014-06-03, 09:52
Bike trollhättan +1



—--------------
All comfort was sacrified for style

Caspher
2014-06-03, 21:52
Tack försnabbt svar, å ja den e köpt på bike thn helt ny å aldrig haft cykel me beltrem innan så nytt för mej men tyckte de verka lite udda att den gör så. Skall göra så å tack igen!

- - - Uppdaterad - - -

Tack försnabbt svar, å ja den e köpt på bike thn helt ny å aldrig haft cykel me beltrem innan så nytt för mej men tyckte de verka lite udda att den gör så. Skall göra så å tack igen! Peppe va?
Javisst heter jag Peppe egentligen. Ska skicka ett pm till dej för nu blir jag ju nyfiken :)
Helt ny hoj ja. Den har nog kommit delmonterad i emballage..och då har nog nån på Bike Thn satt ihop den..

- - - Uppdaterad - - -


Bike trollhättan +1



—--------------
All comfort was sacrified for style

lol; fullträff, inte sant!!

Noyen
2014-09-21, 14:56
Javisst heter jag Peppe egentligen. Ska skicka ett pm till dej för nu blir jag ju nyfiken :)
Helt ny hoj ja. Den har nog kommit delmonterad i emballage..och då har nog nån på Bike Thn satt ihop den..

- - - Uppdaterad - - -



lol; fullträff, inte sant!!

Är de så risiga att meka på Bike i Trollhättan ? Läste ju om en annan kille som fått bytt däck och fick tillbaka fälgen repig.

Caspher
2014-09-21, 17:29
Är de så risiga att meka på Bike i Trollhättan ? Läste ju om en annan kille som fått bytt däck och fick tillbaka fälgen repig.
Inte förvånad alls. Och de ville säkert inte rätta till problemet efter sej kan jag tro?

Mina erfarenheter från dem är katastrofala. Hade tänkt dra min historia här på HF men det har inte blivit av.
Det är en diger lunta med brister i såväl service och reparationsresultat. Skrämmande är ordet.
Jag lämnar aldrig nånsin in min hoj där igen!!

Noyen
2014-09-21, 23:47
Nä tror de va en hel del tjafs innan de beställde en ny fälg,tror det var här på HF jag läste det och även att bild var inlagd.
Vore intressant att höra din story om Bike faktiskt.

Caspher
2014-09-23, 17:44
Nä tror de va en hel del tjafs innan de beställde en ny fälg,tror det var här på HF jag läste det och även att bild var inlagd.
Vore intressant att höra din story om Bike faktiskt.
Ok! Det blir en lång berättelse kan jag lova. Men först gäller det att jag samlar all fakta och vad som hänt mm.
Allt började för ett år sen så jag får rota i mitt minne och gamla mejl.
En fråga bara, strider det mot forumreglerna att publicera ett sådant inlägg tro?
Alltså att man uppenbart hänger ut en klantfirma menar jag.
Ingen tvekan dock, att jag såklart endast skriver sådant som är sant.
Story kommer men vet inte exakt när!

Noyen
2014-09-23, 20:30
Det vore väl intressant för alla läsare på forumet,ingen vill väl ha nåt krångel på nåt vis.
Ingen aning om det strider mot några regler för forumet men man hoppas väl att forumet
till största del är till för oss konsumenter av hojar och delar.