Caspher
2014-04-04, 04:34
En fråga om förgasarsmällar söker svar.
I höstas monterades ett nytt avgassystem på verkstan.
Ett V&H Big Shot Staggered i samband med reparationer efter en smärre krock.
Tidigare hade jag ett Screaming Eagle, men den modellen har utgått ur sortimentet.
Jag frågade verkstan om dom bestyckar om förgasaren efter bytet, men jag fick svaret "ehh jaha, njaae de e förgasare. Nä du vet, inte på en förgasarmotor. Nä de gör vi inte, kan aldrig tänka mej att det behövs."
Detta var som sagt i höstas och när jag hämtade hojen åkte den längst in i garaget för säsongen var över.
Nu är det så att det skjuter i förgasaren då och då. Jag har trott att det berott på vintergammal bensin så jag har avvaktat vidare åtgärd. Men nu har jag ju hunnit köra ett par tankar i år som jag haft Injector Cleaner i.
Och ett par tankar utan. Men det poffar i alla fall ibland, även med helt varm motor. Speciellt om jag dragit på lite genom växlarna och sen slutar att dra, och kör med lite gas på en högre växel. Då kommer det ibland.
Gjorde rent stiften och det blev lite bättre. Färgen är bra. Svart på kanten runt om men torrt. Solbrännebrun "krok" och grå/ljusbrun isolator. 1.000001 mm avstånd..
Jag tror inte att det finns olika munstycken i sortimentet för att de aldrig behövs. Iofs mest för trim osv, men ändå.
Och även om man inte bestyckar om så kanske man behöver justera nån luftskruv eller så.
Så mina frågor är alltså:
Bestyckar/justerar man om förgasare vid byte av avgassystem? Alltså, är det en självklarhet?
Kontrollerar man luft/bränsle vid byte av avgassystem? Också en självklarhet?
Hur kollar man? Måste det till en dyno eller kollar man avgasvärden?
Tacksam för svar. Har klagat hos verkstan och de vill "titta på det".
Kan ju vara bra att veta så mycket som möjligt när jag ska dit.
I höstas monterades ett nytt avgassystem på verkstan.
Ett V&H Big Shot Staggered i samband med reparationer efter en smärre krock.
Tidigare hade jag ett Screaming Eagle, men den modellen har utgått ur sortimentet.
Jag frågade verkstan om dom bestyckar om förgasaren efter bytet, men jag fick svaret "ehh jaha, njaae de e förgasare. Nä du vet, inte på en förgasarmotor. Nä de gör vi inte, kan aldrig tänka mej att det behövs."
Detta var som sagt i höstas och när jag hämtade hojen åkte den längst in i garaget för säsongen var över.
Nu är det så att det skjuter i förgasaren då och då. Jag har trott att det berott på vintergammal bensin så jag har avvaktat vidare åtgärd. Men nu har jag ju hunnit köra ett par tankar i år som jag haft Injector Cleaner i.
Och ett par tankar utan. Men det poffar i alla fall ibland, även med helt varm motor. Speciellt om jag dragit på lite genom växlarna och sen slutar att dra, och kör med lite gas på en högre växel. Då kommer det ibland.
Gjorde rent stiften och det blev lite bättre. Färgen är bra. Svart på kanten runt om men torrt. Solbrännebrun "krok" och grå/ljusbrun isolator. 1.000001 mm avstånd..
Jag tror inte att det finns olika munstycken i sortimentet för att de aldrig behövs. Iofs mest för trim osv, men ändå.
Och även om man inte bestyckar om så kanske man behöver justera nån luftskruv eller så.
Så mina frågor är alltså:
Bestyckar/justerar man om förgasare vid byte av avgassystem? Alltså, är det en självklarhet?
Kontrollerar man luft/bränsle vid byte av avgassystem? Också en självklarhet?
Hur kollar man? Måste det till en dyno eller kollar man avgasvärden?
Tacksam för svar. Har klagat hos verkstan och de vill "titta på det".
Kan ju vara bra att veta så mycket som möjligt när jag ska dit.