handdator

Visa fullständig version : Växellåda shovel



Williammc
2014-03-29, 16:54
Tjäna

Var ute på en liten tur nyss, var på en liten grusväg och körde kanske i 15 km/h, då jag hör ett oljud typ skärande ljud ifrån växellådan, I friläge var det inget väsen men 1an och gåfart så kom det tillbaka. Stängde av cykeln och kikade men inget synligt. När jag sen ska kicka igång den så fjädrar inte kicken tillbaka utan stannar längst ner. Går hem med skiten och tömmer lådan på oljan, inga spån eller nått och oljan såg fin ut, men lite för lite kanske. Va tror ni kan va boven?

j-hov
2014-03-29, 23:59
det där blir både dyrt och jobbigt. Bara riva, spöa barnen och se glad ut.

Williammc
2014-03-30, 21:26
Iomed min unga ålder får ja väl slå mig själv då, har fått ur lådan ifrån hojjen nu i alla fall så får ja se vad som är galet.

engmannen
2014-03-31, 11:00
Trist såhär i början på säsongen, hoppas att det är lätt att fixa!

stroker49
2014-03-31, 13:11
Du hade kanske inte behövt lyfta ur lådan för en första titt. Men nu är det gjort, ta bort kickgaveln och inspektera där först. Något som gått sönder, lossnat eller hamnat fel? Om inte få man väl lyfta på locket och se hur det ser ut där. Har du en originalmanual så är det bra beskrivet hur man sedan kan demontera hela lådan. Det är mycket enkelt, så det hela bör inte ta någon längre tid att fixa.

panhead48
2014-03-31, 16:43
Hej! Kanske skriver jag för sent. Hadde samma problem på min panna med 4 växlad rick-rack låda, det var urtrammpnings lagret som gått. Lycka till P.S räcker att lyfta på kickkåpan

Williammc
2014-03-31, 17:26
@engmannen
Grejen är att jag inte får mitt obegränsade A-kort förrän 7/5 (måste ha haft A begränsad i två år först), men sen ska de brummas på heltid!

Stroker 49. Panhead48, tackar för detta, ska kika på urtrammpningslagret till å börja med då.
Har ingen originalmanual men en shovelhead manual märke clymer har jag som varit ganska hjälpsam än så länge

stroker49
2014-03-31, 22:32
@engmannen
Grejen är att jag inte får mitt obegränsade A-kort förrän 7/5 (måste ha haft A begränsad i två år först), men sen ska de brummas på heltid!

Stroker 49. Panhead48, tackar för detta, ska kika på urtrammpningslagret till å börja med då.
Har ingen originalmanual men en shovelhead manual märke clymer har jag som varit ganska hjälpsam än så länge
Vad har du för årsmodell på hojjen?

Williammc
2014-04-01, 20:35
Årsmodell 84, urtrampningslagret verkar ha gjort sitt. Sen vet jag inte hur jag ska förklara detta men innanför kickkåpan sitter ett drev i samband med kickaxeln som lirar med ett annat drev som satt i växellådan, innanför urtrampningslagret, det drevet fick jag förklarat för mig att den ska gå lätt att trycka in/ut då de inte ska gå i varandra när hojjen är igång utan bara när man kickar. Så ska fixa en avdragare så jag kan komma åt det drevet och se vad som kärvar.

Flash_HD
2014-04-02, 18:13
Det kan vara kamplåten (den som frilägger kickdrevet på mainshaften) som sitter fastnitad på kickdrevet som är sliten OCH stoprundjärnet i kickdrevet som ska ligga an mot en plåt som brukar ta stryk och den är skruvad i vxl.huset. Men även bussningen i drevet på mainshaften kan vara så sliten att drevet skjuvar sig och kärvar/fastnar eller båda felen samtidigt, brukar vara vanligt att di där prylarna får ju utstå en del misshandel under sin livstid. :-)

stroker49
2014-04-02, 18:39
Ja, det är bara att byta ut slitna och skadade delar. Du kan klara dig från att ta isär hela lådan om nu inte en del skrot letat sig in. Det där lilla urtrampningslagret har uselt rykte. Men det är inte så dåligt, bara man justerar kopplingen som man skall så det inte ligger och snurrar, då bryter det ihop fort. Jag har kört många tusen mil i tjugo år med mitt senaste. Ibland finns det en heavy duty-variant att köpa, gör det så är du säkrare.

Williammc
2014-04-03, 19:17
14491
jag fick ur drev the starter gear (nr 38) som alltså kärvade, polerade upp mässningsbussningen och nu går den väldigt mycket lättare. satte ihop det och skruvade fast kickåpan provisoriskt för att testa om kicken gick, vilket den gjorde.
Sen så tänkte jag vänta med att sätta ihop den gaveln innan den sitter i motorn för att kunna se hur det nya urtrampningslagret beter sig ifall man behöver justera kopplingen.

Jag kikade på Bikeline på urtrampningslager och såg dessa två; http://www.bikeline.se/sv/artiklar/oilslinger-urtrampningslager-fl_fx-76-85.html
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/urtrampningslager-fl_fx-36-75.html
Den första faller min hoj in på åldersmässigt och modell, men den ser inte ut så, utan som den andra.
14492
Vad göra?


Och så sist, när jag rev allting var jag så noga med att sortera skruva och allt möjligt men dessa hittade jag under lådan när jag tvättade den, ingen aning vart de skulle sitta. fram/bak motorfäste?
14493

väldigt tacksam för svar, hjälper mycket!

stroker49
2014-04-03, 20:25
Om du har det stora klumpiga urtrampningslagret så har tidigare ägare moddat till den varianten (kräver byte av tryckstång, kontroll av frigång till kåpa etc.) men det är bra. Fortsätt så om det fungerat.
De två distanserna hör nog inte till lådans innanmäte. Kanske distanser till kickkåpans två pinnskruvar som sedan håller ett plåtfäste och har muttrar och brickor även på utsidan av plåtfästet? Inte lätt att förstå all skit du har drällande på garagegolvet ;-)

Flash_HD
2014-04-03, 20:47
Om det är lagret du håller i på ditt foto som satt i lådan och det är helt så behåll det, om inte köp ett lika dant, för det är den gamla typen av lager och de håller betydligt längre än det nyare lagertypen. Men var noga med att kolla så att det verkligen får plats i kickkåpan, vissa kickkåpor måste man slipa ur för den gamla typen av lager så att det får plats och att det ska gå att justera kopplingsslaget rätt. Kolla också så att du har kvar den lilla fjädern och kulan som ska sitta i ett liten borrat hål ute på diametern på drev #37, de är till för att bromsa lagrets inre bana som har ett spår som kulan går upp i. Distanserna vet jag inte var de ska sitta med det märker du nog var de ska vara när du ska i med lådan.

Williammc
2014-04-10, 22:30
Har plockat ihop det mesta och lådan sitter igen i ramen, köpt ett nytt urtrampningslager då det gamla hade gjort sitt. Ikväll när jag skulle sätta fast kickåpan så var det allt annat än lätt, satt i tre timmar å svor över allt o alla! Behöver nog mer händer, klarade inte av att spänna kickdrevet som går innanför urtrampningslagert medan packningen inte skulle ramla dän, och urtrampningslagert trilla ut. Hårt liv

Adrenaline
2014-04-10, 23:18
Häng lös kickfjädern så du kan vrida in kickaxeln rätt. Ta lös oljepåfyllnings pluggen så du ser styra in urtrampningslagret, vilket jag antar du har den gamla varianten. Den nya sitter ju fast i axeln

Williammc
2014-04-10, 23:23
Häng lös kickfjädern så du kan vrida in kickaxeln rätt. Ta lös oljepåfyllnings pluggen så du ser styra in urtrampningslagret, vilket jag antar du har den gamla varianten. Den nya sitter ju fast i axeln

Du är en smart människa. ska försöka igen imorgon utan kickfjäder då.

Urtampningslagret kunde ja se som du sa igenom oljeplugghålet, fast medans ja höll på med tre andra saker så var det inte det enklaste. Förhoppningsvis funkar det lätt om ja släpper fjädern så jag slipper sitta och spänna den.

Sen tror jag lådan är en äldre ja, årsmodell på hojjen är -84 och det är en strut, men lådan är jag osäker på för när jag skruvat och följt vissa sprängskisser i min bok så är det en äldre.

stroker49
2014-04-10, 23:36
Sätt inte packningen upp och ner, det är nämligen möjligt. Fråga inte hur jag vet det!

Williammc
2014-04-12, 20:15
Sätt inte packningen upp och ner, det är nämligen möjligt. Fråga inte hur jag vet det!´

Fick faktiskt till det åt rätt håll!

Nu är allt ihop och justering av koppling återstår. Enligt min bok så ska kopplingsfjädrarna vara spända så mellanrummet är 26 mm, fast det vet jag inte om det går på min för då får jag knappt på muttrarna som spänner..fjädrar som är helslut eller något annat som blivit tokigt?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska justera den skruven som justerar axeln genom lådan som går emot urtrampningslagret, så jag vet lagret går fritt och kopplingen tar.

stroker49
2014-04-12, 20:29
Har du startmotor? Släpp kopplingsvajjern helt, skruva skruven i mitten på kopllingen så att kopplingsarmen har ca 1/2" till startmotorn, lås låsmuttern lite föriktigt. Justera kopplingsvajjern så att det är knappt 1mm spel i handtaget.

Ang. kopplingsfjärdrarna, skruva dit muttrarna så att pinnskruvarna sticker ut typ två gängor och prova från där. Kopplingen skall vara så lös som möjlig men det får inte slira när du vrider på för fullt på fyran, i uppförsbacke, med kärringen och full last.

Williammc
2014-04-12, 23:04
Har dessvärre bara kick på cykeln, finns det något annat att gå på?

Ska göra som du sa ang fjädrarna. tack!

stroker49
2014-04-13, 00:07
Skruva justerskruven i botten försiktigt och backa 1/4 varv ut, lås där.

http://www.bikeline.se/sv/info/mek-tips.html

Williammc
2014-04-13, 21:33
Sådär, han hoppa igång och hittills går det fint. Tack för hjälpen allihopa!
O så hoppas jag slippa komma tillbaka o säga att det gick åt #/%/¤/# pardy

14606