handdator

Visa fullständig version : Framgaffel slår?

Mattsson
2014-03-25, 20:49
Så blev det 30 mil på nya pärlan i helgen, underbart åka. Av alla 2-hjuliga motordrivna fordon som varit i min ägo är denna absoluta favoriten!

Iaf..
Jag la märke till att framgaffeln "slår lätt"/"klonkar" vid vissa gupp/ojämnheter i väglaget.
Detta upplever jag på returen.
Normalt?
Jag har låtit sänka fram med nya fjädrar från Burly. Vad är det som reglerar returen, något man kan justera, oljemängd etc?
Har letat runt lite efter svar men hittar inget liknande... Hmm.

Nån som kanske vet bättre än mig :)

Skickat från min mobil.

Lars Nilsson
2014-03-25, 21:20
Styrlagerna!

Forty8
2014-03-25, 21:46
Så blev det 30 mil på nya pärlan i helgen, underbart åka. Av alla 2-hjuliga motordrivna fordon som varit i min ägo är denna absoluta favoriten!

Iaf..
Jag la märke till att framgaffeln "slår lätt"/"klonkar" vid vissa gupp/ojämnheter i väglaget.
Detta upplever jag på returen.
Normalt?
Jag har låtit sänka fram med nya fjädrar från Burly. Vad är det som reglerar returen, något man kan justera, oljemängd etc?
Har letat runt lite efter svar men hittar inget liknande... Hmm.

Nån som kanske vet bättre än mig :)

Skickat från min mobil.

Om du tänker på trögare/lättare olja så påverkas gaffeln åt båda hållen. Tror nog att det kan vara styrlagerna som Lars Nilsson säger.
Du kan kolla dom genom att framifrån med båda händerna rycka i gaffeln framåt. Försök känna/lyssna efter glapp/klonkljud. Bäst kontroll blir det om framhjulet är lyft från marken (svårt utan centralstyrda dock). Likaså kolla att det går att föra styret från sida till sida utan problem. Med hjulet lyft från marken så skall inte styret/hjulet stanna kvar i rakt-framläget.

Mattsson
2014-03-25, 21:49
Styrlagerna!

Ok. Detta borde man väl kunna känna om man står vid sidan och lyfter/rycker upp den?
Kände mig för efter detta men kan inte säga att det skulle kunna vara detta. Hur vet man säkert om det är styrlagren?
Hojen har endast rullat 600 mil..

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-25, 21:52
Om du tänker på trögare/lättare olja så påverkas gaffeln åt båda hållen. Tror nog att det kan vara styrlagerna som Lars Nilsson säger.

Jo, den går ju även relativt lätt ihop, de få centimetrar som finns kvar att tryckas ihop efter sänkningen.
Dock går det inte att få den helt i botten, så det känns iaf rätt.
Klonkningen hörs inte vid alla ojämnheter, utan mer i "djupare" fåror i vägen. De jag tyvärr lyckas pricka emellanåt.

Skickat från min mobil.

Forty8
2014-03-25, 21:59
Ok. Detta borde man väl kunna känna om man står vid sidan och lyfter/rycker upp den?
Kände mig för efter detta men kan inte säga att det skulle kunna vara detta. Hur vet man säkert om det är styrlagren?
Hojen har endast rullat 600 mil..

Skickat från min mobil.

Redigerat mitt inlägg, se ovan.

Mattsson
2014-03-25, 22:07
Redigerat mitt inlägg, se ovan.

Ok, tack för råd!
Måste kolla detta imorgon

Skickat från min mobil.

Lars Nilsson
2014-03-25, 22:13
De behöver inte va slut , utan behövs säkert bara spännas lite samt pumpas in lite fett.
Om du sitter på hojen och kollar på styrpinnen och rullar hojen framåt och sedan drar till bromsen så kan man se om den rör sig framåt när man bromsar.
Det hörs oftast ett klickljud när det rör sig.
Sitter allt fast ordentligt efter sänkningen förresten??
(Bromsok osv)

Mattsson
2014-03-25, 22:26
De behöver inte va slut , utan behövs säkert bara spännas lite samt pumpas in lite fett.
Om du sitter på hojen och kollar på styrpinnen och rullar hojen framåt och sedan drar till bromsen så kan man se om den rör sig framåt när man bromsar.
Det hörs oftast ett klickljud när det rör sig.
Sitter allt fast ordentligt efter sänkningen förresten??
(Bromsok osv)

Ok, låter bra.
Jag ska göra en check imorgon som även du beskriver, samt kolla alla förskruvningar m.m ordentligt.
Tack! Skönt med gott folk som delar med sig.

Skickat från min mobil.

Caspher
2014-03-26, 00:28
När jag köpte min hoj, en begagnad Wide Glide så hade förra ägaren snokat lite i varför det klonkar i gupp. Det gjorde den redan när den var ny nämligen.
Han hade då fått fram att det helt enkelt är fjädrarna som svajar i sidled när man kör i ett gupp eller en grop, och då slår i sidled i gaffelbensväggen.
Denna teori har jag inte fått bekräftad av någon mer än ovan nämnd, men jag är rätt bekväm med tänket kring det.

Låter rimligt tycker jag. Tar man ett rör och lägger in en fjäder i det, svetsar fast fjädern i ändarna och sen börjar dunka röret i golvet. Ja, det kommer inte inte att vara tyst.
Likadant om man tar en lång tryckfjäder, ställer den på golvet och belastar den ovanifrån. Den kommer ju att böja sej på mitten. Förmodligen flyger den upp i ögat också..
Gör man detta snabbt dessutom, då kommer det att bli likt det som händer i en gaffel när man kör på ojämn väg.
Det hade gärna fått sitta en styrning nånstans på mitten av fjädern, som håller den från rörväggen.

B-Twin
2014-03-26, 08:06
Eller så öppnar man spjället helt, då hörs inget klonk ! yp;

Kling
2014-03-26, 08:12
Håller med om att det låter som styrlagren, har fått problem med det på flera tidigare hojar efter för mycket bakhjulskörning. borde ju dock inte bli glapp efter 600 mil kan man tycka.. Jag har också precis bytt till fjädrar från Burly.
Om det blir lite bättre väder i eftermiddag så kan jag ta en tur och köra över lite gupp och se om jag märker något..

Mattsson
2014-03-26, 10:40
När jag köpte min hoj, en begagnad Wide Glide så hade förra ägaren snokat lite i varför det klonkar i gupp. Det gjorde den redan när den var ny nämligen.
Han hade då fått fram att det helt enkelt är fjädrarna som svajar i sidled när man kör i ett gupp eller en grop, och då slår i sidled i gaffelbensväggen.
Denna teori har jag inte fått bekräftad av någon mer än ovan nämnd, men jag är rätt bekväm med tänket kring det.

Låter rimligt tycker jag. Tar man ett rör och lägger in en fjäder i det, svetsar fast fjädern i ändarna och sen börjar dunka röret i golvet. Ja, det kommer inte inte att vara tyst.
Likadant om man tar en lång tryckfjäder, ställer den på golvet och belastar den ovanifrån. Den kommer ju att böja sej på mitten. Förmodligen flyger den upp i ögat också..
Gör man detta snabbt dessutom, då kommer det att bli likt det som händer i en gaffel när man kör på ojämn väg.
Det hade gärna fått sitta en styrning nånstans på mitten av fjädern, som håller den från rörväggen.

Hm. Annorlunda tänkt där.
Låter som en säljhistoria men jag är tacksam om det skulle kunna vara så som du beskriver.

Jag ska ha det i åtanke vid undersökning. Förhoppningsvis är det lite varmare än 5 plus i em så man vågar sig ut :)

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-26, 10:44
Håller med om att det låter som styrlagren, har fått problem med det på flera tidigare hojar efter för mycket bakhjulskörning. borde ju dock inte bli glapp efter 600 mil kan man tycka.. Jag har också precis bytt till fjädrar från Burly.
Om det blir lite bättre väder i eftermiddag så kan jag ta en tur och köra över lite gupp och se om jag märker något..

Klonket upplever jag mest när jag har prickat in mindre gropar i vägbanan.
Suveränt om du vill beskriva din upplevelse.
Annars är jag tvärnöjd med min sänkning. Stenhårt men ack så tufft.

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-26, 10:45
Eller så öppnar man spjället helt, då hörs inget klonk ! yp;

Mer gas med andra ord. Helt rätt!

Skickat från min mobil.

Kling
2014-03-26, 10:57
Klonket upplever jag mest när jag har prickat in mindre gropar i vägbanan.
Suveränt om du vill beskriva din upplevelse.
Annars är jag tvärnöjd med min sänkning. Stenhårt men ack så tufft.

Skickat från min mobil.

Jag bor ju på landet så inga problem att hitta gropar.. wa;
Har ju inte provkört min ännu men den ser svintuff ut!
Vilken längd körde du på pvc-rören? Bytte du stöd?

Mattsson
2014-03-26, 11:06
Jag bor ju på landet så inga problem att hitta gropar.. wa;
Har ju inte provkört min ännu men den ser svintuff ut!
Vilken längd körde du på pvc-rören? Bytte du stöd?

Ta d piano bara, min rygg har fått ta en del stryk, märks på kvällen men lätt värt det :)

Inga pvc-rör i mina gafflar.
Stödet är original. På de ställen jag har parkerat hittills har d fungerat bra.
Man får tänka sig för med lutning på underlaget osv, annars inga problem.
Däremot tror jag att man får tuffare utseende med kortare stöd när den står uppställd, snyggare lutning liksom.

Skickat från min mobil.

robbbull
2014-03-26, 12:47
Jag hade samma klonkljud på Olivia o hon var sänkt med Burly så jag svarva distanser ca 25-30mm o la i o vipps var det borta någon sa att man kan ta dom kort fjädrararna från original kitet o stoppa i:DVist sänkingen försvinner ju lite men va fan det där klonk genom slaget är inte kul o jag vet inte om det finns risk att man stukar något så det blir problem den dan man ska ta i sär gaffelenfrv;
Jag tog bort skruvarna på gaffelbena (där man fyller på oljan)oså la i distanserna svarva ner i ena änden så dom styr i skruvarna,du får nog ta bort gaffelbena oså sätta skruvarna i ett skruvstäd annars orkar man inte gänga i dom oså tänk på att hålla bena lutade neråt annars rinner ojan ur:D
Dom där Burly skulle ha gjort styvare hårdare fjädrar när det blir så mycket sänkt jag har deras korta bakdämpare också dom är lite väl mjuka så jag får ha dom på hårdaste lägetwa; Visst det ser bra ut när hojen blir sänkt med deras grejer men funkar så där o köra medrnt;

robbbull
2014-03-26, 13:00
På med kortare stöd fort min var det inte det på så den välte två gånger o det blev inte biligtag;

Forty8
2014-03-26, 13:20
På med kortare stöd fort min var det inte det på så den välte två gånger o det blev inte biligtag;

48:an har kortare stöd som std.

Du har inga sådana där distanser liggandes? Hade vart kul att testa, tycker min har lite för mkt "dive" vid inbromsning, tror att ett set med sådana hade kunnat funka istället för att köra trögare olja.

robbbull
2014-03-26, 14:03
Nää tyvärr men det går väll o fixa men jag kommer inte ihåg vad måttet var på nersvarvningenfrv;Ta reda på vad hålet i skruvana är o diametern på fjädrarna så går det fixa:D Eller prova o lägg i dom korta original fjädrarna om du har det kvar!Jag gjorde det på Svarthoran(tog Olivias) fast hon är inte sänkt fram men för o få gaffelen styvare dom är ju för fan som en gunghäst original jag vill att det ska fjädra när man kör i en gropp inte gunga som en slapp *** nää som ett riktigt morgon stånd ska det va:p

Forty8
2014-03-26, 14:11
Nää tyvärr men det går väll o fixa men jag kommer inte ihåg vad måttet var på nersvarvningenfrv;Ta reda på vad hålet i skruvana är o diametern på fjädrarna så går det fixa:D Eller prova o lägg i dom korta original fjädrarna om du har det kvar!Jag gjorde det på Svarthoran(tog Olivias) fast hon är inte sänkt fram men för o få gaffelen styvare dom är ju för fan som en gunghäst original jag vill att det ska fjädra när man kör i en gropp inte gunga som en slapp *** nää som ett riktigt morgon stånd ska det va:p

Jag har inte sänkt min fram så jag har inget "kvar" att lägga i :) Kan nog ordna med distanser tror jag.

robbbull
2014-03-26, 14:29
Ok!Annars får du mäta o höra av dig:D

Forty8
2014-03-26, 15:46
Ok!Annars får du mäta o höra av dig:D

vic;

Caspher
2014-03-26, 17:31
Hm. Annorlunda tänkt där.
Låter som en säljhistoria men jag är tacksam om det skulle kunna vara så som du beskriver.

Jag ska ha det i åtanke vid undersökning. Förhoppningsvis är det lite varmare än 5 plus i em så man vågar sig ut :)

Skickat från min mobil.

I detta fall hade han inget att vinna på att frisera sanningar och sånt säljljugeri.
Jag köpte hojen på Bike i Trollhättan där han bytte in den.
Jag hade kontakt med honom både innan och efter jag köpt.
Men var han hört teorin har jag ingen aning om, men jag avfärdar den ändå inte som trams.

Är det nån mer som hört talas om detta tro? Hallelååååå W;
Nån som hör mystiska klonk i guppen och inte fått ordning på det med styrlagerjustering/byte, hjullagerjustering/byte, oljekvalitet/nivå, lösa grejer osv?

Mattsson
2014-03-27, 07:30
Jag hade samma klonkljud på Olivia o hon var sänkt med Burly så jag svarva distanser ca 25-30mm o la i o vipps var det borta någon sa att man kan ta dom kort fjädrararna från original kitet o stoppa i:DVist sänkingen försvinner ju lite men va fan det där klonk genom slaget är inte kul o jag vet inte om det finns risk att man stukar något så det blir problem den dan man ska ta i sär gaffelenfrv;
Jag tog bort skruvarna på gaffelbena (där man fyller på oljan)oså la i distanserna svarva ner i ena änden så dom styr i skruvarna,du får nog ta bort gaffelbena oså sätta skruvarna i ett skruvstäd annars orkar man inte gänga i dom oså tänk på att hålla bena lutade neråt annars rinner ojan ur:D
Dom där Burly skulle ha gjort styvare hårdare fjädrar när det blir så mycket sänkt jag har deras korta bakdämpare också dom är lite väl mjuka så jag får ha dom på hårdaste lägetwa; Visst det ser bra ut när hojen blir sänkt med deras grejer men funkar så där o köra medrnt;

Ok. Det verkar som att det blir att ta hjälp av någon framåt våren som har skruvstäd och ordentligt skruvgarage.
Hemma i mitt klarar jag bara lättare moddar.
Mina korta i bak känns stenhårda, och då är dom åndå på mjukaste läget. Själv väger jag 85 pannor..

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-27, 07:38
I detta fall hade han inget att vinna på att frisera sanningar och sånt säljljugeri.
Jag köpte hojen på Bike i Trollhättan där han bytte in den.
Jag hade kontakt med honom både innan och efter jag köpt.
Men var han hört teorin har jag ingen aning om, men jag avfärdar den ändå inte som trams.

Är det nån mer som hört talas om detta tro? Hallelååååå W;
Nån som hör mystiska klonk i guppen och inte fått ordning på det med styrlagerjustering/byte, hjullagerjustering/byte, oljekvalitet/nivå, lösa grejer osv?

Jag hann med en kort sväng sent igår (garagekollen får bli till helgen), men för trött för närmare undersökningar. Som sagt, fenomenet uppenbarar sig vid gropar, så det skulle kunna vara som han säger.
Alternativt som tidigare nämt, att fjädrarna är för korta för sitt eget bästa. Dom "tar slut" för snabbt, innan dämparna når sin fulla längd på returen. Därav att Burly skickar med rördistanser? Men konstigt om man inte skulle kunna köra helt utan dom för lägsta alternativ

Skickat från min mobil.

Forty8
2014-03-27, 08:17
Ok. Det verkar som att det blir att ta hjälp av någon framåt våren som har skruvstäd och ordentligt skruvgarage.
Hemma i mitt klarar jag bara lättare moddar.
Mina korta i bak känns stenhårda, och då är dom åndå på mjukaste läget. Själv väger jag 85 pannor..

Skickat från min mobil.

Det tar ett tag att köra in dom, men när du knäckt in dom så blir dom lite mer följsamma. Men det är med betoning på "lite" ;) dom kommer fortfarande var hårda.

Kapade du inte pvc distanserna som följde med Burly kitet till gaffeln och stoppade i dom? Om inte så skulle en kvalificerad gissning vara att om du petar i dom så får du en bättre upplevelse!

Lars Nilsson
2014-03-27, 16:43
Aj då...
Distanserna SKA vara i.
Sänkningen sker genom en mjukare del av fjädern, men den måste vara i spänn hela tiden.
Distanserna ställer man förspänningen med.
På vissa sänkningssatser Sätter man extra fjädrar under hydraulen.
Utan distanserna kommer fjädern att hoppa rundor i gaffeln och klonket du hör är när gaffeln slår igenom.
Så, gör om gör rätt

Mattsson
2014-03-27, 19:32
Aj då...
Distanserna SKA vara i.
Sänkningen sker genom en mjukare del av fjädern, men den måste vara i spänn hela tiden.
Distanserna ställer man förspänningen med.
På vissa sänkningssatser Sätter man extra fjädrar under hydraulen.
Utan distanserna kommer fjädern att hoppa rundor i gaffeln och klonket du hör är när gaffeln slår igenom.
Så, gör om gör rätt

Tack för svar. Jag kan ha varit snabb med slutsats att plaströren inte skulle vara istoppade, kan ha missförstått min säljare som jag lät göra framdämparna.
Däremot börjar jag misstänka styrlagren nu efter tips från er om kontroll.

Såhär: Upplevde samma klonk till och från idag. Men. Det märktes extra tydligt när jag rullade ner hojen i garaget. Jag har en lång nedförsbacke i vilken jag nöp frambromsen i upprepade gånger och där uppenbarade sig klonken mellan inbromsningarna, mycket tydligare nu.
Likaså när jag står stilla med frambroms åt och gungar hojen fram och tillbaka så hörs ett svagt klonkande. Hm.

Å andra sidan kanske man inte ska vara så petig. Man lär väl märka den dan det går sönder :)

Skickat från min mobil.

Henrik Forslund
2014-03-27, 22:45
Öppna upp gaffeln ovan i från, kontrollera vad som är i där. Jämför med instruktionsbladet från där du köpte kitet. Det ska inte klonka.

Kling
2014-03-28, 07:28
Tack för svar. Jag kan ha varit snabb med slutsats att plaströren inte skulle vara istoppade, kan ha missförstått min säljare som jag lät göra framdämparna.
Däremot börjar jag misstänka styrlagren nu efter tips från er om kontroll.

Såhär: Upplevde samma klonk till och från idag. Men. Det märktes extra tydligt när jag rullade ner hojen i garaget. Jag har en lång nedförsbacke i vilken jag nöp frambromsen i upprepade gånger och där uppenbarade sig klonken mellan inbromsningarna, mycket tydligare nu.
Likaså när jag står stilla med frambroms åt och gungar hojen fram och tillbaka så hörs ett svagt klonkande. Hm.

Å andra sidan kanske man inte ska vara så petig. Man lär väl märka den dan det går sönder :)

Skickat från min mobil.

Pvc rören ska vara överst. Finns en tabell på hur mycket dom ska kapas för varje modell och man ska inte köra lägre än så enligt burly. 48:an = 6,25" = 15,875 cm. Jag tycker nästan att det blev för lågt i min.
Vill du ha dina på lägsta så kan vi ju byta dina hela mot mina färdigkapade.. :)

robbbull
2014-03-28, 07:46
Det är inte svårt o lägga åt styrlagren låssa bultarna om gaffelbena på övre krona oså drar du åt stora bulten.Men inte jätte hårt det ska gå o styra lätt enklast är om du pallar upp hojen fram då kan du även ta tag i hjulet-gaffelbena o känna om det finns ett glapp:D
Jag tror inte på styr lagren är dom så glappa att du hör klonk från dom när du kör så borde väll väghållningen påvärkasfrv;
Men man ska aldrig säga aldrig:I:

Forty8
2014-03-28, 08:02
Övertygad om att "klonket" kommer sig av att inte PVC distanserna är monterade tillsammans med fjädrarna i gaffeln. Rätt så säker på att fjädrarna hoppar runt och lever sitt egna lilla liv inne i gaffeln.
PVC distanserna SKALL vara monterade! Kolla vad Kling skrev om måtten och kapa efter det, eller om du vill byt till dig hans färdigkapade.

Lasse.S
2014-03-28, 09:40
Det kan komma lite klonk från bromsoken också, pröva och ha lite lätt broms över ett fartgupp eller något ställe du fått klonk från tidigare.

Mattsson
2014-03-28, 11:19
Öppna upp gaffeln ovan i från, kontrollera vad som är i där. Jämför med instruktionsbladet från där du köpte kitet. Det ska inte klonka.

Tack. Ska kontrollera detta vid tillfälle.

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 11:20
Pvc rören ska vara överst. Finns en tabell på hur mycket dom ska kapas för varje modell och man ska inte köra lägre än så enligt burly. 48:an = 6,25" = 15,875 cm. Jag tycker nästan att det blev för lågt i min.
Vill du ha dina på lägsta så kan vi ju byta dina hela mot mina färdigkapade.. :)

När jag kollar innehållet så återkommer jag :)

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 11:22
Det är inte svårt o lägga åt styrlagren låssa bultarna om gaffelbena på övre krona oså drar du åt stora bulten.Men inte jätte hårt det ska gå o styra lätt enklast är om du pallar upp hojen fram då kan du även ta tag i hjulet-gaffelbena o känna om det finns ett glapp:D
Jag tror inte på styr lagren är dom så glappa att du hör klonk från dom när du kör så borde väll väghållningen påvärkasfrv;
Men man ska aldrig säga aldrig:I:

Väghållningen är det det inget fel på. Jag ska testa som du säger först med att dra åt. Torx 50 ska inhandlas i eftermiddag.

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 11:23
Övertygad om att "klonket" kommer sig av att inte PVC distanserna är monterade tillsammans med fjädrarna i gaffeln. Rätt så säker på att fjädrarna hoppar runt och lever sitt egna lilla liv inne i gaffeln.
PVC distanserna SKALL vara monterade! Kolla vad Kling skrev om måtten och kapa efter det, eller om du vill byt till dig hans färdigkapade.

👍

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 11:25
Det kan komma lite klonk från bromsoken också, pröva och ha lite lätt broms över ett fartgupp eller något ställe du fått klonk från tidigare.

Bra idé. Måste prova även detta. Får bli att lyssna/känna mer imorgon på långturen. Efter en kort tur igår kväll känner jag ändå att det lutar mindre åt att det skulle vara nånting fel med fjädrarna i gaffeln.

Skickat från min mobil.

Forty8
2014-03-28, 12:01
Bra idé. Måste prova även detta. Får bli att lyssna/känna mer imorgon på långturen. Efter en kort tur igår kväll känner jag ändå att det lutar mindre åt att det skulle vara nånting fel med fjädrarna i gaffeln.

Skickat från min mobil.

Ja men har du inga distanser i så lär väl det vara det mest troliga om du nu inte hade klonket innan!?

Kling
2014-03-28, 12:21
Ja men har du inga distanser i så lär väl det vara det mest troliga om du nu inte hade klonket innan!?

Håller med Forty8. Om han som bytte bara har lagt i fjädrarna i så är dom ju inte i "spänn" vilket antagligen får gaffeln att slå igenom på returen.
Du får gärna låna min 1 3/8" hylsa för gaffelpluggarna om du inte har en egen.

Lasse.S
2014-03-28, 13:50
Håller med Forty8. Om han som bytte bara har lagt i fjädrarna i så är dom ju inte i "spänn" vilket antagligen får gaffeln att slå igenom på returen.
Det sitter fjädrar undersidan hydralerna som tar returdämpning, har inga hylsor lags i blir sänkningen så stor att gaffel självklart kan bottna och det skulle bli ett klonk av det men jag satsar ändå på bromsoken.
Ja skulle ta av oken från gaffelbenen och fetta in axlarna som håller det två delade oket från varandra, 10ans lednyckel o lite fett och högst 10 minuter tar det.

Mattsson
2014-03-28, 14:41

Jo, men jag börjar fundera på om jag bara missförstått dom som monterat. Klonk innan kan jag inte svara på riktigt då jag bara provkört hojen utan denna sänkning. Denna tur som var alldeles för kort för att upptäcka detta fenomen jag har nu.
Däremot efter tips från er har jag fått upp nya öron för andra, för mig, mer troliga felkällor.
Självklart ska detta kollas men i brist på ordentlig plats att skruva på (och saknad av ordentliga verktyg och lift) så börjar jag med det jag har resurser för först :)

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 14:42

Hyggligt av dig. Återkommer gärna isf när d blir aktuellt!

Skickat från min mobil.

Mattsson
2014-03-28, 14:46
Det sitter fjädrar undersidan hydralerna som tar returdämpning, har inga hylsor lags i blir sänkningen så stor att gaffel självklart kan bottna och det skulle bli ett klonk av det men jag satsar ändå på bromsoken.
Ja skulle ta av oken från gaffelbenen och fetta in axlarna som håller det två delade oket från varandra, 10ans lednyckel o lite fett och högst 10 minuter tar det.

Suveränt. Dina idéer om oket ska kollas även det.

Tacksam för alla svar som kommit in!😄

Skickat från min mobil.

Kling
2014-03-28, 16:32
Hojlyft behövs inte, en kompis, en domkraft och några öl så fixar man det mesta! thb;

B-Twin
2014-03-28, 16:37
Hojlyft behövs inte, en kompis, en domkraft och några öl så fixar man det mesta! thb;

Glömmer man biran så blir det bara pannkaka! br;

Kling
2014-03-28, 17:52
Glömmer man biran så blir det bara pannkaka! br;

Exakt!! GP;

Mattsson
2014-03-29, 19:43
Såhär har det gått.
Gjorde som jag fick tips om: Drog åt styrlagren - största klonket borta.
Ett mindre återstår och har härlett det till oket. Succé.
Tack för alla råd!

Sköna 15 mil i underbar sol idag och hojen går för övrigt klockrent.
Mår som en konung bakom styret.

http://img.tapatalk.com/d/14/03/30/9ahysa9e.jpg
Skickat från min mobil.

Lasse.S
2014-03-29, 20:05
Såhär har det gått.
Gjorde som jag fick tips om: Drog åt styrlagren - största klonket borta.
Ett mindre återstår och har härlett det till oket. Succé.
Tack för alla råd!

Sköna 15 mil i underbar sol idag och hojen går för övrigt klockrent.
Mår som en konung bakom styret.

http://img.tapatalk.com/d/14/03/30/9ahysa9e.jpg
Skickat från min mobil.
thb;

Henrik Forslund
2014-03-29, 21:54
Härligt!

—--------------
All comfort was sacrified for style

robbbull
2014-03-30, 10:01
vc;

Kling
2014-03-30, 12:52
Fan va skönt! vic;

Sedition
2014-03-30, 20:37
Testade idag att göra en rätt så kraftig inbromsning med frambromsen på min hoj idag och då "klonkade" det från framgaffeln så jag antar min glappar också.