handdator

Visa fullständig version : Styrgeometri



Caspher
2014-03-22, 18:58
Idag skulle jag släppa styret och sträcka lite på mej.
Nähä, det gick inte för sej. Hojen är ju inte stabil. Med stabil menar jag inte ostadig eller så, utan jag menar att framhjulet inte håller linjen på egen hand. Är det ett naturligt beteende på en Wide Glide? (originalgeometri)
Sen tyckte jag att - det lilla jag kunde släppa styret - så drog det lite åt höger.
Gick inte att kompensera med kroppen/fötterna.
Det märks inget sneddrag om jag håller i styret aldrig så lite och lätt.
Har läst nånstans att man kan behöva justera motorinfästningen för att det inte ska dra hit eller dit.

Detta leder ju till ett par frågor och här inne finns ju en och annan som böjt ett och annat ramrör:

1. Ja, första frågan var ju ställd redan. Är det ett naturligt resultat av hojens geometri att man måste hålla i styret
med tanke på stabilitet?

2. Kan "fenomenet instabilitet" minska/elimineras om man justerar motorns läge, eller är motorläget och geometrin oberoende av varandra med tanke på stabilitet?

3. Är det så som jag tror mej ha läst - att man kan minska/eliminera sneddragning genom att justera motorläget, eller har jag bara drömt detta?

Lasse.S
2014-03-22, 20:39
Kan inte svara vad som är fel men kan du inte släppa styret är det något fel, den skall gå spikrakt när allt är rätt.

Henrik Forslund
2014-03-22, 20:42
Börja med kontrollera så att bakhjulet är rakt på sträckarna, se kapitel wheel alignment i servicemanualen. Olika metod för olika modeller.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Caspher
2014-03-22, 23:09
Lasse och Henrik:
Ok, nåt står inte rätt till alltså.

Jag blev påkörd i höstas och hade hojen på rep.
Det var bara en lätt påkörning, bara såpass att jag välte omkull.
Påtalade den gången att "saker såg snett ut" och det skulle ju ordnas.
Själv gjorde jag ingen kontroll över huvud taget.
Lite snett styre, lite rubbad gaffel i krona, vad vet jag. Nåt var snett.

Jag får kolla om bakhjulet sitter "rakt".
Sen får det kollas om hjulen skär samma linje. Här kommer väl det där med motorjusteringen in i bilden kanske.

Och så det gamla vanliga, återkomma till verkstan så de får göra klart jobbet. Om det inte är nåt uppenbart som jag justerar själv alltså.

Henrik: Om bakhjulet nu sitter rätt, (parallellt med svingen samt centrerar, spårar med framhjulet) har du nån ide om steg 2 i felsöket?

Henrik Forslund
2014-03-22, 23:54
Tyvärr inga fler ideer än det du nämnt men är det backning på verkstads/försäkringsjobb så hade jag nog börjat där i vilket fall.

Caspher
2014-03-23, 00:40
Ok, tack i alla fall för råden.
Imorrn ska jag mäta lite på sånt jag tror är relevant. Eller i vart fall tror mej klara av att göra hemma.
Det kan vara bra att ha i fickan när det ska pratas med verkstan.
*Spårning och parallellitet för fram- och bakhjul.
*Loda och jämföra hjulen för att se om de lutar i förhållande till varann/vågplanet.
*Vinkelmäta framhjulets rotationsplan i förhållande till en rätskiva lagd tvärs över framgaffelbenen.

Funderar fortfarande på var jag läst om de där justeringarna för motorn.
Tror att det var här på HF jag såg nåt om det. Undrar om det inte var admin som la upp en bild på det, men jag hittar inte detta. Ska pm'a honom och fråga om det.
Minns ju inte vad det handlade om riktigt, men man kan ju tänka sej att motorn bråkar lite med ramsymmetrin när man bultar dit den, och en del andra grejer med för den delen, och att man då gör en slutjustering med lite förspänning och sånt. Tänker högt nu, så lyssna inte på det.

Läste också ett inlägg här, om det nu var här, om en som gjort dessa justeringar och det blev "en helt annan hoj".

Martin
2014-03-23, 00:41
Som Henrik säger så ska du ju absolut låta verkstaden åtgärda problemet om det uppstod efter olyckan, det är ju därför du betalar för din försäkring! Det kan ju faktiskt vara så att problemet orsakar en värre olycka längre fram. Så länge den inte går rakt så är jobbet inte utfört, stå på dig och se till att verkstaden åtgärdar felet. Felen kan vara många, t.ex att gaffelbenen sitter snett efter påkörningen, bakhjulet fått en smäll så att att hojen inte spårar, ramen blivit sned. Min gamla Buell började bete sig likadant som du beskriver och det visade sig vara ett styrlager som höll på och ge upp. Har du koll på däcken? Platta däck kan också få hojen att bete sig lite lustigt..

Caspher
2014-03-23, 01:11
Martin: Håller med dej till hundra procent. Och visst ska jag stå på mej, jobbet är ju som sagt inte klart ännu.
Men det är till stor del därför jag vill ev. hitta nåt fel innan om det är möjligt, så att jag har nåt mer konkret att argumentera med, alternativt hitta ett skitfel som bara är att fixa till.
Vad det gäller däck så är bakdäcket nytt och fram är det hälften kvar till bytdags.
Styrlagret var ju dock ett tips. Det ska jag kolla på imorrn också. Hmm, har ingen lyft..men det ordnar sej.

Attan också, jag vill ju åka! Inte meka!

Edit:
Om felet uppkommit efter olyckan vet jag inte. Upptäckte det som sagt var idag när jag inte höll i styret.
Jag brukar ju hålla i styret. Tycker väl att hojen känns sidvindkänslig, men tänkt att det är ju en Wide Glide så det
är ju lite vindfång i en lätt framände.

Caspher
2014-03-24, 03:19
Ja, idag har jag då grejat en stund med mitt fladder.
Gjorde som Forslund sa - började att kolla bakhjulet.
Fick napp direkt! Först såg jag att det ovala spåret i svingen var större på ena sidan och det bådade ju gott.
Gjorde sedan en anordning så jag kunde dra snören för att kolla vad detta gav i spårningsfel.
Med framhjulet ställt parallellt till bakhjulet gav detta en offset på 5 mm. 10 mm bredare mellan snöret och fälgen på ena sidan jämfört med snöret och fälgen på andra sidan således.
Justerade bakhjulet grovt så att ovala spåret i svingen var lika på båda sidor.
Klart! Det råkade bli rätt och det kan ju vara bra att veta i mitt fall - att måtten i ovala spåren ska vara lika stora på just den hojen.
Verkstan hade dragit åt hjulaxeln bak (när de bytte däck) ungefär 1.5-1.7 mm fel.
Det ger ca 5 mm vid framhjulet. Sorgligt att se hur de slarvar.

MEN!!! Jag har läst lite här och där om att en del Harleymodeller SKA ha offset på allt mellan 5 och 15 mm.
Om det är så att min hoj ska ha det...ja, då är jag rökt. Med mina inställningar alltså, och i så fall är det jag som är klåparen...
Enligt mr. Heynes ska det inte vara offset och jag hoppas att det står rätt i boken.
Lite nyfiken på morgondagen för då ska jag ta en testrunda.

Vinkelmätte framhjulet mot tvärs över gaffelbenen också och det såg bra ut.
Har dock inte mätt om båda hjulen är parallella i vertikalplanet/lodlinjen och styrlagret har jag kvar att kolla upp.

Sparar detta tills jag provkört så att jag har koll på vilka parametrar som eventuellt påverkar saker och ting.


Så har jag lite flyt nu så har det största besväret varit att katterna ville vara med och justera snörena :-)

xrab00
2014-03-24, 14:27
Styrlager som nämdes tidigare är känsliga,särskillt om de är för hårt dragna.Det bildar tillslut en grop för varje kula eller rulle i lagerbanan i det läget när hojen går rakt fram. Man kompenserar ju hela tiden även om man kör rakt fram fast detta märks inte om lagrena är felfria.Är det slitet så "fastnar" kulorna eller rullarna i groparna någon millsekund och det gör att man vinglar fram istället.

Nya lager justers enkelt Man hissar upp frampartiet och låter det ramla av egen tyngd,Det skall ramla lätt åt båda håll med viss fördröjning. Så här kan man också kolla om lagren är slitna.

Caspher
2014-03-24, 20:23
xrab00:
Tack för ditt svar, det är välkommet med andras erfarenheter och idéer.
Ja, det får bli en närmare titt.
Och ja, jag känner allt till det där med hur det beter sej med dessa slitfläckar i lagren. Påminner ganska mycket om plattslitna däck. Otrevligt. Ett pris man får betala om man oförsiktigt använder avfettning och högtryckstvätt.. Då kommer problemet ganska snabbt jämfört med om man har fett istället för rost i lagren.
Hursom, nu är det inte riktigt detta som händer. Hojen fastnar inte i nåt läge, den drar sej åt höger från alla lägen i närheten.
Och instabiliteten är exakt tvärt om, det känns som om det vill svänga av sej själv åt alla håll samtidigt.. fast minimalt alltså.
Det wobblar ju inte och så. Inte alls.
Imorgon blir det provtur. Det har spöregnat och haglat idag så jag la mej i badkaret istället ihop med en Porter.
Inte sugen på hojåka när det är nitton meter hagel där det är som minst.
Har det inte blivit bra så går jag vidare med övriga åtgärder.

Henrik Forslund
2014-03-24, 21:50
Rapportera gärna.

Latjo
2014-03-24, 22:28
Ramarna är inte 100 procentigt raka före 2004
Har du en äldre hoj kan det påverka

Caspher
2014-03-25, 23:22
Rapportera gärna.
Absolut! Nu blev det inget åkt idag heller. Storm är inte rätt miljö för att utvärdera sneddragande hojar :-)

Här är förresten svaret från admin. Det refererar till det jag pratat om tidigare i detta ämne:

Sv: Ett inlägg
Citat Ursprungligen postat av Caspher
Hej!
Jag har för mej att du la upp en bild för en tid sedan på justeringsgrejer för ramen.
Det var en sprängskissliknande bild där allt saknades utom justeringsfunktionen.
Man justerar motorns läge på nåt sätt, med nån vantskruv eller liknande.
Sitter under tanken, ovanför tutan och in en bit om jag minns rätt.
Känner du igen detta och finns inlägget kvar? Jag hittar det inte.

Jag skrev ett inlägg med rubriken "Styrgeometri" där jag bett om råd och synpunkter och jag tog upp detta i inlägget för att höra om nån visste nåt.

Vänligast,
Caspher (Peppe Danielsson)
Hej Peppe, stämmer. Motor alignment kallas det. Verstäder SKA veta detta och det finns i servicemanualen. Tråden finns här:
http://harleyforum.se/showthread.php?155-Dyna-motor-hjul-alignment&highlight=motor+allignment

- - - Uppdaterad - - -


Ramarna är inte 100 procentigt raka före 2004
Har du en äldre hoj kan det påverka

Hej Latjo!
Jaha, och jag har en 99:a. Bra information, men jag kommer inte att ge mej bara för det!
Om det är en fladdrig -99:a jag har, så har jag helt enkelt att ordna så det blir en inte fladdrig -99:a :)
Ska göra vad jag kan åtminstone, både själv och genom att backa på det undermåliga verkstadsjobbet.

Caspher
2014-03-30, 05:06
Rapportera gärna.

Det får bli en delrapport. Kanske jag kan meddela ett slutresultat nån gång framigenom.
Jag gjorde en mätmall. Eller mätpinne, vad man nu ska kalla den.
En pinne för att mäta avståndet mellan bakhjulaxeln och svingens främre axel. Konisk spets för att fånga in centrum i dubbhålen i axeln.
Måttade in den så exakt det gick, en del möda men nu är i alla fall det okej där.
Det fick bli nästan ett halvt varv till på den ena justerskruven till bakhjulsaxeln för att få bakhjulsaxeln och främre svingaxel parallella.

Det gjorde ju att jag såklart ville kolla igen hur min offset såg ut. Tog bättre snören än murarsnörena jag hade första gången, neonfärgad tunn fisklina och kollade igen.
Nu har jag en och en halv millimeter offset mellan hjulen och hojen går i stort sett rakt med släppt styre.
Det går även att klappa till (smälla till) styret (när jag inte håller i det) utan att det känns instabilt. Det hämtar hem sej igen.

Makalöst känsligt! Så känslig inställning har jag aldrig nånsin varit med om på nån annan av mina hojar jag haft.
Och jag har haft av hjul väldigt många många gånger.
Ska dra ett litet drag till på bakhjulsaxelinställningen för att se om det blir helt bra, mest för skoj skull. För att se vad som händer.
Det blir ju på bekostnad av offset som ökar nån halvmillimeter till, men det är kanske inte det värsta.
Undrar just om det över huvud taget finns hojar som är helt exakta med tanke på offset. Kanske det gör, men det förvånar mej inte om det inte gör det.

Kollade även om hjulen var i gemensamt lod. Det var de. Lodade först bakhjulet mot hoj i perfekt balans. Bakhjulet var alltså i lod relativt vågplanet.
Låste hojen där och kollade framhjulet i relation till bakhjulet. Detta kollades med hjulen parallella mot mina fiskelinor, eller varandra om man så vill, alltså med offset på 1.5 mm. I lod. Perfekt.
Däremot kunde jag se en slitskillnad på mitt framhjul. En mm mer slitet på ena sidan jämfört mot den andra.
Så därför tror jag att jag, oavsett hur bra allt blir inställt, inte att jag vet resultatet förrän jag bytt framdäck.
Det har nog varit skevt förut, annars hade väl förmodligen inte framdäcket blivit sneslitet. Eller???

Så det blir att avvakta nytt framdäck när det blir dags, mäta igen och tuta och köra och se vad som händer.

Tack för tips och råd från er som varit intresserade och kommit med synpunkter. Hit kom jag, jag kommer inte att lämna hojen till verkstad för jag tror inte att det är nåt som är tokigt, mer än att ramen är en aning oexakt
och uppför den sej bara som den ska så må det vara hänt.
Om nån kunnig person känner ett stick i bröstet för att det visst är åt pipan med 1.5 mm offset, hojta gärna till då ifall jag måste omvärdera mina slutsatser :-)

Henrik Forslund
2014-04-03, 22:55
Skönt att det var så "lätt" ordnat.
Harley o offset är standard +- 5 mm här o var.

Caspher
2014-04-04, 03:45
Skönt att det var så "lätt" ordnat.
Harley o offset är standard +- 5 mm här o var.

Ja, så här i efterhand måste man ju säga att det faktiskt var ganska "lätt".
Kopiöst mycket skrivet om egentligen....ingenting.
För vad har jag gjort? Kollat hjulspårning och justerat ett bakhjul.
Men jag har lärt mej saker igen och det är alltid bra.
Främst har jag lärt mej att just detta är ganska känsligt på min hojmodell.
Och så det jag redan visste - man kan inte lita på verkstäder.

Jag ska starta en ny tråd om en grej till där detta kommer fram. Handlar om bestyckning och där jag hoppas få synpunkter från HF. Den ska heta "Ett skjut är inget skjut".