handdator

Visa fullständig version : Relä. Otur eller fel?



Caspher
2014-03-22, 03:23
Jag skulle vilja ha lite hjälp med en elfråga.

I höstas monterade jag ett Stebel kompressorhorn på hojen för att slippa närgångna personer.
Det är alltså att betrakta som en ny installation.
Nu visade det sej att relät har pajat och jag undrar om nån vet nåt om sånt.
Jag har kvar originaltutan och matarplus till denna har jag dragit vidare till relät och använder även som signalström till detta.
Matar med säkrad ström (20A) från batteriet till kompressortutan via relät och jordar relät under sadeln.
Kompressortutan jordas direkt i dess fäste, alltså i ramen.
Det har funkat perfekt tills nu, alltså väldigt kort tid.
På brytarspetsarna i relät var det lite svart just på/vid kontaktytorna och i övrigt var det liksom vitpulvrigt, som vitrost ungefär. Hela metallfästet för brytarna var "angripna" av detta vita.
Jag begriper inte vad det kan bero på.
Kan det vara fel att använda originaltutans pluskabel även som signalström till reläet? Eller är det bara ett måndagsrelä kanske.
Teorier och kunniga svar är välkomna då jag inte är nåt ess bland elektriska snören.

Edit: kom på att jag hade en bild på hur jag kopplat.
14393

Jonasbaggen
2014-03-22, 09:46
Caspher: Verkar som du gjort helt rätt. Prova med ett nytt kvalitetsrelä och kolla över dina jordanslutningar samt ohm mät dessa så du inte tappar jord någonstans. Använd gärna något kontaktfett vid dessa oxå. Lycka till !

Caspher
2014-03-22, 12:34
Jonasbaggen: Tack för ditt svar. Nu hade jag ett nytt relä liggande och satte dit det tillfälligt. Biltema..
Så just nu finns det två reläer från Biltema i hojen - det andra är till extraljus.
Har sett i flera inlägg att det skiljer rejält i kvalitet mellan kvalitetsreläer och tex Biltemas.
Relät som pajat var visserligen inte biltemas utan det som följde med kompressortutan.
Ska byta dessa mot ordentliga grejer.
Och ohmmäta låter ju som en självklarhet. Som jag inte ens tänkt på.

Kan nämna att jag i övrigt är nöjd med tutan. Låter som det brukar göra om en amerikansk långtradare, med andra ord låter det utav bara attan. Den resursen känns bra att ha.