handdator

Visa fullständig version : Hur justera S&S super E förgasare på en strutshovel?



AntonElectra79
2014-03-16, 22:53
Jag har en 79ans Electra 1340 med en Super E förgasare och den drar alldeles för mycket soppa, upp mot 1liter om man gasar lite, vill ha ned den åtminstone till 0,7, bestycka förgasaren för min. förbrukning istället för effekt, den räcker ändå tycker jag. Någon som har tips på hur jag ska bestycka för att uppnå det utan att den går för snålt och varm? Vet inte riktigt var jag ska börja. Det sitter en Andrews A kam på, och fishtails som jag tänkte öppna upp lite.

Latjo
2014-03-16, 23:20
Finns bra instruktioner från S&S på youtube

Moppe
2014-04-09, 23:03
Här har du ett snabbtips från Bikeline och en länk till Bra I Gasen med många nyttiga tips:

http://www.braigasen.com/SuperE.htm

Först kontrolleras flottörnivån. När nålen tätar ska den övre kanten på flottören ligga 3-4mm under packningsytan på flottörhuset.
Innan alla inställningar görs, varmkör motorn ordentligt och ställ tomgången på ca 1000 varv.
Blandningsskruven "bottnas" mycket försiktigt och ställs till en början 1 ½ varv ut.
Sedan skruvas blandningsskruven in tills varvtalet börjar sjunka (magrare blandning).
Skruva sedan ut den tills varvtalet åter sjunker (fetare blandning).
Ställ sedan blandningsskruven mitt i mellan dessa ändlägen och då ska den vara 1 ½ varv utskruvad +/- 1/4 varv.
Om skruven hamnar längre in så är lågfartsmunstycket för stort och hamnar den längre ut är lågfartsmunstycket för litet.
Med blandningsskruven max inskruvad (försiktigt) ska motorn stanna.
Högfartsmunstycket, från 3000-3500 varv, provas ut genom att mäta accelerationen. Bluddrar motorn eller verkar svag är munstycket för stort, nyser eller poffar den i luft-filtret är det för litet.
OBS! Använd ett 1 3/4" avgassystem. 2" system ska bara användas till mycket stora racemotorer annars är det svårt att justera förgasaren.