handdator

Visa fullständig version : Oljetryck på en Shovel 73:a



LaDaille
2011-06-20, 10:32
Tjena Forum

Jag har en Shovel 73:a.
När jag startat den kall visar oljetrycksmätaren tryck men när den blir varm visar den inget tryck.
Någon som vet varför? Känns detta igen kanske?

TCKalle
2011-06-20, 15:13
Det här med oljetryck på på preTC är nog överskattat, det är främst flöde det handlar om. Nedanstående gäller förvisso för 59-69 men eftersom det är samma kassa pump även på Strut och EVO så kan man få lite tips om hur det borde vara. Jag skullinte vara allt för orolig iditt ställe.
http://i1003.photobucket.com/albums/af159/TCKalle/Softail2010/IMG.jpg

LaDaille
2011-06-20, 15:48
Hej TCKalle

Nä, orolig är jag egentligen inte. Bara lite nyfiken.
Smorde pumpen inte som den borde, skulle motorn nog ha skurit ihop för länge sedan.
En jag känner har en 69-a Shovel och på den sitter det en manometer men även en liten flödesmätare, ett glasrör med en liten pryl i, på oljeledningen som går till toppen. Och den snurrar visst när motorn är igång. Då syns iaf att något händer... Som på gamla soppapumpar på mackarna.
Men det är ju en snygg mätare iaf :)
Däremot tror jag inte att min pump är original.
Och motorn är som du förstått en strut :)

Men det är snyggt med gamla prylar, eller hur?

Och inte lika hårda besiktningskrav heller, hehe...

Noyen
2011-06-21, 08:25
Så var det på en av mina shovlar också,visade tryck kall men inget tryck varm vid tomgång.Det är nog som TCKalle skriver,det är flöde det handlar om.Tog upp detta med en lärare i hydraulik och han sa att det s.k oljetrycket är inte nåt som oljepumpen ger,det är trycket pumpen får jobba mot för att kunna cirkulera runt oljan.Och när oljan är kall och mer trögflytande behövs ju mer tryck för att kunna cirkulera den,med en sliten motor går det lättare för pumpen att cirkulera olja och trycket blir då också mindre.

Sen är det väl viktigt att inte ha för klen dimension på slangar till/från pumpen.

LaDaille
2011-06-21, 09:03
Hej Noyen
Kul att det är andra som också tycks förstå att en Shovel är en Harley...
Jag får en känsla ibland att om man inte kör en sprillans Harley så är man ett UFO!!
Men detta inlägg är väl lite off-topic här ;)

Noyen
2011-06-21, 10:13
Tjenare LaDaille :) Har kört shovel en del år tidigare och de har funkat bra.Hade bl.a en i 12 år och den var skitsäker att funka.
Vid denna tiden var HD nåt udda och exlusivt,numera är väl HD med TC hur vanligt som helst.

Men man blir väl bekvämare med åren ;)

LaDaille
2011-06-21, 10:23
Coolt

Just nu brottas jag med något i förgasaren (en CV 40).
Kanske skit i den sedan vintern... Den hackar som f..n när jag drar på från lågt varv, men den borde spinna som en "katt", hehehe
Måste nog plocka ned den i delar och blåsa rent.

Ha det bra :)