Visa fullständig version : O2 sensorer ej i bruk på trimmad motor?
Henrik Forslund
2014-03-11, 23:08
Har köpt en steg 3 trimmad big twin, softail nightrain, gjort av mckonsult.
Något som någon kanske kan svara mig på är varför man i samband med det kopplade ur O2 sensorerna i avgassystemet?
Dom fyller väl en vettig funktion, än mer på en trimmad motor med tanke på bänkning osv?
—--------------
All comfort was sacrified for style
indy 500
2014-03-11, 23:37
Sitter det en power c. i den så är dom inte i bruk. sest/sert använder 02 sensorer.
hasse diesel
2014-03-12, 06:16
Grattis Henke ;)
Inget bra svar men ett stort grattis till nya hojen thb;
Likadant på min, är borttagna och pluggade.
Troligtvis sitter det en pc 5a i den som inte använder sonderna men du kan i så fall koppla in en Auto tuner med sonder som reglerar systemet. eller ännu bättre släng skiten o kör med en SERT i stället som fungerar överlägset bäst om man inte kör överladd som jag och är tvungen att ha skiten. Grattis till ny hoj men inte valet ;)
Henrik Forslund
2014-03-12, 08:17
Inget bra svar men ett stort grattis till nya hojen thb;
Likadant på min, är borttagna och pluggade.
Är den trimmad via mckonsult också? Vet du om du har SERT/SEST eller PC?
- - - Uppdaterad - - -
I motorn är det SERT/SEST och inte PC, har tunern till cykeln.
Tack för svaren och gratulationerna.
Så här ser en map ut i sert, Pluggar man kablarna är den låst i ett fast värde, jag kan inte se några fördelar alls med det mer än att det gör det väldigt enkelt för den som bänkar den som blir i princip helt ogjort om inte dom rotat i tändmappen möjligtvis men det verkar dom inte vara kompetenta nog till att gjort.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/map_zps218a276d.png (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/map_zps218a276d.png.html)
indy 500
2014-03-12, 09:48
https://www.google.se/search?q=den+m%C3%B6rka+sidan&rlz=1C1CHMO_svSE567SE567&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fR4gU6uGC6XoywPOvYGYBA&ved=0CG4QsAQ&biw=1264&bih=637#facrc=_&imgdii=_&imgrc=JS_mvzPXEcngjM%253A%3BIo-Rcgkgbt7VAM%3Bhttp%253A%252F%252Fa.cdn-expressen.se%252FImageHandler.axd%253Fguid%253D40e a5bd5-f433-9658-9693-880fdc63b3d4%2526imageFormat%253DsecondColumn%3Bht tp%253A%252F%252Fwww.expressen.se%252Fnyheter%252F darth-pingu-star-pa-den-morka-sidan%252F%3B420%3B312
Henrik Forslund
2014-03-12, 09:56
Tack Lasse, bekräftat min aning om att den är trimmad och sen bara ny mapp utan bänkning.
Jaja när pengapungen flödar över så får det bli ett besök hos Mek1.
Så här ser en map ut i sert, Pluggar man kablarna är den låst i ett fast värde, jag kan inte se några fördelar alls med det mer än att det gör det väldigt enkelt för den som bänkar den som blir i princip helt ogjort om inte dom rotat i tändmappen möjligtvis men det verkar dom inte vara kompetenta nog till att gjort.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/map_zps218a276d.png (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/map_zps218a276d.png.html)
Henrik Forslund
2014-03-12, 11:33
https://www.google.se/search?q=den+m%C3%B6rka+sidan&rlz=1C1CHMO_svSE567SE567&espv=210&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fR4gU6uGC6XoywPOvYGYBA&ved=0CG4QsAQ&biw=1264&bih=637#facrc=_&imgdii=_&imgrc=JS_mvzPXEcngjM%253A%3BIo-Rcgkgbt7VAM%3Bhttp%253A%252F%252Fa.cdn-expressen.se%252FImageHandler.axd%253Fguid%253D40e a5bd5-f433-9658-9693-880fdc63b3d4%2526imageFormat%253DsecondColumn%3Bht tp%253A%252F%252Fwww.expressen.se%252Fnyheter%252F darth-pingu-star-pa-den-morka-sidan%252F%3B420%3B312
Varför postar du detta?
—--------------
mrzigzag
2014-03-12, 14:09
Grattis Henke! Va kul med ny hoj.
Jag har en PCIII på min och där är o2 pluggade bland annat. PC5 verkar bara funka på -09 och framåt men då har man som sagt autotune möjlighet.
Sitter själv och kollar på lämplig box med autotune då triken inte ryms in på någon bromsbänk :(
hasse diesel
2014-03-12, 17:21
Du har ju gått över till den mörka Big Twin sidan ro;
Varför postar du detta?
—--------------
Henrik Forslund
2014-03-12, 17:23
Ah jag hajjar
—--------------
indy 500
2014-03-12, 18:51
Sorry henrik, bara lite surjämsk humor po;
Henrik Forslund
2014-03-12, 19:26
Jag har pipig röst o rakar mig med frottehanduk så är ett tag kvar för mig till mörka sidan :)
—--------------
Henrik Forslund
2014-03-12, 19:28
Lasse jag fick svar från firman jag köpte cykeln av.
"Lambdasonderna ska inte sitta i när man kör med tuner dessa avaktiverar man. Ang bänkning/mappning så använder man sonderna i bänken för att göra detta. "
Är det något du känner till?
—--------------
Lasse jag fick svar från firman jag köpte cykeln av.
"Lambdasonderna ska inte sitta i när man kör med tuner dessa avaktiverar man. Ang bänkning/mappning så använder man sonderna i bänken för att göra detta. "
Är det något du känner till?
—--------------
Nä dom skall självklart sitta kvar och "tunern" är bara ett elektroniskt verktyg för att komma åt hojens dator för att kunna skriva i dem manuellt och kunna göra dom förändringar som krävs när man byter luft o buller eller förändrar flödet med andra kammar osv, tar du bort lambdorna o pluggar tror hojens dator att avgasvärdera är konstanta oavsett varvtal, bränsle, temperatur mm, du försämrar alltså ett fint fungerande system, en hårt trimmad race motor som alltid går på en typ av bränsle där man också enbart är ute efter effekt och inte tar hänsyn till bränsle förbrukning osv fyller dom ingen funktion eller PC som kör sina mappar enbart på gashandtaget och trycksensorn i insuget. Har du super tunern tycker jag du skall sätta i lambdorna och åka till någon duktig som kan bänka den.
Vad innebär "steg 3-trim" egentligen? Luft och buller, kammar, borr, portning, högkomp?
Henrik Forslund
2014-03-13, 19:45
Vad innebär "steg 3-trim" egentligen? Luft och buller, kammar, borr, portning, högkomp?
Jag är egentligen inte rätt man o svara på det men förstått det som du skriver.
Steg 1 luft o buller
Steg 2 + kammar o borrning av cylindrar
Steg 3 även portning av topparna
Steg 4 som steg 3 men mer detaljarbete och raceprylar o karaktär på motorn.
Men som sagt jag är inte säker på det.
—--------------
harly2006
2014-03-13, 21:00
Nä dom skall självklart sitta kvar och "tunern" är bara ett elektroniskt verktyg för att komma åt hojens dator för att kunna skriva i dem manuellt och kunna göra dom förändringar som krävs när man byter luft o buller eller förändrar flödet med andra kammar osv, tar du bort lambdorna o pluggar tror hojens dator att avgasvärdera är konstanta oavsett varvtal, bränsle, temperatur mm, du försämrar alltså ett fint fungerande system, en hårt trimmad race motor som alltid går på en typ av bränsle där man också enbart är ute efter effekt och inte tar hänsyn till bränsle förbrukning osv fyller dom ingen funktion eller PC som kör sina mappar enbart på gashandtaget och trycksensorn i insuget. Har du super tunern tycker jag du skall sätta i lambdorna och åka till någon duktig som kan bänka den.
thb;
Jörgen Karlsson
2014-03-15, 01:25
Nu hänger jag inte med.
Är inte OEM-sonderna av smalbandstyp? Dvs de arbetar bara i de delar av mappen där man ligger när stökiometrisk AFR. Vilket man ändå inte vill göra med en vass motor. På hög last går ju oftast closed loop-system med smalbandssonder över till open loop. Därför brukar sonderna kopplas bort när man mappar ett originalsprut på hojar.
Vill man köra closed loop på hög belastning eller på en vass motor, måste det ju till bredbandssonder. Dvs riktigt closed loop-sprut från tex S&S eller Zippers Thundermax.
Eller har HD börjar med riktig closed loop med bredbandssonder?
Nu hänger jag inte med.
Är inte OEM-sonderna av smalbandstyp? Dvs de arbetar bara i de delar av mappen där man ligger när stökiometrisk AFR. Vilket man ändå inte vill göra med en vass motor. På hög last går ju oftast closed loop-system med smalbandssonder över till open loop. Därför brukar sonderna kopplas bort när man mappar ett originalsprut på hojar.
Vill man köra closed loop på hög belastning eller på en vass motor, måste det ju till bredbandssonder. Dvs riktigt closed loop-sprut från tex S&S eller Zippers Thundermax.
Eller har HD börjar med riktig closed loop med bredbandssonder?
Dom allra senaste årsmodellerna har bredbandare men jag anser ändå att hoj avsett att gå på gatan skall ha någon form av bränsle ekonomi och closed-loop och använda sonderna när tekniken finns på hojen, men vill man trimma o bänka för snygg skrytkurva så visst ta bort dom.
går ju även göra mappen där dom arbetar mindre och anpassad till cruising fart.
Själv tankar jag ur min auto tuner med 2 bredbands lambdor efter varje gång jag kört den o justerar mina mappar konstant, i år kör jag med en för varje växel så den blir perfekt för alla laster.Turbon gör också att området den jobbar i blir dubbelt så stor.
Girlie Bike User
2014-03-15, 11:21
Vore intressant att veta vad för modeller som har bredbandslambda som standard, det sitter mindre smalbandslambda på de senare årsmodeller för att inte ta så stor plats. För övrigt så håller jag med Jörgen i allt.
Nedan en mapp från en 883 2014 och inte closed-loop och bredband vad jag kan se men jag har haft fel för ;) smalbandare vet ju bara om det är mindre eller mer än bör värdet och inte fullt så bra så visst släng skiten helt onödig, fattar inte vem som kom iden att sätta dom på motorer överhuvudtaget.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/2014_zps371ac2e8.png (http://s1027.photobucket.com/user/ptb59/media/2014_zps371ac2e8.png.html)
belsebub36
2014-03-15, 16:49
Vore intressant att veta vad för modeller som har bredbandslambda som standard, det sitter mindre smalbandslambda på de senare årsmodeller för att inte ta så stor plats. För övrigt så håller jag med Jörgen i allt.
Ja,det vill jag också veta. De nya kommer med 12mm sensorer som är Narrow band..
Ja,det vill jag också veta. De nya kommer med 12mm sensorer som är Narrow band..
Får väl undersöka det närmare då med säkrare källor men jag fattar oavsett inte varför man inte skulle använda sig av ett väl fungerande system vare sig det är smal eller bredband.
Varför inte sätta på förgasare på funkar också väldigt bra ;)
Jörgen Karlsson
2014-03-15, 22:40
Orsaken till att smalbandslambda inte blir väl fungerande på en vass motor, är väl just att smalbandssonder endast kan identifiera AFR-värden nära 14,7:ish. Efter en effektmappning blir inga såna zoner kvar i mappen där man kör smalbands-closed loop. Sonderna blir utan uppgift. Därför brukar de kopplas ur.
Men riktig closed loop tycker jag är bra, i synnerhet på en vass gatmotor. Men då måste det som sagt till en motorstyrning med bredbandssonder.
Orsaken till att smalbandslambda inte blir väl fungerande på en vass motor, är väl just att smalbandssonder endast kan identifiera AFR-värden nära 14,7:ish. Efter en effektmappning blir inga såna zoner kvar i mappen där man kör smalbands-closed loop. Sonderna blir utan uppgift. Därför brukar de kopplas ur.
Men riktig closed loop tycker jag är bra, i synnerhet på en vass gatmotor. Men då måste det som sagt till en motorstyrning med bredbandssonder.
Jo det är helt rätt Jörgen, sondera jobbar bara +- 0,5 afr och kallas därav för smalbandlambda men hojen vi talar om är ju även om den nu är duktigt trimmad avsedd att gå på gatan och varför då inte utnyttja det befintliga system och använda sondera i crusing området så som den är byggd och avsedd att göra.
Som jag skrivit tidigare håller jag med på en riktigt hårt trimmad motor inte behöver dom som inte skall gå på gatan eller bry sig om någon form av bränsle ekonomi eller snygg gång på motorn. Det är lättare att få motorn att gå bra med mer bränsle och lätt att förklara till kunden att den drar mer bränsle för den är ju så trimmad och tar mindre tid eftersom det är en genväg och som sagt det går säkert få ett par extra kusar i mellan registret med pluggade sonder men bra....näääää ur en gathojs motor perspektiv
Jörgen Karlsson
2014-03-16, 13:20
Jo det är helt rätt Jörgen, sondera jobbar bara +- 0,5 afr och kallas därav för smalbandlambda men hojen vi talar om är ju även om den nu är duktigt trimmad avsedd att gå på gatan och varför då inte utnyttja det befintliga system och använda sondera i crusing området så som den är byggd och avsedd att göra.
Som jag skrivit tidigare håller jag med på en riktigt hårt trimmad motor inte behöver dom som inte skall gå på gatan eller bry sig om någon form av bränsle ekonomi eller snygg gång på motorn. Det är lättare att få motorn att gå bra med mer bränsle och lätt att förklara till kunden att den drar mer bränsle för den är ju så trimmad och tar mindre tid eftersom det är en genväg och som sagt det går säkert få ett par extra kusar i mellan registret med pluggade sonder men bra....näääää ur en gathojs motor perspektiv
Ja problemet är som sagt att det är få motorbyggare eller trimfirmor som tycker att det är snyggt att köra en vass motor så nära stökiometrikst. I synnerhet inte om man till skillnad från ursprungstillverkaren, inte behöver uppfylla emissionslagstiftningar. Inte ens mappar från stora firmor som S&S eller StarRacing gör det, bara att titta på en mapp från ngn av dess firmor till tex en Delphi 124" eller 145" . Däremot får de motorerna att gå riktigt snyggt och lämna hög effekt. Smalbandslambda är ju infört av HD för att klara den låglastbaserade körcykel under vilket serietillverkade motorcyklar emissionsmäts för typgodkännande.
Återigen. Självklart tycker jag att closed loop är bra på en vass motor. Ett naturligt val för min 124". Men med bredbandslambda
Jag säger inte att man måste plugga sina smalbandssonder, går motorn svalt och knackfritt på stökiometriskt blandning under (tomgång och låglast) så finns det ju inget hinder att ha sonderna kvar. Men jag kan av samma orsak förstå att det är vanligt att koppla ur dem.
Bäst för en vass gatmotor är ju ändå ett riktigt closed loop-system. Som övervakar motorn hela vägen till full effekt.
Nu släpper jag det här.
robbbull
2014-03-16, 17:56
VA FAN!Har du köpt storsuggafrv;Trodde du var sporre kis:I:
Henrik Forslund
2014-03-16, 19:18
VA FAN!Har du köpt storsuggafrv;Trodde du var sporre kis:I:
Jag ska prova det nu i år iaf, är egentligen sporrekis i själen
—--------------
Girlie Bike User
2014-03-17, 08:58
Det finns en anledning till att H-D introducerade vattenkylda toppar på vissa modeller.
Henrik Forslund
2014-03-17, 09:02
Jag vill tacka för alla bra svar. Det känns inte längre "fel" att mina sonder är pluggade och jag har lite mer förståelse kring ha dom i bruk eller inte.
—--------------
Det finns en anledning till att H-D introducerade vattenkylda toppar på vissa modeller.
OBS ironi men kan inte låta bli....men kan man inte plugga sonderna, ta bort vatten pumpen o tömma systemet o ge den mer soppa så behövs inte skiten... ;) ;) ;)
Girlie Bike User
2014-03-17, 13:52
Helt rätt men H-D måste följa avgaskraven på en ny cykel.
Henrik Forslund
2015-06-02, 17:00
Jag vill tacka för alla bra svar. Det känns inte längre "fel" att mina sonder är pluggade och jag har lite mer förståelse kring ha dom i bruk eller inte.
—--------------
I år blev det en Thundermax med autotune o bredbandslambda. 15 mil in så är jag så nöjd att smilbanden nuddar öronen vid varje fullrull.
Tror min hoj var riktigt taskigt mappad innan.
Grymt, tycker också det är ett väldigt bra system :)
Henrik Forslund
2015-06-02, 21:37
Grymt, tycker också det är ett väldigt bra system :)
Att både du o pulare gett lovord om tmaxen hjälpte till en del i beslutet :)
—--------------
Jonasbaggen
2015-06-03, 06:33
Henrik: Då är det bara att boka tid hos Evensson och se resultatet;)
En liten undran Henrik.
Var köpte du "da shit" ifrån?
Är också sugen på detta när man läser om dom positiva reaktionerna thb;
http://www.cyclesolutionsonline.com
Henrik Forslund
2015-06-03, 09:16
Måste erkänna att det är lockande men jag köpte tmaxen för jag har svårt att hinna med tiden för ett besök. Den går som satan tycker jag så tiden läggs på o köra istället.
—--------------
Henrik Forslund
2015-06-03, 09:20
En liten undran Henrik.
Var köpte du "da shit" ifrån?
Är också sugen på detta när man läser om dom positiva reaktionerna thb;
Cyclist solutions. Jag hade inte supertur med tullen men lite rabatt blev det iaf. Om man beställer där som utlänning får man maila sin beställning och sen skickar dom faktura via paypal. Modellerna kostar lite olika osv men räkna totalt mellan 7-8 tusen hemma på posten.
Glöm inte kolla dina O2 bungar så du vet att dom är 18mm men dom säljer såna lösa annars också o svetsen hanterar ju du som en annan brer smör.
—--------------
harly2006
2015-06-09, 06:16
thb;