handdator

Visa fullständig version : Bromsljus frambromsen



Sedition
2014-03-11, 10:17
Kom till jobbet och upptäckte att mitt bromsljus bara fungerar på fotbromsen och inte på handbromsen. Följde bromsledningarna och såg att på bakbromsen så sitter det en tryckgivare på bakbromsen som jag antar är bromsljuskontakten för bakbromsen, men fram kunde jag inte se någon.

Nu till min fråga, sitter allt i handtaget och i så fall hur jävligt är det att pilla med det själv utan några papper/bilder?
Kanske inte ens är värt att öppna upp handtaget utan att först köpa reservdelar om det är något vanligt fel som någon kan tipsa om.

Det handlar om min night train 2006.

Lars Nilsson
2014-03-11, 10:43
Den sitter ju i handtaget.
Dela handtaget och gör en visuell inspektion.
Testa om möjligt att smörja kontakten med kontaktspray.
Självfallet går kabeln vidare och kan gå av varsomhelst men börja där.
Det är enkelt att dela kontakthusen, men var noga att lägga kablarna rätt så du inte klämmer någon när du sätter ihop huset igen.
http://www.hdforums.com/forum/attachments/dyna-glide-models/257812d1340812003-kill-switch-not-working-control-wiring-diagram.jpg
Som du ser så delar höger blinkers och bromskontakten jord, så funkar blinkersen så är det den röd/gula sladden du ska kolla.
Men dela först kontakthuset, är hojen inte rörd eller ändrad elektriskt så sitter säkert felet där uppe.
Kontakten har kanske glidit åt sidan eller så?
Hörs det ett klick när du drar in handtaget?
Om inte är antaglig kontakten trasig.

Sedition
2014-03-11, 11:16
Tack för hjälpen.
Nä jag kan inte höra något klick och allt är original på hojen.
Jag får gå ut på lunchen och titta lite närmare på det och se om det är något jag kan lösa direkt.

Henrik Forslund
2014-03-11, 13:04
Börja med att ta bort själva bromshandtaget (den som du drar i med fingrarna), sitter på spline med en segersäkringsbricka typ. Ta bort den först, innanför där är kontakten, försök trycka på den med fingret för att se om bromsljuset ger sken av sig eller inte.

Sedition
2014-03-11, 13:09
Börja med att ta bort själva bromshandtaget (den som du drar i med fingrarna), sitter på spline med en segersäkringsbricka typ. Ta bort den först, innanför där är kontakten, försök trycka på den med fingret för att se om bromsljuset ger sken av sig eller inte.

Plockade isär handtaget lite snabbt på lunchen och tryckte på microbrytaren utan att något hände. Så jag antar att den har gett upp om det inte är någon trasig kabel någonstans.
Sitter sladdarna på brytaren lödda eller är det någon kontakt i handtaget om man gräver djupare?

Måste ta och beställa mig en Clymer bok så man kan riva och slita lite i grejerna utan att behöva vara livrädd för att ta sönder något.

Sedition
2014-03-11, 13:15
Den här täcker min hoj va?


http://img.tapatalk.com/d/14/03/11/5ugyhata.jpg

Lars Nilsson
2014-03-11, 13:21
Kör in en spänningstestare i varje sladd uppe vid kontakten och kortslut dem typ.
Lyser bromsljuset då så är kontakten kass.
Den ska klicka rätt distinkt är man drar in handtaget.
Det finns ingen kontakt för kabeln där utan man får löda på en ny om man inte byter hela kabelstammen.

Sedition
2014-03-11, 13:23
Kör in en spänningstestare i varje sladd uppe vid kontakten och kortslut dem typ.
Lyser bromsljuset då så är kontakten kass.
Den ska klicka rätt distinkt är man drar in handtaget.
Det finns ingen kontakt för kabeln där utan man får löda på en ny om man inte byter hela kabelstammen.

Okej får testa det sen.
Lät inte ett skit när jag tryckte på den så jag antar att den har gjort sitt om det ska låta om den.

Lars Nilsson
2014-03-11, 13:29
ps, den clymer är kanon för där är alla elscheman i färg med rätt färg för varje kabel.

- - - Uppdaterad - - -

https://www.denniskirk.com/drag-specialties/front-brake-switch.p214590.prd/214590.sku

ROH
2014-03-11, 18:09
Hmmm... Märkligt. Exakt samma sak hände mig idag.
Tyvärr upptäcker jag det inne på besiktningen. Så det blev 2:a och åka hem irriterad.
Detta är en Softail Heritage 2004 men det är säkert samma microbrytare som ovan.

Sedition
2014-03-11, 18:43
ps, den clymer är kanon för där är alla elscheman i färg med rätt färg för varje kabel.

- - - Uppdaterad - - -

https://www.denniskirk.com/drag-specialties/front-brake-switch.p214590.prd/214590.sku

Perfekt då får det bli en sån. Kan vara bra att ha så man slipper stå helt handfallen :)
Tack för hjälpen med länken.


Hmmm... Märkligt. Exakt samma sak hände mig idag.
Tyvärr upptäcker jag det inne på besiktningen. Så det blev 2:a och åka hem irriterad.
Detta är en Softail Heritage 2004 men det är säkert samma microbrytare som ovan.

Fan vad surt för dig :(

Ringde och kollade vad det skulle kosta mig att få det lagat.
Kontakten skulle kosta 400kr och arbetet 900kr. Göra lödskarvar och dylikt var inget han höll på med så han bytte kabeln hela vägen i så fall och det innebar att tanken var tvungen att plockas bort för där under satt kontakten.

Han sa även att det var inget ovanligt fel för det hände ofta när folk bytte handtag att dom gjorde fel vid monteringen och då var det lätt att ha sönder brytaren.

ROH
2014-03-11, 22:37
Ok. Jag såg att Bikeline hade en kontakt för cirka 160 spänn. Fixar en imorgon, sedan är det bara att plocka fram lödkolven.
Jag lödar istället för att riva bort tank och annat. Kan inte vara så svårt. Tror dessutom det följde med krympslang och allt.

Sedition
2014-03-11, 22:56
Ok. Jag såg att Bikeline hade en kontakt för cirka 160 spänn. Fixar en imorgon, sedan är det bara att plocka fram lödkolven.
Jag lödar istället för att riva bort tank och annat. Kan inte vara så svårt. Tror dessutom det följde med krympslang och allt.

Ja, jag tänker också löda dit en ny. Kan köpa en hel pall med kontakter och löda dit om jag skulle misslyckas innan jag kommer upp till 1300kr :)

ROH
2014-03-12, 20:37
Fixat!. Var inte så svårt. Lite pilligt bara. Ha tålamod.

Tips: En sak jag gjorde fel när jag skulle montera allt igen var att jag fick bromsröret på felsida av gasvajrarna. Det såg lite konstigt ut med gasvajrarna lindade runt bromsröret. Tyvärr fick man demontera allt igen för att få det rätt. Tog cirka 1,5h totalt.

Sedition
2014-03-12, 20:46
Vad bra då :)

Har inte hunnit pilla något med det än men ska ta och beställa en kontakt så jag får det gjort för jag ska med besiktiga snart.

Sedition
2014-03-13, 07:50
Vart gjorde du skarven på kabeln? Tänkte på om den får plats i handtaget eller om du gjorde den någon annanstans.

Kling
2014-03-21, 00:43
Vart gjorde du skarven på kabeln? Tänkte på om den får plats i handtaget eller om du gjorde den någon annanstans.

Jag bytte precis min kontakt ikväll.
Klippte kablarna och lödde ihop så skarven hamnade inne i handtaget.
Satte på en krympslang och fanns gott om plats ändå!
Kontakten gick på 150 kr på The Parts Stop, blodsugarna på probike skulle ha 1300:- ak47
Passade på att byta styre också när jag ändå var där och skruvade.. :)
14385

Sedition
2014-03-21, 05:07
Okej, tack för hjälpen :)
Beställde en kontakt från bike line men inte hunnit med att byta den än för jag har inte hojen hemma för tillfället.

Riktigt fin hoj du har :)

Kling
2014-03-22, 15:46
Tack!
Kom ihåg att hålla inne handtaget när du sätter tillbaka grejerna så att inte kontakten knäcks igen!

Sedition
2014-03-22, 18:18
Tack!
Kom ihåg att hålla inne handtaget när du sätter tillbaka grejerna så att inte kontakten knäcks igen!

Okej tack för tipset :)

Henrik Forslund
2014-03-22, 21:44
Tack!
Kom ihåg att hålla inne handtaget när du sätter tillbaka grejerna så att inte kontakten knäcks igen!

För att inte råka glömma, sätt i en 3-5mm kartong/träbit eller liknande redan från början, ta inte bort den förens allt är tillbaka skruvat. Det rekomenderas till o med i manualen.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Sedition
2014-03-22, 22:00
För att inte råka glömma, sätt i en 3-5mm kartong/träbit eller liknande redan från början, ta inte bort den förens allt är tillbaka skruvat. Det rekomenderas till o med i manualen.



—--------------
All comfort was sacrified for style

Hmm, i glipan som blir när man trycker in handtaget menar du?

Kan man öppna upp handtaget och byta knappen utan att behöva ta loss gashandtaget och vajrarna?
Beställt mig en Clymer handbok från staterna men den tar visst jävligt lång tid på sig att komma hem :(

Forty8
2014-03-22, 23:43
Hmm, i glipan som blir när man trycker in handtaget menar du?

Kan man öppna upp handtaget och byta knappen utan att behöva ta loss gashandtaget och vajrarna?
Beställt mig en Clymer handbok från staterna men den tar visst jävligt lång tid på sig att komma hem :(

Yes i den glipan! Kör in en glasspinne det brukar funka, och låt den sitta kvar hela tiden!
Det blir nog lättare att ta av allt om du ska löda etc.

Lycka till!

Sedition
2014-03-22, 23:46
Yes i den glipan! Kör in en glasspinne det brukar funka, och låt den sitta kvar hela tiden!
Det blir nog lättare att ta av allt om du ska löda etc.

Lycka till!

Okej då vet jag. Hojen är på 800mila service för tillfället så får ta det när jag får tillbaka den :)

Tack för all hjälp 👍

NiclasVarberg
2014-08-23, 18:15
Tjena.
Har du beställt från denniskirk?
Gick det smidigt i så fall och vad bör mantänka på ?
Såg att de har bra pris på MAP och TPS. Kostar ju skjortan i Sverige jänfört med over there..